Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vigtigt ved muskelopbygning?
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 23:53

Hvad er vigtigt at have øje for, når man har en hest, som skal bygge muskler op? Selvfølgelig er den mest hensigtsmæssige træning vigtigt, men hvad med foder?

Er det noget med protein og e-vitamin? Eller hvad skal man have øje for?

Sagen er den at min hest fik fjernet en tand i januar, og i den sammenhæng gik han rigtig meget på skridtbånd. Men nu efter han er kommet igang med ridning igen, har han mistet mange muskler i omkring manken pga. en sadel der ikke dur :-(

Så nu hedder det vist skridtbånd, longearbejde, terræn/gå ture osv. så jeg kan få sat nogle muskler på der igen, og så skal sadlen selvfølgelig laves. Men jo flere muskler han har jo bedre...

Håber på nogle svar :-)

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd

Proteiner ...
Forfatter: 
Dato:  25-03-2010 15:54

Ja, protein er kroppens byggesten også når der skal bygges muskler på.

Det vigtigste er jo, at hesten er i passende foderstand, så der er noget at bygge muskler af, derudover er det vigtigt at hesten får nok protein, der er ingen grund til at overdosere, man bør blot være opmærksom på, at hesten får det den har behov for.

Nu ved jeg ikke, hvad din hest vejer, men en udvokset ridehest på ca. 600 kg. har behov for 970 g. råprotein pr. dag ved let træning og 1164 g. ved moderat træning, tallene er baseret på KER normerne, det er dem jeg tager udgangspunkt i når jeg beregner foderplaner ... du kan selv checke dit foder og regne ud, hvor meget ...

Gode proteinkilder er bl.a. lucerne og soya, vil man hellere bruge et fuldfoder, er Build Up Mix fra Brogården godt til muskelopbygning ... Myoplast er også et godt tilskud.

Det er rigtigt at E-vitaminer er med til at beskytte musklerne mod skader ved f.eks. overanstrengelse og nyreslag og især ved heste der får olie i deres foder er det vigtigt at være opmærksom på, om de er dækket ind med E-vitamin.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Tak for....
Forfatter: 
Dato:  25-03-2010 17:52

Det var lige sådan information jeg havde brug for.

Han er i pæn foderstand lige nu. Dog er han lidt sløv da han skifter pels. Har lige påbegyndt en ferro complexkur til ham i går.

Jeg tror jeg vil spæde min nuværende foderplan op med noget alfalfa fra green power samt noget e-amino fra blue hors, så burde han kunne klare sig. Nu begynder græsset også snart at vokse, så kan han få nogle flere kilo den vej igennem også og tage på af :-)

Modtager gerne flere gode råd :-)

Med venlig hilsen

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

0
0
Svar på denne tråd

Pas nu godt på!
Forfatter: 
Dato:  25-03-2010 22:49

Jeg vil blot advarer om det helt store protein boost!

får din hest massere at godt grovfoder og 2kg pr. 100kg hest pr. dag, får den minimum 90% af sit protein behov dækket den vej.

Man siger at en hest kan klarer at få op til 200% ford. råprotein i forhold til dens egentlige behov, uden at tage skade af det! Men nærmer man sig de 300% så går man over til at snakke om at "fodre sin hest tynd".

Du kan fodre din hest så den bliver tyndere...

Proteiner bliver spaltet til aminosyrer som bliver brugt i kroppen, blandt andet til produktion af muskelfibre. Men den overskydende mængde af tilbageværende aminosyrer i blodet filtreres i nyrerne og forlader kroppen med urinen.

Ved høj koncentration af aminosyrer og dermed syre > giftstoffer i blodet, sættes nyrerne på overarbejde og bliver på længere sigt overbelastet, hvilket i sidste ende kan fører til nyresvigt.

Derfor, tjek det foder du bruger nu og hold mængden af ford. råprotein under 200%! (ford. råprotein = 75% af råprotein).

og er det muskler i ryggen du vil opbygge og træne vil jeg anbefale træning af lænd og overtrædning.

Håber det kan hjælpe lidt!

MVH. Peter Lund

0
0
Svar på denne tråd

skridt bånd
Forfatter: 
Dato:  26-03-2010 07:49

Hej..

Jeg står med en hest der også skal ha bygget muskler og tænkte at jeg ville sætte ham på skridt bånd. Det er jeg dog blevet kraftigt frarådet, da hesten skal ha musklerne før det er godt at gå der.

der blev sagt:

Hesten skal have rigtig gode muskler, særligt i bagparten og være rigtig taktfast, for ellers får den et træk i musklerne hvergang.

Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd

træk i musklerne
Forfatter: 
Dato:  26-03-2010 08:18

røntved hvem er det der siger at det ikke er godt hvis de ingen muskler har hvis de skal gå på skridtbånd dyrlæger plejer da at anbefale det til genoptræning??

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  26-03-2010 08:37

en underviser der har fået det afvide af sin dyrlæge.. mener hun bruger fakse dyrehospital

Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd

skridtbånd
Forfatter: 
Dato:  26-03-2010 09:30

Min går på skridtbånd hver uge... grunden til at han skal have bygget muskler op er fordi han har en sadel der har trykket og derfor er han muskelfattig i sadellejet, så jeg er ikke så nervøs for at sætte ham på bånd ;)

Med venlig hilsen

- Bono, U2

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider