Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

9 mdr. og foder ????
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 10:08

Hej allesammen

jeg har en hingstebølle som er 9 mdr, han er varmblod/trakehner og han får temmelig meget foder og jeg tænkte på at ændre lidt på fodret.

lige nu får han dagligt på 2 måltider i løsdrift :

1,9 kg suregrow ( hvor der ellers står 1,1 kg på sækken)

2 liter opblødte roe og grøpiller ( halvt af hver)

½ liter majflager

2 dl. olie

hvidløg

og han er bestemt ikke tyk

mht wrap så får han vel 4 - 5 kg fordelt på hele døgnet og det er svært at give mere i løsdriften da de andre er trivelige og bare æder hans når deres eget er slut.

de andre heste lever af :

roe og grønpiller opblødt ( halvt af hver)

majsflager

olie

hvidløg

travo E

og mit spørgsmål går på.....

hvis han skal have det de andre spiser hvor meget skal han så have og hvad skal han have ekstra for at være dækket ind med alt....her tænker jeg på ekstra kalk og sådan noget.

her er et billed af ham som 9 mdr. :

Billede
Billede

Det kan lige tilføjes at han går med 200 grams dækken da han eller tabte sig helt vildt da han frøs, han var næsten 20 cm kortere fordi han krøb sammen det lille puds.

og lige for at tilføje så er han behandlet med div. ormekure.

Jeg håber der er nogen som vil hjælpe :-)

mvh. Loa

0
0
Svar på denne tråd

meget foder lidt wrap
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 12:18

syntes han får ualmindeligt meget foder og alt for lidt wrap - er der ikke en mulighed for at han kan få mere wrap ?

Mine lever af suregrow efter anbefalingerne, lidt gulerødder og hø ad lib, og de er helt perfekte i huld for nu 1 års. Men de tager godt fra i hø, en balle på ca 300-350 kg rækker til ca en uge til 4 'heste'.

De går også i løsdrift og fryser aldrig.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

foder til
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 12:48

Min 9'måneders får Lewel Grow fra Saracen. Det er super godt, og hun fungerer rigtig fint på det. Hun har et slutmål på 170 cm og får pt. ca. 1800 g. om dagen fordelt over to måltider. Og så masser af hø ved siden af. Hun ser rigtig godt ud! Det gode ved dette foder er også, at de kan fortsætte på det indtil de starter i ridning, så skal man ikke tænke på at skifte foreløbigt.. :-)

Hun får lidt kalk og Salvimin Grøn i om morgenen, men hun er sådan set dækket ind uden..

Celeste Liva
0
0
Svar på denne tråd

Orm......
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 15:27

Jeg ved godt du skriver at han er tjekket for orm, men hvor længe er det siden ???

Vi har 2 unge piger ca samme alder som din der er blev tjekket og behandlet i november for orm. Det var almindelig spoleorm de havde.

I mandags var der orm i pærene igen...føj føj hvor var det ulækkert, så de har altså orm igen til trods for vintertid, sne og en behandling i nov.

Det kan godt være du ved dette :

Behandling af føl og plage
Heste udvikler automatisk en naturlig immunitet over for orm, hvis de til stadighed udsættes for en lille mængde orm. Heste, der har fået lov til at udvikle deres egen modstandskraft mod ormene, har mindre risiko for at blive syge af ormene.

Heste, der ikke har udviklet modstandskraft, er derimod i større risiko for at blive syge af ormene. Føl og plage bliver ofte voldsomt syge af orm, netop fordi de endnu ikke har udviklet en immunitet mod disse.

Vi anbefaler følgende:

* 2-4 mdr.: Ormekur uden gødningsundersøgelse. Føllene er oftest inficerede med spoleormlarver, der endnu ikke er udviklet til voksne, ægproducerende orm
* Fravænning: Ormekursbehandling mod spole- og rundorm. Gødningsprøve efter 10-14 dage
* 9-12 mdr.: Ormekur midt på sommeren. Vi anbefaler en forudgående gødningsprøve
* Sensommer/efterår: Gødningsprøve samt evt. behandling

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 15:57

ked af at sige det, men den løsdrift han går i, passer ikke til ham. Han burde have omkring det dobbelte af grovfoder, end det han får nu. Ganske enkelt fordi han ikke kan udnytte det foder du ellers giver ham, hvis han ikke får grovfoder nok. Det handler, lidt forenklet, at får hans tarmflora skal fungere, kræver det den rette mængde grovfoder og det er at minimum halvdelen af behovet for foderenheder kommer fra godt grovfoder.

Så ja, du kan da godt hælde mere foder i ham, men det udnyttes ikke, blot dårlig foderøkonomi og kan faktisk skade din dejlige plag.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

Dit foder
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 17:13

er ganske udemærket, muligvis for meget Suregrow, men det snakker du med Brogården om.

Han SKAl have det dobbelte i hø/wrap. Så længe han får så lidt, så sulter du mikroorganismerne i hans tarmsystem, og det er dem, der udnytter foderet for ham. Sulter de, kan de ikke udnytte det. Ergo kan du skifte foder til en masse andre produkter, det vil ikke hjælpe.

Suregrow ER et rigtig godt foder, så hold endelig fast i det!

Tine

- Mor til den dejligste dreng -

- OLIVER, kl. 05.47 - 230109 - 55 cm - 3670 g -

ER DU INTERESSERET I REGULATOR COMPLETE PÅ LOLLAND/FALSTER, SÅ SKRIV EN BESKED!

0
0
Svar på denne tråd

løsdrift
Forfatter: 
Dato:  04-03-2010 17:33

Behold suregrow, men der er ingen grund til at give ham næsten dobbelt ration. Suregrow indeholder nemlig ikke fedt, så det er ikke der, du skal sætte ind for at fede ham op.

Olien kan du godt sætte op til 3 dl. Mere hø/wrap vil være rigtig godt.

Jeg kender i øvrigt godt problemet med løsdrift og heste, der har forskellig foderbehov, og hvor de nøjsomme spiser det foder, der var tilegnet den mindre nøjsomme. Jeg har netop taget beslutning om at sætte en af mine heste, der trænger til mere huld, i boks for sig selv om natten og evt. nogle timer midt på dagen, så ham får sit hø og wrap i fred.

Ved ikke om det er en mulighed for dig?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 11:39

plag på omtrent samme alder som din.

Han får:

1100 gr suregrow (når han bliver et år skal han have 1200 gr.)

Wrap ad lib. Men brogården skrev 4-5 kg gerne mere afhængig af græs. Og der er jo ingen græs nu, så han får alt det han kan æde.

1 1/2 dl olie.

Fordelt på 3 fodringer.

Min er absolut ikke for tyk, kan tælle ribben. Men han må ikke være tykkere. Og han har ikke dækken på og han fryser ikke. Jeg synes dog han er lidt tynd og derfor er jeg begyndt at give ham olie.

Jeg har konsulteret flere dyrlæger om jeg skal give ham ormekur nu. Og ingen af siger det er en god ide. Ormene ligger gerne i dvale nu, og giver vi kur nu kan vi ikke bruge en gødningsprøve til noget om et par måneder hvor det jo reelt først er nødvendigt at give ormekur. Men det er jo osse forudsat at der er givet regelmæssigt sidste år.

Hvis jeg var dig ville jeg forsøge om ikke det kunne lade sig gøre at opstalde ham lidt anderledes hvor der kunne tages hensyn til at han ikke æder ligeså hurtig som de andre.

Jeg synes ikke han ser for tynd ud på billederne. og jeg ville ikke give ham dækken på. Han står selv for pelsplejen uden.

Min DV hoppe på 15 år og ponyen (som er jagtklippet) har gået med 100 gr dækner i vinter. Men de er faktisk røget af i sidste uge. Uden problemer.

Køb dansk, det hjælper hele nationen.

RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08

www.kolbaekgaard.webs.com

0
0
Svar på denne tråd

Mere wrap :-)
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 17:33

Kære trådstarter

Har en 10 mdrs. dv-hingsteplag selv, den står dog i boks om natten.

Han får suregrow, gulerødder og wrap ad libitum. Det skulle være det bedste for de størrelser der. Suregrow feder ikke.

Kan du ikke tage den ind og give mere wrap, så de andre ikke spiser dens mad? Det ville være det mest rigtige for din plag

Venlig hilsen

Helle

0
0
Svar på denne tråd

tak for alle.....
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 18:13

jeres svar.

jeg har lige vendt op og ned på alle løsninger der kunne være ;-)

og jeg er kommet frem til at han bliver sat ned i suregrow så han får det anbefalede, der er jo ikke nogen grund til at smide penge ud af vinduet.

har forhørt mig om ikke det kunne lade sig gøre at han kunne få mere wrap, men han får det han kan spise mens de er bundet under deres krybbe måltider, men når han lige har tømt krybben er der jo ikke den største appetit til at æde vildt for sig af wrappen de får mens de er bundet( ca 1 - 1½ time 2 gange dagligt) forstod i det?

ville ellers have ham orme testet nu her, men som PN Dominik skriver så er det ikke så godt lige nu, han har også fået ormekur hver anden måned ca og senest 4 januar, men det er banminth dyrlægen har haft givet mig, og tænker der måske skulle en anden til.

den mængde foder jeg skrev i første indlæg plus dækken på 200 gram har han levet på siden lige omkring jul så han har været en del tyndere end nu. han er okay til at leve med lige nu, men fu.. jeg glæder mig til der kommer græs så jeg kan se ham blomstre i løbet af sommeren.

hans vækst har næsten været gået helt i stå pga energi mangel i fodret, han er kun vokset 3 cm siden 25 nov og til nu omens han fra 25 maj til 25 nov voksede han 40 cm.

er jeres også gået i stå over vinteren?????

har føleren ude mht. opstaldning, men det bliver boks da jeg ikke tror han er en typisk løsdrifts hest hvilket jeg ellers mener er det bedste for små følbasser.

der er ikke nogen bokse der han står nu så han kan kun tages ud og holdes mens han spiser desværre.

ved godt jeg måske springer lidt rundt i det hele men sådan bliver det når man hele tiden kommer på noget man godt vil skrive ;-)

mvh. Loa

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 19:12

jeg startede også ud med løsdift til min basse... men da stedet jeg stod før satte priserne op havde jeg ikke råd længere...

en jeg er vildt glad for at jeg har flyttet dem for de virker gladere nu...

hoppen er gåer fra max 2 timer på til 8-9 timer

og plagen er gået fra løsdrift med lidt ældre drenge til en fold med 2 drenge på hans egen alder samt 2 lidt ælder i 8-9 timer samt har egen boks om aften/natten og det virker som om han synes det er et hit med egen boks :) og selskab har han jo hele dagen :) har aldrig set ham lege så meget som nu hvor de er jævnaldrene :)

men glæder mig til at de skal på græs så han kan blive smuk igen han er også lidt tynd selvom han har hø/wrap a libitum er begyndt at gi ham mash fra hippolyt og han elsker det :)1 liter om dagen inden jeg kører hjem :)

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 21:30

Lige en rettelse: Det passer altså ikke, som mange siger at suregrow ikke feder, og ikke indeholder energi. Suregrow indeholder 95 FE pr 100 kr, og det er meget normalt for et fuldfoder. Man skal jo så ikke give så meget af det, hvilket er en fordel til plage eller trivelige heste...

Nå, sidespring ;-)

Jeg vil helt sikkert også sige op med wrappen!! Min hypper på 10 mdr har jeg også svært ved at holde huld på. Han får meget tørt wrap ad libitum, 2 dl olie, 400 g sojaskrå og 400 g hartogs lucernemix. Alligevel har jeg svært ved at holde ham i nogenlunde huld, men han har så også vokset helt vildt i vinter

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 10:07

Videbæk OMEGA3 junor er meget godt til unge heste da det indeholder linamix,lucerne,byg bio flakes,poppet majs og sojaolje.Alt det der skal til for at holde vægten men,det aller vigtigste er jo wrap eller hø så meget de kan spise.

Dejlig 4 års hoppe efter Armano til salg

0
0
Svar på denne tråd

foder ændringer...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 12:45

nu har jeg haf talt med en foderkyndig der jeg køber foder.

og resultatet er blevet at jeg tager roe og grønpiller og majsflager fra ham.

så nu kommer hans foderplan til at se således ud fordelt på 2 måltider.

1100 gr. suregrow

400 gr. alfa a lucerne med olie

200 gr. soyaskrå

2 dl. olie

og så får han det wrap eller hø han kan nå at spise efter maden mens de er bundet ca 1 time pr måltid plus det løse han når at spise med de andre.

og så glæder jeg mig bare til der kommer GRÆS....GRÆS....GRÆS OG ATTER GRÆS...

mvh. Loa

hvad synes i om den ændring?

0
0
Svar på denne tråd

Super...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 12:57

løsning.

og ville jeg indtil der kommer græs overveje også at tage lucernen fra ham, da det jo giver længere spise tid = mindre tid til at spise wrap...

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

tak tak
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 18:56

super at der er nogen som også mener at dette er en god løsning ja jeg havde også planer om at han kun skulle have suregrow når der først er kommet gang i græsset.

tak tak

mvh. Loa

0
0
Svar på denne tråd

Er du...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 19:13

sikker på, at det er klogt og give 1,1 kg Suregrow, hvilket vel er den dosis, der dækker ham ind. OG derudover give soyaskrå - protein, samt lucerne - protein!!??

Suregrow indeholder en del protein i sig selv. Jeg ville være bange for overdosering.

Tine

- Mor til den dejligste dreng -

- OLIVER, kl. 05.47 - 230109 - 55 cm - 3670 g -

ER DU INTERESSERET I REGULATOR COMPLETE PÅ LOLLAND/FALSTER, SÅ SKRIV EN BESKED!

0
0
Svar på denne tråd

Uanset hvad
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 09:07

så passer det ikke særligt godt, han er stadig for lav i energi og for høj i protein, selvom det kan være svært at bedømme når man ikke ved hvad høet/wrappen er for noget.

Det er, så vidt jeg husker, lovpligtigt at have en boks tilknyttet løsdrift, så man kan tage en hest med særlige behov fra.

Jeg synes det er uforsvarligt at fodre en plag sammen med heste hvis behov er SÅ anderledes.

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak, ca.175 cm (3,5 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero
2. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider