Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

helårlig fold eller sommer-vinterfold?
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 09:45

Hej kort spørgsmål, hvad ville I fortrække af foldvalg, én stor fold med græs (mere eller mindre året rundt), eller vinter og siden sommerfold, med alm. indgræsning, både for foldheste og løsdrift, kom gerne med begrundelse for valg.

Mvh. Sophie.

Equestrian art is the sublimation of the technique by the love.

"Nuño Oliveira"

0
0
Svar på denne tråd

Helårsfold
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 10:34

Jeg ville klart fortrække en helårsfold.

Både for at hesten har masser af plads hele året og lidt at nibbe i også om vinteren.

Desuden kan de selv indgræsse sig på den måde og græsset bliver holdt lidt nede, da de fleste heste alligevel ikke kan tåle så meget græs.

Så det ville jeg foretrække.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

afhænger af arealet
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 10:58

Hvis det er en helårsfold skal arealet været meget stort i forhold til antallet af heste, minimum 1 ha nok nærmere 2 ha pr heste.

Græs skades af at blive afgræsset om vinteren!, hestene træder folden op, man kan ikke gøde den! så udbyttet blive meget lavt!

En bedre løsning er at vælge en extensiv græsblanding til folden= med lavt fruktanindhold, helst dele arealet op i 2-3 filde så man kan skifte mellem dem i løbet af sommeren.

Bent

Welsh Cob avler

http://www.welshcob.dk

0
0
Svar på denne tråd

store folde...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 11:11

Jeg synes det optimale er at have store folde, således at der er græs og plads året rundt.

Jeg foretrækker 2 folde man kan skifte mellem og har selv en vinterfold på 1,2ha og en sommerfold på 2ha til 3 heste.

Fra maj til november går hestene på sommerfolden og resten af månederne på vinterfolden. På denne måde får foldene fred til at blive gødet og gro tætte igen i perioderne hvor hestene ikke går der.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 11:11

Jeg har en fold på ca. 10.000 kvadratmeter til mine to hopper. Der er græs året rundt, og det trives de super godt med. De nyder, at der om vinteren er græs, som de kan spise.

Folden bliver slet ikke ødelagt af det, og om sommeren vokser græsset rigtig kraftigt, så der er faktisk for meget af det.

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriix OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa tjooooo
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 11:55

Jeg har min løsdrift på en fold på ca. 2500 kvm - så det bliver jo typisk vinterfolden, og der vokser kun 5 græsstrå på den.

Jeg har så ca. 10.000 kvm sommerfold, og selvom jeg har en af de lavfruktaneblandinger på, og jeg aldrig synes der er græs nok - så lykkes det mine heste at blive smælderfede Og hvert år går de delvis på vintrefolden=jordfold med halm og hø som stråfoder, og så på stigende timer græs over sommeren. Ridehesten bliver ligefrem udstyret med mundkurv for ikke at eksploderer.

Så som forsøg har de i år fået lov til at gå på sommerfolden i nogle timer hver dag - så de nipper græs og drøner rundt på en anden måde end på den noget mindre vinterfold.

Og nu er min jord så en god fed leret muldjord - og jeg skal love for at der kan lave nogle ordentlige huller i den, når der drønes rundt og rulles over alt.

Men nu må jeg se, hvordan dte bliver til sommer - er den helt smadret så må jeg jo få eftersået til efteråret, og så står den igen på vinterfold om vinteren i så fald.

Vise det sig, at det fungerer rigtig godt, at mit græs bliver tævet og pløjet op om vinteren - ja så skal det så fortsætte.

Havde jeg mere jord end jeg har, så ville jeg gerne have haft en vinterfold på 1-1½ tdl så der var lidt at nippe i, uden at de af den grund gik på græs.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider