Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hestens første sadel ? hvilken?
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 10:15

Hej HN!

Jeg håber på nogen gode råd fra jer.

Som sagt så skal jeg have den første sadel til min hest.

Hvordan ved jeg hvad bom str der passer? Kan man måle det på nogen som heslt måde?

Jeg har fundet nogen stykker brugte tilsalg herinde. Men køber man "bare" en, ser om den passer, hvis ikke så bare sælger den igen? Det virker noget besværligt.

Jeg kan jo også få en sadel mager ud og prøve sadler. Men det er vidst ret dyrt også hans sadler.

Nu er hun ikke redet eller noget endnu og heller ikke sadelvant endnu.

Skal jeg starte med at købe en billig sadel og tilvænne med? og derefter købe en ordenlig en til at ride i?

Kom gerne med jeres erfaringer!

Jeg er på vildmarken :D

God påske

*** Nanna ***

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 13:43

Jeg har valgt at få tilredet og rider stadig i en bomløs, når han så er færdig vokset og sat muskler vil jeg overveje om jeg skal have en bom sadle til ham. Tror det bedste og det billigste i længden for dig vil være at få en sadle mager forbi man kan jo købe sig fattig i brugte sadler inden man finder den der passer eller måske som jeg har gjort vælge dig en bomløs til at starte ud med.

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

At vælge sadel
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 13:49

Jeg ville i din situation vælge at købe en bomløs sadel.

Hvis du ikke er til de "traditionelle" bomløse sadler, så er der efterhånden et stort udvalg i bomløse sadler, der fuldstændig ligner en engelsk model, der er bare ingen bom i. de fås både i dressur- spring- og kombinerede modeller og man må tillige starte stævner i dem.

Jeg har selv to stk. bomløse dressursadler, som jeg er ualmindelig glad for - og som jeg ikke vil bytte med en bomsadel igen!

Mvh Vicky

En evne

Der findes folk, som ikke mere
har evne til at feriere.
De bør ta fri og gå omkring
og øve sig i ingenting.
Hvad nytter al Ens kløgt og viden,
hvis man har glemt at spilde tiden

PIET HEIN

0
0
Svar på denne tråd

har slet ikke
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 22:07

OKay!

Jeg har så slet ikke overvejet i en bomløs sadel! Men det er da klart et bud alligevel.

Ligger de bare perfekt på alle heste eller hvordan?

Jeg tænker måske også at købe en med udskifteligt kopfjern.

*** Nanna ***

0
0
Svar på denne tråd

bomstr
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 22:36

Hvordan med bom str?

Kan man måle det på hesten eller er det noget man prøver sig frem til?

*** Nanna ***

0
0
Svar på denne tråd

Hej Nanna
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 09:48

Når det er din og hestens første sadel, så synes jeg at du skal søge noget proffesionelt hjælp.

Når man kigger på sadel, så kommer bomstørrelsen an på hestens brede over ryggen og det er der ikke noget mål for, derfor er det en fordel at få en ud med en masse forskellige sadler, så i kan prøve jer frem. Du skal også vurdere hvilken tomme sadel du skal have.. Det kommer ikke kun an på dig selv, for tommen er størrelsen af sædet og hvis hesten er kort, skal der også tages højde for det. Du skal også se på om den skal være bred eller smal fortil..

Som du kan se, så er der mange ting at tage hensyn til og det er utrolig vigtigt at du finder en som ligger godt på din unge hest, for den kan gøre mere skade end gavn, hvis den ikke passer. Jeg taler desværre af erfaring :)

Held og lykke med at finde en sadel.

hilsen

Jeanette

0
0
Svar på denne tråd

Vælg en sadel
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 19:58

Vælg en sadel som kan "bygges" om alt efter hvor meget hesten tager på af muskler osv.

Lad være med at købe en billig sadel og tro at den passer. Det gjorde jeg - alle sagde at den lå perfekt på ham men det viste sig efter lang tids forsøg på tilridning at den lå alt for langt tilbage og det var grunden til at han bukkede med rytter.

Nu har jeg fået lavet en sadel til ham som passer perfekt og hver 3. måned kommer der en sadelmager fra Tyskland og checker om den ligger rigtigt.

Hej fra Lisbet

Hvis du mangler sommergræsning til din vallak som samtidig kan være selskab for min unghest på 4 år - så skriv til mig. (Ridebane 25m.)

0
0
Svar på denne tråd

Møj langt svar
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 21:16

Spring over hvis du kender principperne:

Jeg har engang for længe siden været på et sadelfitterkursus og har taget følgende med hjem:

Bomvidden skal passe, hvis den er for smal vil den bore sig ind i hesten, og for bred vil den ligge dårligt over manken.

Der skal være god plads mellem puderne, som i øvrigt skal ligge til ens under hesten. Når heste drejer skal hesten stadigvæk bære sadlen på musklen ikke rygsøjlen.

Sadlen må ikke genere skulderen.

Sadlens længde skal passe over (skyd mig ikke hvis det er forkert antal, men det er sådan jeg husker det) max 16 ribben, ud af 18. Mange heste passer ikke til en 17 bom ud fra dette.

Hverken forvægt eller bagvægt. Checkes med og uden rytter. En tyk hest og en hest med dårligt sadelleje vil tit have svært ved pasform, og både gjord og sadel vil glide frem, og sikkert trykke fortil... Har du sådan en hest er det til sadelmageren.

Ved bagvægt kommer det igen til at trykke, og hesten bærer med et mindre holdbart stykke af sin ryg.

Pas på med de bomløse... der er mange fælder, og sadelmagerene er tit imod dem - med god grund.

Min unge fyr har en wintec kombisadel, som heldigvis ligger rigtig godt på ham. Men han har også et rigtig godt sadelleje, og er en slank hest. Yder mere har jeg aldrig ondt efter at have redet i den :-)

Knus C og P

Jeg har både en dejlig hingst, og en fantastisk lånepony i min stald....

Se objektivt på det, selv når det er aller mest svært...

0
0
Svar på denne tråd

campanero
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 20:40

Super med noget om hvordan den faktisk skal ligge korrekt!

Det med at prøve sadler er lidt besværligt når hesten ikke er sadelvandt.

er det så abre hvilken som helst sadel man bruger til dette? og ma så bagefter prøver sig frem hvilken sadel der ligger godt?

De bomløse har jeg kigget lidt på og jeg må indrømme jeg ikke synes det er noget for mig. Pæne er de bestemt heller ikke, efter min mening.

Jeg tror det bliver en med udskiftelig kopfjern i hvert fald indtil hun har sat muskler og er vokset færdig.

Synes det med sadler er noget af et gedemarked :S

Men den SKAL bare ligge ordenligt.. Det er sikkert.

*** Nanna ***

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 22:20

Hejsa.

Min erfaring siger mig at nogle heste er drønsvære at finde sadel til og nogle er temmelig nemme... Lidt flere oplysninger om hesten ville kunne hjælpe til at spore ind på hvilken/hvilken type sadel du bør vælge :O)

Hvad er det for en hest du har? Hvilken race, hvordan er den bygget, hvor høj er den - er den lille og bred eller meget smal eller helt almindelig?

Hvor høj er den - og hvor gammel?

Hvordan er dens sadelleje? Er den kort i ryggen? Har den en markeret manke? Er ryggen lige - er den høj bagtil eller er der måske lidt svaj?

Hvordan er skulderpartiet? Stejlt eller...?

Ja, jeg ved det - en masse spørgsmål. Men ser du lidt på disse ting, kan du nemmere vurdere hvor stor en opgave du har foran dig mht. at finde sadel til Jer :O)

0
0
Svar på denne tråd

Wintec
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 22:23

Jeg har flere gange brugt "ældre" wintec sadler hvor det stadig har været muligt at skifte kopfjernet. Dels er sadlen meget let, og dels kan man jo ændre kopfjernet. Det er svært med de unge heste som ændrer sig meget, at finde noget som passer fra starten af. Jeg har netop købt en billig Wintec, og gjort hesten ryttervant, og så købt en sadel bagefter som blev tilpasset hesten og mig. Men igen dette har været til heste med et godt sadelleje. Til min islænder brugte jeg en bomløs, men ja det er jo noget helt andet.

Mange hilsner fra

Mette Nilsson

Parter søges til Fjordhest & Islænder

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 08:59

Tjaa jeg ville bruge en bomløs til lige at vænne hesten til fornemmelsen af, at have sadel på. Derefter ville jeg kontakte en uvildig sadelmager (fx Kit) som kigger på hesten og herefter fortæller dig hvilke mærker og modeller du skal gå efter. Dernæst ville jeg køre til en sadelshop (fx Lohmanns) og købe den billigste sadel der passer hesten. Så får du den tilpasset og 6 måneder senere gør du nøjagtig det samme. Sådan fortsætter du til hesten er udvokset.

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 11:36

Jeg gjorde ligesom en anden, nemlig startede ud med en Wintec fordi den nemt kan tilpasses hesten som den forandre sig - det kostede ikke det vilde at få en sadelmager ud og tjekke og ændre på sadlen - måske 500kr.. Desuden er det uden tvivl som en anden skriver en fordel at de er lette sadler..

Det er faktisk den jeg stadig rider i, da det er begrænset hvor meget jeg har fået redet.. Men planene er at den skal skiftes ud, inden al for længe...

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

0
0
Svar på denne tråd

Hallelulja!
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 19:38

kaffebønnensejer: puha det er jo svært at skrive hvordan hesten ser ud. Men der er billeder af hende på min profil.

Kan en hvilken som helst alm læder sadel med fast bom ændres hos en sadel mager?

Hvem er Kit? Det må jo gerne være en fra vestsjælland. og lohmanns ligger sikekert heller ikke på vestsjælland.

*** Nanna ***

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 19:41

Hvilken race

pinto

hvor høj er den

160 pt

hun er 2 år og 7 mdr

*** Nanna ***

0
0
Svar på denne tråd

Thorowgood..
Forfatter: 
Dato:  03-04-2010 09:45

Jeg har netop købt mig (via sadelmager) en Thorowgood T6 som kan justeres, bygges om osv osv. og dermed tilpasses hesten stort set hele livet. Den har også udskifteligt kopfjern og fish system..

Jeg har tidligere hjaft Wintec men må erkende at jeg bedre kan lide Tjorowgood'ens udseende og komfort.. den er 100% syntetisk og kræver ingen pleje ;)

Mvh. Lise D

- Nu igen med belgier -

Mangler du ordentligt og seriøs transport til hesten (i lastbil) til fornuftig pris i/omkring Nordjylland så kontakt mig ;-)

0
0
Svar på denne tråd

bomløs i rigtig sadelfacon
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 09:24

Hvad med en bomløs, der ligner en "rigtig" sadel?

Der findes faktisk rigtig mange sadler, der ligner helt almindelige sadler - både dressur, kombineret og endda springsadler - udover diverse barok-sadler.

Selvom du måske ikke bryder dig om looket, kunne jeg opfordre dig til fx at tage et kig på denne sadel:

http://lusitano.mono.net/9701/

Den er uden kopfjern og tilpasser sig dermed automatisk i takt med at din hest sætter muskler og ændrer facon i løbet af tilridningen.

Det er enormt vigtigt at hestens første oplevelser med at bære sadel er gode, ligesom det er irriterende som rytter at skulle bruge enorme summer på at købe sadel, så mit råd vil umiddelbart være at skaffe en sadel, der vokser med hesten i dens udviklingsfase, og når du så efter nogle år kender hesten så godt, at du ved, hvor meget den ændrer facon i løbet af året, når den i øvrigt er færdigudviklet og har sat de muskler den skal osv. så kan du overveje om den kan bruge en veltilpasset bomsadel, eller om den alligevel skifter meget facon i løbet af sommer og vinter.

Flexisadler

http://lusitano.mono.net

Salg af fleksible og semifleksible sadler og traditionelt spansk og portugisisk rideudstyr - det meste håndlavet og på mål.

0
0
Svar på denne tråd

Pas på med...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 10:06

Pas på med at "bare" vælge en sadel hvor kopfjernet kan skiftes ud - det er ikke altid det der er problemet.

Jeg havde købt en næsten ny Wintec dressursadel til min unghest og jeg troede den passede ham. Men det viste sig at den var alt for lang til ham - kopfjernet var fint.

Det var en af grundene til at han bukkede når vi red på ham.

Jeg fik derfor en sadelmager til at lave en sadel som passer ham perfekt.

Men vælg sadelmager med omhu - mange skulle slet ikke være sadelmagere...

/Lisbet

Hvis du mangler sommergræsning til din vallak som samtidig kan være selskab for min unghest på 4 år - så skriv til mig. (Ridebane 25m.)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider