Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvor meget foder til min pony?
Forfatter: 
Dato:  22-02-2010 13:14

Hej ænder, på sådan en kold mandag....

Jeg står og skal flytte min pony til en selvpasser stald her pr. d. 1 marts.

Og blev egentlig lidt i tvivl om, hvor meget han skal have og æde.... Han er en pony på 138 cm. Der bliver fodret på stedet med heste spark müsli (kan dog have mit eget med hvis jeg ønsker) og der bliver fodret 3 gange dagligt, og så blev jeg egentlig i tvivl om, hvor meget han egentlig skal have på sådan en dag? og hvor meget er det fordelt på de 3 gange... Og hvor meget hø tror i han skal have på sådan en dag også?

Jeg lyder nok lidt som en uerfaren idiot, men altså jeg har haft hest mange år, men jeg har altid haft det med fuldpasning og har aldrig tænkt over hvor meget han fik jo. Og jeg vil jo ikke stå og give ham for meget eller for lidt:) håber i kan hjælpe!

i øvrigt, hvor tit muger i boksen i bund. for snakkede med en derude, som fortalte at hun kun mugede i bund 1 gang om måneden, og jeg har altså lært, at man muger i bund hver uge.....

Juva

You'll always be in the secret part of my heart

Black And White

¤¤ 1 år til start på uddannelse som dyrepasser ¤¤

0
0
Svar på denne tråd

Foder.....
Forfatter: 
Dato:  22-02-2010 13:27

Hvad han skal have at spise afhænger jo af, hvor meget energi der er i det foder han får, hvor meget han laver osv. Hø skal som hovedregel gives med 1 kg pr. 100 kg hest men gerne mere. Vores pony (148 stang) får 1 kg fuldfoder om dagen, alt det hø han kan spise og et vitamin/mineraltilskud.

Mht. udmugning så tager vi alle klatter og alt det våde hver dag. Jeg personligt synes at det er for lidt at muge i bund 1 gang om måneden, men det kommer jo også an på det strøgelse den står på.

Mhv.

Maj Britt

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-02-2010 13:34

Ja, det kan være svært :p - Men altså, det er faktisk det samme foder som han får det på gården hvor han står nu, men deres måde og måle foder op på, den fatter jeg virkelig ikke:p - men 1 kg foder, det var også det jeg regnede med.... og self, massere af hø:)

Jeg muger self hver dag for @!#$ og diverse andre.. Men synes bare 1 gang om måneden, hold da op!? - Man kan selv vælge om man vil have spåner eller halm, jeg har så valgt halm (ved godt spåner er bedre, men også dyrere)

Juva

You'll always be in the secret part of my heart

Black And White

¤¤ 1 år til start på uddannelse som dyrepasser ¤¤

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  22-02-2010 14:34

Jeg synes du skal få hjælp til at få udarbejdet en rigtig foderplan for hesten, hvor også strøfoder indgår. Det koster typisk ikke alverden (typisk mellem 150-250 kr) og så bliver foderplanen beregnet præcis ud fra din pony i forhold tilrace, hvad den laver og hvordan den er at fodre på osv. De fleste af dem, som laver foderplaner kan godt tage udgangspunkt i bestemte fodermidler, som du ønsker at bruge og så beregne på baggrund deraf.

Så er du sikker på at hesten er dækket ind som den skal være både med vitaminer og grovfoder, og skulle den tabe sig eller tage på er det let at justere op eller ned, da man så har et udgangspunkt at gå udfra.

Det har jeg alid selv benyttet mig af når jeg har skiftet fodring eller fået ny hest, og det fungerer rigtig godt:)

Mht udmugning så muger jeg i bund mellem 1 gang om ugen og hver 14 dag. vi gør det med bobcat, så det er ikke så hårdt.

Man kan godt nøjes med en gang om måneden, MEN hvis man skal muge ud med greb og trillebør er det altså afsindigt hårdt arbejde når der går så lang tid imellem og madrassen bliver hurtigt meget høj. Jeg taler af erfaring:)

0
0
Svar på denne tråd

Analyse på hø
Forfatter: 
Dato:  23-02-2010 08:36

Er der analyse på det hø i fodrer med? Ellers er det jo ikke muligt at beregne en foderplan der passer til ponyn. Høet er jo den vigtigeste del af fodret og hvis man ikke ved vad det indeholder af protein, mineraler osv er det jo helt umuligt at tilpasse med den rigtige mængde kraftfoder.

Jeg ville ivartfald sige minimum 6 kg hø, uanset kvalitet. Min egen på 148 cm får 10 kg hø.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-02-2010 08:49

Det kan godt lade sig gøre at regne en foderplan ud uden ananlyse - det bliver selvfølgelig ikke helt så præcist og man skal vide noget om høets kvalitet og hvornår det er høstet og den slags, men det kan godt lade sig gøre.

En tommelfingerregl siger mellem 1 og 1,5 kg hø pr. 100 kg hest/pony. Så hvis ponyen fx vejer 400 kg skal den som minimum have mellem 4 og 6 kg dagligt. Dette er dog minimums tal og kun en vejledende tommelfingerregel. Jeg ville personligt foretrække at fodre ponyen primært på hø/wrap og vitaminer og kun supplere med krybbefoder hvis den manglede energi eller ikke kunne holde huld. Men ponyens race og hvordan den bruges spiller også meget ind. Mange ponyer er meget nøjsomme og har slet ikke brug for alt det kraftfoder vi gerne hælder i dem:)

Men som skrevet - var det mig havde jeg fået hjælp af som kunne regne foderplanen ud og som ved nok om fodring og derfor er i stand til at sammensætte en foderplan der passer til netop din pony:)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider