Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mine tykke heste...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 18:09

Hej HN'er

Sne og glatte veje her på bøh-landet de sidste mange måneder har resulteret i to tykke heste hos mig. Nu kan jeg endelig ride noget mere igen, da jeg hverken har haft ridehal/ridebane eller adgang til det hele vinteren. Og de er begge blevet alt for tykke og trænger til at tabe sig - så udover motion, motion og motion, hvad kan så hjælpe vægttabet på vej?

Mine to hyppere er Valdemar, Oldenborg/New Forest blanding og Barbie, shetlænder og de får følgende at spise dagligt:

Valdemar:

1 l. opblødte roepiller

1 kg. Classic Robust fra Equifirst

2-3 stk gulerødder

Hvidløgsgranulat + olie

6 kg. wrap

Barbie:

1/2 l. opblødte roepiller

1 lille håndfuld Linamix

1-2 gulerødder

Hvidløgsgranulat

3 kg. wrap

Derudover har de adgang til frøgræs hele tiden.

Valdemar bliver redet 1/2 - 1 time 4-5 gange om ugen og foderplanen er lagt af en proffesionel, men er der noget I mener skal være anderledes?

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Tanja

Med de to dejlige hyppere

Valdemar og Barbie

0
0
Svar på denne tråd

Nej, ....
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 18:52

... ikke andet en at motionere dem flere gange dagligt, hvis der er mulighed for det.

Du vil under alle omstændigheder skulle starte meget langsomt op med kortere skridtture. Så der vil nok gå lidt tid, inden de taber sig.

Men det vil nok heller ikke skade, hvis du rationerede frøgræsset lidt. Jeg har tidligere oplevet, at der er mange tykke heste, der hvor de bliver fodret med frøgræs.

Held og lykke med "slankekuren"!

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

slankekur
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 20:33

Valdemar: - olie og evt mindre roepiller (har selv fedet en pony op på roepiller)

Barbie: - linamix og igen evt mindre roepiller.

olie og linamix er tilskud som er beregnet til heste der gerne må tage på ;-)

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 23:14

Jeg har også måtte sande at roepiller feder... troede jeg gjorde noget godt for min hest ved at give ham det som ekstra fiber ud over wrap.. Jeg har kørt ham over på andet foder nu og skåret ham MEGET ned i roepiller og nu ser det ud til hans fedt depoter bliver mindre..

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 08:28

Mange tak for jeres svar!

Metjen: Du skriver jeg kan tage Linamix fra Barbie, men så er hun jo ikke dækket ind mht. vitaminer?? (Glemte at skrive at hun også får 3 mineralbricks dagligt.)

Og mht. frøgræs, har jeg forstået at det er bedre end halm - da halm gør dem vommet. Er det ikke rigtigt forstået? For de skal selvfølgelig have det, der feder mindst muligt...

Med venlig hilsen

Tanja

Valdemar og Barbie

0
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 08:49

misforstået, og studsede også over det tidligere, havde bare ikke tid til og svare.

Linamix indeholder IKKE vitamin og mineraler, så faktisk mangler din pony det i hendes foderplan! Det vil du også kunne se på sækken, det er kun et tilskudfoder, der bruges, især, til opfedning af heste.

Tine

- Mor til den dejligste dreng -

- OLIVER, kl. 05.47 - 230109 - 55 cm - 3670 g -

ER DU INTERESSERET I REGULATOR COMPLETE PÅ LOLLAND/FALSTER, SÅ SKRIV EN BESKED!

0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 12:15

Undskyld jeg stiller spørgsmål i denne tråd, men når i skriver at i har fedet heste op på roepiller, hvor meget har i så givet dem og har i erstattet dem med andre ting?

Jeg spørger fordi mine fede heste også får roepiller og at jeg normalt synes at holdningen til roepiller er at de har et meget lavt FE og det bekymrer mig lidt at jeg synes en del siger at de feder.

Jeg vil meget nødig undvære roepillerne i fodringen, da jeg mener de har så mange gode egenskaber, men min ene hest SKAL bare tabe sig, så nu bliver jeg nysgerrig.

0
0
Svar på denne tråd

Man kan
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 12:34

ikke som sådan opfede en hest med roepiller.

Grunden til mange bruger dem som et led i en opfedning, er at det er super gode fibre for hestens mave og fordøjelse, og de bringer disse i balance.

Roepiller hjælper på foderudnyttelsen, derfor bruger mange disse.

Jeg har for år tilbage, forsøgt og mætte min MEGET trivelige pony med roepiller inden hun kom på græs, men ligegyldigt hvor mange hun fik, tod hun på. Jeg har derfor erfaret, at de ikke passer ind i alle foderplaner, især ikke til trivelige heste/ponyer.

Jeg fjernede dem, da de jo i et eller andet omfanf bidrager med FE, og disse FE ville jeg hellere kunne lægge på hendes daglige græs(sommer)- eller hø/wrap(vinter)indtag, da græs og hø/wrap tager noget længere tid og tygge sig igennem.

Tine

- Mor til den dejligste dreng -

- OLIVER, kl. 05.47 - 230109 - 55 cm - 3670 g -

ER DU INTERESSERET I REGULATOR COMPLETE PÅ LOLLAND/FALSTER, SÅ SKRIV EN BESKED!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 16:02

Som mange af jer skriver, må jeg skære ned i roepille forbruget...

Jeg har brugt det i dog nogle år nu, for mæthedsfornemmelse + Valdemars allergi og har været rigtig glad for at bruge det.

Men jeg stiller lige spørgsmålet igen... Bruger I halm eller frøgræs til jeres nøjsomme heste?? Jeg kan desværre ikke give hø/wrap ad libitum, da de bliver for tykke af det.

Med venlig hilsen

Tanja

Valdemar og Barbie

0
0
Svar på denne tråd

Nøjsomme heste igen igen!
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 16:18

Hej Tanja.

Mine meget trivelige, voksne, hestedyr få ingen tilskudsfoder, kun afvejet hø og lidt godt halm, også i små mængder. Jeg er så heldig at have muligheden for at fodre mange gange om dagen, og i småmaskede hønet, så de tager længere tid om at æde.

Husk masser af god motion også er en super "slankekur"

Hilsen AE Ouars

Det koster med hest, på www.iq1.dk leger man bedst.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 16:26

jeg ville vælge hø og vitaminer. Selvfølgelig hø afvejet og i minimums-mængder til fede heste.

Men frøgræshalm er jo præcis ligesom byghalm. Ingen nævneværdig træstof-procent, er det 5%.. Halm pakker sammen i tarmene og giver kolik, og gør at de får en dårlig mikro-balance i tarmen.

Et godt råd er at blande høet med frøgræs ex. Mindst mulige ulemper af halmen, og det holder længere.

Lone

Livet handler ikke om at finde en du kan leve med, men at finde en du ikke kan leve uden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider