Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder til drægtig hoppe
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 18:42

Hvad giver du din hoppe de sidste 3 måneder inden foling?? jeg er lidt i tvivl om min hoppe er dækket ind da jeg synes hun er til den slanke side.

Jeg har fået lavet en foderplan for hoppen i 5 md. og frem til foling + når hun er lakterende.

Hun får bare ikke helt de samme foderemner da de tager appetitten fra wrappen.

Hun er i let arbejde ca 3 gange om ugen.

Hun får pt.

10 kg wrap, hun gider ikke have mere

900 gram havre

1 kg hors balance fra TM

800 gram poppet byg

1/2 kg lucerne

3 dl olie

På den foderplan som jeg fik lavet til hende fik hun 4 kg gulerødder, roepiller og mash

Hun har før fået Linamix men hun fik meget tynd mave, derfor byggen, hun fik også roepiller men gad så ikke spise ret meget wrap.

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Det undrer mig
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 01:13

...lidt at der er regnet 4 kg gulerødder ind i en foderplan! Hvem har lavet den, om man må spørge?

Så vidt jeg er informeret, så kan hoppen ikke spise de store mængder mad den sidste tid op til folingen pga pladsproblemer i maven, og skal derfor have foder der dækker den ind næringsmæssigt, så den ikke kommer i underskud.

Og da den også har behov for sit grovfoder, kaan jeg ikke helt se ideen med så mange gulerødder?

Jeg tror heller aldrig jeg har hørt gulerødder var regnet ind i en foderplan! De indeholder jo ikke ret meget.

Hilsen Christina

med

Kanoa (FRB) og Madelaine af nord-Als (Shet.)

Samt venter Fassbinder føl maj 2010.

Tak til Annette Kolstrup og AT Horsecare for fantastisk service.

0
0
Svar på denne tråd

Kun i vinters
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 13:11

Det kan være jeg har formuleret mig forkert, hun FIK 4 kg gulerødder, men da det tog for meget af appetitten fra wrappen droppede jeg dem. ;-)

Det er ikke dem der lavede foderplanen som foreslog 4 kg gulerødder, men det får alle hesténe på gården i vinterperioden, derfor er de regnet med, og det er lidt derfor jeg spørger om gode råd, fordi alt fyldet er taget ud af planen, men jeg synes stadig godt hun må tage lidt mere på....

Jeg vejede hendes wrap i dag, og hun får ca 12-14 kg dagligt, men der er ikke nogen analyse af wrappen så jeg ved ikke hvad den indeholder.

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Foder ...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 16:41

Jeg er rigtig glad for Sure Grow fra Brogården :)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 20:59

da min ventede sig sidste år bestod hendes fodreplan af :

8 kg wrap

1 kg havre

1 kg natur müsli

8 håndfulde lucerne

1 L mash

3 kg gulerødder

fordelt på 4 fodringer

og der kom et stort flot hingsteføl ud af det

0
0
Svar på denne tråd

fodring
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 13:52

en hoppe som din der er en af dem der ikke har ret meget plads (lyder det til), der ville jeg nok skifte foder til et foder hvor hun kan nøjes med væsentligt mindre dagligt.

Selv er jeg rigtig glag for suregrow (fra brogården) da de er dækket ind med ca 1 kg dagligt indtil foling.

Mine varmblod er begge nogle der taber sig nemt, men i vinters har de dagligt fået:

Suregrow efter anbefalet mængder

helhavre, max 1 kg

lucerne - ca 6-8 liter

ca 5 kg gulerødder

hø ad lib - ca 2 store skiver fra en kvadrant balle

de fremstår begge rigtig pæne (som avlshopper der gerne må have ekstra på siderne), og den ene endda lidt rigeligt til den gode side.

Jeg kunne anbefale lign foderplan til din, dog evt uden havren.

Eller find et andet foder beregnet til avlshopper, hvor den daglige mængde er på max 1 kg.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 14:49

Som Mette også er inde på, så lydder det også på mig, lidt som om din hoppe ikke har så meget "plads" eller lyst til mad, hvilket ikke er unormalt for drægtige hopper.

De to jeg har i år der skal fole om henholdsvis ca 40 dage og 60 dage, er begyndt langsomt at spise mindre og mindre hø, de roder lidt mere i det, får ikke spist deres morgen hø op etc.

Jeg har haft en der startede allerede i 6 måned, og det er tidligt, men hende fik vi til at spise igen ved hjælp af mash engang i døgnet, så gled det andet også ned.

Som Mette også helt korrekt er inde på, så find et foder, hvor hun ikke skal have så meget.

Jeg selv har igennem flere år brugt Zucht fra Marstall, og mine store holstener hopper får ca 1,5 kg om dagen, samt 2 håndfuld lucerne, svarende til ca 200 gram, lidt olie, samt mash to tre aftener om ugen, og de er i super huld. De får desuden alt det hø de gider spise, ca to skiver dagligt.

Den ene har tendens til at tabe sig lige inden, da hun ikke gider spise meget hø, og der har hun fået lidt majs, ca halvt kg, men i år prøver jeg med fiberpiller, så må vi se om det virker på hende.

Så lidt men godt foder, er min bedste erfaring, og selvom det er dyre i indkøb, er det ikke dyre i det daglige og lange løb.

Annette

Kvalitets avl af springheste

Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM

Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller

Safemate folingsalarmer udlejes

Book allerede nu

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider