Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvordan kan man se om den
Forfatter: 
Dato:  07-06-2004 20:21
har galle? Hvordan ser galle ud? hvor på hestens ben sidder det osv. Håber på svar da jeg gerne vil finde ud af om min ponys galle vil gå væk.... (hvis det altså ER galle) Så jeg håber virkelig på hjælp:

på forhånd tak!

M.V.H Cille!
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-06-2004 20:35
Hej MW_200

Kender du ikke en "gammel" garvet og klog kvinde/mand i din stald som evt. kan se om det er galde?

Kan forstå på dine andre indlæg at du ikke aner hvad det er?, Så måske det ville være godt hvis du kunne få fat i en som kunne kigge på hesten for dig. Det er jo slet ikke sikkert det er galde, kan også være alt muligt andet, og så ville det jo nok være en god ting at få dokter dyr ud og vuderer det, hvis den kloge kvinde/mand ikke kan se hvad det er.

Mvh Maria
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2004 20:51
men ville bare gerne have at vide hvordan det ser ud.... inden jeg fik nogen til at tjekke det....
hejsa....! nu håber jeg at jeg har lagt indlæget i det rigtige fora!

M.V.H Cille!
0
0
Svar på denne tråd

Galde.
Forfatter: 
Dato:  07-06-2004 21:47
Galde kan være meget forskellig, min venindes Frederiksborger hoppe havde galde i den ene hase, da der skulle laver handelsundersøgelse på hende havde dyrlæge ikke opdaget det. Måtte så lige råbe lidt højt og bede hende om at tjekke bagbenene igen. Denne galde var meget lille, ikke andet end en lidt flad og aflang bule, men den var der tråds alt. Havde dog ikke nogen betydning for hesten.

Har du set en menneske med meget seneskedehinde-betændelse? Når jeg får det, får jeg som regel en bule den er blød og kan rykkes lidt rundt, den gør ikke videre ondt (altså selve bulen), men trykkes der hårdt eller kommer jeg for meget belastning på gør det sindsygt ondt. Det jeg ville frem til var at det kan ligne galde på en hest.

Ved ikke hvordan det ser ud i slemmere tilfælde, men milde er det en lille bule, formen kan varierer.

Kan du evt. tage et billede af det du er i tvivl om med hesten?

Ikke at jeg er ekspert eller noget, men er som regel god til at se sådanne ting, da jeg selv døjer med ledproblemer, gigt og hævelser, så regner med jeg er lidt mere obs på disse ting omkring dyr.
0
0
Svar på denne tråd

vedr. galle
Forfatter: 
Dato:  08-06-2004 11:11
Hey!!

Galle sidder som regl i kodeledet, det føles som en almindelig væskeansamling og det kan selvfølgeligt fremkomme i støre eller mindre grad, ofte vil den få en gennmgående galle, som du vil kunne skubbe imellem koden og en sene, på bagsiden af benet (lidt svært at forklare).
Galle opstår pga en form for overanstrengelse (feks. i tilridning). Galle vil sige at hesten ligger mere ledvæske ned i ledet end der er brug for og derfor kommer denne "væskeansamling".
Forkommer galle i kodeledet er det intet skadeligt i dette, blot en skønhedsfejl.
Galle er nærmest umuligt at få væk, når det først er opstået, Du kan ligge staldbandager på, men så snart du stopper med det vil gallen opstå igen, ellers kan du lade hesten få en pause for alt ridning og gallen vil ligeledes forsvinde, men opstå igen når ridningen genoptages. Jeg vil anbefalde at du blot skylder din ponys ben med køligt vand efter træning, gallen vil ikke forsvinde, men det vil hellere ikke blive værre..
Jeg vil lige tilføje at man skal være noget mere påpasselig med galle i hasen, da dette KAN skyldes en ændring af strukturen i benet, altså tyde på at hesten har mus eller tildens til spat, men selvfølgeligt ikke i alle tilfælde.

Håber du finder ud af det
;-D

Med venlig hilsen
Maria >o<
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider