|
|
| Hest i trailer - hvordan?? |
| Forfatter:  |
Landsbyhesten |
| Dato:  |
03-05-2010 10:25 |
|
Hej alle sammen..... Jeg er sikker på jeg ikke er den første der har problemer med at læsse min hest, så tænkte om der var nogen der havde nogen gode brugbare tricks. Jeg har en 5-årig hest jeg fik hjem for 4 måneder siden og dengang havde vi nær aldrig fået ham ind i traileren!! Jeg er nu gået igang med at træne ham i at stå i trailer idet jeg gerne skulle kunne køre til undervisning m.m. Han er meget rolig, tillidsfuld og medgørlig, men den der trailer er altså ikke hans bedste ven.... Det kan godt lade sig gøre men megen overtagelse at lokke ham op i traileren, men han bakker lige så hurtigt ud igen... Han får sin mad deroppe men tager en mundfuld og bakker så hurtigt igen så der ikke kan lukkes bag ham. Det er dog lykkedes at lukke et par gange med det resultat at der ved næste forsøg dagen efter igen skulle bruges op mod 2 timer før han igen stod i traileren.... Det er meget frustrerende så gode råd??? Det hjælper på ingen måde at tvinge ham, så blir han stædig og total umulig, så kun ved at lokke/rose går han ind imellem op. Hilsner fra en meget frustreret heste ejer!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min måde |
|
|
Jeg har i træningsfasen aldrig lukket bag hesten. Skillevæggen er taget ud, så der er stor plads til hesten og så stiller jeg mig ligeså roligt og venter på at hesten kommer op og får nogle gulerødder, wrap eller hvad der ellers kan lokke den. Når den et par gange er kommet op og bakket ud igen, så starter jeg så småt med at stoppe den på halvvejen på vej op i traileren, således at jeg bestemmer hvornår den skal stoppe, gå, bakke osv. For hvis man kan kontrollere hvornår den skal stå stille, så er man kommet langt. Når den så er bakket ud igen, så får den en gulerod udenfor og så går jeg ind igen og venter på at den kommer igen. Når den så kommer ind får den en stå kommando og vi venter lidt inden den får lov at få guleroden og bakker ud igen. Det er først når jeg er sikker på at hesten står i traileren uden at smide sig baglæns at jeg begynder at lukke efter den. Det tager måske rigtig lang tid at få den tryg ved traileren, men det synes jeg er et must inden den skal med ud og køre. Jeg har været nødt til at køre med min nye hest inden han var helt tryg ved det (dyrlægebesøg) og sikken en stædig sag jeg nu har at arbejde med. Sidst havde vi nær ikke fået ham læsset, for han nægtede pure at flytte fødderne. Mine andre to heste og den gamle jeg havde gik op i trailer mens jeg står udenfor. De kan læsses alene.
Venlig hilsen -miki-
Foderplaner udarbejdes, mere info, send PB.
Hjemmesiden om krybbebidning og vævning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift |
Eva *Aslan* |
03-05-2010 11:15 |
|
Et utrolig godt og meget velfungerend trick er at binde en stor lykke af et godt tov sammen - du ved ligesom en cowboy lykke. Lægge den om hendes bagdel, også skal du ellers gå op med hesten, hvis hesten ikke vil op trækker du i lykken - og dermed trækker du hesten op i trailen. Det var virket fantastisk på min hest. og det er en ufarlig metode eftersom det kun er dig og hesten som læsser og ikke 2 andre med longer bagom der skal koordines. Tingene sker altså i dit tempo og hesten kan ikke komme tilskade med rebet fordi det er nemt at hive af hvis der skulle ske noget og ellers ligger det der bare rundt om numsen og kryset...
Med venlig hilsen evA med sine skimler Aslan og Onegin jo flere skimler jo bedre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt indlæg ... |
|
|
hej. der er et godt indlæg på www.eponatv.dk det er altså værd at se. Men ellers er det tålmodighed, hvis du vil have et godt resultat. luk aldrig bagved hesten før det er dig der styrer hvornår den går ind og hvornår den går ud. før er den altså ikke klar hvis du vil have en rolig hest. Det er fint at den får lidt guf når den er i trailer. jeg tror bare ikke på det med at lokke den ind. Det kommer ikke til at virke de dage hvor det blæser, og der kører en stor motorsav i haven ved siden af, og du står et fremmed sted . Du er nødt til at træne at den går frem mod trailer, når du beder om det og stopper når du beder om det. og først bakker når du beder om det.. Brug evt en pisk til at markeker roligt med at den skal gå frem og bliv ved at markerer indtil den har taget et skridt, og så ophør markering. når det er altså svært at forklare på skrift. men jeg ved at der også har været flere tråde under træning. Når du har fået den i trailer, så bak den hurtigt ud de første gange. Så giver du lidt tid de næste gange, bakker den af sig selv beder du om frem, indtil den er inde i gen, roser den. står lidt og bakker den ved grime. Husk at give efter når den gør det korrekt. Ved ikke om det er forstå bart, ellers skriver du bare igen, så prøver jeg at formulerer mig bedre. hilsen Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trailerlæsning |
|
|
Min vallak er heller ikke alt for gode venner med traileren. Han er ganske rolig, men stiller sig helst kun med forbenene på rampen. Jeg har gjort det, at jeg har stillet traileren ud på folden. ( de går i løsdrift ) Jeg har så lagt al hans hø i traileren, så hvis han var sulten, måtte han derind ogspise det. Efter 1-2 døgn kunne jeg trække ham lige derind. Efter 3 dage prøvede vi at køre en tur. Og det var en FORNØJELSE, at kunne trække ham lige ind, uden at skulle bruge 1 time på at overtale ham. Han står altid helt roligt i traileren.
Mvh Camilla.
**************** www.kaabers.dk *************
Barock'er samt vejledninger i trickstræning. ( forskellige tricks er beskrevet på hjemmesiden )
Barockhest & Barockpinto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læssereb |
|
|
Jeg bruger nogenlunde samme metode som Eva *Aslan*. Jeg har et 12 meter langt reb af sådan noget man bruger på et skib (vel ca 2-2,5 cm i diameter) - det kan IKKE knække. Midt på dette reb er der bundet en løkke der passer om hestens rumpe - det er vigtigt at knuden ligger bagved manken i sadellejet og ikke foran, da den ellers vil presse hesten den forkerte vej. Hesten placeres nu med rumpen i løkken og reb-enderne på hver side af halsen op i traileren. I traileren står en person, der snor reb-enderne en gang rundt om forbommen og nu kan hesten ikke gå tilbage, da den i så fald vil "sætte sig" på tovet. Jeg tager det nu helt stille og roligt - lokker hesten med foder, klap osv - og hver gang hesten tager et skridt fremad, strammes rebet så reb-enderne ikke slasker, men ikke så de skærer ind i hesten. På denne måde bestemmer hesten hele tiden selv tempoet frem, men ikke kan kaste sig bagud - er den én gang gået frem fanger bordet. Der står 1-2 personer ved hestens sider, så den ikke går ved siden af traileren, men rammer lige ind  Jeg har brugt denne metode på foreløbig 4 heste og den virker fantastisk! Det er en meget rolig metode at få en lettere genstridig hest ind i traileren. Jeg er ikke sikker på om jeg ville bruge den på en meget nervøs/bange hest, måske i nødstilfælde hvis den f.eks. skulle til dyrlæge, men ellers ville jeg foretrække mere træning. Hvis det drejer sig om en hest der simpelthen bare "står" foran traileren eller som går ud når den er kommet op, så virker denne metode fantastisk. Det var i øvrigt en metode jeg fik da jeg stod til et stævne med en hest der ikke ville læsses. Vi havde stået i ca 2-3 timer da der kom en mand med det reb og spurgte om han måtte hjælpe. 10 min senere stod hesten i traileren og vi fik fundet sådan et reb i en fart og siden har der ikke været problemer 
The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact. Thomas Henry Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til landsbyhesten |
|
|
Jeg ville slet ikke være i tvivl... Ring til Torben Andersen...natural horsetraining ...google ham, han bor ved Boeslunde på Sjælland. Det er helt sikkert han kan hjælpe både dig og din hest. Tjek hans hjemmeside og du kan her se at han har hjulpet rigtig mange med det selvsamme problem. Han kører i hele landet. Han er simpelhen et fantastisk menneske Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Én måde |
Løfwall |
04-05-2010 22:39 |
|
Der er sikkert mange der er imod denne måde, men min hest kan være 2-3 timer om at gå i traileren, medmindre vi bruger denne metode. Så går der 10 min.  Vi hæfter to longetove fast i hver side af traileren, og så står der to personer og danner en "gang" nærmest. En person som hesten har tillid til, går med hesten gennem gangen, og mens den går op med trailen, begynder de to der holde tovene, at gå mod hinanden, krydser hinanden og holder longetovene presset mod hesten, under numsen - dvs. nærmest skubber den op. De første 2-3 gange, strider den imod, men så går den pænt op, og de to bliver selvfølgelig ved med at krydse mere og går længere væk, så tovene hele tiden er stramt mod hestens bag. Så slipper den ene, mens den anden stadig har tovet op med traileren, går hen og klapper bagklappen op... Så sætter man bommen på bagefter... Èn longetov virker ikke for os. Min hest ved, den stadig kan slippe ud i den ene side...
SELSKABSPONY SØGES
Fyn el. lige på den anden side af Lillebæltsbroen.
~*~
SOMMERGRÆS TILBYDES !
10 km. nord for Faaborg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Proffesionel hjælp |
|
|
Som ovenfor nævnt, kontakt Torben Andersen. Jeg havde en hest, som vi havde bøvlet med i 9 stive timer uden at få kræet op, og en anden 3-års, som ikke havde været ude at køre nogen sinde. Torben fik dem læsset på rekordtid, og vi kan stadig, her 2 år efter, læsse dem. Jeg har kun stor ros til Torben for hans fantastiske måde at omgåes hestene på. De penge givet ud til det formål kommer bare igen så mange gange bagefter. Jeg vil aldrig mere have balladen, så kontakter jeg hellere Torben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Torben |
|
|
Jeg vil som de andre også anbefale dig at kontakte Torben. Hellere have en hest der går frivilligt ind i traileren, fordi den er tryg ved opgaven og synes det er et rart sted at være, end en hest der går derind, fordi den er tvunget og presset til det.
Hilsen Mette *********************
Undervisning ved berider Kenn Rehmeier tilbydes i Tylstrup (9382)
Skriv for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Jeg stemmer også i Torben koret.. 
Hilsen Annecathrine & Store Mads Kirk - Fjordhesten kan og vil!
Brenderup 2-hestes trailer udlejes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LineHGL |
Løfwall |
05-05-2010 15:43 |
|
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med den løkke der? Kan du forklare nærmere? Det lyder lidt nemmere med din metode end min, selvom det er samme princip 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læssereb |
|
|
Jeg har prøvet at lave et billede af rebet. Det røde er rebet. Forestil dig at hesten står foran traileren istedet for beskidt på folden Enderne af rebet fortsætter op i traileren hvor de som sagt bliver snoet engang omkring forbommen og der står så en person (med handsker på) og holder dem stramme.  Min erfaring er, at når hestene har prøvet denne metode et par gange går de direkte i trailer bagefter. Jeg havde godt nok én hest (den første jeg snakkede om) der skulle have rebet på før han gik op, men når først han havde det på kunne han læsses af én person og vi behøvede ikke at sno det rundt om nogen bom eller noget 
The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact. Thomas Henry Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aaarh.... |
Løfwall |
06-05-2010 00:25 |
|
Smart! Tak for tippet og nu forstår jeg bedre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fantasifulde metoder |
LC |
08-05-2010 21:43 |
|
Tja man kan prøve mangt og meget en hingstekæde igennem grimen under hagen 90% af heste vil følge med dig op i traileren, du skal ikke hive og flå men kun holde den an, skub eventuelt skillevæggen over til den ene side mens du læsser de første gange. min var også krop umulig at læsse hverken tov om røv eller oseaner af tålmodighed, gullerødder osv. virkede men kæden under hagen og så bestemthed fra første færd tog det ikke mere end 2 min at læsse få dig et tov på 4-6 m istedet for alm træktov, de er for korte til at arbejde med og en hængste kæde den er også god hvis hesten ikke vil gå. ( IKKE HIVE OG FLÅ ) men du må gerne markere ved ikke at give efter, men går den bare frem 1 skrit løsnes trykket håber du kan bruge det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige en mere til fanklubben |
|
|
Jeg vil også mægtig gerne tilslutte mig Torbens fanklub. Han er super og nydelsen ved selv at kunne læsse og køre med mine heste er ubeskrivelig. Jeg vil endda vove den påstand, at jeg stort set kan læsse dem hvor som helst!! Det mig altid en kilde til undren, at man gladeligt betaler for rideundervisning måned efter måned, år efter år, men ikke vil bruge den forholdsvis lille sum det koster, at få en som Torben ud. Ps. Ikke dermed sagt, der er trådstartens grund.  Hilsen Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak fo alle jeres svar... |
Landsbyhesten |
11-05-2010 10:54 |
|
Jeg takker for alle jeres input, men hælder mest til at have en hest der trygt og af egen fri vilje går op i traileren så derfor er Torbens metoder de rigtige for mig, ikke sagt at diverse torve m.m. ikke virker for andre - smil! Jeg har derfor talt med Torben og vi er ved at finde en tid han kan komme til Fyn så vi kan få løst dette problem. Det blir skønt at kunne læsse ham selv så vi kan komme afsted og få noget undervisning til efteråret. Ha´ en super god dag alle sammen.
Mange hilsner fra Christina - og den dejlige pinto vallak Casper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dankortet |
LC |
11-05-2010 22:26 |
|
Lansbyhesten tja hvis du kan lide at svinge dankortet, så endelig frem med kortet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LC....... |
|
|
Det var da en tam kommentar.... som en anden siger, så ofrer vi jo gladeligt penge på undervisning hver måned, bling bling udstyr, sadelmager osv...hvorfor så ikke også ofre penge på hestens trivsel når det gælder om at gøre den tryg ved traileren??? Det er jo netop her det ofte går galt fordi folk ikke gider ofre penge på seriøs træning og forsøger med 117 halv-gennemtænkte metoder, fordi dyret død og pine bare SKAL ind og stå i den kasse. Så skidt med hvordan hesten tager oplevelsen . Det er da helt fint at vi hver især træffer et valg omkring hvordan vi vælger at prioritere udgifterne i vores hestehold... det er sikkert heller ikke alle der forstår dem der bruger 5000 kr. for en måneds tilridning fremfor at gøre det selv... men siden hvornår har der været noget galt i at søge professionel hjælp? (og ja, det koster penge uanset om det er ridning eller anden form for træning) Jeg siger ikke, at du indikerer det ikke er okay at bruge penge på træning, men fornemmer blot, at det er det der ligger bag din kommentar...
Skriv for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrt??? |
|
|
Alting er vel relativt... Jeg personlig anser også min tid for værende kostbar og tænk hvor meget jeg har sparet blot ved at mine heste nærmest læsser sig selv. Jeg syntes det er en super beslutning at få Torbens hjælp... Så meget skal dankortet altså heller ikke svinges for at få besøg af ham. Og så er det altså bare det hele værd at se manden arbejde . Jeg er ikke i tvivl om jeg vil kontakte Torben på forhånd en anden gang hvis jeg har mistanke om at en hest vil være svær at læsse. Så jeg da ikke lavet ulykker inden da...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dankort |
LC |
12-05-2010 13:00 |
|
Jeg siger ikke manden ikke er dygtig og at han ikke er løsningen for nogen, men det er lidt besnærende at 1/4 af hans forside på nettet er Dankortsmærket
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå ja... |
|
|
Så er det vel heller ikke værre Jeg syntes da det er rart at vide man kan betale med dankort...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe..... |
|
|
Ja, jeg har nu heller ikke opfattet det som et "jeg koster kassen og du nu skal du dælme slide dit dankort i stykker - mærke". Tværtimod ser jeg det da blot som en reklame for at man både kan betale kontant og med dankort. Men pudsigt som vi opfatter tingene forskelligt 
Skriv for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| super med torben |
|
|
hej Det er bare super at du vil bruge penge på torben. Det vil du ikke fortryde et eneste sekund. Jeg prøved også i tidernes morgen med alle mulige ting og sager, og jeg kunne ikke få hesten op. Så vi blev begge to utrykke og det hjalp torben med. Hvis jeg ikke havde været utryg og hesten heller ikke og vidst hvad jeg ved idag. ville jeg godt have turde at træne udfra det indlæg på epona, som jeg skrev. Men vi var gået skæv, og det hjalp torben os med at rette op på. Sååååå glæd dig. hilsen Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kan ikke lade være |
|
|
Hej Alt hvad der bare lugter en smule af hest ...koster og sådan er det bare... I forhold til Torben, ja det koster, men jeg har brugt rigtig mange penge på pony og biler og udstyr og jeg vil aldrig ikke gøre det om. Vi havde et uheld med en sprit ny bil og pony knaldede helt ud hver gang han kom op (pga bom der gik itu). Jeg vidste ikke hvad og hvordan jeg havde brug for nogen tog over. Pony fik en pause og jeg ringede til Torben. Han tog sig tid til en søndag at gennemgå begge biler for at vejlede os i hvilken vi skulle træne i og køre i i fremtiden i. Vi tog selv en beslutning om hvilken bil vi ville fortsætte med. Torben kom op og hjalp os. Som han selv siger- der er ikke noget hokus pokus i det jeg gør - men han går lige ud over grænsen hvor vi andre måske stopper og tøver fordi vores følelser kommer i klemme. Han arbejdede med pony og vores datter og gav sig god tid. Jeg kunne skrive en hel masse. Jeg ville aldrig være i tvivl hvis jeg får problemer igen. Her var problemet ikke at pony ikke ville gå i trailer/bil det ville han godt han knaldede bare helt ud når han kom derop - pga tidligere uheld - . Men den måde Torben arbejde med pony og pigen jamen det var det hele værd. En super fed oplevelse efter at have stået stille i 3 mdr. fordi pony var bange. Og som vores datter sagde da han var kørt: Torben har lige reddet mit liv. Som sagt de BEDSTE penge jeg nogensinde i hestesammenhæng har givet ud. Held og lykke til alle - vi er kommet videre og når vi skal ud og have ny bil - jamen så er der ingen tvivl - vi vil rådføre os med Torben først.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste koster penge... |
Landsbyhesten |
14-05-2010 00:10 |
|
Når jeg har med mine heste at gøre handler det ikke om penge.... det handler om at få den bedte løsning, så vi alle får en god oplevelse ud af det. Nogen gange koster det intet at nå dertil og andre gange ja så må det koste lidt og det mener jeg at man som hesteejer på være villig til ind imellem især når det glkder hestens trivsel.... Man når ingen vegne med tvang (selvom det er gratis!!) andet man har en hest der ikke er i balance med sig selv, og det er fint nok nogen vælger denne løsning, men for mig handler det om at have en velafbalanceret hest og det er jeg sikker på at Torben kan hjælpe mig med når det gælder trailereren. men tak for alle jeres in-put, og ser frem til næste uge hvor Torben kommer forbi.
Mange hilsner fra Christina - og den dejlige pinto vallak Casper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|