Måske skulle du prøve at træne med ham på steder, hvor han ikke stresser?
Min hest, Webber, har også haft et stressproblem. Det handler dog om, at han ikke kunne tage, at andre heste forlod ridehallen eller ridebanen og efterlod mig og ham. Han har tonset efter dem hver gang, fordi han ikke vil være alene.
Nu er han ved at være vænnet - langsomt men sikkert - af med det. Jeg vil give dig det tip, som ihvertfald hjalp mig:
Træn meget fra jorden. Når din hest stresser over lyde og ting, kunne du måske prøve at stille ting op? F.eks starte med bare at træne ham over nogle bomme. Har I nogle af de der store bolde? For de er monstergode at træne med. Lad hesten snuse til dem og skubbe til dem, og prøv at putte dem på siden af den, under den og over det - selvfølgelig først når den føler sig tryg. Måske en plasticpose på en pind?
Bare en masse flagrende, lettere larmende og iøjnefaldende ting. Men tag det stille og roligt, prøv en ting ad gangen og tag de små sejre. Det går måske ikke stærkt, men jeg tror, det kan hjælpe din hest til at lære at slappe af. Husk at stå mellem hesten og 'den farlige ting', så han føler beskyttelse fra dig og ikke kan springe ind i dig. Træn med longe, så han kan få lov til at bakke væk, men bliv selv stående, hvor du er, så han kan se, DU ihvertfald ikke er bange.
Pointen skulle gerne blive, at han føler sig tryg hos dig og lærer at holde fokus på, hvad du viser og fortæller ham, frem for alt muligt andet.
Det må være mit råd ihvertfald ^^ Du skal være velkommen til at skrive, hvis du ikke helt forstod eller vil have det uddybet - jeg er ikke altid god til at forklare xD