Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Når hesten "er bange for sig selv"?
Forfatter: 
Dato:  30-04-2010 21:10

Hej Alle.

Jeg har en super skøn pintohoppe, som jeg nu har kendt igennem snart 4 år.

I starten af vinteren kom hun "op at slås" med en anden hest på folden og blev sparket ret voldsomt, hvilket gjorde at hun fik et ordentlig hævet ben og spændinger i musklerne (men det er ikke det der er vigtigt). Men det var ikke kun fysisk at hun blev skadet, men på en måde også psykisk.

I lang tid efter var hun nærmest bange for alle andre heste.. Hun kunne ikke lide at nogen heste gik bag hende, selvom det var med afstand, og gik i panik en dag jeg skridtede tur ved siden af en anden hest som kom til at skubbe til hende.

Dette gik heldigvis over efter nogle uger, men samtidig begyndte hun at blive MEGET nervøs og bange for nærmest alt. Plastik der blafrede lidt, folk der kom "bagfra" selvom hun tydeligt kunne høre dem, trillebøre som kørte som hun ikke kunne se fordi de var uden for stalden, hun blev endda bange når der ikke var noget, hvor der hverken var noget der bevægede sig eller nogen specielle lyde.

Dette dæmpede så heldigvis af, men er nu ca. 2-3 måneder efter, begyndt at komme igen.. Der er ikke noget i boksen eller på folden, men når hun står på staldgangen kan hun panikke fuldstændigt hvis hun får skridttæppe på eller har det på og jeg så lige retter det, hvor hun stadig tydeligt kan se, høre og mærke mig. Hun kan stå på vaskepladsen og være bange for en vandslange et par meter fra hende som på intet tidspunkt har bevæget sig eller sagt lyde, og alle mulige andre underlige ting.

Er der nogen der ved hvad dette kan skyldes, hvorfor eller hvad jeg kan gøre?

Det skal lige siges at inden skaden var hun ALDRIG bange for noget... Hun stod i sine 7 første år af sit liv (hun er 8 nu) i løsdrift hvor hun stod og beundrede fyrværkeriet nytårsaften uden så meget som at blinke, hun var 100% trafiksikker, hverken bange for busser, traktorer eller store lastbiler. Hun var heller ikke bange for plastik osv. som næsten blæste hende i hovedet, og hun tog alt fuldstændigt hardcore. Tja, hvis jeg skal sige det var der næsten ingenting hun var bange for..

Håber virkelig at nogen kan hjælpe :)

TRAINERS MARIEL ELLER ANKY SALINERO SADEL SØGES!

- 16" eller 16½"

- Sort

- Medium/Bred bom (eller med udskifteligt kopjern)

- Pris efter stand

TRAINERS MARIEL ELLER ANKY SALINERO SADEL SØGES!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-05-2010 00:00

Det lyder som om hun har fået et ordentligt knæk i selvtilliden ..

Lille pus da..

Det eneste jeg lige kan komme på uden at kende hesten er at træne fra jorden.. Lav en masse tillids øvelser, med at lære hende at gå over pressening , stå stille selvom du rasler med plastik rundt om hende osv..

Hvis hun har været frygtløs før, burde hun blive det igen , når selvtilliden kommer igen :) Ved selvfølgelig ikke om jeg er rigtig på den her :) Men det var lige hvad jeg fik ud af det jeg læste :)

Håber det løser sig for jer !

Krydser fingre :')

' StineErnlund

<3 Chilli & Fie <3

Nu også med

Amira De'Evolet <3

No Sacrifice , No victory !? <3

0
0
Svar på denne tråd

umiddel bart
Forfatter: 
Dato:  01-05-2010 07:34

jeg kan se at du skriver at hun kom til skade ved sparket.. men at det er behandlet..

Jeg tror dog at jeg ville få tjekket den igen - for den opførsel, som du beskriver, kunne umiddelbart lyde som en hest der har ondt et sted. Heste med smerter er typisk mere overvågne (bange) end raske heste.

Hvis ikke den har smerter kunne det måske hjælpe den at få magnesium, det er kendt for at tage toppen af nerverne - men der er jo ikke noget ved at symptombehandle hvis hesten har smerter..

Held og lykke med hesten.

Kristina

Super lækkert wrap i små baller sælges, Hadsten!

0
0
Svar på denne tråd

Måske..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2010 09:44

kan det være at den har problemer med synet eller hørelsen.

Min ellers meget fornuftige vallak blev pludselig meget opmærksom sidste sommer. Han hoppede for alt, og plejde ellers ikke at være bange for nogen ting.

Han havde forandringer på nethinden som formentlig gjorde at han ikke så lige godt fra alle vinkler.

Tænker at din hest måske har problemer med synet eller hørelsen, så den ikke kan se eller høre lige så godt som den plejer, og derfor reagere som den gør.

Godt at du gør noget for at hjælpe den, og held og lykke.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-05-2010 10:17

Jeg tror også jeg ville lade hesten tjekke igennem ved dyrlæge / kiropraktor. Den kan jo have slået et eller andet lidt skævt eller låst nogle steder i kroppen under "slåskampen" som ikke gør den halt. Jeg har set flere eksempler på at heste som fx havde slået noget skævt i nakke, hofte, ryg o.lign blev noget mere nervøse / oppe på mærkerne end normalt. Adfæræden forsvandt igen da det blev rettet.

Hvis ikke det er tilfældet er der nok ikke så meget andet at gøre end at træne. Fx gradvis tilvænning til masser af ting fra jorden og så ellers bare blive ved med at ride ture og gøre de ting i håndteringen som du plejer. Når hun bliver bange skal du forholde dig rolig - altså hverken skælde ud så du gør hende mere bange eller klappe/stryge/berolige/rose hende, da det netop kan opfattes som ros for panik adfærden. Du skal blot forholde dig roligt og bruger du stemmen skal du tale i et roligt, bestemt tonefald. Når hun så slapper af eller nærmer sig det farlige så skal hun roses. Det tager nok lidt tid men jeg vil gætte på at når hun har genvuundet selvtilliden og fået genopfrisket erindringen om at verden ikke er fuld af farlige ting, der vil angribe hende, så bliver hun sig selv igen.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-05-2010 11:48

Mariha - hvorn fik du det tjekket ?

Bare ved ganske alm. dyrlæge ?

Min hoppe har nemlig samme adfærd som trådstarter beskriver ..

Og synes hun er begyndt at få en slags blå hinde på øjet (kan ikk forklare det bedre..

Har flere gange tænkt på om det kunne være tilfældet at hendes syn er ved at blive svækket ..

Men når jeg har snakket med folk om det og "vist øjet frem" får jeg egentlig bare at vide at jeg er lidt fjollet..

Og har derfor ikke fået det tjekket..

' StineErnlund

<3 Chilli & Fie <3

Nu også med

Amira De'Evolet <3

No Sacrifice , No victory !? <3

0
0
Svar på denne tråd

Kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  01-05-2010 16:09

Ring til en dygtig hestekiropraktor. Hvis hesten er låst i f.eks. nakken kan det give en adfærd som den du beskriver.

Så inden du begynder at træne, vil jeg få den gennemtjekket af en dygtig kiro. Hvis kiro intet kan finde, så få den tjekket igen af dyrlægen.

Kan de intet finde, er der masser af ting du kan træne med den, for at gøre den mere modig og give den mere ro og selvtillid generelt.

Men få den tjekket først.

Adfærdstræning, trailertræning,

tilridning tilbydes.

Se mere på

www.horsemind.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider