Sagen er den, at jeg for en gangs skyld har alt for meget græs til mit hestehold. Efter som jeg kun har en enkelt araber tilbage og derudover 4 shetlandsponyer, så er den nødvendige græsmængde jo ikke så stor.
Jeg har indgræsset dem langsomt i løbet af de sidste 14 dage - 3 uger, og de er oppe på ca. 4 timer dagligt. Men to af ponyerne er også allerede for fede. Den ene var en smule tyk i forvejen, men hun er nu helt firkantet. Den anden får begyndende vom. Resten ser ellers pæne ud, og da den ene er hingst, så har han så meget at holde øje med, at han godt kan bruge græsset.
Når de ikke går på sommerfold, så går de på vintermarken, hvor der er meget begrænset græsmængde. Dog æder de mindre hø, så lidt finder de jo. De har hø ad libitum, hvilket de to tykke så heller ikke har så godt af.
Hvad ville I gøre? Slå græsmarkerne af og prøve at lukke dem på græs derefter? Udskifte høet med noget andet - og hvad? Noget helt tredje?
Jeg vil helst have, de går sammen, for hingsten har det bedst, når han har alle sine kærester hos sig, men han kunne jo nok vende sig til en anden situation. Desuden vil vi jo egentlig gerne, at han bedækker damerne - ja, ikke lige araberen jo 
Vi skal en uge på sommerferie, hvor vi får tilset hestene en eller to gange dagligt. Der ville det jo være rigtig nemt for feriepasseren, at de går på græs! Der skal i hvert fald være begrænset fodringsopgave. Det bliver nok i uge 28...
Ja, hvad gør I andre med nøjsomme ponyer? Jeg er jo også lidt bekymret for forfangenhed, og de har ikke været på græs overhovedet de sidste to dage, men det er også lidt ærgerligt, synes jeg.