Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangen og på jordfold
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 12:45

Vi har i stalden 2 forfangne ponyer (bl.a. min) de stod inde i sidste uge, havde dyrlæge, smed o.s.v. Ingen af dem er længere halt/øm tået og vi har haft dem gående på et stykke jordfold som de andre græssede ned til dem. De nåede nok at få lidt i kanterne om lørdagen, men i går og i dag er der bare så godt som intet på marken.

Begge står dog nu igen med puls i benene. Når de er inde får de lidt hø og min får Safe and Sound fra brogaarden.

Kan det virkelig være rigtigt de slet ikke kan gå på et stykke jordfold? Eller skal vi bare lige se tiden an så længe de ikke har ondt? Vi tør i hvert fald ikke rigtig begynde indgræsning igen. Ingen af dem var hårdt ramt, min værst, men det var kun en dag den stod og havde meget ondt.

Erfaringer søges :)

Hanne

Mor til Villads musen født 0708-09

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 13:12

jeg ville sørge for de SLET! ik kunne spise noget som helst græs! nedbidt græs kan være ganske farligt! også evt. læg hø ud på folden også

tjek - www.Babybuy.dk - Brugt børnetøj

fjordhesten, den kan og den vil!

Se min profil for at se en skønhed uden lige!

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Sabrina..
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 13:44

"nedgræsset fold" er ikke det samme som jordfold, i hvert fald ikke når det gælder forfangne heste.

Stykket er græsset ned, betyder jo ikke at der ikke sker tilvækst - og hvis tilvæksten ikke er synlig, så er det nok fordi den bliver spist...

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Sukker...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 13:58

Der er ofte mere sukker i stresset, nedbidt græs, så hvis der er ordineret jordfold, betyder det JORDfold - altså helt uden græs.

Desuden indeholder noget hø en hel masse sukker. Det skal man tjekke, for der kan godt være en masse krudt i grovfoder.

God bedring

Mvh

Julie

Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)

0
0
Svar på denne tråd

øv......
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 14:08

kan godt se hvad i mener, så har vi bare ikke noget alternativ. Andet end at lade dem stå på stald.

Høet skulle være ok, dyrlægen har i hvert fald sagt ok til det.

Men okay dyrlægen havde også sagt ok for folden.

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Pulsen
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 14:34

Kan også komme pga af for meget aktivitet. Lamellerne i hoven som løsner sig skal have ro og mere end 1 uge. Læs evt. den artikkel Nanna Luthersen har skrevet. Selvom forfangende heste ser fine ud igen. Har de stadigvæk behov for ro, og aflastning som en blød bund. eller vil du have dem ud så på ridenbanen. Og en og en så de ikke løber rundt...

Dansk Oldenborg Avl
Heste der kan og vil.

Venter 1 renstammet føl efter: Effekt

Stald Bjerregrav´s Amy tilsalg. Efter Dalmosegårdens Tempo.

0
0
Svar på denne tråd

høet....
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 15:43

Med mindre dyrlægen har set en analyse på høet, kan han/hun ikke sige, om det er passende til ponyerne.

Hvad med at afgrænse en lille fold, hvor I smider noget grus ud? Eller have dem på en ridebane eller måske prøve med mundkurve på´? Øv, stakkels ponyer og stakkels jer :(

Mvh

Julie

Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)

0
0
Svar på denne tråd

jeg havde selv en forfangen fjordhest
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 17:55

for 3-4 år siden. Hun responderede fint på sin guldkur og efter en uge på stald, fik hun en lille indhegning i den fælles overdækning udendøre, med grus og sand at stå på. Her kunne hun stå i ro udendøre døgnet rundt - den anden hest kunne ikke skubbe rundt med hende.

Herefter var vi nødt til at vende et stykke jord til dem begge - jordfold uden et eneste strå af græs. Her tilbragte hun resten af sommeren nogen gange alene og sammen med den anden hest en del dagtimer og hver nat. Hun blev fodret med hø og roemasse i begrænset mængde.

Hun blev først indgræsset næstkommende sommer og tro mig - vi er nu super opmærksomme på dem begge to. De græsser kun i begrænsede antal timer fordelt over døgnet. Og aldrig på nedbidt græs. Jordfolden har vi stadig. Den giver ro og tillid til, at de ikke kan komme til at få for meget.

Men super dejligt, at der ikke har været noget siden, og at hun trods alt kan græsse ind imellem.

Den ro du giver hesten nu, selvom det virker øv og mega besværligt vil måske på længere sigt betyde, at den kan leve et nogenlunde "normalt" liv senere.

Held og lykke

ANNETTE
0
0
Svar på denne tråd

Ro og nul græs
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 19:00

En nedbidt fold er slet ikke det samme som en jordfold. Nedbidt græs har et endnu højere indhold af fruktan (sukkerstof), som bestemt ikke er godt for en forfangen hest. Dette kan være årsagen til den forøgede puls.

Dernæst er bevægelse også med til at skabe øget puls. En forfangen hest skal forholde sig i ro mest muligt, jo mere den bevæger sig jo større er risikoen for uoprettelige skader i hoven. Lamellerne skal have mest mulig ro.

Hvis hestene ellers er smertefri, så kan I lukke dem ud på et lille areal, hvor de slet intet græs kan få.

Hvis de ellers ikke gejler hinanden op til at løbe rundt, så kan de godt gå sammen, ellers må de have hver deres fold, så de ikke drøner rundt. Og lav en lille fold til dem. Hvis de kun har et lille område at gå på, tvinges de til at tage den mere med ro, for der er ikke plads nok til at løbe stærkt.

Og giv dem så stråfoder på folden - hø af 2. slet vil jeg sige er er bedst, evt. suppleret med halm.

De skal desuden have mulighed for at aflaste hovene. Jeg vil klart anbefale en bunke drænsand, det kan de nemlig borer hovene langt ned i og dermed få kølet hovene godt af. Desuden er det blødt at lægge i.

Jo mere I passer på dem nu, jo bedre chancer har de for at vende tilbage til et normalt liv uden store mén.

Da min hoppe blev forfangen i efteråret pga. frossent græs (som også indeholder meget fruktan) på årets første nat med frostvejr, kom hun på stald, hvor hun stod i drænsand. Hun stod inde i døgndrift en lille uge, derefter prøvede vi at lukke hende ud bare i 5 min. på folden, men det var nok til at hun blev øm, formegentlig pga. bevægelse. Så de første 3-4 uger kom hun kun ud 2x10 min pr. dag, hvor jeg trak hende. Vi indrettede derefter en lille fold på ca. 20x30 meter, som blev harvet igennem 4 gange, så alt ukrudt og græs var fuldstændig væk. Derefter begyndte jeg så at lukke hende ud på folden gradvist, startede med 5 min. og øgede meget langsomt pr. dag. Foldstørrelsen begrænsede hendes bevægelsesmuligheder og kombineret med, at hun fik stråfoder på folden, kunne jeg få hende til at stå nogenlunde stille, når hun var ude. 10 uger efter hun blev syg, var hun oppe på at gå på fold små 2 timer dagligt. Resten af tiden stod hun på drænsand i sin boks. Hun var så også hårdt ramt af smerter, det tog 7 uger og 3 forsøg, før vi fik hende trappet helt ud af den smertestillende medicin.

I dag er hun heldigvis fint gående igen og hun har (7-9-13) ikke vist nogen problemer i forbindelse med indgræsningen indtil nu. Jeg er så også MEGET forsigtig nu, især holder jeg meget øje med nattetemperaturerne. Har det været koldt ovenpå en dag med høj solskin, så får mine heste ikke afgang til græsset den efterfølgende morgen, for det er fyldt med fruktan og dermed en ren sukkerbombe for hestene.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

forfangen....
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 19:01

Ridebanen er ved at få lagt dræn og de andre i stalden gider ikke have heste på ridebanen i døgndrift (SUK)

Tror jeg må snakke med den anden om vi bare skal lade dem stå inde lidt endnu og måske kun lukke ud få timer om dagen. Vi har slet ikke mulighed for ren jordfold overhovedet.

De vandre bare sådan rundt når de står inde. Den anden står faktisk og ryster af stres og min begynder at krybbebide.

Min smed sagde også til mig at den bare skulle rides på så snart den var rent gående igen fordi den var så tyk. Det er ikke nemt når man få så modsat rettede råd. Men måske det også har noget at gøre med de ikke har været så hårdt ramt.

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

tror også...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2010 11:41

Tror også at det er den nedbidte fold, der er synderen, af de samme grunde som tidligere er nævnt. Kan du evt. lave en "sygefold" i det ene hjørne af den nedbidte fold. Så kan du styre mænden og langsomt gøre den større. Sørge for de er godt stoppede med hø når de kommer ud.

et frede link-site

www.frederiksborger.dk

0
0
Svar på denne tråd

forfanghe..
Forfatter: 
Dato:  16-05-2010 12:48

Vi har også lige fået at vide at vores lille pony(på mit arb.) er blevet forfange.

Dyrlægerne sagde at vi skulle prøve at købe en mundkurv til ham og give den på når han skulle ud på fold(jordfold)

og faktisk har det "virkede" lidt, han er ikke så øm og virker lidt mere frisk,

meen dog ved jeg ikke om sådannen en evt ville kunne hjælp jer=)

0
0
Svar på denne tråd

Stilstand
Forfatter: 
Dato:  16-05-2010 16:03

Hold da op... Det var godt nok ikke meget tid I gav dem... Min hoppe har stået i boks uden at komme ud af den i 8 uger, derefter på sygefold, som ikke var meget større end hendes boks, i yderligere 8 uger. Hun er først for 8 dage siden kommet ud med de andre. Man anbefaler 4 ugers boksro efter symptomerne er forsvundet. Som flere skriver, så skaber bevægelse puls, fordi skaden stadig er aktiv. Jeg kan kun anbefale af købe bogen "Den store forfangenhedsguide". Deri står mangt og meget glimrende beskrevet.

God bedring med dem

0
0
Svar på denne tråd

Ingen bevægelse...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2010 08:29

Min den ene er også lige blevet forfangen. (Begyndende forfangen, så håber det ikke er så slemt)

Jeg bekymrer mig dog lidt ved at I siger de ikke må bevæge sig for meget, for når min unghest er på fold, trasker den anden hvileløst rundt i boksen. Det er vel heller ikke godt så?

Jeg bekymrer mig nu også for hvad jeg skal gøre når hun får lov til at komme på fold igen, da jeg ikke har jordfold eller ridebane. Men jeg må vel give hende mundkurven på så hun ikke kan spise det helt korte og så sørge for at der er nok hø og halm så hun ikke sulter.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider