Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Er rapsplanten farlig for hesten??
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 12:06

Ja nu går jeg egentlig ikke udfra at det er tilfældet at de er skadelige for hesten, ved kontakt eller indtag - men for at være på den sikre side vil jeg lige forhøre mig her..

Håber i kan hjælpe, da vi pludselig i år, har fået en del på den ene af foldene..

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

Hvor der i sommeren 2010 tilbydes sommergræs,

med hø t/natten, altid frisk vand og godt hegn.

Skriv PB, hvis du ku være interessert.

0
0
Svar på denne tråd

tvivler
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 12:48

Kan i hvertfald huske at mine glædeligt åd af dem det år de var på marken ved siden af, dog først da de var gået i frø, indtil da rørte de dem ikke.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

Har en hest
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 22:38

der elsker det. Han skulle sidste år over en raps-mark, for at komme på fold og åd gladeligt masser af de høje planter dagligt...

Tænkerikke det kan skade noget. Man udvinder jo olie af platen, som også udfodres til heste.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

Raps planter
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 10:43

Hej,

Jeg har så i modsætning hørt at raps planter er giftige for heste - og især når de blomstrer.

Husker især en tråd her på HN om en frieser der blev forgiftet og desværre ikke klarede det - det var dog ikke raps planter der var årsagen, men en anden person nævnte i samme tråd at hendes heste var blevet syge af at spise af raps planter..

Vh. AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

Fandt lige noget her
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 11:04

Fandt lige noget her:

www.landbrugsinfo.dk/Oekologi/ Planteavl/Afgroeder/Baelgsaed/Lupin/ Sider/Bitre_baelgplanter.aspx

"Glucosinolater
Findes i alle arter af korsblomstfamilien, dvs. raps, kål, sennep m.fl.

Glucosinolater har ikke direkte nogen negativ effekt på fordøjelsen, men de kan give en bitter afsmag i foderet. Nedbrydningsprodukterne af glucosinolater kan give skader på lever og nyrer hos husdyr. Der bør bruges sorter med et så lavt indhold af glucosinolat som muligt".

Altså indeholder raps stoffer, der kan give skader på lever og nyrer hos husdyr..

Vh. AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

rapsforgiftning.
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 11:08

Jeg ved ikke helt med heste, men jeg ved at rådyr godt kan få en "rapsforgiftning"..

Jeg har haft et rådyr engang, en mistænksom "tam" en der gik på min mark.

Jeg fangede den (med hænderne) og satte den ind i en boks, ringede til skovfogeden og spurgte om han ville hente den og køre den ud i skoven et sted, eller hvad man skulle gøre.

Han siger så, at den sandsynligvis har fået en "raps-forgiftning".

Det var sidst i oktober måned jeg fangede den, og der sgade han at det var typisk på den årstid når rapsen var på det stadie den var og de åd alt for meget.

Forgiftingen gjorde den "syg", dvs den blev "forvirret" og tam.

Han sagde han ikke ville hente den, for den havde meget små chancer for at overleve, så hvis jeg ville gøre noget for den skulle jeg holde den inde og fodre på den.

Han sagde dte var helt fint med det hestefoder jeg havde.

Jeg havde den i 2 mdr, den begyndte at blive mere "vild" i det på det sidste, så en dag jeg kom ud i stalden var den stukket af, den var sprunget overboksdøren og ud i friheden.

Den havde en kanin som selvskab, de var ret gode venner.

Men jeg ved ikke om heste kan få en sådan forgiftning, glemmer bare aldrig mit rådyr...

Billige brogede ponyer (hingste) sælges.

1 og 2 år, forventet stg 110 cm.

Til godt blivende hjem.

Pris 1.000 kr stk.

28 25 06 72.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider