Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

For meget græs - hvad gør jeg?
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 10:54

Sagen er den, at jeg for en gangs skyld har alt for meget græs til mit hestehold. Efter som jeg kun har en enkelt araber tilbage og derudover 4 shetlandsponyer, så er den nødvendige græsmængde jo ikke så stor.

Jeg har indgræsset dem langsomt i løbet af de sidste 14 dage - 3 uger, og de er oppe på ca. 4 timer dagligt. Men to af ponyerne er også allerede for fede. Den ene var en smule tyk i forvejen, men hun er nu helt firkantet. Den anden får begyndende vom. Resten ser ellers pæne ud, og da den ene er hingst, så har han så meget at holde øje med, at han godt kan bruge græsset.

Når de ikke går på sommerfold, så går de på vintermarken, hvor der er meget begrænset græsmængde. Dog æder de mindre hø, så lidt finder de jo. De har hø ad libitum, hvilket de to tykke så heller ikke har så godt af.

Hvad ville I gøre? Slå græsmarkerne af og prøve at lukke dem på græs derefter? Udskifte høet med noget andet - og hvad? Noget helt tredje?

Jeg vil helst have, de går sammen, for hingsten har det bedst, når han har alle sine kærester hos sig, men han kunne jo nok vende sig til en anden situation. Desuden vil vi jo egentlig gerne, at han bedækker damerne - ja, ikke lige araberen jo

Vi skal en uge på sommerferie, hvor vi får tilset hestene en eller to gange dagligt. Der ville det jo være rigtig nemt for feriepasseren, at de går på græs! Der skal i hvert fald være begrænset fodringsopgave. Det bliver nok i uge 28...

Ja, hvad gør I andre med nøjsomme ponyer? Jeg er jo også lidt bekymret for forfangenhed, og de har ikke været på græs overhovedet de sidste to dage, men det er også lidt ærgerligt, synes jeg.

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Nu med avlshingst! New Park Tamerlane 82 cm

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 11:00

Nu kender jeg ret godt til problemet med en trivelig hest Min bedste løsning må være mundkurv. Det har virkelig hjulpet på Sani. Hun er slet, slet ikke så rund mere, og hun har tilmed fået mere energi. Om natten får hun mundkurven af, og så går begge heste på en mindre fold, hvor de får frøgræs.

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 12:45

Kan du ikke nøjes med at lukke dem på græs et par timer her i starten hvor der er så meget krudt i græsset.

Evt. skifte deres hø ud med frøgræs?

Held og lykke med det - det er bestemt ikke let at have trivelige heste :-)

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

Hos os
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 14:54

har vi gjort det, at de kun har været på græsfolden få timer af gangen og så ellers tilbage på vinterfold..dette har jeg gjort indtil græsset var spist godt på sommerfolden og nu kan de gå på den fold hele dagen...

På den måde har de hele tiden været "indgræsset" uden at få for meget af gangen og nu hvor folden har moderat græs kan de været der hele dagen :-) Jeg har to MEGET trivlige shettere og en gammel traver :-)

Lillefis

0
0
Svar på denne tråd

Sommergræs
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 21:15

Jo, løsningen er nok den med et par timer - men det bliver den ene pony nærmest allerede for fed af nu. Problemet er også, at græsset faktisk vokser hurtigere, end de kan nå at æde det for tiden. Der bliver bare mere og mere... Ja, og så er marken ikke lige lavet til trivelige ponyer, for der er en del lækker, fedende kløver også.

Sascha - hvilken mundkurv har du? Og kan man mon få den til en lille shetter på 80 cm? Kan man være sikker på, den ikke sådan lige falder af? Og begrænser det indtaget tilstrækkeligt?

Og er det mon til at skaffe godt frøgræs nu? Vi har nemlig kun lækker hø.

mvh Stine

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 10:21

Jeg har en GreenGuard mundkurv - mener man kan få den i en str. shetlandspony, men jeg er dog ikke sikker. Ellers er der mange andre slags på markedet.

Det er virkelig noget, der fungerer! Jeg behøver ikke bekymre mig nær så meget for Sani i år. Hun kan gå på græs med Halimah uden problemer, og det nyder hun og jeg enormt meget

Sascha

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 10:37

Jeg bruger denne model til min trivelige hest - han gik også med den sidste sommer og har endnu ikke tabt den.

Kansas går med den hele tiden og er blevet meget pæn istedet for at være rigtig rigtig tyk.

Den fåes også i str. meget lille.

www.jo-po.dk/shop/mundkurv- graesreducerer-1436p.html

Gitte

Jubiiiii for YTRINGSFRIHEDEN !!!

Godt vi har www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mundkurv
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 21:30

Nu har jeg bestilt en mundkurv, så håber jeg, det gør en forskel...

Hvor stort indtag skal man så regne med, de får? Jeg kan vel stadig ikke være sikker på, de kan tåle at gå på døgngræs, vel?

mvh Stine

0
0
Svar på denne tråd

Jordfold
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 23:10

Vi har indrettet "julemærkehjem" i et hjørne af marken, hvor der ikke var så meget græs - mest jord. Det har vi hegnet af med let hegn, og så går de heste, der kan tåle det, på græs om natten og jord om dagen med frøgræs/2. slet wrap fra sidste år. De har allerede tabt sig, og er knastørre i benene og uden puls, når vi tjekker dem om morgenen (y) Jeg har virkelig fået ro i sjælen efter at vi bed i det sure æble, og hegnede af.

Mvh

Julie

Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)

0
0
Svar på denne tråd

God idé!
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 13:54

Ha ha - julemærkehjem!

Sådan et kunne jeg i øvrigt godt lave ind i skoven, hvor der kun er ringe græs... Gåd idé. Så kan de trivelige blive lukket derind om dagen og gå på græs med de andre om natten.

mvh Stine

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 15:14

Det lyder som en god ide med skoven.. Jeg har mine gående på en fold med ringe græs halvdelen af døgnet med frøgræs, og så ud på rigtig græs den anden halvdel af døgnet, hvor Sani så har mundkurv på.

Sascha

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Stribeafgræsning
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 21:50

Jeg har også for meget græs i år, og løsningen for mig er stribeafgræsning. De startede på et lille stykke af folden, og da det var græsset ned, så har de fået et lille stykke mere hver dag, i forhold til hvad de kan tåle. Nå jeg er nået til enden af den mark, kommer de over på min nr. 2 mark, hvor de til start vil komme over nogle timer om dagen på et lille stykke, og så vil de ellers få denne mark i striber ligesom den anden. Når de er igennem den, skal de en tur forbi engen inden de starter på den første igen, så den når at blive godt lang.

Det er kun en fordel at græsset når at blive godt langt inden de kommer på det igen, da det så ikke er så stærk.

Der er lidt mere arbejde i at stribeafgræsse, men mindre som at flytte dem til og fra fold. Og de skider ikke på så stor en del af marken, som de gjorde sidste år, hvor jeg bare lukkede mine 2 store 1 års plage på den mark hvor græsset var blevet langt, da de kunne tåle det.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider