|
|
| fodring ..kan det ændres? |
| Forfatter:  |
damgård |
| Dato:  |
15-02-2010 20:56 |
|
Hej jeg har en DV vallak på ca 20 år, han er ikke super nem at holde huld på, men denne fodring jeg har nu er god, det jeg bare ønsker er at skifte Linamixen ud til en billigere løsning, hvis det kan lade sig gøre, kan det ikke bliver det som hidtil.... Der bliver fodret således: 400 g Linamix 500 g roepiller 150 g racing minerals 3 dl olie og wrap ad libitum -dette er dagligt og det fordeles over 2 fodringer nogen kommentar og evt forslag? på forhånd tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiberpiller |
Lilar |
15-02-2010 23:18 |
|
Du kan give Fiberpiller i stedet for Linamix. Jeg har selv skiftet Linamixen ud med Fiberpiller, fordi min hest fik en meget fedtet og støvet pels - og det er helt forandret efter skiftet. Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja og Fenja - verdens smukkeste piger *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
damgård |
16-02-2010 08:12 |
|
Lilar : Hej...tak for dit svar...nu du siger det...Min hest´s pels er faktisk ret støvet og fedtet Men jeg havde egentlig tænkt at det var vintervejret der gjorde det.. Min får jo også en del "fedt" både gennem olien og Linamixen... Giver du også din olie i maden? Hvordan er din at holde huld på nu du har skiftet? Ha en dejllig dag  Damgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiber Piller. |
|
|
Jeg har en hest der er svær at holde huld på. Meget svær - han kan sagtens tabe 25-50 kg. på et par måneder trods forebyggende fodring og "kraftig" fodrinng under vægttabet. Alle fodermærker er prøvet. Majs har været det mest effektive, men i år måtte vi op i en mångde som gik i hovedet på ham. Jeg har prøvet alt hvad jeg har fået anbefalet. Men så faldet jeg over HorseLux Fiber Pellets. De er billige (jeg giver 89,- for 25 kg.) og så ser de ud til at være løsningen her. I hvert fald har vi fået stoppet vægttabet nogenlunde. Min får følgende: 1½ kg Fiber Pellets 600 g. Lucerne 150 g. HesteMineral Wrap Han har super energi og en sund og strålende pels. Det jeg er mmest vild med ved Fiber Pillerne er at de kun indeholder gode ting. Ingen unødvendige tilsætninger. Desuden kan det saftens bruges til ældre hest, da proteinindholdet ikke er ret højt. Der er 12,5 % protein i, og tager du og sammenligner med D & H Sixteen Plus så er der 13 % i dette produkt. Og det er lavet specielt med henblik på ældre og gamle heste. Og et andet plus er at det er billigt ) Jeg fodre for ca. 350,- om måneden. Skulle jeg fodre med LinaMix i stedet for, så ville det koste mig 510,- pr. mdr. (med 1 kg. Linamix og resten som nu.
** Trine **
Ejer af: Nydam's Mr. Milan Ejet af: Frosti - Hustyrannen
Søger du billeder af varmblodshingste? Så prøv at kontakte mig. Jeg ligger inde med MANGE! Også tyske og GAMLE.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil |
Tine ♥Oliver♥ |
16-02-2010 08:48 |
|
også sige Fiberpiller, er selv lige startet med dem, så har ikke den vilde erfaring, endnu. Dog er der skrevet rigtigt meget positivt om dem her på siden. Hæfter mig lidt ved, at du giver så stor mængde olie ved siden af Linamix. Er ikke sikker på, at det er helt godt... Tænder og gødning er tjekket, ikke? Tine
- Mor til den dejligste dreng - - OLIVER, kl. 05.47 - 230109 - 55 cm - 3670 g -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
damgård |
16-02-2010 13:45 |
|
Hej.... Jeg har nu besluttet mig til at få dem der laver en foderplan til mig til at putte fiberpiller ind i planen istedet og så se om det kan lade sig gøre....hvad koster fiberpillerne? og er der forskel på kvaliteten i fiberpiller eller findes der kun en type? Tine ?Oliver?...Tænder og gødning er tjekket  Olie og Linamixen sammen skulle ikke være noget problem har jeg ladet mig fortælle....men tak for inputtet...dejligt at få nogle brugbare svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså jeg |
Tine ♥Oliver♥ |
16-02-2010 13:50 |
|
har hørt, at olie og Linamix er no go sammen, men i hvilke mængder, tør jeg ikke udtale mig om. En hest må max få 3 dl olie om dage, herefter skal der suppleres med E-vitamin. Du er jo over den dosis, når du giver Linamix sammen med 3 dl olie, da Linamix er meget olieholdigt  Der er to slags fiberpiller, dem fra www.miljoefoder.dk og dem fra www.nag.dk. Der er en lille forskel i indholdet, men begge er super sunde, efter min mening. Dem fra NAG er lidt dyrere end dem fra Miljøfoder(der pt kun forhandles i Jylland). Jeg har lige givet 107 kr for 20-25 kg NAG fiberpiller. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiberpiller |
Lilar |
16-02-2010 14:07 |
|
Min får ikke olie ved siden af, og lige nu holder han fint huld på Fiberpiller, lucerne, Horselux Easy og hø ad libitum. Han er ellers svær at holde huld på, men denne vinter har det ikke været så stort et problem (fordi han er mindre stresset der hvor han står nu). Jeg fodrer billigt med fiberpiller, og det fungerer super - og så bliver det jo ikke bedre! Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja og Fenja - verdens smukkeste piger *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Fiberpller er gode... Men jeg bruger Risklid i pille form.. De har dem hos muhldorfer, som faktisk laver foderplan gratis frem til Maj tror jeg det er. Bare en ide med Risklid. 
Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blødes op?? |
|
|
Skal fiberpillerne fra Horselux blødes op i vand eller fodres tøre?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan |
Tine ♥Oliver♥ |
16-02-2010 19:02 |
|
læse om dem på www.miljoefoder.dk. Mener de anbefaler, at man opbløder, hvis man kommer over en vis mængde pr. hest pr. dag. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Risklid? |
|
|
Tulle mus: Hvad giver du for risklid, samt i hvilken/hvilke mængder fåes det i??? TRÅDSTARTER: Jeg er jo også "en af dem" der er rigtig glad for brugen af fiberpiller (det samme er mine heste - heldigvis også! )
Med venlig hilsen Lone...
Stald Julshede...
Stifter af facebook gruppen:
Autisme: "Mennesket bag! - / Er Du Rigtig Klog!" ¤ autisme-GROUP ¤
Alle er velkomne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Hej Julshede Jeg mener at jeg giver omkring 260 kr. for 20 kg sæk. og det fås vist kun i 20 kg sække.
Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiberpiller |
Lilar |
17-02-2010 00:51 |
|
De udfodres tørt med op til 500 gram pr måltid, hvis man givr mere end det anbefaler de at man opbløder dem. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
damgård |
17-02-2010 10:49 |
|
Nu får i lige en opdatering.....Jeg er blevet bekendt med at der hvor jeg køber foder kender de ikke noget særligt til fiberpiller. Hmmm... De havde heller ikke nogen hjemme på lager. Hedder de også noget andet eller ? For hun var meget uforstående.... Hun tjekket han foderplan igennem og der mangler kulhydrater lige pt hvor det er så koldt. Hun foreslog i form af korn...ikke store mængder...Det er jo det med det stivelse...ved snart ikke hvad jeg skal mene  mvh Damgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En hest |
Tine ♥Oliver♥ |
17-02-2010 10:58 |
|
mangler ikke kulhydrater, når det er koldt, aldrig har jeg hørt noget i den stil før. Når det er koldt, har en hest brug for masser af grovfoder - hø/wrap - da fordøjelsen af dette producerer varme. Faktisk kan man kalde det, hestens egen radiator. Kulhydrat er jo stivelse og sukker, og kan ikke se hvad det skulle gøre godt for her i kulden, andet end hvis hesten starter væddeløb, og skal sprinte. Det er i mit hoved, tågesnak. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
damgård |
17-02-2010 11:14 |
|
mig bekendt så er korn da en fedende form for energi...eller ret mig? Damgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Holde varmen |
|
|
Her denne vinter hvor det er så koldt, der har hestene brug for ekstra stråfoder til at holde varmen, ikke korn, fuldstændig som Tine forklarer. Jeg kan udemærket mærke på beholdningen af hø, at vinteren er koldere og længere end den plejer at være. På trods af jeg faktisk har fået ca ti mini big hø hjem, så kommer det til at knibe omkring april, så jeg er nødt til at købe yderligere hjem. De får mere på folden, og de spiser hurtigere det de får når de kommer ind, således at der er spist op når jeg kommer og natter. Normalt når de får deres nat-hø er der lidt tilbage. I forvejen får mine altså meget hø 12-15 kg om dagen. Skal du endelig suplerer op med ekstra krybbe foder for varmens skyld, så ville jeg give mash til natten. Det får mine i forvejen, og de elsker det. Annette
Kvalitets avl af springheste
Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM
Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller
Safemate folingsalarmer udlejes Book allerede nu
www.stutteri-taldorf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
damgård |
17-02-2010 17:18 |
|
Jeg kan ikke "proppe" mere stråfoder i ham....Han spiser rigtig meget og har fri adgang til det.... Jeg er vel egentlig foder forvirret i øjeblikket for der er jo forskellige råd alt efter hvad folk hælder til...Jeg ved bare at jeg ikke er stortilhænger af korn...men han skal heller ikke mangle noget.....hmmmm En forvirret men lykkelig hesteejer  Damgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Tine ♥Oliver♥ |
17-02-2010 17:59 |
|
Kan godt forstå, at du er forvirret. Foder er en jungel. Jeg vil gøre det helt simpelt. En hest er planteæder, og lever af hvad de kan finde på stepperne, i højfjældet osv. Der kommer altså ikke nogen, og hælder en spand havre ud på jorden, ej heller kommer der nogen og sætter en flot müsli sæk. De får selvfølgelig heller ikke vitaminer og mineraltilskud, men deres kost i det fri, er så meget mere rigt og alsidigt end det, vi kan tilbyde dem i fangenskab. Der er ikke mange græs marker, der minder om de fjælde eks. islænderne begår sig i. Ergo - en hest har brug for grovfoder, hø/wrap, ikke for korn. Og slet ikke korn med det argument, at det er koldt. Korn er stivelse, og hurtig energi. Det giver hesten et boost her og nu, og er super godt til væddeløbshest eks. En hest der ikke skal sprint, som væddeløbsheste, har brug for langsom omsættelig energi, og det kommer fra grovfoder, lucerne, olie osv. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
damgård |
17-02-2010 18:12 |
|
Tine ?Oliver?...sødt af dig at bruge tid på at forklare det...Det sætter jeg sørme stor pris på og tager det ikke for givet  Jeg må simpelhen have fat i hende der har lavet min foderplan igen og fortælle hende at jeg ikke vil have korn....Jeg ringede til hende fordi jeg gerne ville have fjernet Linamixen...Hun kendte ikke så meget til fiberpiller og havde det heller ikke på lager. Det hun tilbød var en blanding eller korn...Jeg vil ikke have en blanding så kan jeg ikke styre hans vitamin/mineral indtag...og er blevet frarådet det af dyrlægen....og ja så var der jo kun korn tilbage...Nogen ide til hvad jeg ellers kan bytte Linamixen ud med...Skal lige siges at jeg ikke bare bytter ud...men får en plan lavet inden jeg går i krig med noget.... Mange hilsner Damgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Evt. kan |
Tine ♥Oliver♥ |
18-02-2010 20:01 |
|
du skifte ud med alm. rapsolie.. Og velbekommen, vil gerne hjælpe  Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
damgård |
19-02-2010 14:55 |
|
Hej Tine Ang. raps olie brugte jeg også før men har fået at vide at jeg ikke må give både linamix og olie samtidig... øverst i tråden kan du se hvordan jeg fodrede først... og den plan jeg har fået lagt nu er : 300 g roepiller 800 g havre 3 dl olie racing minerals men jeg vil gerne skifte linamixen ud til noget andet...der hvor jeg køber foder har de foreslået korn...men jeg vil gerne oget andet er bare i tvivl om hvad??  Damgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan |
Tine ♥Oliver♥ |
19-02-2010 16:20 |
|
give olie i stedet for Linamix, det er det jeg mener. Giv evt. ½ kg havre og 1 dl olie. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|