Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Underlig bevægelse i forben
Forfatter: 
Dato:  14-04-2010 11:51

Min hoppe har slidt sin tå nærmest helt væk på forhovene.

Det skete meget pludseligt efter sneen forsvandt.

Et par dage inden smeden kom, begyndte hun at gå "sjovt" på forbenene. Hun sætter lissom tåen i først, og trykker så først derefter ned på resten af benet (det er lidt svært at forklare, men den bevægelse der lissom plejer at være "glidende"). Hun var varm på hovene.

Hun fik forsko på da smeden var her, således at tåen kunne få lov til at vokse uden at blive slidt af.

Umiddelbart syntes jeg det hjalp, men hun går stadig på denne måde.

Altså, sætter hoven i, men lægger først vægten på bagefter. Det drejer sig om BEGGE forben.

Jeg har observeret hende på folden, og der laver hun dene bevægelse faktisk konstant. Hun virker ikke besværet af det, og heller ikke umiddelbart øm, varm, hævet eller andet. Hovene var kun lige varme efter hun havde fået lagt sko på, det er væk igen.

Når hun skridter "stærkt" så laver hun ikke denne bevægelse i leddet.

Er der nogen der har prøvet noget lign. ? Er det mon aflastning på en eller anden måde mht. tåen ?

(hun bliver naturligvis ikke redet pt. men går kun på fold og i boks).

Angels live forever in the hearts of those who loved them on earth

Stella og Tøsen - forevigt savnet aldrig glemt!

0
0
Svar på denne tråd

aflastning
Forfatter: 
Dato:  14-04-2010 18:10

Så vidt jeg er informeret, så aflaster hesten dragten, når den sætter tåen i først.

Så jeg tror næppe problemet skal findes i tåen, tværtimod.

0
0
Svar på denne tråd

lang og kold vinter...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2010 21:42

har lidt af den samme hest som dig og jeg oplever også en forandret hov efter sneen er væk.

da min smed var her ude sagde han at min havde "tømmerlus" altså små blodansamlinger på sålerne. Men ikke noget der er slemt. det vil fortage sig og hesten bliver ikke halt i denne tid. Det er kommer pga knoldet og forsen folde. nu er folden kun knoldet og tør..men ser stadig slid på hoven hvor han ellers aldrig slider da han er indfodet. jeg har fået smeden ud igen så han kan komme ned i sin normale gang igen.

Efter den sidst halt undersøgelse gik min hest 110% igennem uden anmærkninger, men havd stadig lidt utakt mm i sig. Fik smede ud og han så hovne igennem..ingen ting at komme efter..han skal bare ud at ride lange skridt ture i skoven sagde min smed..han skal finde ud af at han ikke er halt.

Tror mange heste har lidt med hovne efter så lang og slem vinter med frost og meget knoldet folde.

Hved ikke om det giver mening for dig..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider