Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Seneskade i forben ?
Forfatter: 
Dato:  28-03-2010 16:36

Heysa.

Ståe desværre med min hest som fik en seneskade for snart 6 mdr siden nu.

Skaden blev god efter behandlinger hos dyrlægen og hvile.. efter 1 mdr begyndt vi at ride igen og var godt inde i genoptræning, da det brød ud igen..

nu har vi ikke redet rigtigt i snart 3 mdr. og er virkelig ved at miste modet.. han bliver ved med at halte på benet efter vi har redet nogle runder.

Nu har dyrlægerne sagt han skal står 3-4 uger på fold, da de mener det evt. kan være pga han er "stive" i ledet af at stå i boks at han begyndt at halte, og når man tænker ovre det kan man godt se hvad de mener..

Så han kommer på fold nu i godt 6-7 timer om dagen og vi skridte en god tur senerer..

Dog idag gjordt vi som vi normalt gør, men han var så frisk, at jeg tog ham i ridehuset bare lige for at få ham til ro.. jeg kunne ikke rigtigt holde ham da gerne ville frem og han travet lidt, 2-3 runder max.. og så begyndt han at halte igen :'( det er bare ikke sjovt mere..

Selvfølgelig kontakter jeg dyrlægerne og hører hvad de siger..

Ville hører om der er nogle andre der kender til problemet og evt hvad i mener der kan gøres ?!..

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

Hej Mette
Forfatter: 
Dato:  28-03-2010 18:58

Jeg havde en hoppe der blev belastningshalt efter et smedebesøg. Her skulle hoppen være i ro 4 uger og måtte ikke arbejde. Og sådan gik det indtil der gik 4 mdr. hvor hoppen blev så halt at støttebåndet begyndte at krakelere.

I hoppens tilfælde var senerne lidt betændte, men ikke skadet.

Men alligevel blev det fatalt for hoppen, der måtte aflives i en alder af kun 5 år!

Min erfaring er blevet efter den erfaring, at man man skal være meget varsom med genoptræning, ærlig talt tror jeg man skal give hesten lidt længere tid end de anbefaler. Samt tror jeg at den skal have meget mere arbejdsfri.

Desuden tror jeg der er nogen heste er der mere stærke i deres sener end andre.

Uden at jeg skal være klog eller noget, tror jeg også det har noget at gøre med hvor seneskaden er.

Måske du skal have fat i en heste-faglig dyrlæge som har interesse i lige netop haltheds diagnoser.

Der er nogle enkelte heste-faglige uddannet dyrlæger, her i DK. Du kan søge dem inde på dyrlægeforenings hjemmeside.

Her i Vestjylland har vi en, Peter Busk fra Skjern Å Dyrlægerne. Jeg har brugt ham i ovenstående tilfælde, og han er yderst grundig sine undersøgelser. Og jeg vil ønske jeg havde gået til ham først, istedet for den første dyrlæge som virkelig ikke var noget værd at samle på!

Mvh. lotte

0
0
Svar på denne tråd

JAMEN DU MÅ
Forfatter: 
Dato:  28-03-2010 19:37

overhovedet ikke ride i ridehus med en seneskade .

Den skal ud at skridte på fast bund (vej, grusvej, fast græs) en 6-9 mdr, med meget små travintervaller efter et par mdr (når du er oppe på to timer skridt, kan du begynde at trave meget lidt i intervaller) og så LANGSOM optrapning.

Desuden skal den ultralydsscannes nu igen, så du ved hvordan det ser ud.

Du splitter den ad hvis du fortsætter som nu.

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak, ca.175 cm (3,5 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero
2. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

Seneskade
Forfatter: 
Dato:  28-03-2010 20:21

Jeg har mange erfaringer med seneskader, da jeg har haft en som blev aflivet pga. en kronisk seneskade og min nuværende hest lige nu har boksro på 3. måned pga. en seneskade. Så en måneds stilstand er slet, slet ikke nok!!! Mange gange står hestene altså helt op til et år, før man begynder genoptræning. Men går ud fra at du har en kompetent dyrlæge, som selvfølgelig har scannet hesten inden du begyndte genoptræningen....

Det er vigtigt at du får scannet hesten igen, så du ved hvor slemt det er og om der er dannet arvæv. Er der dannet for meget arvæv, så er senen væsentligt svækket og der vil nemt komme nye seneskader. Dette var tilfældet med min nu aflivede vallak, som fik nye seneskader hver gang jeg begyndte at ride dressur.

Min nuværende hest fik en seneskade, da hun trådte på en sko under ridning og fik et vrid på senen. Jeg opdagede jo naturligvis skaden ret hurtigt, og hun er nu igang med IRAP-behandling, som skal gøre dannelsen af arvæv mindre:

www.vordingborgdyrehospital.dk/ Default.aspx?ID=38

Normalt har man kun brugt IRAP til ledbehandlinger, men man kan også anvende det til seneskader i den akutte faser, som min er det.

Min hoppe har nu fået 3 behandlinger, og skal efter påske scannes igen, så vi ved hvordan senen ser ud inden jeg evt. begynder genoptræning eller hun skal have flere behandlinger. Der kom 5 doser ud af det blod, der blev tappet af hende, så der er nogle doser endnu at tage af, hvis det er nødvendigt. Da hun fik sidste behandling for 2 uger siden, var hun stadig halt, men senen så rigtig fin ud:-)

Er skaden ikke akut, så kan man bruge PRP-behandling, som går ind og styrker arvævet:

www.vordingborgdyrehospital.dk/ Default.aspx?ID=289

Begge behandlingsformer er meget dyre, men nogle få forsikringsselskaber dækker behandlingen. Bl.a. Tryg, som jeg selv bruger. Jeg bruger iøvrigt også dyrlæge Peter Busk, som er nævnt længere oppe i tråden.

Jeg har også købt nogle back on track staldgamacher, som min hest står med om natten. Det ser ud som om de virker og min dyrlæge syntes også det var en super ide. Når jeg tager dem af om morgenen, så er hun meget varm, der hvor skaden er, mens hun om aftenen slet ikke er varm på det sted, så det tilskriver jeg gamacherne.

Mht. genoptræning så kan jeg som Eva ikke forstå, at du rider i ridehus på nuværende tidspunkt. Du skal ride masser af skridt på asfalt og andet hårdt underlag inden du begynder intervaltræning også på hårdt underlag.

I dette link er der et godt genoptræningsprogram, som mange dyrlæger benytter. Til heste med seneskader vil jeg strække genoptræningen ud over de 8 uger i dette program:

netdyredoktor.dk/sw14410.asp

Fremadrettet så vil jeg i samarbejde med dyrlæge og smed finde ud af, om det er nødvendigt at lægge ringsko eller andre specialsko på hesten i en kortere eller længere periode. Min erfaring er at både smed og dyrlæge gerne vil samarbejdet. Endvidere vil det være en rigtig god ide, at undgå dybe sandbaner, da der så er stor sandsynlighed for at der igen vil opstå seneskader.

Men held og lykke med projektet - og husk at den bedste kur til seneskader er masser af tid og tålmodighed!

Back on Track staldgamacher str. full til forben købes

0
0
Svar på denne tråd

Seneskader
Forfatter: 
Dato:  28-03-2010 20:26

Jeg glemte iøvrigt at sige, at min afdøde vallak havde en skade i tilhæftningen til den dybe bøjesene primært pga. han var lavtstillet i dragterne.

Min hoppe står nu med en skade på den dybe bøjesene i koden pga. et vrid da hun under ridning trådte på sin sko.

Back on Track staldgamacher str. full til forben købes

0
0
Svar på denne tråd

Back on Track
Forfatter: 
Dato:  28-03-2010 20:55

Køb et par back on track staldgamacher.. Det har hjulpet min rigtig meget..:)

0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 12:36

Takker for alle jeres indlæg..

Og til *eva lydeking-olsen*; Jeg rider os kun på hårdt underlag, asfalt og har gjort det i 1½ mdr.

det var først gang vi var i ridehus kun få at skridt til at slappede af istedet for at bukke rundt med mig..

Dyrlægerne har selvfølgelig været på igennem det hele, og han har fået taget røgne af scanningen fr at se om der var forkalking på sene efter medicin behandlingerne.. han har været scannet 3 gange indtil videre for at følger med på det hele,

Samt at vi stille og rolig har lavet trav og resten skridt, præcis efter dyrlægernes opfordring..Nu har vi fået ny dyrlæge på klinken som er tysk udd. og er speciale i halthed i hele heste.. og det var os hende som sagde han sku på fold i de 4 uger..

Jeg har os selv givet ham meget længere tid end dyrlægerne har haft sagt jeg skulle,

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider