Jeg har købt en sadel gennem en sadelmager i juni 2008.
Det er dog meget begrænset hvad den er blevet brugt (max en måned sammenlagt), af forskellige årsager.
Sadlen har egentlig været mere eller mindre afskrevet gennem noget tid af mig, jeg har bare ikke fået gjort noget videre ud af at få sadelmageren til at sælge den for mig.
Jeg har så på det sidste gået og luret på om sadlen i det hele taget var for lang til min hest (han har en meget kort ryg).
Jeg havde så dyrlæge til ham igår, da han skulle have tjekket tænder.
Dyrlægen er også kiropraktor, og i den forbindelse ville jeg lige have hende til at tjekke sadlens længde, da jeg selv har en mistanke om at den ligger i grænseområdet.
Det viser sig så at den faktisk ligger ud over det bageste ribben (som den jo ikke må) og endda også på første eller anden lændehvirvel (kan ikke lige huske om det var første eller anden lændehvirvel, men jeg skal lige have snakket med dyrlægen igen, for at få det helt på plads). Hun vidste mig hvortil bagkanten af sadlen måtte gå til, hvis det skulle være optimalt - og så lå sadlen altså IKKE længere lige bag skuldrene, men PÅ skuldrene.
Hvad er rimeligt i sådan en situation?
Bør sadelmageren tage den på skuldrene?
Hvis den er for lang nu, så har den jo altid været for lang, og har aldrig og VIL aldrig kunne bruges til lige netop min hest.
Det havde jo været lidt noget andet, hvis det var fordi bommen var blevet for stor eller for lille, da det jo er alt efter hvordan hesten ændrer sig i muskulatur. Det kan en sadelmager jo ikke rigtig gøre noget ved - sådan er det bare.
Eller er det lige så meget min egen skyld, fordi jeg ikke har vidst nok om det?
Personligt har jeg det sådan, at jeg netop har brugt en sadelmager (som er uddannet), fordi jeg ikke selv har forstanden til det, og gerne vil gøre det bedste for hesten.
Hvad siger I?
Jeg skal naturligvis have fat i sadelmageren og have en snak med vedkommende om det (og inden da skal jeg også lige have fat på dyrlægen, for at være helt sikker på at det er indiskutabelt at den sadel er for lang).