|
|
| HJÆLP!! Når hesten ikke vil tage på. |
| Forfatter:  |
Catino |
| Dato:  |
30-05-2010 21:35 |
|
Hej alle HN'er Min hest har tabt sig en hel del her det sidste års tid, og jeg synes ikke rigtig, at jeg kan finde noget foder som virker. Der er tale om en stor hest på 178 i stg. Han vejer ca 700 kg(måske lidt mindre nu da han har tabt sig). Han bliver redet ca 6 dage om ugen og går stævner 2-3 weekender om måneden. Han bliver pt fodret med (daglig ration): 800 g hippolyt naturmüsli 1 kg Olympic Claim fra Hippolyt 6 store håndfulde lucerne 800 g majs 2,5 dl koldpresset olie fra Hippolyt Hvidløg, elektrolytter og pt også vitaminkur fra Hippolyt. 10 kg wrap Fri adgang til hø på folden (går ude ca 6-7 timer om dagen) Udover at der er tale om en MEGET omkostningsfuld foderplan, synes jeg ikke, at den virker optimalt. Han tager i hvertfald ikke på. Han er før blevet fodret med saracen, som SLET ikke duede. Han startede på 3 kg pr dag, men endte med at få 6 kg om dagen(efter saracen foderkonsulents vejledning), og han ville stadig ikke tage på. Jeg har kigget lidt rundt på diverse hjemmesider og har fundet følgende fodertyper interessant: Brogaardens Build up, Face Balancer og Fase III Fiberpiller Linamix. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra nogle, som kender til følgende fodertyper, evt også hvorledes i fodre med det, samt hvad det koster jer månedligt. Jeg hører også gerne fra nogle som har forslag til hvordan jeg bør fodre på en hest som min. Det skal lige siges, at han er blevet tjekket for orm, og min dyrlæge mener ikke, at der er grund til at tro, at han har mavesår, da han ikke viser tegn på stress og generelt er et roligt gemyt. Håber på svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linamix |
HeidiA |
30-05-2010 21:49 |
|
I vinters fodrede jeg Savoux med linamix da han også havde tabt sig. Det virkede rigtig godt på ham, og han fik en super flot pels udover. Han startede med 300 g om dagen og henover vinteren satte jeg ham op til 600 g. Jeg gav 236 kr for 20 kg.
R.I.P Mispige. 14.4 2005 - 17.8 2008 R.I.P Leopold. 13.11 2000 - 17.6 2009 Elsket og savnet
Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Har du tjekket den for orm ( i en prøve der tester for alle slags)?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
Catino |
31-05-2010 07:54 |
|
Tak for svar, jeg tror jeg vil forsøge mig lidt med linamix. Jeg mangler bare stadig en god müsli. Ja han er tjekket for alle slags orm, og han havde 0 orm. Han er godt nok ikke tjekket for blodorm, men så vidt jeg ved er det noget de får, når de går på græs og han har ikke været på græs siden sidste sommer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dkdkdkd |
|
|
Hvis dette ikke virker, skal du måske prøve at "tænke modsat" og lave din foderplan meget mere enkelt? Brug istedet pengene på mere wrap. 10 kg. er ikke imponerende meget til så stor en hest der skal tage på. Og så bør du selvfølgelig have din hest på græs... Det er jo en hest;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Få lavet |
|
|
det helt store tandeftersyn hvis du ikke allerede har gjort det. Min ellers meget nøjsomme hoppe blev en smule utrivelig i vinters. Opknebet, tabte sig lidt og havde on-off dårlig mave. Så jeg øgede gradvist foderet pg skiftede til mere kalorieholdigt og lettere omsætteligt uden effekt. Fodring meget lig din men i noget mindre mængder da den plejer at leve på en sten. Det viste sig at være et diastem mellem to tænder som dyrlægen kunne raspe så det blev emget bedre. Ikke 100% dog. Men med sit almindelige foder (400 g Hippolyt, 500 g Fiber Lux Basic + wrap/hø og lidt halm samt indgræsning) er hun nu 2 mdr senere allerede overvægtig (normal efter 2-3 uger). Den sidste uge på døgngræs har virkelig gjort rigeligt ! Det tog lidt tid før jeg fik mistanke til tænderne. Det var vel 1½-2 år siden hun havde fået dem ordnet sidst, går som avlshoppe og har aldrig døjet. Det har kun været småspidser hun har fået ordnet hidtil. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
Tre gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl. http://www.alby-horses.com/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar |
Catino |
31-05-2010 16:56 |
|
Altså han får pt 10 kg wrap, og da han er ude fra 8 morgen til 15-16 om aftenen, og derefter bliver redet, er han som regel først i sin boks ved 18-19 tiden og nogle gange senere. Jeg tror derfor ikke, at han kan nå at spise mere end de 10 kg. Og hestene har fri adgang til hø/frøgræs på folden, så jeg vil tro han får rigeligt med stråfoder. Men jeg vil da prøve at sætte ham lidt op Måske til 12 kg dagligt. Med hensyn til hans tænder, så bliver de tjekket hvert år i forbindelse med den årlige vaccine. De blev sidst tjekket i slutningen af november og dyrlægen sagde at de var fine. Der var et par tandspidser, men det var også det. Men ja det kunne sagtens have været tænder, det tror jeg dog ikke. Men jeg savner stadig svar ang. brogaarden. Er der nogen der har erfaringer med dette foder? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffff |
|
|
Hej Celine. Jeg ville prøve Linamix'en. Den er god til heste som er til den tynde side og har svært ved tage på. Han får jo rigtig meget krybbefoder det bør slet ikke være nødvendigt med sådan mængde mad  Tror det en god idé med en blodprøve så udelukker du i hvert fald det kan have noget at gøre med andre ting i hans krop  Vi ses på ARK.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere ikke behøver dem.. " SØGER Sommer Diplomat Exclusive springsadel 16'5, bred 32 bom. Skal ku prøves. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder til hest |
|
|
Nu har jeg arbejdet i en stald med fuldblodsheste og de er ikke altid nemme at fodre på, især ikke i løbssæson. Det eneste der har virket for dem er Build up, wrap/hø ad libitum og Omega 3-6-9 Olie. Hvis hesten ikke overkommer at spise den mængde mad som Brogården angiver, gav vi dem gerne mad ca. 4 gange om dagen. De heste der ikke havde mulighed for dette, gav vi 3kg Build Up, 700g Suregrow, Lucerne hvis de ville æde og gav dem gerne lidt sort havre. Havren gjorde faktisk at de ville spise. Det holdt dem kørende og mere til. Desuden fik de altid ekstra tilskud af E-vitamin med Selen og Lysin til musklerne. Nu skal jeg passe på med hvad jeg siger, men personligt har jeg oplevet rigtig mange heste som ikke kan fungere på St. Hippolyt og det er personligt et foder jeg ALDRIG vil fodre med. Selvfølgelig er det en smagssag og der er sikkert mange som er ganske tilfredse med det, men pga. dårlig erfaring med dette foder, får det ikke en fra mig af...  Harvester
Nu med Lundebakken's Vanessa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fiberpiller |
|
|
kan KUN anbefale fiberpiller til sådan en stor hest!! du er velkommen til at skrive hvis du vil høre nærmere  Jeg har desværre ingen erfarringer med brogaarden Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trådstarter... |
|
|
Kan kun anbefale Brogårdens foder... (min erfaring ifht. min hest) Hoppe, 174 stg., dog ikke pt. i optimal ridning. Men dette er hvad hun får når hun er i alm. ridning, året rundt, nu får hun jo mere græs, derfor mindre kraft/grov-foder. Men ellers: Daglig ration, 3 gange dagligt: Fase Balancer: 500 gram Fiber Performance: 100 gram (tidligere kaldt Fiber P) Hartog Lucerne: 100 gram Majs-olie: ½ dl. Foder-salt: ½ tsk. Wrap ad lib. Hvilket hun lever fint på (er dog lidt til den gode side, men hellere lidt for meget end for lidt) Ellers har jeg hørt at Build Up fra Brogården også gør underværker. Ring til Brogården, de er ekstrem søde/kompetente mht. en foderplan. Pøj pøj... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
Catino |
31-05-2010 22:50 |
|
Harvester: Tak for dine erfaringer. Jeg synes også at build up lyder som et rigtig godt foder, men jeg kan se at en hest som min, skal have rigtig meget for at være dækket ind. Jeg har prøvet at regne lidt på Build up + de øvrige ting som jeg giver ham(lucerne, olie, elektrolytter og hvidløg) og kan se at foderplanen vil komme langt over 1000 kr om mrd alene for krybbefoder. Det er selvfølgelig penge, som jeg er villig til at bruge, men hvis der findes billigere alternativer, vil jeg forsøge mig med dem først. I: Lige nu er det faktisk fase Balancer, som tiltaler mig mest. Jeg havde forestillet mig at kombinere det med lucerne, fiberpiller, linamix, olie, hvidløg+elektrolytter og evt noget byg/havre. Jeg tror jeg vil prøve at ringe til brogaarden og spørge dem, hvilket foder, som vil virke bedste til min hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bændelorm |
|
|
Har du fået tjekket for bændelorm? De kan kun ses i blodprøver og kan virkelig tage huldet fra en hest. De er udbredte på belastede folde og er umulige at slippe af med når først de er flyttet ind på en fold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Små portioner |
|
|
Hvor mange gange om dagen får han krybbefoder, og hvor meget giver det pr måltid. En hest kan kun optage en vis mængde kraftfoder pr måltid (det er lige for sent på aftenen til at jeg kan huske hvor meget det er) og så hjælper det lige lidt at sætte op i foder, hvis ikke den udnytter det hele. Så måske vejen frem er at give flere små måltider. Derudover kan jeg også kun anbefale linamix. Jeg brugte det til min haflingerhoppe som var ALT for tynd da jeg fik hende hjem, og hun kom faktisk op i huld på hø ad lib, og så linamix.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
Catino |
31-05-2010 23:30 |
|
Ulla: Dyrlægen kommer på fredag og ser til ham, da han har fået lidt øjenbetændelse og derfor måske skal have udskrevet noget til at skylle øjet. Jeg tænker at jeg lige rådfører mig med dyrlægen om der bør tages en blodprøve eller ej, for du har da helt sikkert en pointe. Stutteri Bjørholm: Han får krybbefoder 4 gange dagligt. kl 7.00 - kl 12.00 - kl 17.00 og efter ridning ca kl 19.00. Han får i alt ca 2,8 - 3,0 kg foder pr dag fordelt over de 4 måltider. Det tror jeg bestemt, at sådan en stor hest kan fordøje  Men Linamixen tager jeg formentlig i brug, jeg har fået det anbefalet af flere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Harvester |
|
|
100% enig med Harvester. Jeg har en hoppe der taber sig meget let - efter en knæoperation kom hun hjem fra dyrehospitalet som en meget tynd pind. På blot 2 mdr. gik hun fra at være meget indsunken til at være rund og skøn med denne opfedningskur: Jeg gav flg. dagligt (hest på 167 cm, varmblod): 15 kg wraphø (all you can eat) 1 liter roepiller (4 liter vand) 1 liter Build Up 2 dl rapsolie 1 liter Horse Speed (noget rigtigt "dårligt" melasse/majs-mad - som dog fungerede fantastisk til opfedning) 1 liter havre (for at roepillerne glider ned) 1 mål Travo - fordelt i 3 spande. Det var faktisk ikke ret dyrt, og hun ligner en million nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang buildup |
Maria ♥Alezza♥ |
01-06-2010 04:10 |
|
Hejsa! Jeg har haft samme problem med min DV/fuldblod hoppe jeg fik i vinters. Hun viste sig at have bændelorm! så det er værd at chekke og der er sket store forandringer efter beh  Mine tips er godt hø og wrap, olie, buildup har jeg desuden haft gode erfaringer med til flere heste også som mindre tilskud. Kender ikke det du fodre med eller til de andre produkters effekt. Men synes generelt brogaardens produkter er gode og lever op til det de lover  Pøj med det håber du finder årsagen.
~*~ Maria & A`lezza ~*~
Også en pony mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tynd hest |
|
|
Har gode erfaringer med at bruge klid, ca. 2 krus tilsat lidt vand. Held og lykke
Du bliver aldrig yngre end du er i dag Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalalala |
|
|
jeg tænker også lidt i tand/bændelorm baner og så om grovfoderet er god nok kvalitet. er det finbladet, blødt og kruset eller er det noget med mange grove stængler og synlige frøstande? Hvis alle andre heste som får af det (hvis der er andre) ser fine ud er det jo nok ikke kvaliteten alligevel.
MVH Mette Lavstivelsesfoder sælges billigt! Opstaldning tilbydes 8882
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bhfehfbewh |
|
|
Jeg havde helt det samme problem med min hoppe, og jeg har prøvet alle mulige forskellige slags foder. Det der endte med at virke for min hoppe var: 10-12 kg wrap om dagen 2 kg basic fra Equifirst og så suppler op med Linamix Det har virket helt fantastisk, jeg står i dag i den situation at hun skal en lille smule på slankekur  Hilsen Fie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv mælkeerstatning |
|
|
Jeg havde samme døj med min hoppe, der er en stor varmblod. Hun havde blodmangel, som følge af et dårligt foder. Hun fik Garant fra Salvana og mælkeerstatning - især det sidste kan jeg virkelig anbefale. Mælkeerstatning er jo logisk - tænk hvor stærkt et føl vokser. Op til en ½ l ublandet i foderet, det giver resultat og er billigt! Jeg brugte Salavanas til min egen, og har siden brugt kalvemælkserstatning fra DLG. Det er drøjt i brug, øger ikke fodermængden væsentligt, og de vil gerne have det. MVH Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrt foder |
|
|
Nu ved jeg godt at det ikke helt er det, trådstarter skriver, men jeg synes helt ærligt at den hest tygger på alt for meget unødvendigt bras.... Du blander 8 forskellige ting i hestens krybbefoder - det er både dyrt og efter min mening fuldstændig unødvendigt. Du bør i stedet finde dig et enkelt produkt, som dækker alle behov. Jeg fodrede også førhen med 117 produkter, for at mine var dækket helt ind. Altså, lige indtil jeg prøvede Müsli Kraft fra Tjørnehøj Mølle, der er de dækket ind med alt det de har brug for. Det er et tilskudsfoder, som man blander havre i. Det undrer mig i øvrigt hvis en hest der bliver redet så meget kan klare sig uden havre. Havre er udskældt pt., men hvis man har en hest som laver rigtig meget er det en rigtig god kilde til energi. Så hvis jeg var dig, ville jeg helt skifte foder, og finde en blanding som du har det godt med, og hvor du ikke skal hælde alt muligt oveni. I øvrigt synes jeg slet ikke det er særlig meget foder til så stor en hest som laver så meget. Min unghest, som pt. endnu ikke laver noget, er omkring 160 cm. og får dagligt 8 kg. wrap, 2 kg. havre og 1,7 kg. müsli foder, dvs. i kilo får hun ligeså meget krybbefoder som din hest, der er meget større og laver meget mere. Selvom der selvfølgelig er forskel på energi indholdet i det foder du og jeg bruger, så synes jeg ikke der er noget at sige til at den ikke kan holde vægten. Min søsters store konkurrencehest får i nogle perioder 10 kg. krybbefoder dagligt, ellers kan den simpelthen ikke holde vægten. Det er en dyr fornøjelse, men det er nødvendigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linamix |
|
|
Min tidligere hest, som ellers var meget trivelig, tabte sig og blev lidt "kedelig" at se på, da jeg gik over til at fodre med St. Hippolyt, så det holdt jeg hurtigt op med. Min nye hest, som er en høj slank type og som er lidt svær at holde huld på, tager rigtig fint på med Linamix (400 g dagligt) samt masser af wrap. Lige for tiden er han på døgnfold og der dog så meget græs, at han ikke gider æde krybbefoder, men pga. græsset er han i fin foderstand for tiden. Så hvis jeg var dig, ville jeg bestemt vælge et andet foder end St. Hippolyt og supplere med Linamix. Hilsen Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op |
|
|
jeg har personligt ALDRIG forstået hvorfor man fodrer med 10 forskellige ting, hesten kan jo i princippet leve på græs alene. Drop alt det der fine halløj og foder den på roepiller med så lavt sukkerindhold som mulig det er super billigt!! (70 kr for 25 kg) det giver en god mæthedsfornemmelse og min DV (170 stg) er blevet fodret på roepiller i en måned nu, kun ÉN håndfuld (som selvfølgelig derefter ska opblødes) og så ÉN gang daglig! Han har allerede taget meget på.. For at være sikker på at han får vitaminer nok så har jeg en billigere og bedre version af blue hors feed complex som han får et pumpeslag af til roepillerne  en hest med mere blank pels findes ikke :b
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ange.. |
|
|
Fordi ingen heste er ens og hver hest har sit eget stofskifte og den enkelte hest yder forskelligt. Jeg ved godt at du har skrevet i princippet, men heste kan ikke leve af græs alene. De kan leve af det, ja men de er ikke dækket ind. 
9 års kat. 2 tidligere PRI-pony udlånes til pige på 4-8 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sinne.. |
|
|
Men tydeligvis er det pågældende foder heller ikke hensigtmæssigt og desuden kan ethvert stofskifte ændre sig, og det gør det også hele tiden så det argument holder ikke. Selvfølgelig har det hesten yder en betydning men åbenbart virker foderet jo ikke. Roepiller er langsomt fordøjelige, det vil svare til at du spiser en god portion kartofler med brun sovs og flæskesteg + en masse grønsager. Alt det der dyre underlige foder som er tilsat diverse sager kan du sammenligne med en mars bar. Tror du mig ikke? så tjek venligst "indholdsfortegnelsen" og energifordelingen. Det er logik for burhøns, taber hesten sig så er den energiforbrug højere end dens energi indtagelse. Og med de mange kg. foder/hø dagligt så lyder det underligt. Og udfra den liste som er skrevet kan jeg umiddelbart se at der indgår MEGET sukker og stivelse i foderet hvilke IKKE er godt. Heste kan leve af græs alene, jo. Forstår ikke hvorfor du gentager mig men okay... Selvfølgelig skal en brugshest have tilskud og kan derfor ikke leve af græs alene, derfor skrev jeg i "princippet".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fodring |
149415 |
01-06-2010 13:21 |
|
er en smagssag. Jeg fodre min diegivende hoppe med 250g roepiller som bliver opblødt 200g salvamin delt i 3 og 300g byg i hele kerner og 200g hel havre wrap ad libitum (ca 15 kg )hun har fri adgang til halm på fold, i sommerperioden får hun kun sine vitaminer og det trives hun rigtig godt på. Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder skifte |
|
|
min erfaring er at hippolyt indholder meget sukker ,og det gir energien, når han er i den træning når det ikke og sætte sig som fedt , få taget en blod prøve og der efter kan jeg anbefale at du skifter equefirst classic og linamix og der ud over 12 kg hø din lucerne kan du tage fra det gir bare forlænget tyggetid når det ikke er i større mængde . prøv ellers og kontakte hornsyl købmandsgård 75687300 deres foder ekspert der er genial
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| når hesten taber sig... |
|
|
Hej! Vil bare lige nævne, at min venindes hest, som normalt er til den tykke side, pludselig begyndte at tabe sig i vinter. Hun prøve al slags foder, tilskud m.v. og intet hjalp. Til sidst fik hun taget en blodprøve, som viste at at hesten faktisk var i underskud med flere forskellige ting. (kan selvfølgelig ikke lige huske de nøjagtige ting). Hun fik købt noget specifikt tilskud, som indeholdt de ting, som hesten var i underskud med og nu har hesten taget på og ligner sit gamle jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enkel fodring |
|
|
Også jeg har en hest, på størelse med din, som har haft lignende symptomer. Jeg har i flere år fodret med produkter fra Hippolyt og har haft stor hjælp fra konsulenterne - det samme gør sig iøvrigt gældende for Brogården og deres produkter. Erfaringen har lært mig at en enkel foderplan med lavt stivelsesindhold fungerer bedst - altså et minimun af havre, byg og majs medmindre det er varmebehandlet - og så selvfølgelig de 10-12 kg wrap eller hø. Min hest fik gennem tre måneder Meta Diæt som er et udrensende foder hvis lever/nyrer er overbelastede. Foderplanen ser nu således ud: 10 kg wrap 500g Lucerne Mix 850g Natur Muesli max 1500g Havre - afhængigt af arbejde 1 dl olie I ca 2x3mdr om året giver jeg Equi Mall som styrker tarmfloraen og foderoptagelsen og evt. ca 2x1 mdr om året Mikro Vital som fylder mineral/vitamin depoter såfremt en blodprøve viser det nødvendigt. Alt foder er fra Hippolyt. Grunden til at jeg valgte Hippolyt er: god vejledning, fornuftig pris, økologi, filosofien om enkel fodring og at tilskud kun gives i korte perioder således at hesten selv får mulighed for at opbygge de nødvendige depoter. Kort sagt: - rådfør dig med en foderkonsulent fra et seriøst foderfirma - gør foderplanen så enkel som muligt - hold dig så vidt muligt til ét fodermærke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Du nævner selv linamix, og det tror jeg er en rigtig god idé... Jeg ville bruge et fuldfoder fra Equifirst, nemlig basic omega-3. Det er tilsat linamix, men du kan give yderligere linamix ved siden af, eller bare ekstra olie. Jeg ville nøjes med det fuldfoder, lidt olie/linamix og så wrap. Ingen grund til at gøre det mere besværligt  Basic Omega-3 fra Equifirst er et fuldfoder der indeholder rigtig mange FE pr kg, og derfor behøver du ikke fodre med så mange kg (der fylder i maven). Basic omega-3 indeholder 107 FE pr 100 kg, til sammenligning indeholder Buil up 95 FE pr 100 kg. Desuden er Build up noget dyrere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder til hest |
|
|
Nu ved jeg ikke lige hvordan hestens ædelyst er, men jeg har oplevet rigtig mange som ikke gider Linamix efter en lille måneds tid. Det bliver for "olieret" i smagen hvis de både får fuldfoder med linamix, ekstra Linamix og Olie. Der står mange heste af. Olie er godt, men i små mængder. De kan ikke optage mere end 1 dl pr måltid og hvis du fodre med større mængder end 3 dl skal du tilsætte ekstra E-Vitamin i foderet. Build up er dyr, ja. Men det fungere og har endnu ikke oplevet en hest der ikke vil spise det. Men som sagt, hvis du fodre med Hartog Lucerne, Suregrow og Build up, så har en jeg lavet en hurtig udregning: Build up, 3kg pr dag = 32,4kr pr dag Suregrow 700g pr dag = 8,4kr pr dag Hartog Lucerne 2 L pr dag = 3,4 kr pr dag. Dette giver en månedlig udgift på 1326kr. Dertil KAN du fodre med Olie, Rapsolie fra Aldi er den bedste da den indeholder mest E-vitamin og den koster en 10'er pr. L. Dvs den holder i 5 dage hvis du giver 2 dl om dagen. Derudover kan jeg se du fodre med Elektrolytter, det kan du sagtens ved siden af uden det vælter budget. Kender ikke priserne og mængderne på Equifirst, så derfor er det lidt svært for mig at sammenligne priser. Alternativ er libitum af Wrap/hø, roepiller, lucerne, Travo Performance, Olie og evt. majs. Dette er også et alternativ, jeg har dog bedre erfaring med Build up. Ved godt at det er dyrt, men som sagt så virker det 100% og har endnu ikke mødt en hest der ikke ville æde det ( eller dvs. min egen fuldblod som lige var blevet flyttet midt i en løbssæson og derfor var multi-stresset ville ikke spise den, men den ville slet ikke spise noget som helst i 2 dage. Derefter spiste den med velbehag  Harvester
Nu med Lundebakken's Vanessa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blodprøve |
|
|
Har du overvejet at få taget en blodprøve af hesten, det kan jo være foderet er godt nok, men at det er andet den mangler/fejler? har du overvejet mavesår også eller om der er noget i foderet hesten ikke kan tåle, som fx. tilsætningsstoffer, stivelse, etc.? Der er mange former for foder, og meget forskellige meninger. da jeg købte min hest, Cashmir, var han det magreste rad. Han blev fodret med St. Hippolyt og blev rigtig fin og fyldig at se på.
Jeg skal på ingen måder gøre mig klog på noget, da jeg jo ikke kender hverken til hesten eller dens forhistorie, men her er da et par forslag til hvad jeg ville få undersøgt hvis ikke det er tænder eller orm... Endvidere ville jeg måske overveje at nedsætte træningen lidt, til den er kommet sig lidt igen. Hvis den i forvejen har en høj forbrænding kan det jo være svært for den at bruge kræfter både på ridningen og på at tage på eller holde hul... Håber du finder en løsning, Vh. Cira
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville... |
|
|
starte med at få en hestetandlæge til at tjekke hestens tænder...Ikke et ondt ord om din dyrlæge, men jeg har set mange eksempler på dyrlæger som har sagt god for tænder, som tandlægen senere har rettet gevaldigt op på. Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men jeg har en virkelig god een her i Nordsjælland. Skriv pb hvis du vil ha info Så ville jeg tænke meget mere enkelt... Godt grovfoder er alfa og omega for hestens fordøjelse, velbefindende og energi. jeg ville proppe ALT det wrap i den, som den gider æde. Få evt lavet en grovfoder analyse af dit warp, så du ved hvor godt/dårligt det er. Frøgræs er der ingen næring i som sådan, det er fyld og ret dårligt egnet som hestemad. Så ville jeg ofre en blodprøve for at sikre at alt ellers er ok. Hvorn ser pelsen på den ud ?? Min konkurrencehest ( Vallak 173 stg, 9 år , KWPN ) får ( i vinteren uden græs) ALT det wrap den gider og ca 2 L tjørnehøjmølle hestemusli med sort havre + vitaminer. Her i sommeren tager vi en stor del af wrapen fra dem, for ellers ender de med ikke at kunne komme ud af stalddøren ;o) Han blir redet 6 gange ugentligt + stævner Men summasummarum så står han både vinter og nu rigtig flot og mangler ikke energi eller huld. Men fodring ER en religionssag og selvfølgelig er der variationer fra hest til hest, osse efter deres temperament. Min gamle springhest var de senere år svær at holde huld på. Der virkede en kombi af Reverdy Fuldfoder, wrap og olie enestående. prøv evt at sætte dig lidt ind i hestens fordøjelsessystem/stofskifte...Det er ret spændende læsning og kan give et indblik i, hvorfor tingene er som de er. Held og lykke med projektet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
Catino |
01-06-2010 20:10 |
|
Jeg har læst alle igennem. Til de som har foreslået blodprøve kan jeg sige, at jeg har bestilt tid hos dyrlægen, som kommer torsdag og tager blodprøve. Hvis den ikke viser noget, kan jeg i hvertfald udelukke den mulighed. Ang tænder, så tror jeg næppe det er tænderne. Jeg har tidligere benyttet hestetandlæge fra USA. De sidste to år har tænderne været ordnet af min dyrlæge, hvilket jeg har været super tilfreds med. Derudover plejer min hest selv at give signal, når den trænger til at få ordnet tænder. Sidst blev den meget urolig fortil, og tabte foderet ud af mundvigen, når den spiste. Så snart den havde fået ordnet tænder fungerede den igen normalt. Love4horses: Hvis du læser min starttråd vil du se, at jeg også har forsøgt mig med en foderplan, hvor hesten fik masser af krybbefoder, men det fungerede heller ikke for den. Jeg vil dog give dig og andre ret i at han godt kunne få en smule mere foder end han får nu. Han får pt ca 3 kg om dagen. Han kunne nok godt sættes op til ca 4-5 kg. Men igen så er der jo også mange meninger om hvorvidt han kan optage så meget foder. Ang havre, så er jeg ikke imod havre som sådan, men jeg vil ikke lade min foderplan afhænge af havre. Jeg ser havre som en energikilde, som kan være godt for en konkurrencehest som min, men 2 kg havre om dagen, synes jeg er for meget. Jeg tænker at hvis hesten får de vitaminer, fibre og stråfoder den har brug for, så burde havren et eller andet sted være overflødig. Jeg har dog planer om at tilføje en smule havre til den daglige fodring, men slet ikke i nærheden af 2 kg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov glemte lige,, |
Catino |
01-06-2010 22:14 |
|
Er der forresten nogle der ved hvor man kan købe fiberpiller i nærheden af KBH 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddd |
|
|
Jeg mener bestemt du kan få Fiberpiller i Maxsø ved HorseHouse.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere ikke behøver dem.. " SØGER Sommer Diplomat Exclusive springsadel 16'5, bred 32 bom. Skal ku prøves. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maxsø.. |
Catino |
01-06-2010 22:32 |
|
Man kan ikke få fiberpiller i Maxsø, jeg har spurgt efter dem før. Tror det tætteste måske er på Amager 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiberpiller |
|
|
Hej Du  Sikke noget øv, at det kniber med vægten hos ham. Vedr. køb af fiberpiller så prøv lige at se Birgitte's tråd 
Mvh Gitte og Den Lille Grå
Championatsvinder Dressur 2007 Championatsvinder Distance 2009 Vestegnens Rideklub
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Din hest bliver hvad den spiser.. |
|
|
Jeg har gennem arbejde med salg af et Engelsk Hestefoder få en masse erfaringer med at vi hestefolk jo bare vil vores kær dyr det bedste. Derfor bruger rigtig mange penge og tid på at stå og måle mange forskellige dele op til deres heste. Jeg har kendt til flere som har forsøgt sig med Linamix og andre gode produkter, men det har desværre ikke hjulpet dem tilfredsstillende hesten har taget en smule på mest på maven end det er fordelt som en helhed på hele hesten så den ser sund ud har god overlinie og muskler især. Jeg kan varmt anbefale som jeg har gjort til andre med samme problem et helt unikt hestefoder fra Baileys der hedder Top Line Conditioning: Top Line Conditioning er ideelt såfremt målet er vægtforøgelse og øget kondition hos alle typer af heste og ponier. Fodre giver protein af en høj kvalitet, der medvirker til opbygningen af muskler og over linie, ligesom de har et højt indhold af olier der langsomt frigiver energi og hjælper til at opnå større udholdenhed og velplejet hårlag. Jeg kan garantere at du i løbet af 14 dage vil kunne se et resultat. Hesten skal have 2 kg. dagligt måske lidt mere og efter 14 dage sætter du langsom ned til ca. 1½ kg dagligt fordelt på så mange måltider som muligt. En sæk med 20 kg. koster 180 kr. Så det er da en nem og billigere løsning end alle de mange produkter du har gang i nu. Held og lykke håber du snart får skik på din hypper.
Hilsen Vibeke Sommergræs tilbydes i store kuperede omgivelser.
Din hest bliver hvad den spiser - Køb lækkert kvalitets hestefoder fra Baileys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Celine det er da træls med ham catino og ja han er jo en stor dreng  synes nu heller ikke 10 kg wrap er meget til en hest som ham det er det jeg giver pari... ude ved m.l. fik de 1 kg naturmüsli og 8 kg wrap... jeg har flyttet hesten til et sted hvor hun kan gå på fold fra morgen til aften og døgnfold om sommeren med skov i baghaven og hun har foldbodys så hun trives rigtig godt her med hesteliv i højsæde  hvis han var min ville jeg gi ham så meget hø/wrap at han levner til dagen efter og bruger selv fodre fra hippolyt til mine og er super glad for det og med 1 kg skulle han være dækket helt ind til Mb/s niv. og med havre har jeg det som dig 2 kg er rigeligt jeg giver i stedet for 700 g lucerne (den fra videbæk er billiger i kg pris næsten en kr. så der er lidt at spare og har en blanding af 7,5% olie og 7,5 melasse) pari har ikke brug for havre så for at hun har lidt at tygge på giver jeg lucerne og hun har jo altid været trivlig  derud over får hun 400 g mash hver dag og elektrolytter så hun får: 10 kg wrap 1 kg naturmüsli 50g elektrolytter 700g lucerne 400g mash bliver redet ca 5 dage held og lykke med ham 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Trine |
Catino |
04-06-2010 14:04 |
|
Tak for svar. Jeg ved godt at 10 kg ikke er meget til sådan en stor hest, men han kan ikke nå at spise mere. Som sagt går han på fold fra 8 til 15-16 om eftermiddagen, hvor der er fri adgang til hø på folden. Jeg kunne forestille mig at han når at spise ca 6-8 kg på folden, da det er en jordfold, og der ikke er så meget andet at tage sig til udover at lege  Når han så kommer ind ved 15-16 tiden rider jeg ham, og bagefter plejer jeg som regel at græsse med ham 1 times tid. Så han er først i boksen ca kl 19, hvor han så skal igang med både sit middags- og aftenwrap, altså de 10 kg. Så sammenlagt får han altså dagligt: 10 kg wrap ca 6-8 kg hø 1 times græs. Så jeg tror han får rigeligt med stråfoder. For en sikkerhedsskyld er han nu sat op til 12 kg wrap + at Sandra har tilbudt at Catino kan få en del af hendes wrap, da Cashew er blevet lidt for tyk Så nu er vi oppe på ca 15 kg wrap om dagen + det hø han får på folden Jeg var oppe hos dyrlægen igår, som tog en blodprøve. Jeg får svar i starten af næste uge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har været hele møllen |
|
|
igennem, og jeg håber virkelig jeg har fundet metoden der virker for MIN hest. For det er en ting jeg har lært det sidste år. Min hest kan ikke sættes ind i alle mulige smarter tabeller. Han er speciel på alle måder. Jeg har forsøgt Hippolyt (som jeg havde relativ held med), Linamix (som gjorde hesten mere tynd og kedlig), Olie, Roepiller, Mash etc etc... Lykken blev Build up fra brogården. Tilsat en del lucerne og noget olie. Da han kom op på sin normale vægt, delte jeg build uppen op, så han fik ½ build up og ½ fase balance. Og det fungerede rigtig godt. Hesten fik før ca 16 kg wrap. Nu fik den 5 kg, plus ca 3-4 kg hø på folden. Mht roepiller og mash fik den det samme, som altid. Han ser super lækker ud nu. Nu skal han snart på græs, og jeg er spændt på at se om han begynder at tabe sig igen. -Nu har jeg muligheden for at tage ham ind om natten, hvis det går den forkerte vej igen. Det virkede for os. Selvom i sidste ende, var hans foderplan nok slet ikke så korrekt, som et foderprogram ville sige. Han for dertil ormekur med jævne mellemrum, da hans gødningsprøve sidste år var ren....Men blodprøven viste noget andet. Jeg har brugt næsten 2 år på at nå hertil, ufattelig mange dyrlæge penge og mange mærkelige forsøg. Men "præmien" er også god. Han ser dælmer lækker ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hej celine ja så får han jo strå nok tror du han evt. får for meget i krybben har hørt om flere der fodre hårdt og hesten bliver tyndere fordi den bruger energi på at arbejde med al fodret... men godt du har dyrlægen med ind over håber han bliver fin igen din "bette" dreng det er træls når man ikke kan hjælpe dem selvom man står på hovedet for dem en er sændet på hvad blodprøven siger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Igen |
Catino |
07-06-2010 21:48 |
|
Han var hos dyrelægen i Torsdags og fik i den forbindelse taget en blodprøve, så jeg går og venter svar en af de nærmeste dage. Jeg talte med dyrlægen, som også anbefalede Build up. Der er efterhånden også mange herinde, som har foreslået Build up, så det er muligvis også en god løsning for min hest. Skulle blodprøven ikke vise noget, regner jeg med at køre på med build up, lucerne, fiberpiller og olie indtil han har taget på. Overtiden regner jeg så med at han skal over og have face balancer, lucerne, fiberpiller og olie og så build up som tilskud, da det er meget dyrt at fodre med build up alene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|