Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mühldorfer araber spezial
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 16:48

Er der nogen der bruger dette foder til deres araber.

Har nu aldrig hørt om, at araberen skulle have specielt proteinfattig foder????

Jeg synes der er rimelig meget stivelse i - om end det er varmebehandlet, men jeg er spændt på at høre jeres meninger og erfaringer.

0
0
Svar på denne tråd

Info fra forhandler
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 22:30

"Araber er følsomme og meget sensibel, de er meget følsomme over for protein derfor skal de have proteinreduceret heste foder, de har et gen hvor de har tildens for metabolisk.

protein her er kun 7,61%.

5Korn f.eks. er 8,23% protein

Hvis man har en hest som ingen metabolisk gener har, kan du også bruge de 5 korn.

Dette kræver en blodprøve ved dyrlægen.

Araber kan sagtens tåle korn fordi kornet indeholder næringsstoffer og vitale stoffer, og også en "arabisk hest" er et flok dyr, stepper.

Hø er godt og vigtigt men den skal have korn dagligt får at afbalancere den daglige kost."

0
0
Svar på denne tråd

lalalala
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 06:32

Jeg mener så ikke korn er nødvendigt i de mængder som tit findes i færdigblandinger. Lidt korn er ikke noget der gør noget, men større mængder stivelse er ikke sundt for maven og blodsukkeret.

Trives Willy ikke ordentlig? Hvad får han at spise nu?

Har kigget på den der 5korn mix. Det er godt nok meget korn der er i. Kan dog ikke se hvad stivelses indholdet er, men med 80% kornprodukt (majs+byg) ligger det nok ikke til den lave side.

MVH Mette

Salg af:

• St Hippolyt Naturmüsli
  • Linamix
  • Roepiller
  • Lucerne, halm, wraphø og andet

0
0
Svar på denne tråd

araber foder
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 09:38

hej

jeg har også haft kik på det foder og har ingen steder kunne finde noget om at arabere ikke kan tåle protein, og jeg har da 7 arabere (hingste, hopper, føl og plage) i min stald og de har altid fået ekstra protein i form af lucerne.

jeg forhørte mig på araber forum og ingen havde hørt om fodret eller prøvet det. der var heller ingen der havde problemer med at de ikke kunne tåle protein.

jeg fodre i dag med spillers cool mix og stud and youngstock. derudover for de lucerne, wrap og grønhø. det er det foder vores ser bedst ud på.

hilsen kristina

ox araber hoppe føl og

3års ox hoppe sælges

MB Karatt tilbyder bedækning

www.helleruphus-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

Undres også - ny viden???
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 12:53

Tak for jeres indlæg - jeg skriver også netop fordi jeg undres over dette, da jeg aldrig har hørt om at arabere skulle have korn tvært imod faktisk.

Men hvad betyder det overhovedet, hvis en hest er proteinfølsom - og kan det give udslag som sygdomme?

Yderligere er der ekstra E-vitamin i blandingen, men det er jo bare ekstra antioxidanter, så det er jo helt fint.

Willy får pt. wrap ad libitum i løsdrift ca. 20 kg dagligt

Horselux plus

Gærkultur

Gulerødder

Salt

Link horselux plus:

www.vja.dk/documents/pdf/ HorseLux%20foderplan%2026.06.09.pdf

Der kommer jo selvfølgelig hele tiden ny viden frem, og derfor er jeg da åben for at lytte, men jeg skifter ikke bare foder pga et udsagn, der skal fakta på bordet.

Undersøgelsen herom skulle ifølge forhandler findes på tysk, og der skulle pågå en masse forskning i egypten ang. arabere. Jeg venter spændt på nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Protein i for store mængder
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 13:19

Nu har jeg læst lidt om protein forskellige steder og det ser ud til, at for store mængder protein kan give hudproblemer.

Min har netop altid problemer med muk og dermatofilose, så måske er det ikke helt forkert med proteinfattig fodring, især når han får så meget hø.

0
0
Svar på denne tråd

Havens Green Vet
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 13:43

Synes dette foder set godt ud og er er mindre indhold af protein:

shop.havens.dk/images/ Datablad%20HAVENS%20Green%20Vet.pdf

0
0
Svar på denne tråd

Müldorfer
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 14:57

Jeg er selv forhandler af Mühldorfer og det er noget rigtig godt foder. til rimelige priser i forhold til så meget andet..

Araber spezial skulle være god til heste der har tendens til at være varme.

Bettina

Venlig hilsen Bettina

Nu forhandler af Mühldorfer hestefoder.

0
0
Svar på denne tråd

Araber.
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 21:48

Araber har eller kan have tildens til kedelig pels, ikke at alle har det men tildensen er der hos Araber, derfor bliver der anbefalet proteinfattigt foder og ja uden havre for haver kan gøre dem lidt mere varem...

Araber blandingen som jeg har forstået den så er den ikke kun til Araber men du kan også bruge den til heste som er varme som Bettina skriver..

Nu bruger jeg ikke selv blandingen men jeg bruger deres 5 korn plus uden havre.. og noget af deres supplementer og jeg er ydres tilfreds...

Det er jo også et økologisk / natur produkter uden tilsætning af andet art og de skal ikke have så meget af fodret. Jeg syntes at det er et godt produkt til en god pris...

Jeg ved at de laver foderplaner gratis lige nu så prøv evt. at gå ind på deres hjemmeside og få lavet en... Bare en ide.

Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste

0
0
Svar på denne tråd

når han nu
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 06:01

er oppe at æde 20 kg wrap i døgnet er han med stor sandsynlighed overforsynet med protein allerede gennem wrappen, hvis ellers det er nogenlunde kvalitet. Det er omkring halvanden plade fra en minibig. Hvordan er hans huld og energiniveau på dette? Hvis ellers wrappen har en nogenlunde fordøjelighed får æder han ca 7 fe i wrap, hvilket er enormt meget til sådan en størrelse som ham. Jeg ved da godt det er koldt for tiden og han måske bliver redet hver dag, men alligevel.

Hvor længe har han kørt på de mængder wrap? Skal det være fuldfoder du vil have fat i?

MVH Mette

Salg af diverse fodermidler+grovfoder

Hvis en hest i op til middel arbejde ikke kan holde huld på wraphø alene er wrappen af for ringe kvalitet

0
0
Svar på denne tråd

Wrap i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 13:53

Hej igen

Det er ikke muligt for mig at vide nøjagtig hvad han spiser men de heste der går sammen 5 stk. spiser på 1 uge ca. en bigballe og jeg har regnet mig frem til, at det må være ca. 20 kg. pr hest pr. dag.

Han er normal i huld vejer måske lidt til den gode side, men ikke mere end 20-30 kg. for meget. bruger vægtmålebånd.

Han er ikke blevet redet meget her i vinterperioden 1-2 gange om ugen pga. sne og is, da vi ikke har en ridehal på stedet.

Han har fået foder hver dag ved siden af, da han normalt har tendens til at tabe sig om vinteren og jeg ville sikre mig at han får sine vitaminer/mineraler omega 3,6, urter mv. specielt pga hans hudproblemer.

Jeg ville gerne give ham mindre, hvis der fandtes et vitamin/mineralprodukt der indhold alle de ting og som han gad æde.

(RC kan han ikke fordrage længere)

0
0
Svar på denne tråd

Min udlejer
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 09:01

har en araber, vidst nok ox, tror jeg.

Han får Suregrow og lucerne. Han ser brand godt ud.

Tine

- Mor til den dejligste dreng -

- OLIVER, kl. 05.47 - 230109 - 55 cm - 3670 g -

ER DU INTERESSERET I REGULATOR COMPLETE PÅ LOLLAND/FALSTER, SÅ SKRIV EN BESKED!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider