|
|
| Sår ved munden af bid |
| Forfatter:  |
Eva |
| Dato:  |
09-06-2004 20:48 |
|
Hej!
Vores hest er næsten færdig med at blive tilredet, men biddet har givet hende nogle sår i "mundvigerne" -sikkert fordi hun ikke har "hård hud" endnu.
Mener I at bidskiver kan løse problemet? Smører selvfølgelig også med pattesalve...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten skal da ikke... |
|
|
Hesten skal da ikke have hård hud i munden - tvært imod!  Jo blødere du holder munden, jo lettere er det at ride hesten
Kig på biddet - Er der noget der kan give rifter? Er det bredt nok, så huden ikke kommer i klemme mellem biddet og bidringene?
Inden biddet kommer i munden er det altid en god idé at smøre med vaseline i mundvigene og lige omkring.. På den måde sørger du for at biddet bedre "glider" og ikke sidder og gnider huden i stykker
Og som du selv skriver - så smør med kopattesalve bagefter, så du holder huden blød og smidig
Det plejer at være den bedste måde at behandle, men også undgå rifterne
Christine...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej ok... |
Eva |
09-06-2004 21:12 |
|
Nej ok, måske ikke ligefrem hård hud, men huden skal da vende sig til, at den bliver brugt og at have et bid i munden...
Kan evt. prøve et andet bid... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Eva |
|
|
Kender godt til hvad du oplever. Mit tip til dig er vaseline og en gang imellem noget kopattesalve i mundvigen !Det hjælper en del,men som en anden siger så husk at tjekke biddet for skarpe kanter,størrelse osv.Mvh Graven
En rigtig hest er en Oldenborger !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil også godt |
NinaL |
09-06-2004 23:27 |
|
.. tilslutte mig rådet om brug af vaseline.
Det skal bruges inden rideturen - og det forhindrer ardannelse og "hård mund" - hvis rytteren vel at mærke bruger en blid tøjleføring.
Venlig hilsen
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja...... |
99E |
10-06-2004 08:46 |
|
...hesten skal vænne sig til biddet.
Men ikke have hård hud.
Det svarer til, at sige, at du bare skal VÆNNE DIG TIL et par sko, indtil de har givet dig hård hud og ligtorne. Nej, vel?
Rid hesten med blødere hånd - og skift biddet.
Hesten bør have fri fra biddet, til såret i mundvigen er helet.
99E If your horse is recreation for you.... ...Can you be recreation for your horse?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Eva |
inger christensen |
10-06-2004 09:17 |
|
Det kan være næseremmen som trykker på bidet.
Det ses ofte hos ungheste som ikke går stabilt på bidet og derfor kører biddet lidt uroligt rundt.
prøv at tjekke om næseremmen sidder for langt nede mod biddet.
imc
med ærlighed når man længst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nogle heste... |
|
|
-er bare mere sarte end andre.
Hos os siger de der har problemer med mundvigene at det bedste til at smøre med er det salve som cykelrytterne bruger til at smøre sig i r**** med!!!!
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uacceptabelt |
|
|
jeg synes det er uacceptabelt at nogen hest overhovedet skal have ømme mundvige efter ridning eller ligefrem have sår!!! Det er noget fis, og en sovepude at sige at nogle heste bare er sarte. Hvis der kommer sår er der noget galt - enten med udstyret eller med rytteren -eller begge dele. Er din hest ikke din ven? holder du ikke af den? Hvordan kan du være bekendt at behandle den sådan. Jeg ved godt det ikke er med vilje - men du lyder bare somom det er helt normalt at heste får sår i munden!. Rytteren bør lære at ride ordentligt før vedkommende sætter sig op på en unghest, og udstyret bør være af en vis kvalitet og være sat ordentligt på. Nu har den stakkels unghest nok fået ind i hovedet at det er ubehageligt at blive redet og have bid i munden - sikke en start på livet. Den skal godtnok være flink for ikke at sige fra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Lykke B.... |
Eva |
10-06-2004 17:20 |
|
Jeg er ked af at du får mig til at lyde som en hestemishandler!...Selvfølgelig er min hest min ven - det er derfor jeg skriver dette indlæg!!! Hvis hun ikke var min ven, var jeg jo bare ligeglad med hende.
Jeg skriver for at få nogle gode råd og erfaringer...ikke for at få dårlig samvittighed! Men så er det jo godt, at man kan sortere i de svar der kommer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sinne nu... |
|
|
...På godt gammeldags sønderjydsk...
Der er altså ingen grund til at overfalde folk verbalt... Selvfølgeligt må man godt reagere - jeg synes heller ikke det er i orden, en hest får sår i munden, men det hjælper jo ikke at hidse sig op overfor folk - kom med nogle gode råd i stedet  Det er jo i bund og grund derfor vi alle er her - for at få gode råd og for at give de råd, vi nu har at give af...
Men når det så er sagt, så er det faktum at nogle heste er mere sarte end andre - en hest med meget fuldblod har en mere følsom hud, end en tungere hest - sådan er det bare! Så er det op til os som ryttere, at forebygge så godt vi kan og sørge for der ikke går hul på vores kæreste eje...
Jeg havde helt glemt ligesom inger christensen siger, at det også kan være næsebåndet der sidder for langt nede og klemmer mundvigen... Få tjekket om det hele er som det kan være  Hvilken type bid er det? Det kunne jo også være hesten er sart og du skulle skifte over til et blidere materiale - ex. kobber?
Men som jeg også skrev tidligere, så er det en god vane for alle ryttere lige at smøre hestens mundvige med vaseline umiddelbart inden biddet kommer i munden - dette kan forhindre mange problemer...
Håber hesten heler hurtigt igen og du finder årsagen til problemet  Og så vil det da være rart at høre om du får det løst - det er altid rart at høre, hvis folk får løst deres problemer
Christine...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske...måske ikk... |
|
|
prøv osse at tjekke om biddet ikk er for lille... og om der ikk skulle sidde noget der kunne gnave...
MvH!...smølf
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med Lykke b.... |
|
|
...og kunne ikke have skrevet det bedre selv tror jeg!
MEN...
Når man tilrider en unghest er det uhyre vigtigt at udstyret er rigtigt og sidder rigtigt, så få en fagperson ud og kigge på sagerne inden i gør mere ved hesten!
Hesten skal desuden også have fri efter sådan en omgang, så den har tid til at hele de sår der er kommet i munden!
Sår i mundvigen kommer generelt af to ting: 1) dårlig hånd fra rytteren -dvs at der er blevet hevet for meget i den stakkels hest eller 2) at biddet eller næseremmen generer hesten! Begge dele skal man tage sig af!
Jeg synes I skal finde e professionel til at tilride hesten, så den ikke får flere dårlige oplevelser allerede i en så ung alder!
-miki-Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har allerede..!!!! |
Eva |
11-06-2004 12:58 |
|
Jamen hør nu her!! Vi har allerede en berider til at tilride hende!!! Det er ikke mig der tilrider hende, så det kan vist ikke skyldes en uerfaren rytter!!
Jeg vil sørge for at give hende lidt fri når hun kommer hjem til vores stald, og så ellers bare pleje det godt med salve og vaseline!
Tak for jeres råd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang vaseline og berideren... |
|
|
At smøre hesten med vaseline er faktisk et gammelt råd, som man er gået bort fra i nyere tid. Helosan er langt bedre, da det ikke lægger hinde på såret og dermed får man en bedre heling af såret -har jeg hørt.
Jeg er i hvert fald selv gået bort fra vaselinen!
Ang berideren.. Hvis du har sendt din hest til berider og den stadig får sår i mundvigen, så ville jeg sørge for at finde en anden. Så er han/hun vist ikke sit arbejde værd.
Det er ikke for at overfalde dig, men blot fordi mit hjerte græder for din hest.
-miki-Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til pretty fancy.... |
Saturn |
11-06-2004 17:41 |
|
syntes lige du skal tage og styre dig..
sikke en måde at sige tingene på "
det er ikke for at overfalde dig men blot fordi mit hjerte græder for din hest" hvad HELVED er det for noget....???? havde du skrevet det til mig... vidste jeg sgu snart ikke hvad jeg ville have gjort... Det er OVERHOVEDET ikke evas skyld at hendes hest har sår i mundvigerne... og måske hellere ikke beriderens..
som der er sagt tidligere ( af mennesker der kan snakke pænt) kan det være biddet,hovedetøjet eller noget helt tredje.... Tænk dig om før du åbner munden...
Jeg syntes sgu det er lidt flabet af dig...
Mille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havde samme problem |
|
|
Hej Eva.
Min hest fik også engang sår i mundvigene. I lang tid red jeg kun med soft-hackamore. Hver gang jeg forsøgte at ride dressur med hovedtøj, kom sårene ret hurtigt.
Jeg var selvsagt MEGET omhyggelig med at ride med blød hånd. Jeg smurte hestens mundvige med vaseline før og efter turen. Biddet så fint ud, men intet hjalp.
Så spurgte jeg herinde og fik nogle gode svar, som gjorde, at hesten aldrig siden har haft sår.
For det første blev det tredelte bid skiftet ud med et todelt. Det kan være fint at ride på tredelt, men har man en hest med sarte mundvige, så kan biddets "knæk" irritere mundvigene. Forestil dig, at man utilsigtet kommer til at slippe en lille smule i udvendig hånd, når man bøjer hesten indad. Så skal skal der ikke meget til, før "knækket" får berøring med mundvigene.
En anden ting er, at man skal sørge for at biddet er garanteret nikkelfrit. Hvis ikke der på pakningen har stået "nikkelfri", så skrot biddet. Hesten kan sagtens reagere over for nikkel i biddet.
Jeg fulgte de to ovenstående ting. Hvad der har hjulpet, ved jeg ikke præcis. Måske er det kombinationen af begge ting.
Du skal ikke tage dig af, at der er nogen i tråden, der nærmest sidestiller sårene med mishandling. Før min hest fik de sår, troede jeg også, at de kun kom ved grov tøjleføring. Nu ved jeg, at de kan komme,
-uanset hvor blidt man end rider hesten.
Jeg håber, at du finder ud af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| principielt set |
Jane B. |
11-06-2004 22:51 |
|
er jeg enig med lykke b og pretty fancy i at sådan noget ikke må ske.
men nu når Eva i dette tilfælde står med en hest der har fået sår er det jo for sent at forebygge. istedet gør hun det rigtige som jeg ser det, og spørger efter hjælp herinde fordi hun selv er i tvivl. dette er da en klar positiv ting i mine øjne, og viser jo netop hun ikke er ligeglad. så synes måske visse formuleringer i svarene til hende er lidt uheldige.
giv lidt credit for hun beder om hjælpen nu.
ingen mennesker er jo ufejlbare, desværre heller ikke hestemennesker. og hvor end vi gerne vil kan vi jo ikke være lige forudseende i alle retninger, så derfor får vores heste nogle skavanker engang imellem som er menneskeforskyldte, som feks sår i munden eller sadeltrykninger, det er synd men sådan er det jo (var først da min hest fik ondt i ryggen jeg fandt ud af sadlen ikke passede hende godt nok selvom den var tilpasset).
de fleste som "er skyld" i disse ting kan jo godt selv se det efterfølgende, så istedet for at hakke mere på dem, end de højst sandsynligt allerede selv gør invendigt for ikke at have vist bedre, er det bedste vi kan gøre jo at støtte folk og komme med gode råd der kan hjælpe dem videre. og så kan man som hesteejer bagefter "glæde" sig over at man nu er blevet så meget klogere. så gør man i hvert fald ikke den fejl mere (forhåbentligt). men som sagt ingen er ufejlbare, så tal pænt
-Jane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
hejza
kender en hest der fik sår ved mundvigen, fordi den havde nikkelallergi og dermed ikke kunnee tåle biddet. Efter biddet blev skiftet var der intet.
hilsen Pernille
Life is what happening while you´re busy making other things 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Tine Jul... |
Eva |
12-06-2004 17:14 |
|
Hej igen!
Tak for at der er nogen der bakker mig lidt op her!! Jeg vil jo gerne have løst det her, så hesten får det godt igen!! Tina, kan du ikke fortælle mig hvad en soft-hackamore er?! Må indrømme, at jeg ikke kender udtrykket...
Jeg vil prøve at se nærmere på biddet...håber det hjælper...
Tak igen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mille.... |
|
|
... Fej for egen dør først!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| soft-hackamore |
|
|
Hej Eva.
En hackamore er et hovedtøj uden bid, hvor tøjlen er hæftet fast på nogle stænger, der aktiverer næseremmen, så man kan styre hesten med tryk på næseryggen. En almindelig hackamore er et ret "hårdt" hovedtøj, og man skal passe på ikke at give hesten trykskader på næseryggen.
En softhackamore er noget blidere (man skal stadig ride med forsigtig hånd med den). Du kan se forskel på www.hooks.dk (søg på "hackamore") , hvor varenr. 56317 er en almindelig hackamore, og varenr. 53312 er en soft-hackamore. Jeg ville dog nok måske skifte "kæde-remmen" ud med en almindelig læder eller stofrem, hvis jeg skulle bruge den på billedet.
Man må ikke starte dressurstævner med hackamore, men den er fin, hvis man af og til vil skåne hestens mund.
Jeg håber, du finder en løsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Ikke helt undgåes |
|
|
Det kan vel ikke altid HELT undgåes, at en nystartet hest kan få sår i mundvigen...
Munden skal lige pludelig vænne sig til en vis friktion fra bidet, og dér KAN nogle heste have tendens til sår.
Bidet skal jo gerne bevæges lidt i munden, hvorfor ellers ride med det.
Jeg ved godt at vi bestræber os på at ride med minimal tøjlehjælp, men inden vi når dertil, skal hesten jo lige lære hvad det er den skal gøre, og hvordan.
Jeg vil følge de råd der er givet herinde, og så tage det stille og roligt...
Du er ikke hestemishandler...bare rolig.
Du reagerer på hvad der er sket og spørger efter gode råd, og det synes jeg er fuldstændig OK.
BREEDINGSTOCK: BEST NON SPOT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Soft Hackamore - og rebgrimer... |
99E |
12-07-2004 11:57 |
|
En rebgrime med ridetøjle er IKKE det samme som en Soft Hackamore.
En regrime med ridetøjler benævnes i PNH-regi "Natural Hackamore" - at sælge den som "Soft Hackamore" er med til at forvirre begreberne.
Man kan i øvrigt også - hvis man nu er bedst til dansk - bare kalde den en ridegrime. Det er jo det, vi mener...
99E If your horse is recreation for you.... ...Can you be recreation for your horse?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rolig... |
klara |
12-07-2004 21:57 |
|
der er jo ingen der siger at hesten er redet med hård hånd eller flået i munden. det er altså meget normalt at de får små hudirritationer ved mundvigene, når der kommer bid på babyhuden. det går over igen, bare smør det og vær opmærksom på at biddet og bidringene er fuldstændigt rent. jeg tror næsten ikke det kan undgåes at der vil være en reaktion, mange gange tørrer huden lidt og begynder at skalle af, den ny hud er så lidt stærkere.
og jo, vi får da også hård hud på fødderne, men det betyder ikke sandalerne skaver eller ikke passer... bare at huden belastes mere end i futsko.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|