Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hest med ondt i ryggen...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 16:07

Min nye hoppe har ondt i ryggen....

der er INTET på røntgenbillederne overhovedet. hun er gennemtjekket.

hun havde også ondt året før jeg købte hende, hvor der blev lagt blokade m.m. (dette fik jeg først at vide efter jeg havde købt hende...)

sælger har efterfølgende oplyst at hendes sadel var tilpasset til hesten 2 gange, så den burde ikke have givet problemer.

stedet den har ondt: der hvor det bagerste af sadelpuderne berører ryggen. hun har ikke ondt i rygraden, men i muskler el. noget andet ved siden af... men hvad mon?

højgård hestehospital er i fuld sving med at hitte ud af hvad det dog kan være. hun får smertebehandling, har haft kiropraktor (fra højgård) og får dyrlægen ud igen (som også er kiropraktor) igen på torsdag.

hesten er ikke villig til at komme ind under sig med bagparten og er svær at drive frem, hvilket jo er forståeligt når hun har ondt.

sælger forsøgte sidste sommer at finde frem til hvad det kunne være, men uden resultat. (dette fik jeg først at vide efter køb... inden køb, vidste jeg kun at den kunne være "dum" og stejle...)

jeg har lige snakket med dyrlægen som mente at det måske kunne være irritation af legimenterne el. lign.

men hvis hesten har haft det i 1 år, hvad så? kan sådan noget blive kronisk?

hun er tjekket for kissing spines osv... intet af det har hun.

nogen der har haft samme problem, og som fandt en løsning/diagnose?

Stald Mejses Rocky

Kåret i tyskland og bestået materialprøve i DV

naturlig bedækning, kølesæd og frostsæd

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 16:14

Har du selv fået sadlen tjekket? Jeg mener - lige der hvor den har ondt er jo netop der den vil få ondt hvis sadlen er for lang eller eksempelvis ligger i bagvægt.

Og er dens ben og hofte/lænd tjekket? For smerterne i ryggen kan måske også hænge sammen med at den overbelaster ryggen for at kompensere for smerter andre steder.

0
0
Svar på denne tråd

lidt i den stil
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 16:33

har jeg også prøvet, meeeen problemer viste sig at være med senerne i bagparten som gjorde at hesten spændte så meget i ryggen.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

heste...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 16:54

Næsten 1/5 af dem, jeg har tjekket, har ondt ved det bagerste af sadelpuderne. Ofte er det nerve-irritation, inflammation. Kan dog også være hoften, er den tjekket? Så vil det dog for det meste give symptomer i den ene side.

Lone

If it makes you happy, it can't be that bad

- Sheryl Crow

0
0
Svar på denne tråd

Jow jow
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 17:27

og det har næsten hver gang vist sig at det sad i benene...

Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,- (udsolgt)

1
0
Svar på denne tråd

psykisk?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 18:27

kan problemet være psykisk? heste husker jo godt. hvis den har rullet sig en i sten eller lign. og en smerte der minede meget om den ondt i ryggen den har haft før kortvarigt er blusset op.

kunne hesten måske tro den har ondt i ryggen igen? det ville forklare hvor dyrlægen ikke kan finde noget på den. så ville jeg nok prøve og give den fri et par uger og få sadlen til at se anderledes ud, (skifte underlag eller lign,) hvis det er den der har været probelemet før.

0
0
Svar på denne tråd

ondt i ryggen
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 18:40

kan stamme fra benene, få dem endeligt tjekket, i vores tilfælde skyldtes det spat, øv

Et stk. bidløs barfodshest i løsdrift

Aktivstald.dk

Paradisgaarden.dk

Pony Prestige dressur-sadel til salg

0
0
Svar på denne tråd

Ondt i ryggen
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 20:09

Problemet er jo netop at "ondt i ryggen" ikke altid ses på røngten førend der har været inflammation længe og der er kommet nydannelse.

Man kan diagnosticere kissing spine, men hesten kan jo sagtens have ondt i ryggen og have inflammation uden at have kissing spine.

Jeg er enig med de andre i at det ofte hænger sammen med problemer med benene.

Når du fortæller at hesten har haft ondt i 1 år så er der i hvert fald øget risiko for at den også har fået ondt i benene for at kompensere for smerterne i ryggen.

Hvis jeg var dig ville jeg bede Højgård om at scanne den i ryggen og såfremt det ikke lader sig gøre at se noget på disse billeder så få hesten scinitigraferet.

SMUK SELSKABS/GALLAKJOLE, BRUGT 1 GANG, SÆLGES I STR 36, (NY 3500) KR 1500

lÆDERJAKKE (ÆGTE) FELKØB I STR, DERFOR ALDRIG BRUGT - M.BRUN, STR 40 - (NY 1200) KR. 300

MVH JEANETT

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 20:14

Få tjekket ben/hove...Som mange andre siger, smerten i ryggen kan snildt komme fra et andet sted i kroppen, og gerne fra benene

Håber i finder ud af hvad der er galt med hende.....

Screw you guys, we're going Western and barefoot :)

Lykkelig ejet af 4 dejlige hunde og nu igen af Muffehesten :)

Nu med 1 stk smuk Solid Paint føl, Obi C Kanobi aka Bøffen :)

0
0
Svar på denne tråd

Der kan også være tale
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 09:56

om overbelastede nyrer og/eller problemer i livmoderen eks. cyste.

Har et lign. tilfælde som ikke rigtigt ville bruge sin bagpart og som er chekket på kryds og tværs. Termografi viste ingen imflammation overhovedet hverken i ben eller ryg.

Har efterfølgende fundet ud af at den havde en skidt lever eks. pga cortisonbehandling. Lever hænger sammen med nyrerne, og derfor havde hun dette smertefulde område omkring lænden, og ville ikke bruge sig bagfra.

Nyre og levertal kan jo nemt chekkes med en blodprøve.

H.Susanne

0
0
Svar på denne tråd

iben falco
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 11:17

jeg bruger ikke den samme sadel som sælger havde.

jeg har indkøbt en OS sadel til hende som er tilpasset.

ja, hun er gennemtjekket fra top til tå i alle led.

Stald Mejses Rocky

0
0
Svar på denne tråd

hestens ben...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 11:26

hestens ben er gennemtjekket med røntgen og der er intet.

ved blokade i ryggen sidste år, gik den smertefri, så den har ikke smerter andre steder.

jeg vil ringe til dyrlægen og forhøre mig om de ting der er skrevet i denne tråd og se hvad hun siger til det.

den med lever/nyre er jeg meget spændt på, da jeg selv har haft gallesten og det gjorde ondt i skulderen og ned, så kan godt se logikken i at noget med nyrene (nyyresten måske?) kan gøre ondt i ryggen.

jeg har skrevet privatbeskeder til et par af jer...

Stald Mejses Rocky

0
0
Svar på denne tråd

Hestemor
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 18:27

Hvornår er der sidst lavet en bøjeprøve på den?

Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,- (udsolgt)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 19:56

Husk på at røntgen som udgangspunkt ikke kan fortælle noget om problemer i led, sener og muskler. Røntgen viser først og fremmest problemer i forbindelse med knogler eller knogledannnelser da de "bløde dele" ikke på samme måde ses på røntgen. Ved at få hesten røntgen undersøgt i ryg og ben har du altså udelukket skader og problemer relateret til knoglerne men du har ikke udelukket problemer i led, sener eller muskulatur.

0
0
Svar på denne tråd

CT og MR scanning....
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 10:33

havde været noget nemmere hvis man "bare" kunne CT scanne og MR scanne en hest, men så store maskiner findes nok ikke, og det ville nok også være for dyrt.

Stald Mejses Rocky

0
0
Svar på denne tråd

ondt i ryg
Forfatter: 
Dato:  22-04-2010 22:41

Hej med dig.

Få tjekket benene på din hest. Jeg har gået et år med min, hvor der har været kiropraktikkker på, blokader i ryg, konstant skiften af sadler. Ligemeget hjalp det. Nu er det endelig endt med at der er fundet arvæv på den dybe bøjesene og en skade på gaffelbåndet på samme forben ved scanning.

0
0
Svar på denne tråd

fejl fundet...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2010 12:22

vi har fandt i torsdags ud af fejlen med hende... kiropraktor/dyrlæge (samme person) havde også sidste gang bemærket at hun nødigt tog hovedet til rundt højre side ved gjorden, selvom der blev lokket med gulerødder. der var intet til venstre.

efter udstræk af forbenene, hjalp det åbenbart lidt og mens hun havde hovedet delvist til højre, gav dyrlægen det et hurtigt hårdt skub og så sagde det KNÆK! MEGET højt. og bagefter kunne hun tage hovedet længere derom. nu har vi trænet med gulerødder ved gjorden som hun skal tage og mulen skal helt ind til gjorden for at hun kan få fat i guleroden. (vi træner til begge sider).

hun har ikke ondt i ryggen nu, så nu skal hun genoptrænes. vi skal starte helt fra ground Zero, altså nærmest tilride på ny.

Håber virkelig det her var det, men jeg passer på ikke at tage glæderne på forskud.

det er blevet aftalt med dyrlægen at hun kommer og tjekker hende hver 14. dag og så må vi se hvordan det går.

Men puha, sikke en dyr regning. Hurra for dyrlæge forsikring *SS*

Stald Mejses Rocky

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider