Jeg har min løsdrift på en fold på ca. 2500 kvm - så det bliver jo typisk vinterfolden, og der vokser kun 5 græsstrå på den.
Jeg har så ca. 10.000 kvm sommerfold, og selvom jeg har en af de lavfruktaneblandinger på, og jeg aldrig synes der er græs nok - så lykkes det mine heste at blive smælderfede
Og hvert år går de delvis på vintrefolden=jordfold med halm og hø som stråfoder, og så på stigende timer græs over sommeren. Ridehesten bliver ligefrem udstyret med mundkurv for ikke at eksploderer.
Så som forsøg har de i år fået lov til at gå på sommerfolden i nogle timer hver dag - så de nipper græs og drøner rundt på en anden måde end på den noget mindre vinterfold.
Og nu er min jord så en god fed leret muldjord - og jeg skal love for at der kan lave nogle ordentlige huller i den, når der drønes rundt og rulles over alt.
Men nu må jeg se, hvordan dte bliver til sommer - er den helt smadret så må jeg jo få eftersået til efteråret, og så står den igen på vinterfold om vinteren i så fald.
Vise det sig, at det fungerer rigtig godt, at mit græs bliver tævet og pløjet op om vinteren - ja så skal det så fortsætte.
Havde jeg mere jord end jeg har, så ville jeg gerne have haft en vinterfold på 1-1½ tdl så der var lidt at nippe i, uden at de af den grund gik på græs.
MVh charlotte