Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

foder spørgsmål, hvad gør jeg?
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 18:09

hej allesammen

jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.

jeghar en 21 år gammel oldenborger vallak som er ca 169 høj og vejer derefter, (jeg ved faktisk ikke præcis hvad han vejer, men han er hverken for tynd eller for tyk)

han får i øjeblikket dagligt:

1 balle hø

ca 2kg valset byg (har ikke haft broblemer med at det er gået i hans ben)

125g salvimin vitamin og mineral piller

3dl olie

ca 2,5dl klidmelasse

ca 6 store gulerødder

men, han er begyndt ikke at ville spise maden, derfor har jeg forsøgt med klidmelasse for at søde det lidt, men det er jo ikke sundt for ham og det hjælper heller ikke rigtig.

jeg prøvede en blanding til seniorheste fra en lokal foderhandel, men det ville han heller ikke spise. han spiser alt sin hø og har ikke problemer med sine tænder overhovedet. gulerødderne ryger også nemt ned.

mit spørgsmål er nu om der er nogen af jer der har forslag til blandinger der er velegnet til en kræsen gammel hest for jeg er løbet tør for ideer. det skal være forholdsvis billigt da pengene ikke er så store.

jeg håber der er nogen der kan hjælpe for jeg er lidt lost.

på forhånd mange tak.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 18:13

brogårdens plus sixteen er meget populært hos min gamle hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

Foder ...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 18:29

Jeg synes også Brogårdens 16+ er rigtig god, men desværre lidt dyr.

Du kunne evt. også give ham mere hø, hvis han hellere vil have det og så skære i byggen.

I stedet for klidmelasse, kunne du også prøve at blande lidt opblødt Betfor i hans foder, det indeholder snittede roefibre og melasse, melassen er som du selv nævner ikke specielt sund, men jeg tror han har bedre af roefibrene end af klidden og de fleste heste spiser gerne Betfor.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

tralalalala
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 18:40

Du kan prøve nogle urter til heste der skal have lidt spiseglæde tilbage. Det var min rigtig glad for!

Er den helt uinteresseret i foderet, så kan det jo være den er sløj.

Min vallak på 25 gad ikke spise den ene dag, han havde forstoppelse. Men det kunne tydeligt ses på ham, da han normalt angriber foderspanden, og det gjorde han ikke den dag.

Ellers prøv med mindre mængde foder pr. gang, evt. nogle gulerødder og æbler, udskåret i foderet.

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

tak skal i have
Forfatter: 
Dato:  22-02-2010 09:00

tak allesammen, jeg vil prøve nogle af jeres løsninger, jeg har en ide om at det måske ville være snedisgst at forsøge at skære ned i byggen og erstatte det med noget andet. jeg prøver i hvert fald.

tak skal i have.

0
0
Svar på denne tråd

kræsen
Forfatter: 
Dato:  22-02-2010 09:02

Hvis han er kræsen kan du prøve 5-korn uden havre fra muhldorfer. Har haft gode erfaringer med den og de skal ikke have så meget og den koster ikke alverden.

KH

Irene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider