Spring over hvis du kender principperne:
Jeg har engang for længe siden været på et sadelfitterkursus og har taget følgende med hjem:
Bomvidden skal passe, hvis den er for smal vil den bore sig ind i hesten, og for bred vil den ligge dårligt over manken.
Der skal være god plads mellem puderne, som i øvrigt skal ligge til ens under hesten. Når heste drejer skal hesten stadigvæk bære sadlen på musklen ikke rygsøjlen.
Sadlen må ikke genere skulderen.
Sadlens længde skal passe over (skyd mig ikke hvis det er forkert antal, men det er sådan jeg husker det) max 16 ribben, ud af 18. Mange heste passer ikke til en 17 bom ud fra dette.
Hverken forvægt eller bagvægt. Checkes med og uden rytter. En tyk hest og en hest med dårligt sadelleje vil tit have svært ved pasform, og både gjord og sadel vil glide frem, og sikkert trykke fortil... Har du sådan en hest er det til sadelmageren.
Ved bagvægt kommer det igen til at trykke, og hesten bærer med et mindre holdbart stykke af sin ryg.
Pas på med de bomløse... der er mange fælder, og sadelmagerene er tit imod dem - med god grund.
Min unge fyr har en wintec kombisadel, som heldigvis ligger rigtig godt på ham. Men han har også et rigtig godt sadelleje, og er en slank hest. Yder mere har jeg aldrig ondt efter at have redet i den