Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foderråd
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 08:21

Hej HN'er

Vil gerne have et foderråd til pony. Han har stået stille i 3 mdr. pga. vejret, da vi desværre ikke har ridehus. Han får hø ad libitum, 1 kg. fuldfoder (Århus Andelens blå fibermix), en håndfuld lucerne og et vitamin/mineraltilskud. Han er noget godt i stand, og jeg tænker på at tage fuldfoderet fra ham, og så bare lade ham beholde hø, lucerne og vitamin/mineraltilskud. Er lidt nervøs for om han vil kunne blive forfangen her til foråret. Hvad siger I?

Mvh.

Maj Britt

0
0
Svar på denne tråd

foder :)
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 08:55

jeg ville nok sige du godt kan skære ned til 1/2 kg fuldfoder til ham om dagen. resten ser fint ud efter hvad du skriver :D

Venlig Hilsen

Bolette

Nedlagt landbrug eller hus m. stald søges til leje

på fyn til familie på 3 m. hund og 2 heste + en hest på vej.

High Carat (S)

du vil altid ha en stor plads i mit hjerte

(L)(F)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 09:13

Hvis ponyen ikke laver noget eller ikke rides voldsomt hårdt ville jeg nok enten helt fjerne fuldfoderet eller skære det noget ned. Rigtig mange ponyer kan sagtens leve af hø og vitaminer, og har ponyen ikke behov for ekstra foder fordi den taber sig eller mangler energi, ja så er det bare en ekstra udgift for dig:)

Nu skriver du ikke hvilken race ponyen er og hvor meget hø den ca. når at æde i løbet af et døgn. Men mange ponyracer er temmelig nøjsomme (og tit tilmed også temmelig forslugne) og derfor dur hø ad libitum ikke altid til ponyer og nøjsomme heste. Hvis den er meget godt i stand kan det derfor også være du skal se på om høet skal rationeres, så den kun får den mængde, den faktisk har behov for.

Det kan måske være en hjælp for dig at få fundet ud af hvor mange FE ponyen dagligt ca. har brug for (baseret på race, arbejde osv.) og så regne ud hvor meget foder og hø den skal have for at dække dens energibehov. Ellers er det MEGET nemt at komme til at overfodre en pony, og det er bestemt ikke hensigtsmæssigt og da slet ikke når den formentlig snart i et eller andet omfang også får adgang til græs.

0
0
Svar på denne tråd

væk med
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 09:19

fibermix'en eller en del af den og rationering af høet. Godt hø/wrap er den bedste måde at fede op på, så skær det ned til hans minimums mængde, som er 1,5 % af hans vægt. Resten af tiden må han så spise evt frøgræshalm eller alternativt noget meget stænglet hø/wrap som ikke indeholder ret meget energi.

sådan ville jeg gøre

MVH Mette

Salg af diverse fodermidler+grovfoder

Hvis en hest i op til middel arbejde ikke kan holde huld på wraphø alene er wrappen af for ringe kvalitet

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn ....
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 16:37

Tak for jeres svar. Tror nok jeg er mest til helt at skære fuldfoderet væk, og nøjes med at give ham en håndfuld lucerne sammen med hans vitaminer/mineraler (flydende) da han lige nu ikke laver det store, og har stået fuldstændig stille i 3 mdr. Mht. høet er det lidt svært at rationere, da der står en minibig ude på folden hvor han går. Jeg vil ikke sige at han er meget godt i stand, men han er lidt rund. Jeg tænker om en mundkurv kunne være en mulighed?

Mvh.

Maj Britt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider