Jeg har mange erfaringer med seneskader, da jeg har haft en som blev aflivet pga. en kronisk seneskade og min nuværende hest lige nu har boksro på 3. måned pga. en seneskade. Så en måneds stilstand er slet, slet ikke nok!!! Mange gange står hestene altså helt op til et år, før man begynder genoptræning. Men går ud fra at du har en kompetent dyrlæge, som selvfølgelig har scannet hesten inden du begyndte genoptræningen....
Det er vigtigt at du får scannet hesten igen, så du ved hvor slemt det er og om der er dannet arvæv. Er der dannet for meget arvæv, så er senen væsentligt svækket og der vil nemt komme nye seneskader. Dette var tilfældet med min nu aflivede vallak, som fik nye seneskader hver gang jeg begyndte at ride dressur.
Min nuværende hest fik en seneskade, da hun trådte på en sko under ridning og fik et vrid på senen. Jeg opdagede jo naturligvis skaden ret hurtigt, og hun er nu igang med IRAP-behandling, som skal gøre dannelsen af arvæv mindre:
www.vordingborgdyrehospital.dk/ Default.aspx?ID=38
Normalt har man kun brugt IRAP til ledbehandlinger, men man kan også anvende det til seneskader i den akutte faser, som min er det.
Min hoppe har nu fået 3 behandlinger, og skal efter påske scannes igen, så vi ved hvordan senen ser ud inden jeg evt. begynder genoptræning eller hun skal have flere behandlinger. Der kom 5 doser ud af det blod, der blev tappet af hende, så der er nogle doser endnu at tage af, hvis det er nødvendigt. Da hun fik sidste behandling for 2 uger siden, var hun stadig halt, men senen så rigtig fin ud:-)
Er skaden ikke akut, så kan man bruge PRP-behandling, som går ind og styrker arvævet:
www.vordingborgdyrehospital.dk/ Default.aspx?ID=289
Begge behandlingsformer er meget dyre, men nogle få forsikringsselskaber dækker behandlingen. Bl.a. Tryg, som jeg selv bruger. Jeg bruger iøvrigt også dyrlæge Peter Busk, som er nævnt længere oppe i tråden.
Jeg har også købt nogle back on track staldgamacher, som min hest står med om natten. Det ser ud som om de virker og min dyrlæge syntes også det var en super ide. Når jeg tager dem af om morgenen, så er hun meget varm, der hvor skaden er, mens hun om aftenen slet ikke er varm på det sted, så det tilskriver jeg gamacherne.
Mht. genoptræning så kan jeg som Eva ikke forstå, at du rider i ridehus på nuværende tidspunkt. Du skal ride masser af skridt på asfalt og andet hårdt underlag inden du begynder intervaltræning også på hårdt underlag.
I dette link er der et godt genoptræningsprogram, som mange dyrlæger benytter. Til heste med seneskader vil jeg strække genoptræningen ud over de 8 uger i dette program:
netdyredoktor.dk/sw14410.asp
Fremadrettet så vil jeg i samarbejde med dyrlæge og smed finde ud af, om det er nødvendigt at lægge ringsko eller andre specialsko på hesten i en kortere eller længere periode. Min erfaring er at både smed og dyrlæge gerne vil samarbejdet. Endvidere vil det være en rigtig god ide, at undgå dybe sandbaner, da der så er stor sandsynlighed for at der igen vil opstå seneskader.
Men held og lykke med projektet - og husk at den bedste kur til seneskader er masser af tid og tålmodighed!