Hej,
Vi har hovskægshest, som jo ofte døjer en del med mider og har efterhånden en del erfaring med emnet..
Et år fik de heste i stalden som er uden hovskæg pludselig skab i udbrud - det startede på piberne med småsår og hårene faldt af - vi skyndte os at behandle med Sebacil, og havde vi ikke gjort det havde det helt sikkert bredt sig til større områder på hestene.
Nu er jeg jo ikke dyrlæge og har heller ikke set din hests ben, men umiddelbart kan det du beskriver godt lyde som skabsmider..
Skaben forårsager bl.a. fedtet pels, skæl, kløe, småsår og hårene kan falde af på de angrebne steder.
Umiddelbart kan du forsøge at få dyrlægen til at sprøjte hesten imod skab med Dectomax eller Ivomec, vaske hesten i Sebacil eller gå på apoteket at købe Frontline/Advantage (Frontline/Advantage skal indeholde stoffet Fipronil for at være virksomt). Det er selvfølgelig bedst at have en dyrlæge med ind over mht. til den rette behandling og dosis - her er det svært for mig at vejlede dig synes jeg. Skabsmidens livscyklus skulle være 3 uger, hvorfor man skal huske at genbehandle efter 3 uger - det er for at undgå at miderne danner resistens imod de midler vi bekæmper dem med..
I øvrigt - den der med at tage en stiv børste og give stederne en ordentlig tur skulle også hjælpe, men kan vist ikke stå alene som behandling.
Vh. AnjaR