Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

SORT HAVRE TIL FORFANGEN?
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 02:49

Hej

Ville I fodre med sort havre til en hest der muligvis har været forfangen for nogle få år siden?

Hun får masser af frøgræs og wrap og jeg tænker om det ville være bedre at give evt. lucerne sammen med vitaminerne i krybben i stedet for havren? Og kan man så godt nøjes med det?

Må jeg høre jeres meninger??

Hilsen Diana som nu kan tilføje et s til sit HN-navn:-).

Sælger:

WINTEC 2000 CAIR KOMBISADEL, SORT MED NYE STIGREMME OG NÆSTEN NYE GJORDSTROPPER(3 STK.) MEGET PÆN STAND. PRIS 2000.-

0
0
Svar på denne tråd

Sort havre
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 03:25

Sort havre er ikke så forskeligt fra alm havre, så nej jeg ville ikke bruge det til en hest der har været/har tendens til at blive forfangen.

Mvh michelle

0
0
Svar på denne tråd

sort havre
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 06:16

Nej Jeg ville bestemt ikke give sort havre eller havre overhovedet.

Men jeg ville i første omgang finde ud af om hesten har være forfangen eller ej og om den har nogle skader der er relaterede til forfangenhed.

nu skriver du ikke hvilken race det er, men jeg ville ikke betænke mig på at give godt med wrap samt vitaminer og mineraler. Du kan få flere forskellige fuldfoder produkter specielt til heste der har være forfangne.

jette

0
0
Svar på denne tråd

Nej....
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 09:54

Nej, lad være med det. Især forårsgræs er fy pga. det høje fruktan indhold. Undgå stivelse og sukker.

Lucerne er rigtig godt til tidligere forfangne heste. Hø ville også være bedre end wrap.

Læs evt. lidt om det rundt om på nettet eller den store forfangenhedsguide. Det er rigtig skidt hvis den går hen og bliver forfangen igen. Better safe then sorry...

et frede link-site

www.frederiksborger.dk

0
0
Svar på denne tråd

INGEN STIVELSE
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 10:05

Forfangne heste må ikke få stivelse, ever again!

Dvs ingen korn (især byg og havre) og græs i meget små mængder! Desuden er kløver også en synder, og wrap

Forfangne heste kan man fodre med en fuldfoderblandning der er udviklet til forfangne heste og tørt hø. Hvis man vil have at denskal have noget mere energi kan man give olie i stedet for sukker.

Holly Dolly

Opstaldning i løsdrift tilbydes. Der 2 ledige pladser i vallak løsdrift i Roskilde

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 10:56

Har selv en, der har været forfangen, og han får hverken korn, wrap eller melasseprodukter. Dvs han får en lille portion mash 1-2 x ugentlig.

Han får en vitamin/mineralblanding ( Reg. Complete ), samt lidt opblødte roepiller.

Og derudover står den på tørt hø ( som dog vandes pga støvallergi ) og begrænset græsning.

Mvh Camilla.

**************** www.kaabers.dk *************

Barock'er samt vejledninger i trickstræning.

( forskellige tricks er beskrevet på hjemmesiden )

Barockhest & Barockpinto :-)

0
0
Svar på denne tråd

Vi har også en
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 11:20

Hejsa

Vores har tendens til at blive forfangen og bliver behandlet som havde hun været det.

Hun får hø og specialfoder uden stivelse og sukker. Det fungerer rigtigt godt og hun mangler bestemt ikke energi.

KH

Irene

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 14:26

Tak for svar.

Jeg har læst en masse på nettet og især den lange tråde der er herinde om én hvis hest ikke ville spise havre, den ender nemlig også med at blive en for/imod havre-tråd.

Min tanke var bare om jeg kunne nøjes med stråfoder og så vitaminer i lucernen, men jeg kan forstå flere af jer ville give et fuldfoder?!

Jeg har ikke mulighed for at tjekke om hun rent faktisk har været forfangen. Tidligere ejers smed sagde at han synes han kunne se på hendes hove at hun havde været forfangen hos avler, men min egen smed kan ikke se det og avler havde heller ikke opdaget det...så kan man så tænke sit om avler!! Men jeg vil nemlig også hellere være safe than sorry.

Hun er oldenborg 9 år og kan godt lide at tygge :-), hun får Havens slobber mash 2 gange om ugen og selvfølgelig har jeg styr på det med græsset, når den tid kommer.

Men skal jeg (efter jeres mening) give et fuldfoder og lucerne eller kun fuldfoder eller kun lucerne? Man skulle jo mene at hun godt kunne leve at masser at stråfoder og vit. men jeg ved hun vil have sine vit. blandet med noget i kryben. det er måske også bare et spørgsmål om hvad der nemt og billigt;-)

Her er dullen vi taler om:

Billede

Sælger:

WINTEC 2000 CAIR KOMBISADEL, SORT MED NYE STIGREMME OG NÆSTEN NYE GJORDSTROPPER(3 STK.) MEGET PÆN STAND. PRIS 2000.-

0
0
Svar på denne tråd

Det folk
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 14:37

mener er, at du sagtens kan nøjes med lucerne samt vitamin/mineraltilskud + godt med hø, helst.

Hvis hun så ikke kan holde energi/huld, du snakker om sort havre, så er det bedre og købe et færdigblandet foder udviklet til forfangne heste, end det er og give korn.

Du kan sagtens give vitamin/mineraltilskud, lucerne og evt. nogle roepiller, skulle hun så mangle energi eller tabe sig, så kan du give alm. rapsolie. Det er langt bedre og sundere end korn.

Tine

- Mor til den dejligste dreng -

- OLIVER, kl. 05.47 - 230109 - 55 cm - 3670 g -

ER DU INTERESSERET I REGULATOR COMPLETE PÅ LOLLAND/FALSTER, SÅ SKRIV EN BESKED!

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 14:45

Så er den feset ind Tak for hjælpen.

Sælger:

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 16:22

Jeg har en tidligere forfangen hest og er super glad for at bruge roepiller (5% sukker eller derunder skal det være) og så hø. Wrap har jeg forstået som no go.

Min hest får derudover Tjørnehøj mølle's minivit vinter som er et super vit/mineral bolsje 5 stk pr dag super nemt at give og derudover får hun 2 gode håndfulde af spillers happy hoof (forfangenheds foder) Hun er en blandingshoppe på 155 cm og ekstrem nøjsom.

Hun får også året rundt tilskud af Lamigard - dyrt men SUPER effektivt.

Foderplan:

90 g roepiller (tør vægt) 3 x dagligt.

Godt med hø (gerne ældre) 3 x dagligt.

2 Håndfulde Happy Hoof 1 x dagligt.

5 TM minivit bolsjer 1 x dagligt.

Lidt Hvidløg.

Lamigard.

Brogaardens ysy gærpulver for mavse.

Halm - Byg adl.

Det er hvad min får. Det kan anbefales.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 16:25

Kan se din gerne vil have vitaminer/mineraler med "noget".

Jeg putter de 5 bolsjer i de 2 håndfulde happy hoof sammen med hvidløg, lamigard og YSY det fungerer perfekt og Tjørnehøj Mølle's bolsjer dufter ligeså dejligt som deres urtebolsjer og mine heste er fuldstændig skøre med det i hvert fald.

0
0
Svar på denne tråd

wrap.......
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 17:05

Min der var forfangen i maj 2008 får stadig wrap, og det har ikke givet problemer. Jeg har ikke mulighed for at opbevare hø, da det lynhurtigt mugner i mit maskinhus. Men har som sagt heller ingen problemer med at give hende wrap. Hun får bare ikke så meget, som hun fik tidligere, hvor hun var alt for tyk. Så eneste problem er, at hun ikke får så meget, som hun gerne vil have. Men det problem ville vi nok også have med hø . Den unge dame har siden fødslen været MEGET madglad. Ellers fodres hun med en meget koncentreret vitamine-/mineralblanding, lidt roepiller og en smule lucerne. Havre/fuldfoder har vi ikke brug for, da hun holder rigeligt huld på wrap, og energi mangler hun bestemt heller ikke.

0
0
Svar på denne tråd

Forfangen...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 22:10

Min gamle hoppe blev forfangen sidste år, men det blev heldigvis taget i opløbet, så hun kom sig hurtigt.

Men al havre og wrap er bandlyst, og nu får hun Leisure mix fra Brogården blandet med lidt lucerne og tørt kvalitets hø.

Hun får blandet Laminator pulver i fra Solanum der er med til at forbedre hovens kvalitet.

Jeg er helt sikker på, at har en hest været forfangen, skal der ikke meget til, for at den bliver det igen.

Har en hest været forfangen kan det tydeligt ses på lamellerne i hoven, lamellerne ligger yderst ved den hvide linie i hoven, smed kan vise dig det, næste gang han komme, en hest der har været eller er forfangen får nogle små huller i lamellerne.

Giv slip på fortiden,

nyd nutiden,

og vent fremtiden.

Hilsen
Lene

0
0
Svar på denne tråd

sort haver
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 10:11

Nej, vi har to ponyer der var forfangel 2 gange sommeren 08 og var slet ikke forfangel sidste sommer vi foder med fiber cubs (der er en hov på posen) fra spillers og græs mix også fra spillers og frø græs de har slet ikke vist tegn på det siden og smeden siger at de har ikke det mindste tilbage i hoven.

0
0
Svar på denne tråd

Du kan sagtens fodre
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 11:14

Med lucerne og vitaminer. Det er fx det eneste min får om sommeren, hvor han går på døgnfold, sammen med en anelse wrap og halm til at holde tørstof balancen i orden..

Og som en skrive længer oppe, hvis hun mangler energi ved ridning kan du spæde op med lidt olie (3,3 dl svarer til 1 foder enhed) eller foder til forfangne heste.

Når man begynder indgræsningen skal man sørge for at tjekke puls konstant. Det kan du få din dyrlæge til t lære dig, for det er svært at beskrive uden at stå med hesten..

Holly Dolly

Opstaldning i løsdrift tilbydes. Der 2 ledige pladser i vallak løsdrift i Roskilde

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider