|
|
| Pelham |
|
|
Simpelt spørgsmål:
Hvorledes er "trækket" i et pelham anderledes.
Altså hvordan påvirker det hesten hvis det bliver brugt med pelhamstropper og ganske rolig løs hånd ?
(det jeg mener er om det giver et træk over nakken eller hvad?)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pelham |
|
|
Forskellen ligger i vægtstangsprincippet. Jo længere stang desto mindre skal man tage for at få samme virkning.
En pelham med delta og én tøjle er meget afhængig af hvor højt du holder hånden. Nede ved sadlen svarer det næsten til at alm. trensebid, med løftet hånd svarer det mere til en blank kandar.
Så hvis man ikke er meget rutineret anbefales det at ride med to tøjler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pelham.. |
|
|
Nu ved jeg ikke hvordan det egentligt indvirker.
Men ponyryttere SKAL bruge deltatøjle til stævner, så jeg vil tro det er blidest der ??
Hvis man rider med to tøjler kan der jo hurtigt trækkes i den der har fat i nederste ring, hvor deltatøjlen trækker i begge ringe på en gang, og derved ikke giver det "hårde" træk som gives ved at have fat i nederste ring ??
Jeg er absolut ikke ekspert, dette er kun en formodning
Hilsen Betty
Hvis Gud ville have haft det sådan at vi skulle kunne nå vores tæer Så havde han sat dem højere oppe Team Bon Bon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke træk oppe ved nakken |
|
|
Hvis du ønsker et træk i nakken er det et gag du skal have fat i.
pelhamen virker som de andre også skriver ved vægtstangsprincippet. dvs den vrider ligesom i mundvigen når man trækker. ponyrytterne skal ride med en tøjle sat fast til en delta, ganske enkelt fordi de så ikke bare kan trække til i den nederste. rider man med to tøjler, kan man ligesom på et kandar lade den nederste hænge løst og så er det ikke ret stærkt, Tager man fat i den nederste tøjle vrider bidet rundt.
Det er derfor klart at jo længere stange er, jo mindre skal der tages for at vride biddet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet