Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vokser hestens mund?
Forfatter: 
Dato:  24-05-2010 21:43

Altså, er udemærket klar over at hestens mund vokser - men hvornår stopper den? :)

Har en 2 års nu som jeg skal ud og finde bid til. Hun har haft bid i munden, men tygger meget i det og skal helst have det helt op til kindtænderne hele tiden. Pt har hun haft et 2 og 3 delt muffebid i munden, samt HS Dynamic.

Jeg har nu udset mig HS nye Type 2 bid, som jeg gerne vil prøve og evt købe til hende, men må indrømme at jeg måske er lidt nærig, hvis jeg skal ud og købe et bid nu til 900kr og det så skal udskiftes næste år fordi biddet er for lille.

Så, er der nogen der kan svare mig på om hesten bliver bredere i munden med tiden? - og hvornår den stopper med at vokse?

Pt. bruger hun 11,5 cm i et 2 delt muffebid, men et 12,5 HS dynamic passede også?

Harvester

Nu med Lundebakken's Vanessa

0
0
Svar på denne tråd

vokser
Forfatter: 
Dato:  24-05-2010 23:21

Min hest er 6 år her i maj og han har haft problemer med bid i munden flere gange - i forbindelse med dette, er han vokset generelt.

Han er blevet tjekket af dyrlæge undervejs pga dette. Heldigvis fik han fjernet en lille ulvetang inden tilridningen så det var udelukket.

Det er overstået nu og hans bid er ikke skævt mere og dyrlægens konklusion er at det kun kan være pga vækst af hovedet.

Først nu kan han gå med trense med næsebånd, ellers har jeg måttet ride med bidløst og krydstrense på skift for at han gik med hovedet i ro og ikke gumlede vildt på bid.

Han bruger bid ½ cm bredere nu som da han var 3½ år.

Tag vare på din hest. Den har kun dig.
0
0
Svar på denne tråd

Bid og mund
Forfatter: 
Dato:  24-05-2010 23:21

Det var dog vel tidligt at tænke på bid til en to-års? Eller hvad?

Hestevokser til de er omkring 5 år, afhængig af race. Nogle til de er 7 år.

Lene

- With respect and kindness we could change the world -

0
0
Svar på denne tråd

Bi til unghest
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 08:44

Jeg tænker kun på bid, fordi hun skal til 2 års skue og der skal de have bid i munden.

Harvester

0
0
Svar på denne tråd

Hestens hoved
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 08:50

er noget af det på hesten, der først bliver færdigudviklet i størrelse.

Men hestens tænder, ændrer sig hele livet igennem, først som tandskift, senere som længeregroning af fortænderne.

Hestens ganespejl, vil med alderen synke længere ned i munden på den.

Du må regne med at skifte bid en del gange, igennem hestens levealder. Prisen på bid er da ikke så overvældende, så det er bare ud og fylde kufferten, så du altid har noget dine heste trives med...

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

Hestens mund
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 12:32

Tak for svar :)

Nu er jeg mest til HS bid, da jeg altid har haft gode erfaringer med dem - og må indrømme at der er forskel på at give 250kr for et bid og 900kr :)

Men det bedste til hesten, så brugt kan også gå an ;)

Harvester

0
0
Svar på denne tråd

Jeg købte....
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 15:41

nyt bid til min da hun var 3 år. Nu (som 5 års) går hun med bid, der er 1 cm. bredere...

Jannie

Grafiker | Hestene
Øgårdens Sammie

Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx

lånehoppen Dream Girl har termin 1.3.2011 med Fürst Romancier

R.I.P. Sisse min... 21.7.1989-24.12.2009

- knap 20 fantastiske år sammen...

0
0
Svar på denne tråd

har samme problem med min
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 23:28

4 års han har gået med Dynamic og kk ultra hele tiden men det dutter ikke mere så vi må nok også ud i en turnado 2

Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider