|
|
| mavesårshest |
|
|
vores nye hest har idag fået konstateret mavesår i meget slem grad. hesten er en vi lige har fået og har før fået havre og wrap, stod på rideskole hvor han meget sjælent kom ud. vi har ham på tørv, han får alt hvad han kan spise af wrap, og så får han fiberpiller, olie og vitaminer. men, da han stadig er tynd, og vi jo har opdaget hans meget slemme mavesår ville vi høre hvordan det er bedst at fodre ham.
Bedækning tilbydes med super lækker brogede hingst, se ham på min profil. Fiberpiller kan købes hos os, og andre miljøfoder produkter kan også bestilles hjem efter aftale.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mavesår... |
|
|
Vores plag fik sidste år konstanteret mavesår. Hanblev behandlet med gastrogard og så fodrede jeg ham 4 x dagligt med eqi? fra Brogården speciel til mavesårs heste det har en protein procent på 4 så det er bare super. Min fik det i 3 mdr og tog virkelig fint på. ellers fik han wrap og roepiller
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
det gastrogard fra dyrlæge er det ikke det samme som gastrolar fra blue hors?
Bedækning tilbydes med super lækker brogede hingst, se ham på min profil. Fiberpiller kan købes hos os, og andre miljøfoder produkter kan også bestilles hjem efter aftale.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår |
|
|
Den ene af vores konkurranceheste har let ved at få mavesår, det har den altid haft. Det som fungerer bedst for os er en stald uden stres, en del udegang (4-6 timer pr dag) i tillæg til ridning, skridttur og skridtmaskinen. Vores fungerer ikke på wrap, han spiser nok for lidt til at få i sig nok tørstof (det er i hvertfald min teori) men fungerer fint på godt tørt hø, ca 8-9 kg pr dag. Vores er en medium stor hest med stor fuldblodsandel. Han får begrænset med kraftfoder, han får 1 liter Spillers conditioning fiber + 1,5 liter spillers slow release cubes 3 gange om dagen når han er i fuld træning. Når den er i mindre intensiv træning skærer vi ned på slow release cubes. Vi har haft hesten i 5 år nu og denne opskrift fungerer fint på vores hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equine sensitive |
| Forfatter:  |
Anne87 ♥Welsh pony♥ |
| Dato:  |
22-04-2010 16:44 |
|
Jeg er sikker på, at det foder Marianne Olsen nævner fra brogården til mavesårsheste er Equine Sensitive fra brogaarden. Det er rigtig godt til sarte maver, - jeg har selv brugt det til min. Har din dyrlæge ikke lavet en foderplan over hvad hesten skal have at spise nu og fremover, da vedkommende konstaterede det slemme mavesår? Masser af stråfoder er rigtig godt, så det er super den får wrap ad libitum, hø af god kvalitet er dog endnu bedre, fordi wrap har været igennem en gæringsproces og det er ikke helt optimalt i forhold til mavesår. Derudover er det rigtig godt med lucerne, som både virker forebyggende og afhjælpende på mavesår både pga. strukturen, som medfører forøget spytproduktion pga. tygningen og pga. calcium indholdet, som er basisk og mildt syreneutraliserende for mavesyren. Hø og lucerne i rige mængder er også rigtig godt, fordi dét at der hele tiden er noget i maven beskytter hinden i mavesækken mod syren, ( i en hestemave produceres mavesyre konstant, modsat menneskers, der kun producerer mavesyre, når vi spiser) og dermed bearbeder mavesyren høet frem for at lave skader på slimhinden. Derudover er gastrogard som en anden nævner, rigtig godt, pronutrin har jeg også brugt til min med mavesår tilrådet af min dyrlæge. På sigt er fodringen med masser af strå rigtig godt til at holde mavesår af vejen og dertil kan gærkulturer f.eks. YSY fra brogården være et rigtig godt supplement.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ring til dyrlægen |
|
|
Jeg ville ringe til dyrlægen og få lagt en ordenlig foderplan med de rigtige tilskudsprodukter. Men Godt hø er altid godt! Og meget bedre end wrap, da wrap er ret surt, pga insilerings processen. Lucerne er også godt at give i foderet! Dyrlæge Nanna Luthersson fra Hestedoktoren, har en masse gode råd om mavesår og fodring
Holly Dolly Hvil i fred Melando 20. maj 1994 - 14. april 2010 Du er elsket og savnet Søger part i Storkøbenhavn og omegn, på stor hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mavesårs hest |
|
|
Jeg har lige haft en mavesårs hest, han ku holdes helt nede når han fik: Wrap- 10-12kg dagligt Lucerne- 3 gange dagligt Opblødte grønt piller- 3 gange dagligt vitaminer grøn salvamin magnesium- 1 gang dagligt 100g tjørnehøj mølle- ellers gad han ikke spise gik på fold min 6 timer dagligt, gerne meget mere
Her holder vi Dansk Varmblod =) Køre på SPT.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| husk lige |
|
|
at wrap ikke er særlig godt for en mavesårshest, sukkerindholdet i wrap er større end i hø.. gyldne regler er: intet sukker og intet stivelse... ERS pellets eller som nogen nævner equine sensitive fra brogården er super produkter... gastrogard er ikke det samme som gastrolar fra bluehors... efter behandling med gastrogard anbefales 1-2 måneder på pronutrin fra brogården trappes langsomt ud af det... min får udover det animal biosa, ensilerings produkt i foderet, anbefalet af hørsholm hestepraksis, det kan jeg tydeligt mærke hjælper på ham, han viser tydeligt ved vævning og stress når maven driller...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| korn frit foder |
|
|
Hej Prøv at gå ind på Ute Lehmanns hjemmeside, ved hun er formidler/forhandler af noget foder uden stivelse/korn. Held og lykke med det. http://www.horseinharmoni.dk
Hvis du gør som du altid har gjort, får du de resultater som du altid har fået. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
bruger i forvejen fiberpiller som er uden sukker og stivelse, og dem går jeg ikke væk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår igen igen igen |
|
|
Nanna Luthersson`s studie/artikel vedr. mavesår hos heste: www.hestedoktoren.dk/Arrangementer/ PDF/ Sommerm%C3%B8de%20Hest...edsaar.pdf Grovfoder grovfoder grovfoder - det er simpelthen alfa omega, & burde være enhver hest ret at få i korrekte/store mængder, idet det jo er hestenes natur at æde grovfoder 18 timer i døgnet. MEN desværre er det de færreste hestepensioner der har set de vise sten - ikke at jeg forstår det idet wrap er noget billigere, pr. kilo, end krybbefoder er 
Vil DU donere dit dækken, eller andet, til rideskole ponyer som trænger??? Send PB. MILLION DOLLAR BABY`s FORTID SØGES (2000-2008), II`er PONY, VALLAK, PALOMINO BL. <3 (se ham på min præs)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
alle vores heste får alt det wrap de overhoved kan spise, så kan ikke give ham mere grovfoder end det han får nu, for allerede nu ligger der altid noget tilbage, både i hans boks og på folden. er meget tørt wrap.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge |
|
|
Hvis det er en dyrlæge, som har stillet diagnosen har denne vel også udskrevet noget mod mavesår? Ud fra hvad du skriver i tråden her med hensyn til fodring, kan jeg ikke se der er noget galt  Du kunne måske tilsætte noget lucerne i krybbefoderet for tyggetiden. God bedring til hesten 
Med venlig hilsen Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/
** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. ** - Bono, U2
Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår |
|
|
Øv hvor trælst. Jeg synes også du skal forsætte med Fiberpillerne, og evt. tilsætte lidt lucerne ved også, for at forlænge spise tiden og danne mere spyt, som reducerer syredannelsen i maven. Eller f.eks. tilsætte lidt Easy, jeg ved godt der 6 % sukker i, men de har jo lovet den bliver lidt mere grov igen, og hvis du f.eks. gave ham det istedet for hans vitaminer, fik du den der "tyggeeffekt" ind også. Selvfølgelig er der endnu mindre i lucerne, og du har jo begge produkter lige ved hånden. Desuden ville jeg kontakte min dyrlæge igen, hvis jeg var dig, og få anbefalet et tilskud der afhjælper mavesår, om ikke andet, så lige her i starten. Jeg har for år tilbage brugt Pronutin til en hest med betændelse i tarmsystemet, og det hjalp faktisk ok. Ellers vil jeg forslå tid TRM GNF. www.stutteri-taldorf.dk/11125583 . TRM´s produkter er lidt dyre, men de virker, jeg bruger selv en del af deres produkter, og har endnu ikke oplevet nogen af dem, der ikke overholder det der er lovet. Mange dyrlæge anbefaler også det her til mavesårsheste, bla. Hørsholm Hestepraksis. En sidste ting, kunne være at give ham mash om aftenen hver eller hveranden dag, eller bare tre gange om ugen. Det er fantastisk til at hjælpe med at opretholde den naturlige tarmflora. Held og lykke med din hest  Annette
Kvalitets avl af springheste Forhandling af Marstall, Myoplast, Myo+ og TRM Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller Safemate folingsalarmer udlejes Book allerede nu
www.stutteri-taldorf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
tusinde tak. er altid rart at høre hvad andre gør, for at være sikker på det er det helt rigtige der bliver gjort for ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mirakelmiddel |
|
|
magnitude powder er super effektivt til mavesårs hest. har hjulpet min og en anden hest jeg kender. kan fås i england, til en billig penge. link her. www.equestriansupplements.co.uk/ magnitude-powder-908gm-p-155.html jeg har selv bøvl med maven og for meget mavesyre og spiser selv magnesium/kalcium tilskud, med kæmpe stor effekt. det er meget billigt at give hesten, så det er helt sikkert pengene og forsøget værd med din også. min egen hest fik inden jeg fandt ud af at bruge magnitude powder, gastroguard i en lang periode, fordi hun ikke kunne komme af med mavesåret, og det er faktisk først efter jeg gik over til magnitude, at hun ikke har vist symptomer mere.. hvis din hest har meget slemt mavesår, vil jeg mene den skal have en gastroguard behandling, men forbered dig på det er MEGA DYRT. men desværre nok en nødvendighed pøj pøj med den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
vi er ikke gået i gang med behandling endnu, men alt hvad der kunne ændres er ændret. hesten er en vi har lånt med køb til august. vores dyrlæge er samme dyrlæge som ejer har brugt. dyrlægen synes ikke vi skal købe hesten alligevel selvom der står i kontrakten vi ikke har fortrydelseret. både pga det mavesår som tydeligvis har været der meget meget længe, og pga hesten er slået helt skæv, højst sandsynligt ved et styrt engang som så åbenbart ikke har været tjekket. han er dog under kiropraktor behandling, og skal starte genoptræning nu, og skal være i genoptræning det næste ½ år. så dyrlægen synes vi skulle bruge nogen dage på at tænke det hele igennem, inden vi starter en dyr behandling op af ham. for som de sagde, han har gået med det meget meget længe, uden det har været opdaget da han ingen tegn viser på at have mavesår udover at være til den tynde side, så de mente så længe vi sørge for alt var som det skulle være med hensyn til foder osv, kunne vi godt trække behandlingen en lille uge indtil vi har fundet ud af hvad vi lige stiller op. bryder mig ikke om han ikke straks er kommet i behandling, men ja, synes det er svært det her. for er bare ikke klar til endnu en lang kamp pga syg hest. har snart opgivet håbet om at finde en rask hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foderplan |
|
|
hvis jeg var jer ville jeg få lagt en rigtig foderplan af en faguddannet person, udgiften til det kan nemt spare sig ind i en bedre fungerende hest, for eksempel Christina Keppie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|