Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Nyreslag - hvad kan jeg gøre? :(
Forfatter: 
Dato:  14-04-2010 22:22

Min dejlige pony fik desværre et begyndene nyreslag i går efter jeg havde skridtet hende 10 min, hun havde det før for ét år siden på helt samme tid og måde, hun havde ikke frosset eller noget, så det er ret mystisk. dyrlægen kommer ud, og giver hende noget smertestillende. han mener ikke at en blodprøve er nødvendig.

Men jeg tænkte lidt, er der noget jeg kan give hende der kan hjælpe hende lidt igennem det begyndene nyreslag hun fik? og evt til at forebygge. har hørt noget om E-amino skulle hjælpe.

Hvad siger i? :)

Liv med Ferrari og Shady

Mounted games, spring og jagt rytter

0
0
Svar på denne tråd

ved du..........
Forfatter: 
Dato:  14-04-2010 23:06

Hvor meget stivelse der er i hestens foder?

-At turde er for en tid at miste fodfæste,
ikke at turde er at miste sig selv!

0
0
Svar på denne tråd

Nyreslag
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 07:25

personligt har jeg den erfaring med nyreslag, at det skal man ikke tage for let på.

Selvom din dyrlæge mener at det ikke er nødvendig med blodprøver, er fordi værdierne kan være rigtig høje lige hvor nyreslaget er der. Men jeg syntes det er vigtigt at se om værdierne falder som det skal og det kan man holde øje med ved tage blodprøver.

Desuden bør ponyen have boksro, da den udskiller de døde muskelceller, hvilket er normalt. Men for at den skal få nye muskelceller, er det vigtigt den er i ro.

Jeg har god erfaring med E-vitamin fra Equestro.

Det er et halvdyrt produkt og det skal doseres nøje efter det der anvist.

Desuden er der så korrekt som en skriver, vigtigt at ponyen ikke får stivelse i stor mængde. Det kan også have indflydelse.

Men først og fremmeste syntes jeg du skal lytte til dyrlæge, om ikke andet, hvis du er lidt utryg ved situationen, kan du søge hjælp ved en Hestefaglig dyrlæge, der har speciale i Hestesygdomme. Goggler du på ordet Hestefagdyrlæge, kommer der et link om, hvem der er det rundt omkring i DK.

Rigtig god bedring med ponyen.

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

altid tæppe over krydset
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 07:48

lige meget om du bare skridet varm eller skridter hesten af.

Sørg for at den får så lidt stivelse i sit foder som muligt. Dvs. så lidt korn som muligt.

Sørg for den har rigeligt med stråfoder, hø wrap eller frøgræs, som den kan tygge i, og derved holde gang i kredsløbet.

Intet koldt van lige før eller efter en ridetur.

Skyller du hesten over med vand, skal det altid være lunkent vand og hesten skal ha tæppe på, indtil den er helt tør. det samme gælder hvis den er svedig efter rideturen.

Hvis hesten er klippet, vil jeg anbefale dig, at lade være med at klippe den i sadellejet, og hend over krydset.

IMC

EN RIDEKLUB FOR ALLE

http://www.glhrk.dk/

0
0
Svar på denne tråd

daadada...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 07:57

enig med de andre...

Hvor hvor meget foder får hesten, og hvilket??

Sommergræs tilbydes

6800 området, se link:

www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=391701

Pony vogn sælges + sele, se link:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=32&i=3935&t=3935

0
0
Svar på denne tråd

nyreslag
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 08:09

som jeg læser dit indlæg så er det du undre dig over at det nu er kommet 2 år i træk på samme tidspunkt... Det kan jeg godt forstå at du undre dig over..

Men der jo specielle forhold netop ved denne tid

- græsset spirer voldsomt nu - også på de nedbidte folde

- der er meget store temperatursvingninger i døgnet

Begge forhold kan have indvirkning på din pony. Men som de andre skriver, så foder den med omtanke (masser af fibre, ingen stivelse) og tænk meget over at den ikke afkøler for hurtigt!

God bedring med ponyen!

Kristina

Super lækkert wrap i små baller sælges, Hadsten!

0
0
Svar på denne tråd

Brogaarden
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 09:12

Hej!

Trist med din hest, ønsker jer god bedring.

Prøv at snak med Brogaarden, de har et specielt foder til heste med tendens til nyreslag.

Jeg giver altid selv en lille portion varm irish mash efter tur, mens hesten står med tæppe på lænden.

Jeg har en god fidus til det Irish Mash, men det er kun min egen lille filosofi.

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 11:32

Mange tak fordi i gider at skrive!! :)

Hun får Special fra Tjørnehøj mølle. hun får en hel skovl af det, men ved ikke hvor mange gram der er, men en alm. foderskovl. -- altså hun får ikke noget nu, nu får hun kun hø og lucerne.

Det jeg synes er mærkeligt er at hun stadig, fordi jeg er bange for nyreslag , går med sit vinterdækken på 370 g. og hun dagen før nyreslaget kom kun stod på græs 3 timer og dagen som nyreslaget kom slet ikke nåede på græs fordi der kom smed.

Jeg passer altid på med om hun har det koldt osv. og hun har ikke mulighed for at drikke vand lige efter vi har redet.

Så igen det undre mig altså utrolig meget at det komme på præcis samme tidspunkt 2 år i træk, det er ligefør det er på samme dato

Liv med Ferrari og Shady

0
0
Svar på denne tråd

boksro
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 11:34

Lige pt, står hun self. helt stille i sin boks, men sit vinterdækken og et uldtæppe på. når jeg er der får hun også et back on track dækken på.

Liv med Ferrari og Shady

0
0
Svar på denne tråd

nyreslag
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 11:48

Hej

Det KAN også være et begynde hedeslag - symptomerne er de samme som ved nyreslag..... Det kom jeg bare til at tænke på, da jeg læste hvor meget du pakker ponyen ind i øjeblikket. Særligt hvis din dyrlæge ikke har taget nogle prøver som kan påvise værdierne

God bedring med din hest

0
0
Svar på denne tråd

Mette..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 11:52

Altså jeg pakker hende kun sådan ind lige nu hvor hun har/haft nyreslag, normalt går hun med sit vinterdækken kun, da hun fryser utrolig let :)

Liv med Ferrari og Shady

0
0
Svar på denne tråd

Nyreslag
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 12:14

Nyreslag er jo en samlet betegnelse for smerter i musklerne over nyreområdet. Nogle former for nyreslag kan forebygges og undgåes ved korrekt fodring og træning, hvor andre former kan skyldes arvelige muskelproblemer.

Det er vigtigt at få stillet den rigtige diagnose, så man kan tage højde for det i den daglige fodring og træning af hesten.

Jeg er ikke dyrlæge og kan derfor selvfølgelig ikke stille nogen diagnose, jeg kan kun gisne, men umiddelbart lyder det som om, din pony er ramt af det man kalder sporadisk nyreslag, det kan ramme alle heste/ponyer og har intet med arvelighed at gøre, det skyldes ofte at hesten måske er blevet trænet ujævnt, hvor den måske har stået stille et stykke tid for derefter at blive brugt lidt for hårdt.

Derudover er der nogle gode råd til nyreslagsheste/ponyer:

Reducere stivelse (havre, byg og majs) i det daglige foder.

Brug olie som erstatning for noget af kornet i stedet.

Giv rigeligt hø/wrap.

Giv gerne roepiller og lucerne som erstatning, ligeledes for noget af kornet.

Brug elektrolytter hver dag (Det er meget vigtigt!)

Tilstrækkeligt E-vitamin indhold i foderet som forøges med 10-20% hvis man bruger olie. (E-vitamin behov for en pony på 400 kg ligger på ca: 560 IE/dag ved let træning)

Regelmæssig træning, fridage og længere pauser er ikke godt (Gælder selvfølgelig først når ponyen er frisk igen)

Tilstrækkelig foldtid hver dag.

Undgå stress i hestens omgivelser.

Brogården har et fuldfoder tilpasset nyreslagsheste - ERSpellets, hvis du vil undgå selv at blande.

God bedring med ponyen :)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Anja..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2010 12:19

Mange tak, der var helt sikkert en masse jeg kan bruge dér

Hun er jo en hidsig dame, som let stresser, så den er svær at holde væk, men det bliver bedre og bedre :)

Liv med Ferrari og Shady

0
0
Svar på denne tråd

hmmm,,,,,
Forfatter: 
Dato:  13-01-2013 20:35

ved godt dette er en meget gammel tråd men har oplevet det samme hvor min pony 2 år i træk i samme md har fået nyreslaget og kunne godt tænke mig at høre om trådstarter har fundet noget " supermiddel" imod det ? min er også en hidsig dame og kan få det bare af at skridte rundt, hun er hysterisk og det lyser ud af hende og nyreslaget kommer åbenbart også af det hysteri GGRR . hun viser tit brunst symptomer selvom det nu er vinter ?? og jeg havde egentlig forestillet mig at få taget en blodprøve når hun er normal nu igen for at se om hun har mangel på noget der gør udslaget?? selvom min dyrelæge sir der ikke så meget at gøre andet end det nok bedre at ride i de varme perioder der er risikoen langt mindre , trods hun blir redet med et lænddækken hele vinteren ...

mvh sussie..

nu med ceduina ox..og jasmin.

cheval R.I.P D.6/6-06...sov godt min dreng

maxi R.I.P D.17/12-08..min dejlige hund igennem 14 år.TAK for alle de år vi havde sammen..

0
0
Svar på denne tråd

prøver at svare
Forfatter: 
Dato:  14-01-2013 12:08

Jeg er blevet meget meget klogere de sidste år mht nyreslag. Ponyen er nu solgt og fik ikke nyreslag det sidste år hos mig og har s vidt jeg ved ikke haft det siden.

Jeg vil gerne prøve at skrive nogle af de ting jeg har fundet ud af.. både af egen erfaring men også vil at tale med forskellige dygtige dyrlæger :)

Først og fremmest er hopper mest udsat - ISÆR når de er i brunst..

De fleste heste får det om foråret når der kommer det nye græs op med en masse sukker i, jeg kender flere med nyreslagsheste der har dem på jordfolde med hø i stedet og det skulle virke.

Galop, trav og mounted games heste er meget udsat da de naturligt kører i et højt gear også hjemme og har let til at stresse, samtidig med de bliver brugt hårdt.

Nyreslag kommer ofte hvis hesten er blevet normalt fodret men har stået stille, fx tabt sko, fridag mm. Jeg rejste meget med min pony så dvs transport over flere dage hed den 0 mad kun hø. Og jeg red hende aldrig hvis hun ikke havde været på fold først. Stod hun inde ( som hun ikke kunne tåle pga nyreslaget) fik hun ingen mad og kun hø. og havde jeg haft muligheden havde jeg smidt hende i løstdrift da heste med tendens til nyreslag har bedst af at gå hele tiden.

Så ved du nok at foder med højt stivelses indhold er rent gift.. Mash og majs i sær skulle der være meget stivelse i så hold dig fra det. Min pony fik noget specielt foder med nærmest ingen stivelse i, og det hjalp meget!!

Som forbyggende kan man sørge for hesten altid drikker nok, nogle heste drikker dårligt af vandkop og har bedre ved at drikke af spand. Dertil bør man give elektrolyter.

Jeg er lidt usikker på denne her da det er meget forskelligt hvad dyrlæger og andre fagpersoner siger, men nu snakker jeg af egen erfaring. E-vitamin som er blevet meget moderne til muskelopbygning skulle være godt til nyreslag, MEN jeg har både hørt og erfaret at det skal være rent og uden selen da selen ophoper e-vitaminen i kroppen og så er det det bliver gift for hesten.

Nyreslag kommer ofte efter hesten er redet til det yderste, altså blevet presset hårdt så den er udmattet, så som forbyggende kan man sørge for hesten er i god form og altid skridte meget og give gode skridtpauser når man rider.

Håber det hjalp lidt, og nu jeg hverken ekspert eller dyrlæge men snakker af egneerfaringer da jeg havde en nyreslagshest på højt niveu med stævner hver weekend i knap 5 år :)

Liv & Misty

Stolt Mounted games rytter

To succeed, you must first believe that you can ...

0
0
Svar på denne tråd

tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2013 12:39

Kender ikke til nogen mirakelkur eller lignede. Den eneste gang jeg har oplevet nyreslag var engang da en af de andre heste i stalden gik amok i en hesttrailer, og kravede ud af det lille hul foran. Det var en vallak på 165, men spinkel. Han fik et nyreslag, og havde virkelig ondt. Desværre syntes ejeren ikke at man skulle have dyrlæge på en helligdag, så hesten gik i 4 dage, og fik kun dyrlæge fordi min skulle have det. Og så viste det sig at han havde nyreslag.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  14-01-2013 12:53

jeg har også skåret alt foder væk stort set og kun vitamin og mineral blanding og en masse tørt wrap istedet da hun er lidt buttet , dyrelægen siger jeg har gjort alt det jeg skal og hesten ser godt ud bare ift for 1 år siden, hendes eneste løsning er lade være at ride hende hvis hun viser tegn på hidsighed eller ride når vejret er varmere der er risikoen langt mindre end november md hvor hun begge gange har fået det... jeg har bemærket hun er en ret ængstelig hest trods jeg prøver at give samme rutiner hver dag, hun ligner faktisk en hest der hver dag når jeg lukker ud aldrig har været der før . hun viser jævnlig tegn på brunst over for min anden hoppe som syntes det er ret belastende og blir lettere vrd på hende ..skal siges hun har været ifol stort set hvert år inden jeg købte hende

så pt er lidt i tvivl hvad jeg gør, dyrelægen sagde du kan agså få den aflivet men det nænner man ikke jo når den har det fint uden ridning..

mvh sussie..

maxi R.I.P D.17/12-08..min dejlige hund igennem 14 år.TAK for alle de år vi havde sammen..

0
0
Svar på denne tråd

nyreslag
Forfatter: 
Dato:  14-01-2013 14:57

Vær glad for, den kun har haft det 2 gange.

Min får det hele tiden, og den laver ikke dagens gode gerning.

Så den med at det er efter hårdt arbejde eller efter hviledage, synes jeg ikke.. Varmer op meget længe, og hesten laver næsten intet.

Det er både hvor den nægter at gå, bagbenene "kastet" bagud, svedudbrud (ikke noget der ligner normalt sved pga. en smule hårdt arbejde!),

horseconsult.com/articles/ showarticle.asp?ArtID=39

"Den egentlige årsag til smerterne synes at skyldes en ophobning i muskulaturen af mælkesyre. Hvis musklens brændstof glykogen omdannes til mælkesyre hurtigere end mælkesyren kan transporteres væk gennem blodet sker en oplagring, som skader muskulaturen. Det underbygges af analyser af muskelceller fra heste med nyreslag. Det har vist sig, at kun bestemte muskelfibre er påvirket - nemlig dem der kaldes type IIB. Netop denne type muskelfibre anvender relativ store mængder glykogen og bruges især ved hurtigt arbejde af høj intensitet feks. væddeløbstempo og eksplosive præstationer.

Andre forskere har fundet en relativt lavere koncentration af kalium i blodet hos heste med nyreslag. Litteraturen peger på, at der kan være mange faktorer der virker udløsende på nyreslag, tabel 2. F.eks. forekommer visse typer nyreslag hyppigere hos unge hopper. Hos ældre heste synes der ikke at være nogen forskel mellem kønnene mht. hyppigheden af nyreslag."

LANGSOM OPVARMNING er vigtig ved nyreslags-heste. Og holde dem i regelmæssig motion.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  14-01-2013 17:18

det der med meget træning holder så hellere lige på det punkt holder det ikke stik med den årsag..

nu får min det også bare af at skridte og går i sved udbrud bare af det så det er lidt svært at få noget træning igang, da den alerede hidser sig op i skridt og jeg tror det er det der er medvirkende til hun nemmere får det med kombination af kulden.

så at hun kun har haft det 2 gange det jo kun fordi hun ikke blir brugt pt om vinteren da man ikke har lyst til at få de dyre regninger hele tiden ..og regelmæssig motion når man jo ikke at komme igang med da nyreslaget kommer inden da...så måske er der noget der er mangel på i hendes tilfælde og tænker måske hormonel forandringer. ja ved det ikke man blir bare så træt af det når man hele tiden skal sidde på stikkerne og undgå udbrudet :( så det ikke spor hyggeligt at ride..

mvh sussie..

0
0
Svar på denne tråd

nyreslaghest
Forfatter: 
Dato:  14-01-2013 20:47

ville det hjælpe at klippe heste der har tendens til at få nyreslag så de ikke sveder så hurtigt eller er det heller ikke godt ? for så skal man godt nok også pakke dem godt ind hele vinteren..

mvh sussie..

0
0
Svar på denne tråd

Muskelværdier
Forfatter: 
Dato:  14-01-2013 21:45

Min hoppe har ikke haft nyreslag, men havde i en periode meget høje muskelværdier, som vi holdt øje med via blodprøver. Vi prøvede mange forskellige ting, som ikke rigtig hjalp.

Det var først, da vi skiftede fra wrap til hø, at muskelværdien faldt.

Jeg ved ikke helt, hvorfor det hjalp. Og hesten går fint nok på wrap nu (jeg har flyttet hesten hjem, så det er ikke længere det samme wrap, dog).

Men ellers tror jeg at Liv skriver alt det, jeg ellers har lært omkring nyreslag.

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Mindes at en
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 00:14

hest jeg kendte, som fik nyreslag sidste år mere end en gang, blev anbefalet b-vitamin af ejerens dyrlæge. Kan så ikke huske hvorfor. Men spørg evt. jeres dyrlæger.

0
0
Svar på denne tråd

Hørsholm hestepraksis...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2013 14:31

... anbefalede mig Nutrafix

www.horselab.dk/nutrafix-liter- maelkesyrenyreslag-p-99.html

dengang vores spring-hoppe havde begyndende nyreslag. Det hjalp på få dage og den får nu dagligt et sprøjt hvilket har gjort vi intet har bemæreket i nu 1 år.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-11-2015 00:23

Jeg har altid lært at man selv kan hjælpe hesten godt på vej efter nyreslag med E-vit, selen og B-vit.

Nu har en af mine bekendtes pony fået nyreslag. Og hun har fået at vide at den absolut ikke måtte få B-vit. Det var ellers indkøbt da de selv i første omgang mente den måske var begyndende sløv pga pelssætning.

Jeg har ikke læst hele denne gamle tråd igennem, men faldt dog over den info at TS bruge Speciel fra TM. Min bekendt bruger Speciel fra Equsana, dog ikke i fuld dosis. Ved ikke om Speciel har fået lov til at beholde sit navn da Equsana overtog TM. Andre produktet har skiftet navn løbende.

Sælges:

2 års vallak e. BH Zack

1 års hoppe e. BH Zatchmo

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider