|
|
| Køb af hest / Indfodet??? |
|
|
Jeg er på udkig efter en hest, og har nogle gasnke få krav, nemlig at den skal være min 170stg. da jeg selv er høj. Desværre hænger de ikke på træerne, og jeg har indtil videre været rigtig uheldig.
Jeg har nu en vallak i kikkerten på 174 - 5år, med et SKØNT sind. Han har "bare" denne skavank at han er indfodet på højre fod (nogle mener det er meget) og her kommer mit spørgsmål - er det noget man skal holde sig fra???
Jeg har læst delte meninger om emnet - og kan forstå at det er forkert at rette op på den efter den er færdigudvokset.
Skal jeg holde mig fra dette?????
Håber på respons fra folk (måske eksperter) der har haft med denne skavank at gøre!!
Mange hilsner fra Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indfodet |
|
|
Hvis bare man lader være med at forsøge at rette det så giver det sjældent problemer. Hvorimod en hest der er fransk vil slå sig selv på det modsatte ben. Hvis man forsøger at rette det så kan benet blive overbelastet og dermed kan skader opstå.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
Ida |
| Dato:  |
06-06-2004 20:24 |
|
min hyp er let indadfodet på begge forben, og både dyrlæge og smed forsikrede mig ved købet om at det ingen betydning har. Det er langt bedre at de er indadfodet end den anden vej. Jeg har nu haft hesten i et års tid, og der har absolut ingen problemer været.
Mvh. Ida
It's alright to be down your rollercoster will soon be upward bound It's OK you should now Tomorrow will be there for you even though Citat: TimC
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har selv en indfodet hest |
sanne_dalina |
06-06-2004 20:33 |
|
ja som jeg beskriver ovenover så har jeg også en hest som er indfodet og tro mig, det har ingen betydning. det kommer jo så an på om den spraker sig hver gang under ridning, så det synes jeg du lige skal have en ekspert til at tjekke før køb!! Men hvis ikke så lad være at tænke på hans lille skavank. Hilsen sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min er også indfodet |
Milse |
06-06-2004 22:31 |
|
Og har betemt ikke nogen problemer med det....hun er det på begge forben....ser lidt dum blondine agtig ud forfra, men ellers smadder charmerende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa! |
|
|
begge mine heste er en smule indfodet, det mærker jeg overhovedet ikke noget til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| køb af indfodet hest? |
|
|
Tak for de fine respons!!
Nu har jeg talt med en del forskellige dyrelæger, og de fleste har den mening,nemlig at man bør holde sig fra det:-( Der er en enkel dyrlæge fra Helsinge (Jesper Bakkegård) der har sagt det ikke skaber de store problemer, og at jeg sagtens kan kaste mig ud i dette projekt!??!
Jeg er i syv sind - for det ville jo være så ærgeligt at købe sig til problemer, og tårnhøje dyrlæge regninger!! Ligeledes ville det også være en skam hvis hesten allerede om 2år står halt, og er uanvendelig!!!
Har bare svært ved at forstå at der kan være så stor uenighed blandt fag-folk!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| indfod |
|
|
Til jer der har skrevet til mig som selv har heste med indfod, der er jeg meget interesseret i at vide hvor gamle de har været da i har købt dem, og det virkelig ingen betydning har haft?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest er 12 år og indfodet |
|
|
Ja som overskriften siger er min hest (pony) indfodet. Han har været rideskolehest det meste af sit liv og har ALDRIG stået skadet pga. indfodethed. Han har haft en enkelt hovbyld, det er det hele.
Så selvom min smed siger at han da aldrig har set så skævbenet en hest (humoristisk), så har det altså aldrig givet problemer. Jeg rider altid "barbenet", dvs. uden hverken bandager eller gamascher.
Hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indfodet |
|
|
Min søster havde en oldenborg der var indfodet og det havde en store betyning,da hun red den til var den fin gående,men med årene blev det værre. Den blev mindre og mindre gående og til sidst var den meget stram for til. Hun tog til dyrlægen med den og det vidste sig at det kom pga den var indfodet (mener at han kaldte det ringfodet) pga den var indfodet var den blevet overanstregt på ydersiden af forbenene og den havde fået det man vist kalder forandringer i forbenene. Den var aldrig halt bare meget småt gående. Jeg ville ALDRIG købe en hest der var indfodet. Skal lige siges at den var kun 6 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
jeg købte en hest der er let indfodet. han var 5 da jeg købte ham og er lige fyldt 6 og det har ingen betydning. jeg fik at vide på ansager dyrehospital at det måske kunne få betydning for hans holdbarhed, men det er absolut ikke sikkert.
jeg vil så også lige nævne at mange at de kendte avlshingste er indfodet(bla. bh cavan og de får da belastet deres ben meget.)
knuzzz nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Liva er også |
Sanne & Liva |
07-06-2004 18:24 |
|
lidt indfodet på det ene forben. Hvis det ikek er vildt meget så ville jeg ikke tøve ved det.
Liva var 3 da jeg købte hende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indfodet |
*Chris* |
07-06-2004 22:25 |
|
Min hest er indfodet, og det har ikke betydet noget for hende. Hun gik nemt gennem dyrlægekontrol og div. berider sagde også at det intet betød.
Jeg fik hende da hun var 5 år og dengang slyngede hun en del, men det er blevet bedre efterhånden som der er kommet flere muskler til (hun var nytilredet dengang).
Hun er kåret i DH og har fået rigtig gode gangkaraktere. På dressurbanerne har det heller ikke betydet det mindste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| indfodet |
|
|
var min gamle dressurhoppe.
hun fungerede i 8 år, men blev halt og var ikke længere egnet til ridebrug pga slid i leddende pga indfodethed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indfodet |
MariNi |
08-06-2004 07:39 |
|
Min var 7 år, da jeg købte ham, han er indfodet på
det ene forben, idag er han 14 år, og har ikke været
halt i den tid jeg har haft ham.
Jeg bruger ham både til spring, dressur og tur ridning,
og der er ingen problemer. Når jeg rider dressur er
der ingen der kan se, at han er indfodet.
Min dyrlæge forsikrede også mig om, at det ikke havde
nogen betydning.
Hilsen
Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min pony |
Katrine (Valde) |
08-06-2004 13:44 |
|
er også indfodet.
Vores dyrlægen mente ikke det ville blive noget problem, hvis bare jeg ikke sprang mere end en gang eller to om ugen. Og det har aldrig gjort - springer som regel kun den ene gang om ugen, vi får undervisning.
Han har forsko på, for at rette det lidt op og det har fungeret fint. Han går ikke så skævt når skoene er på, og har aldrig været mærket af det. Og de to gange han har været halt, så har det ikke været på grund af hans indfod-hed - dene en gang fik han en revne i den ene balle og den anden gang var en simpel kodeledsforvridning.
7-9-13 (banker under bordet) så har han faktisk været skadesfrit i over et år nu...
Han var omkring 4 år, da vi købte ham...
Men lyt til din fornuft
~ Mvh Katrine ~~ hende med den lille brune ~~ Brug ikke sporene på en villig hest! ~ Engelsk ordsprog Smiskes hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| indfodet |
|
|
Hej Kathrine, og alle jer andre!!
Jeg kan godt lide de sidste ord: Lyt til din sunde fornuft!!
Ja og gid den kunne fortælle mig det rette!
Hvis jeg har samme held med køb af hest, som med mit sidste køb af bil....så er jeg rigtig dårlig stillet.
Man kan dog sige at det positive er at det er en synlig fejl (kunne ligeså være prøvet rettet op,men med dårlig resultat.)
Har en veninde der lige har fået sin hest erklæret uanvendelig. Hesten var platfodet - og dette prøvede dyrlægen at rette op på, med det resultat at hesten SLET ikke kunne gå på sine fødder.
- Så det skal man altså IKKE kaste sig ud i.
- Min sunde fornuft siger både for og mod!?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina |
*Chris* |
08-06-2004 15:45 |
|
Man kan ikke rette på det når hesten er indfodet. Det vil bare gøre tingene værre.
Om du skal købe hesten eller ej er kun noget du kan bestemme. Andre kan ikke tage det valg for dig.
Jeg ville dog lytte til dyrlægen, for det kan jo være netop den hest du har kig på, er så indfodet at det giver problemer. Der er jo forskel på hvor slemt indfodede de er.
En hest som BH. Cavan er også en smule indfodet, det er bare ikke særlig meget....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| christina... |
Ida |
09-06-2004 20:39 |
|
christina: Jeg købte min som 5-års, lige tilredet. Han har gået uden sko indtil for 1 måned siden, og uden sko sled han sine hove en smule skævt, men ikke noget af betydning. Efter han har fået sko på er det ikke noget problem. Jeg har nu haft ham et år, og har ingen problemer haft. Han har ikke en eneste gang ramt sig selv, hverken under ridning, løsspringning eller fold. der er intet at mærke når jeg rider, og han laver alle øvelser jeg forlanger uden problemer. Men, de belaster jo deres sener en smule skævt, det kan ikke undgås. Når jeg har redet på asfalt, sprunget eller andet som er lidt hårdt for benene plejer jeg at køle senerne lidt ned, bare for en sikkerheds skyld. Og så han han altid bandager på ubnder ridning for at støtte. (Har proff. choice gamascher, som skulle gøre belastningen mindre)
De dyrlæger du har snakket med, har de set hesten irl? og set den bevæge sig? For ellers kan de jo kun udtale sig generelt. Indadfodet hed er heller ikke et problem ved forsikring. min er både livs-og uanvendeligheds forsikret uden problemer.
Nogen vil nok sige at det er dumt at købe en hest med skæve ben, når man kan få en med lige, men hvis det virkelig er HESTEN, så ville jeg slå til. Det gjorde jeg
Mvh. Ida
It's alright to be down your rollercoster will soon be upward bound It's OK you should now Tomorrow will be there for you even though Citat: TimC
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|