Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Daily Plus (lucerne)
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 18:33

Jeg har netop hørt om Daily Plus fra Pavo. Jeg fik afivde at det var godt til nøjsomme heste da folholdet mellem kalcium og fosfor (eller noget, glemmet ret hurtigt) var godt.

Hende som anbefalede det har som jeg selv altid benyttet Dangrønt Alfalfa mix.

Jeg står i en situation hvor min hest (heldigvis) får wrap af aller bedste kvalitet. Det har han selvfølgelig taget på af og derfor skal den øvrige foder reguleres.

Han får mineraler og vitaminer, roepiller, tørgær, og 1 en håndfuld lucerne (alfalfa) Han er gået fra 1 liter (opblødt) roepiller til under en ½liter. Dertil er lidt af wrappen byttet ud med frøgræs.

Jeg spekulere nu på om jeg skal prøve denne nye lucerne. Det skal siges at han først og fremmes spiser sin wrap fremfor krybbefoder. Da han fik mere krybbefoder delte han det op, da roepillerne jo nok har mættet så meget at han ikke kunne få mere ned. Men nu får han så lidt at de spises hurtigere, selvfølgelig.

Jeg har ikke noget foder program og kan ikke regne ud hvor og hvorledes og kender kun lige til de grundlæggende ting omkring fodring. Jeg ved tyggetid er vigtigt og derfor er foderplanen basseret på wrap som grundfoder.

En af tingene jeg ser i DailyPlus er at der er melasse i, det er der ikke i Alfalfa'en. Men om det i det store regnskab betyder noget kan jeg ikke lige regne ud.

Dertil er det jo altid rart med erfaringer. Hvis nogen da har nogen da produktet kom på markedt i uge 4 i år.

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du kun....
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 18:59

giver 1 håndfuld lucerne (hvor meget lucrene kan man ha' i en hånd - 50 g.?), så har jeg svært ved se at den ene eller enden type kan gøre nogen forskel overhovedet....

Og så er jeg ikke helt med på den med roepillerne; hvis ideen er, at han skal slankes, er det vel kun godt, at roepillerne har mættet?

Desuden er 1 liter opblødte roepiller heller ikke ret meget; 1 liter roepiller vejer ca. 700 g i tørvægt; opblødes de 1:5 vil 700 g. roepiller give ca. 6 liter, 1 liter opblødte roepiller svarer til godt 100 g. - ca. 0,1 FE?

Så hvis problemet er, at han har taget på af wrappen, ser jeg ikke rigtig anden udvej end at skære ned på den...

Beklager hvis jeg totalt har misforstået dig!

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 19:09

Jeg vil hellere skærer ned på krybbe foder end hans grov foder. Grov foder er vigtigt. Og som skrevet er han allerede skåret i wrap og han har også tabt sig.

Før fik han 1 liter lucerne om dagen og det var et godt mix sammen med roepillerne. Lucernen har tilføjet lidt energi (fra olie) som han har brug for når han bliver reddet.

Jeg glemte at nævne at han også får fiberpiller. 2,5 dl fordelt på 3 måltider om dagen.

Jeg vil ikke have en hest som får masser at krybbefoder også meget lidt hø som så æder sig i halm og ikke for det grovfoder den skal have og derfor bliver stresset eller for tildens til mavesår. Mavesår er meget undervurderet og jeg er bestemt ikke tilhænger at af skærer alt for meget ne på hø/wrap ved vægttab.

Jeg har før slanket ham ved at skærer korn væk fra hans foderplan og øge mængden af wrap. Det tabte han faktisk 20kg af.

0
0
Svar på denne tråd

jeg er lige
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 19:17

med på en lytter.. Køre nemlig også med dangrøn alfalfa, men ville nemlig også gerne skifte mine 100 gr om dagen ud med den nye fra pavo.. Men er også lidt nervøs for melasse, sukker og stivelse, som der er i pavoen og ikke er i alfalfa.

Høppner

Fjordheste er en fantastisk pony

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er det
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 20:02

I vil opnå ved og skifte lucerne ud med noget andet lucerne, der så oveni købet indeholder sukker og stivelse?

Hvad er det, der umiddelbart er så fantastisk ved pavos nye produkt? Har ikke læst om det, så kender det ikke.

Tine

- Mor til den dejligste dreng -

- OLIVER, kl. 05.47 - 230109 - 55 cm - 3670 g -

0
0
Svar på denne tråd

trallala
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 20:05

Tine... Der er jo det jeg prøver at finde ud af!

Der skulle være højere tyggetid. Men som skrevet er jeg også betænkelig da der er melasse i. Men om det i det store regnskab betyder noget kan jeg ikke gennemskue...

0
0
Svar på denne tråd

Lige mine
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 22:42

ord Bare camilla.. Tyggetiden..

Høppner

Fjordheste er en fantastisk pony

0
0
Svar på denne tråd

Jo, men
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 17:50

mere skal man vel heller ikke gå op i det.

Hvis hesten får gode mængder hø/wrap, og den oveni det får lucerne i foderet. Hvis den er i pæn foderstand, ikke har mavesår osv osv osv, så behøver den vel ikke mere tyggetid.

Man kan da gøre det liidt for avanceret!?!

Netop af denne årsag, bruger jeg ikke alm. lucerne, men O-Grass fra Dangrønt. Der skal jeg ikke være bange for protein mængden, som ved brug af lucerne, da O-Grass i store træk bare er hø. Med dette foder kan man stort set give hvad man vil, så hvorfor ikke bruge dette i stedet for, det fåes med olie, og så bare give hesten det mere kontra lucerne, hvis I gerne vil have tyggetiden forlænget..

Tine

- Mor til den dejligste dreng -

- OLIVER, kl. 05.47 - 230109 - 55 cm - 3670 g -

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 18:46

Når vi snakker en håndfuld lucerne, så tror jeg heller ikke det har den store betydning om det er den ene eller den anden. Og tyggetiden kan da ikke være så vigtig når hesten i øvrigt har rigelige mængder grovfoder...?

Hvor meget wrap får han nu? Og hvor meget er skiftet ud med frøgræs..?

Har du overvejet helt at fjerne krybbefoderet..?

Vi har en islænder i stalden. Han får wrap, sine vitaminer og så lige en håndfuld müsli til at blande vitaminerne op med. Du kunne jo også vælge at udfodre vitaminerne sammen med en lille mængde foder - eks. lidt roepiller eller lucernen og så lade det være det..?

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener jo så også...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 19:08

at vi nærmer os, om ikke ligefrem fluek*epperi, så dog bagatelgrænsen - og det er 100 g. lucrene altså...

Lucrene er jo altså grovfoder, uanset om det serveres i krybben i stedet for på gulvet, og selv en liter lucrene er stadig meget lidt.

Ud fra en ren FE beregning kan du stort set udskifte lucerne med hø og (tør) wrap 1:1 - den tilsatte olie giver selvfølgelig en smule højere energindhold i Dangrønts, men jeg mener den ligger på 0,7 pr. kg, og en liter vejer vel ikke mere end 2-300 g.?

Altså modsvarer literen højst 400 g. og 100 g. i omegnen af 150 g. wrap i kalorieregnskabet - det er så lidt at jeg ikke engang ville gide begynde at regne på det!

Jeg skal så for god ordens skyld tilføje, at jeg har fuld forståelse for prioriteringen af grovfoder; mine lever udelukkende af wrap, roepiller og vitamintilskud - men så får de altså halm at tygge i, hvis de skulle være mere sultne.

(Og nej, jeg har aldrig haft heste med mavesår eller kolik - til gengæld har jeg haft en forfangen hest, dengang jeg hoppede med på myten om at rigeligt hø og wrap var den eneste vej til raske heste.... )

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Behold
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 22:25

den uden sukker og så tag fiberpiller fra ham. Han får næsten 1 liter fiber piller dagligt dvs knap ½ FE. Så nøjes med lucerne (uden sukker) og roepiller.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger Pavo Daily plus !
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 13:10

Ja altså jeg har taget springet og skiftet mine sølle 150 gram alm.lucerne ud med Pavo Daily plus - dog kun 50 gram !!

Det fylder helt vildt meget, og hestene elsker det !!

Man kan give op til 500 gram dagligt, men jeg kan da ikke se, hvordan mine heste nogen sinde skulle æde 500 gra - i hvert fald ikke når jeg ser hvor meget det fylder !!

Mht. sukker og stivelse - så er det i små mængder stort set ingenting:

Sukker 8,9% pr. kg

Stivelse 2% pr. kg

- altså så småt at jeg ikke går op i det når det handler om 50-100-150 gram i døgnet !!

Kan kun anbefale Daily plus - det dufter bare så lækkert at man selv har lyst til at smage !!

- hestene æder det - og tyggetiden hos mine 2 er forlænget fra ca. 7-8 minutter til 13-15 minutter med den !!

Så hvis det er tyggetid man vil have (det ville jeg), så vil jeg sige den er super !!

Mine heste får næsten heller ingen kerne - kun 100 gram Pavo Natures best med i øvrigt kun 2% sukker i !!

Det er et super lækkert produkt !!

Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider