Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaringer med indfodt/fransk benstillig
Forfatter: 
Dato:  27-03-2010 13:40

Hvad er jeres erfaringer med en hest der er indfodet/ Fransk benstilling? hvordan med holdbarheden? Kan den holde til konkurrence brug. Ville i selv købe en hest med den type fejl? hvorfor/hvorfor ikke.

Jeg har kig på en unghest der er indfodet venstre forben og fransker på højre forben, men jeg er lidt itvivl.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-03-2010 16:39

Det kommer meget an på hvor meget der er tale om. Fransk benstilling i mild grad er mest af alt en kosmetisk fejl efter hvad jeg har fået oplyst af dyrlæge og smed. En hest med mild fransk benstilling burde ikke have holdbarhedsmæssige problemer. Jeg tror det er det samme med indfodethed.

Jeg synes dog det lyder lidt sært at den er fransk (eller vindblæst som det egentlig kaldes når det kun er det ene ben, der er tale om) på et ben og indfodet på det andet. Det vil jo sige at den går udad på et ben og indad på det andet?

Jeg ville få en dyrlæges vurdering af det konkrete tilfælde.

0
0
Svar på denne tråd

lidt specielt
Forfatter: 
Dato:  27-03-2010 18:41

Det kommer jo an på hvor udtalt det er, og hvad hesten forventes at skulle bruges til.

Dog synes jeg også det lyder lidt sært at den ligefrem har et ben af hver slags, jeg ville nok være lidt bekymret for om det gav skævheder længere oppe i kroppen.

Men ja - din egen dyrlæge er jo nok den bedste at få med på råd i sådan et tilfælde, ikke sælgers dyrlæge - men din egen :-)

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  27-03-2010 18:58

Stort set alle heste er fransk stillede, nogen lidt, andre meget. Og er egentlig ikke noget at være bekymret over. Medmindre det er vildt meget at den er fransk stillet.

Man skal dog passe lidt mere på hvis den er indfodet, men kommer selvfølgelig an på hvor meget...

MVH Pernille

Kieffer wien DL. NEDSAT! 2000,-

R.I.P Dear Tana C. Du vil altid være i mit hjerte!

Efterlysning: Skimmel/hvid ponyhoppe 130-136 stg..

-Nordbagge blanding, 150-155 stg. Hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

Benstilling
Forfatter: 
Dato:  28-03-2010 09:30

Nej, I tager nu godt nok fejl. En let indfodet hest er langt at foretrække fremfor en let fransk stillet hest, da belastningen på et indfodet ben er langt mindre end det er på et fransk stillet ben.

Jeg har selv haft 2 ekstremt indfodede heste - den ene gik på M-niveau i spring og dressur uden en halt dag, mens den anden blev aflivet som 4 års, da den ikke kunne holde til ridningen. Den første var blevet indfodet pga. manglende pleje og godt foder som plag, mens den anden var født sådan.

Min nuværende hoppe er kåret i RDH og er også let indfodet uden problemer. Men skulle jeg idag købe en hest, ville jeg fravælge ekstreme benstillinger medmindre der var tale om en hest, som havde bevist den kunne holde, men lidt til den ene eller den anden side vil jeg ikke være bekymret for.

Og som min "gamle" berider sagde, så skal en god hest være lidt indfodet;-)

Back on Track staldgamacher str. full til forben købes

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-03-2010 11:02

Det bedste du kan gøre er vist at få en dyrlæges og smeds vurdering af det konkrete tilfælde. Rigtig mange heste har lidt fransk eller indfodet i en ganske mild grad og typisk er det ikke noget der betyder det store. Men er det voldsomt (uanset om det er indfodet eller fransk) belaster det benet og ryggen forkert og det øger naturligt risikoen for at hesten har en begrænset holdbarhed.

Personligt er jeg ikke bange for en anelse fransk eller indfodethed (og her mener jeg en anelse dvs. ikke voldsomme tilfælde) hvis ellers hesten kan gå igennem handelsundersøgelse uden anmærkning og kan forsikres uden anmærkninger. Jeg ville holde mig fra en hest med extreme benstillinger.

Deruodver ville jeg også være opmærksom på om benstillingen skyldes medfødt bygning, skader (fx i ryg eller skulder) eller forkert pasning under opvækst. De sidste to tilfælde ville jeg gå udenom (men det kræver jo man kender lidt til hestens historie eller at ens dyrlæge kan påpege forhold som tyder på skader eller mangler i opvæksten).

0
0
Svar på denne tråd

indfodet..
Forfatter: 
Dato:  28-03-2010 11:13

min er også indfodet, og fransker lidt. Jeg har fået at vide, indfod er det værste, pga. belastningen er forkert på leddet, "vinger til den forkerte side", siger smeden.

Det eneste problem jeg har haft med min er, at hun er meget, meget følsom ved beskæring. Smeden må simpelthen ikke prøve på at rette hende op, hun var halt i 9 måneder sidst. Smeden skal virkelig respektere hendes forkerte benstilling, så går det.

Lone

Har du fantasi, klarer magien resten

- Merlin Mave

0
0
Svar på denne tråd

Benstilling
Forfatter: 
Dato:  28-03-2010 12:31

Altså prøv at se på de topheste der går i både spring, dressur og military, så at sige alle sammen svinger benene den ene eller den anden vej.

Hvis dyrlægen lader hesten gå igennem dyrlæge kontrol, så er der ikke nogen problemer.

Problemer med benstilling, lige meget om de er franske eller indfodet, er når smeden begynder at rette på dem. Så kommer alle skaderne. Få en god og erfaren smed, der skoer hesten efter dens benstilling, så skal den nok holde.

Jeg kender flere indfodet og franske heste, og de holder lige så godt som alle andre, bare smeden lader vær med at lege verdensmand og prøve på at rette alt muligt.

Annette

Kvalitets avl af springheste

Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM

Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller

Safemate folingsalarmer udlejes

Book allerede nu

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider