Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vinterdepression
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 08:42

Kan en hest få vinterdepression?

Vores haflinger har i de sidste par dage været meget apatisk når de har været på fold.

Han står bare og hænger enten ved foderpladsen, hvor de udegående heste fodres og hvor vi lægger halm ud eller også står han i læ bag et skur.

Han er et værre madøre, men siden vi løb tør for gulerødder i lørdags har han ikke rørt sit mad og i nat har han stort set ikke spist af sit hø. Han fik dog nogle af købmandens dyre gulerødder i morges og de blev spist - ellers intet.

De kommer ud til de 3 andre heste ved 8-tiden og ind igen ved 18-tiden. Men han gider ikke ud - er næsten ikke til at slæbe ud af boksen og han har ellers altid været glad for at komme ud. Han har dog altid været på stald om natten i vinterhalvåret. Tidligere vintre når krybben var tom var han altid klar til at komme ud igen.

Vi har været på en lille skridttur de sidste 2 dage og der har han virket frisk nok.

Stjålen sadel:

Griffin dressur haflingersadel

og Claridge House hovedtøj med krydsnæsebånd

0
0
Svar på denne tråd

vinterdepression??
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 14:44

Ja nu skal vi jo passe på ikke at lægge menneskelige følelser over i vores heste :)

Men når det så er sagt, så havde jeg selv en pony en gang der pludselig ikke lignede sig selv. Det var nøjagtig som du beskriver det her. Jeg tænkte også straks depression, og begyndte at bruge ekstra tid på ham. Jeg gik ture og gav mig ekstra tid til at nusse omkring ham og gøre maden ekstra lækker. efter 14 dage vendte det og han blev stille og roligt sig selv igen. Dyrlægen kunne ikke sætte en finger på ham, han syntes sund og rask, bortset fra hans dalende humør.

Hvad det var, ved jeg ikke, men den ekstra omsorg syntes at hjælpe. Håber du kan bruge det til noget. Jeg kan desvære ikke komme med en fin teoretisk forklaring ;) blot fortælle hvad jeg selv har oplevet..

0
0
Svar på denne tråd

Måske en virus....
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 18:12

En hest med en virus vil også blive småhængende og gå fra fodret.

Har du tjekket hans temperatur ? At der ikke sidder et eller andet fast i tænderne o.l. ?

Om man nusser ekstra om sin hest i 14 dages tid, eller om den kommer sig af en let virus efter 14 dage - tjaaaa..... Hesten synes vel nok det er mest hyggeligt at blive hygget om, og få lidt lækkert - og så kan man jo samtidig med holde nøje øje med, at dne ikke begynder at hoste, bliver overanstrengt, får feber e.l.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

vil nok vælge...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 18:33

Hvis det var min hest ville jeg nok vælge at få ham tjekket af en dyrelæge. Det han være noget fysik der plager ham.

Dey bekymre mig meget at han ikke vil spise.

Hvis dyrelægen ikke ser nogen "fejl" på ham vil jeg nok også prøve at give ham noget ekstra opmærksomhed de næste par uger.

MEN... helt klart ring til din dyrelæge først

held og lykke

-Isabella :-)

En glad hest har små skrammer fra folden ;)

0
0
Svar på denne tråd

Først dyrlæge..
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 18:37

Jeg ville også lade dyrlægen kigge på ham.

Såfremt der intet fysisk er i vejen med ham, kan healing være en mulighed for at afbalancere ham og løfte energien.

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

Samtaleterapi tilbydes

Healing af hest og rytter

Har din hest en varig skade kan healing lægge en membran

i området og øge trivsel!

0
0
Svar på denne tråd

Depri/virus
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 19:15

Temperatur er en umulighed - med mendre jeg vil sparkes. Der sættes min meget tålmodige hest grænsen :)

Det der undrer mig er at han livede så meget op, da han kom ud på en lille gåtur på vejen. De går jo i ½ m sne om dagen og så ind i boksen om natten.

Det er da egentlig også trist

Hn har spist gulerødder her til aften, men ikke alle sammen :(

Men nu vil jeg lige se om han spiser sit hø i nat.

Stjålen sadel:

0
0
Svar på denne tråd

Kirsten..
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 19:23

Jamen - afsted med ham på gåture nogle gange om ugen. :-)

Du har selv fundet noget, der gør ham godt.

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

Samtaleterapi tilbydes

Healing af hest og rytter

Har din hest en varig skade kan healing lægge en membran

i området og øge trivsel!

0
0
Svar på denne tråd

Terapi
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 20:17

Jeg vil prøve at gøre hans liv lidt mere interessant og se om det hjælper.

Inden nogen bliver forargede:

Jeg vil selvfølgelig også få fat i dyrlægen hvis han bliver ved med at være uinteresseret i sin mad. Men heldigvis har han noget at tære på :)

Stjålen sadel:

0
0
Svar på denne tråd

hvis ikke han fejler noget fysisk
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 09:34

så kunne jeg godt forestille mig at hvis han førhen var brugt at tumle og fræse indimellem at han så mangler sin injektion af forløsning.

Men som regel er der noget sundhedsmæssigt på spil når hestene reagerer sådan eller på andre afvigende måder når de ellers skulle være tilfredse i deres rutine.

Tilbydes

Undervisning, naturlig HMS + assistance ved adfærdsproblemer.

0
0
Svar på denne tråd

depri..
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 16:25

min bøf bliver også nedtrykt og taber sig om vinteren.. men det kommer samtidlig med at solen/lyset er der kortere og kortere tid..

han spiser som han skal, er bare ikke helt sig selv.. begynder allerede at hjælpe, nu hvor dagene er længere :D .. skal ikke meget til..

men håber da ikke han fejler noget slemt din lille pons..

hvis dr dyr ikke finder noget på ham, prøv at rive hans gullerøder.. giver mere saft smag til hans alm foder :D

og ud og gå! :D ..

" jeg er ikke overvægtig, jeg er bare underhøj! "

citat Garfield

0
0
Svar på denne tråd

Hestedepression
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 01:18

Hej.

Jeg har haft en deprimeret hest i 3 mdr.
og dette var grundet at jeg flyttede hende meget langt hjemme fra... -hele 1300 KM!

Jeg undersøgte sagen, da jeg ikke tidligere har oplevet en hest deprimeret. Det viste sig at være normal respons i sammenhæng med at den bliver udsat for en lang transport, bliver fjernet fra sine faste rutiner og trygge rammer og ikke mindst at hun mistede hendes elskede foldveninde.

Hvis din hest ikke har mistet dens foldkammerat eller har fået radikalt ændret i dens faste rutiner, så tror jeg ikke umiddelbart at den er deprimeret.

Det er selvfølgelig meget svært at vide når man ikke kender din hest, men jeg vil anbefale dig at være ekstra omhyggelig med at undersøge om det kan skyldes noget andet.

Fx. få taget en gødningsprøve og blodprøve.

Har du overvejet at prøve en ny træningsform som fx. arbejde fra jorden, klik træning e.lign. ?

Det kan være at din hest trænger til nye udfordringer.

Held og lykke, jeg håber du snart finder en løsning på problemet.

Med venlig hilsen

Anne og Musse

0
0
Svar på denne tråd

Depri eller ej
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 18:37

Han har ikke mistet en foldkammerat, men fået 3. Men det er hopper og Mikado kan ikke fordrage hopper - ved ikke hvorfor. Det kan han bare ikke.

Men det har hjulpet rigtig meget på ham, at han er kommet lidt på tur, har fået lov til at gå og snuse lidt i stalden osv.

Vi har desværre ikke rigtig nogen steder lige pt hvor vi kan lave nogen form for træning andet end en ridetur langs vejen.

Og træning med godbidder er bandlyst i hans tilfælde, han kan slet ikke styre det - har aldrig kunnet.

Men jeg prøvet på at gøre lidt ekstra for ham hver dag og det ser ud til at hjælpe heldigvis.

Kan slet ikke undvære den lille basse..

Stjålen sadel:

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2010 00:54

Jeg har faktisk en gang haft en hest, dyrlægen mente havde fået en depression. Han var halt og stod i boksro og gik så fra sit mad, og var, ja deprimeret! Så vidt jeg husker så gav dyrlægen ham et skud b-vitamin og så fulgte jeg selv op med en kur af b-vitaminer (jeg gav bare den fra Blue Horse). Og det afhjalp det hurtigt.

Hilsen Nina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider