|
|
| Isslag? Hvad gør i? |
|
|
Hej alle hn-hoveder:D Jeg vil lige hører hvad i gør når jeres heste skal på fold med hensyn til hvis der ligger over 10cm ren is hele vejen hen til folden? Kom gerne med gode råd:-) Min hest har ingen sko på, men glider som bare p******.
Godt nytår alle sammen Sagde Maria, Mille & Magic Star Light
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi måtte lade være |
| Forfatter:  |
Nugga |
| Dato:  |
29-01-2010 21:26 |
|
med at lukke hestene ud. Vi havde nogle der væltede...så selvom jeg synes at heste bare SKAL være ude, så måtte gøre en undtagelse. æv..stakkels heste. Men hestevelfærd er vel også at undgå skader.... Vi hældte masser af sand ud men det var ikke nok. Vi køber sgu snart is-økser!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har aldrig været så bange som jeg va |
|
|
Ja igår var jeg ude ved hestene sammen med min lillesøster, og det var ikke noget kønt syn.
Jeg skulle have lillemanden ind fra folden (fordi han var solgt og de nye ejer kom for og hente ham) og det var livsfarligt. Når men vi gik op på folden, jeg fik fat i lillemanden, fik sat trækketorvet fast, og begyndt og gå ned imod stalden, han vidste godt hvor glat det var, så han gik ligeså stille ved siden af mig, så kommer vi ned på den store plads hvor der lagde flere cm ren is, igen måtte jeg få ham til og gå roligt, han gled lidt men ikke så slemt. Så da han var kommet ind i boksen gik jeg op for og hjælpe min lillesøster med hendes hest på 170 i stg. Så da vi kommer ned på isen, så skørter denne her hest, ryster over det hele og er ufattelig bange. Jeg løber ind og henter halm (Der var ikke lagt noget på, det var ren is) for at hun ikke skal glide, hun glider så alligevel, er ved og falde flere gange (Hun var stok halt på begge bagben) så masser af halm og mere halm, og hun forsøgt virkelig og gå ind ad, men benene skørtede rundt under hende, min lillesøster var ved og gå i panik, hun græd, rystede og var fuldstændig ude af sig selv, så får vi hende lidt længere ned (med nød og næppe) og jeg fare rundt med halm, og ligger det ud som en gangsti, men så står hoppen stille, og vil bare ikke rokke sig ud af stedet, få¨meter fra staldens indgang, ejerne som skulle hente min vallak kommer så kørende, og jeg må gå hen og be dem om at holde stille med bilen og trailer, da hoppen ikke vil gå op på træplade vi havde lagt ud, vi forsøger lidt endnu med og de nye ejer gør hvad de kan for og hjælpe, men hoppen bliver stående, jeg går så op efter min hoppe på folden (jeg vil ikke risikere at hun løber ind sammen med de andre heste, og kommer til skade på isen) skvatter så får øjene af den nye ejer på vej op efter hende . Får så trukket min hoppe ind i stalden og går på sneen for at hun ikke skal glide så da vi kommer ned på det store område med is, lagde der heldigvis halm så hun gled ikke og vi gik meget forsigtigt. Ingen skræmmer, men hold op jeg var bange for at der ville ske noget. Imellem tiden er min lillesøsters hest heldigvis kommet ind, jeg sætter mille i hendes boks, får så afvide efterfølgende at hun var ved og falde flere gange og at hun var ved og glide ind i maskinehuset der skete heldigvis ikke noget, nu står min hoppe og min lillesøsters hoppe inde. Jeg kan godt fortæller jer. jeg har aldrig været så bange i mit liv før:( Min plage komme heldigvis godt afsted, ejers mand bakkede trailerne helt ind i stalden hvor der ingen is var også fik vi ham læsset. der var ingenting. han gik direkte op i trailerne som han aldrig har gjort andet:)
Så jeg vil også gerne have en is-økser:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| is.... |
Heidi ♥Med 5 dejlige mulerϖ |
29-01-2010 22:29 |
|
Er der is på folden, bliver de inde. De går direkte fra stald og ud i folden.
R.I.P Mispige. 14.4 2005 - 17.8 2008
R.I.P Leopold. 13.11 2000 - 17.6 2009
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æbleskiver |
|
|
Jeg kan ikke se problemet? Hvis bare man går stille og roligt er der da ingen problemer?? Vi har 15 cm. lags ren is hele vejen .. Men hestene skal altså ud alligevel .. Der er blevet smidt lidt grus som hjælper .. Punktum slut, er det ikke lidt pyldret at lade hestene stå inde "bare" pga lidt forhindringer på vej derud???
ღ En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden ღ
-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '- I ♣ Irish Cob
' '
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sabrina ♥S♥ |
|
|
hvad så de steder hvor stedet ikke har noget og smide på?:/ det slog mig lige da jeg så dit indlæg:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grus .... |
|
|
Man kan få gratis grus på alle Genbrugsstationer 
' '
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På glatis |
|
|
Vi strør sand ud. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sabrina ♥S♥ |
|
|
super det vidste jeg ikke lige, så er glad for at du svarede 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æbleskiver |
|
|
Jaa det er nemlig super godt at vide 
' '
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadaa... |
|
|
Vi har også bare haft det værste islag fra stalden af og ud til marken, men ud skal de  Så jeg har endelig bare lukke ud som jeg plejer, og hestene finder lyn hurtigt ud af hvor glat det er, og passer meget på!! Det har været nervepirrende, men sådan er det! Sjovt nok, så træsker shetteren bare afsted, og der hvor der virkelig er islag, så passer hun afsted 
Købes: Weatherbeeta dækkener 100g, se præs...
Sælges: 2 stk. nye weatherbeeta regndækkener str. 135 og 145.
Se præs. for mere info...
Er livet ikke skønt, at leve for at være til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Vi har ikke problemer med, at hestene skal trækkes på fold. De går direkte fra stalden, og ud på folden. Men de går også i løsdrift, men vi har så et problem med at. Der er 2-3 cm ren is overalt på folden, der er kun 2 små "øer" midt på folden, hvor der er lidt langt græs. Men det er også der hvor,de har deres wc. Men de skøjter som en i F..... rundt på folden, det er bare ikke super fedt. de holder sig mest oppe ved stalden,for der er ikke glat. og når de bevæger sig ud, på skøjte banen, ja så går det meget langsomt. tror seriøs at hvis jeg tog, skøjter på kunne jeg stå på dem. Ude på folden... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stald søgaard |
|
|
Jep, det er fuldstændigt vildt med alt den is  min lillesøsters hest lignede bambi på glatis. du ved den film med disney film med bambi stakkels lille hest  Mine to (den ene blev hentet i torsdags) de gik også som om at de aldrig har gået på andet. Mille (Min hoppe) skulle da lige træk af med mig ,. så ned kom jeg ligeså lang jeg var også stod mille ellers bare og gloede åndsvagt på mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| is på folden |
|
|
Vi lukker også vores heste ud lige meget hvadandet ville være synd det er trods alt heste og de er vant til at være ude.Mine heste har mordax på så de glider slet ikke så de løber og leger rundt ude på folden og de bliver redet som altid i frisk tempo var i skoven i dag 2 timer og trænede på tølt på vejen igår og de er sku ikke faldet i nu. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Folden |
|
|
Jeg har desværre også en del is på de to folde udenfor stalden, og de skal henover dem for at kunne komme ud på enten sommerfoldene eller følfolden, som er is frie. Den ene er dog knoldet og der har de gået de sidste tre dage, uden problemer. Når de er kommet ud på noget meget glat har de lige så forsigtigt gået tilbage igen. Idag pillede vi ledet af til en af sommer foldene, og der er så at sige kun is ved ledet, og der gik de to unge lige så forsigtigt forbi og ud på marken. Da de skulle ind kom de galoperende fra den anden ende, men tog farten helt af inden de kom til ledet, hvor der er is, og gik lige så forsigtig. Vi har idag besluttet at lave en løbe gang over den ene fold og ud til en af sommer foldene, og så strø grus på de værste steder. så det skal min far og kæreste igang med efter håndbold kampen. Ude foran stalden igår, og det fungerer super. Jeg går selv med en arm i slynge efter en skulder operation i torsdags, og må slet ikke passe hestene eller stalden pga. infektions fare, og uheldige bevægelser med skulderen, så derfor er det vigtig for mig mine heste og dem der passer dem, kan komme sikkert rundt udenfor. Jeg mener ikke man skal holde hestene inde pt, for jeg tror det kommmer til at være sådan her en del uger endnu, og så længe kan man ikke lade dem blive inde, det var noget andet hvis vejr udsigten lovede ændringer om nogen dage. Annette
Kvalitets avl af springheste !!
Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM !!
Safemate folingsalarm udlejes !!
Book folingsalarm allerede nu !!
Opstaldning tilbydes !!
www.stutteri-taldorf.dk !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| is og hest |
|
|
Hej, Jeg forstår ikke I tør tage de chancer - en hest der vælter på is er vildt farligt. Den kan lave store skader på sig selv, og hvis den vælter ned over trækker??? Her er alle de alm folde lukket, fordi der er is - søer på marken. Og kun en løbefold på 40 * 40 meter bliver brugt. Her er is søerne saltet væk, så der ingen is er på folden, derudover er der lavet en helt sikker isfri sti til marken. Jeg turde aldrig lukke mine ride heste ud på glat is..... Og ja selvom der er flere uger med is slag, så er der i hestens tarv at den skal være inde. Hellere det end en hest med brækket ben.....! - Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nej jeg tør det heller ikke mere, så idag er der blevet lukket op. Til den lille løbe gang, hvor det ikke er så slem med isen. Og så må de altså gå der, for det er virklig for farligt med så glat en fold. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen fold |
|
|
ja jeg har valgt at min hest IKKE må komme på fold pga alt det sne/is!!! Han går normalt dagligt på fold "i alt slags vejr" men det her vejr hører ikke under min defination af alt slags vejr. Desuden skal de gå godt 400 meter deraf 200 meter op af bakke for at komme på fold. Det tør jeg ikke, så han må blive indendøre. Men hva' det dør han ikke af ........ men han dør af at brække benet på folden, så ingen chancer her. Han får i stedet lov at "slå en prut" løs i ridehallen hver dag i stedet. Selvom jeg elsker sneen og syntes det er super med frost pga parasitter og andet utøj/skarnsvæsner så må det gerne snart blive forår 
VH Heidi
Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg, men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg. SØGER PART 2 G UGENTLIGT TIL MIN HEST OPSTALDET PÅ RIDECENTER I RANDERS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er jeg røvirriterende ;o) |
|
|
' '
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æbleskiver |
|
|
Det skal lige siges at "ridehestene" i stalden også er med på folden hver dag .. Så lige der var en der nævnte "ridehest" .. Den kategori går min koldblods måske ikke ind under efter nogens mening - Men DV'erne og Oldenborgerne er skam også med.
' '
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah ... |
anjasm |
31-01-2010 07:58 |
|
Hvis der er isslag så kommer mine heller ikke ud. Jeg forsøger at tage mine forholdsregler ved at strø salt og sand de værste steder til og fra folden, derudover har jeg en lille fold der kun bliver brugt i frostvejr, så den, på den måde altid er plan og jeg undgår, at de skal vade rundt i de frosne månekratere ved leddet og forvride kodeleddet eller andet. Men ved isslag tør jeg ganske enkelt ikke lukke dem ud. Jeg kan sagtens leve med, at nogle synes jeg er pylret for jeg kender selv bedst forholdene og hestene her hos mig.
"The older I get, the surer I am that I'm not running the show." - Leonard Cohen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Folden |
|
|
Nu er der jo forskel på alm. isslag, og det vi har nu- Traditionelt isslag vare normalt maks et par dage, og er ikke noget problem på f.eks. en alm mark. Der er det kun vejen til folden der er et problem, og der kan man salte eller gruse sig ud af problemet. Det vi har nu, er jo smeltet sne, pga. tøvejr og regnvejr, og det er flere cm is, der kan tage rigtig langtid at forsvinde. Der er kun mulighed fir et stort tøvejr, noget som alle vejr prognoser går i mod, eller ti cm sne, hvilket nok er den største sanssynlighed. Der er faktisk en artikkel på www.ridehesten.com, hvor en af landets førende dyrlæger, siger man ikke skal gå i panik og lade hestene blive inde, det er være. Det er ikke en hest´s tarv, at stå inde i flere uger eller måneder, og i mine øjne er der en større risici for f.eks. kolik, og det er imod alt i dens natur, og jo faktisk også imod lovgivningen. Annette
Kvalitets avl af springheste !!
Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM !!
Safemate folingsalarm udlejes !!
Book folingsalarm allerede nu !!
Opstaldning tilbydes !!
www.stutteri-taldorf.dk !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog.. |
|
|
Min hoppe kommer også ud, på trods af is og sne. Foldene er kun belagt af sne, så det er intet problem. Stien til foldene er is'et til samtidig med et stort lag sne ovenpå, men hestene ved det og går derefter! Og 7, 9, 13 er det gået godt med at de kommer ud på fold og ind igen. Min hoppe ville godt ku stå inde en dag eller to - men flere uger er udelukket, det ville direkte være synd, når hun er vant til at komme på fold hver eneste dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Sabrina og Annette... |
|
|
Alle vores heste kommer også ud hver eneste dag! Og jeg tror faktisk, at dette bevirker at hestene passer bedre på sig selv, da de bliver "afkrudtet" hver dag, - fremfor at stå inde og oparbejde en masse energi... som så kommer til udtryk, når de endelig kommer ud! Og jeg håber da virkelig ikke, at der findes heste rundt omkring som ikke har været ude i alt den tid dette "vinter vejr" har fundet sted! Men vi har selvfølgelig også taget vores forholds regler... strøet sand til/fra foldene og sørger for, at hestene kan holde varmen med adgang til wrap! Faktisk oplever vi ikke så sjældent, at hopperne + afkom, hellere vil være ude om aftenen, fremfor at komme ind... dette til trods for, at der er foder i krybben og wrap i boksen!
Med venlig hilsen Lone...
Stald Julshede...
Stifter af facebook gruppen:
Autisme: "Mennesket bag! - / Er Du Rigtig Klog!" ¤ autisme-GROUP ¤
Alle er velkomne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ud i sne og is ja tak |
|
|
Hej Hos os bliver hestene også lukket ud selvom der er is på folden, vores heste ved det er der og går stille og roligt rundt på marken, og tager en rask galop i sneen. Jeg synes det ville være synd at holde hestene inde, selvom der sne og is. Jeg tror chancerne for skader er større når hestene står inde, når de ikke er vant til det i dagtimerne. Jeg kunne i hvert fald ikke drømme om at nægte min heste sin frihed. Mette
carpe diem - grib nuet
Sov sødt Kingo 1991 - 2008
Sov sødt Cæsar 2003 - 2009 Vi savner jer!!
HF Student anno 2009
Barfodstrimmer bør forbydes!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de skal ud |
|
|
Mine heste er ude hver dag mellem 8 - 10 timer. Jeg er absolut ikke til burheste ! det strider så meget mod hestens natur at være spærret inde. Og jeg er villig til at løbe den risiko der er ved at lukke dem ud på glatte folde. De er ikke krudtede og går forsigtigt rundt. så helt klart - ud med dem 
I de forkerte hænder er selv det største og prægtigste dyr hjælpeløs. ...................................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i på folden |
|
|
Lige præsis man skal nok lige tænke sig om en gang tænk hvis det var dig du lukkede ind på et værelse.Giv dog hesten MORDAX på og lad vær med at være så PYLRET hvad gør hesten ikke i naturen. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Jeg kunne heller ikke drømme om, at mine heste ikke skulle på fold. så derfor med alt det her is,ja så har jeg delt folden op. Og de går nu på et smalt stykke, hvor der ikke er så meget is. De går i løsdrift og det,bliver de ved med. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| is på folden |
|
|
vi har blank is på folden, og har haft det godt ½ uge, så der er ingen mulighed for sikker fold her. Musse er kommet en kort tur i ridehus med hendes makker, men hun er noget slukøret. Hun har ellers kun haft to indedage denne sæson indtil nu: En dag med islag og en dag med snestorm. Hun er bestemt ikke glad for, at skulle stå inde i så lang tid, det er ligefør hun ser ud til at ville ruske i tremmerne.  Hendes makker tager det anderledes pænt, han bryder sig ikke om kulden, men bliver normalt jaget ud i den alligevel, fordi vi bilder ham ind, at det er sundt for ham Nu har han så fået sin vilje, og han ser ud til at nyde ridehuset - det hjælper lidt på samvittigheden, at den ene af hestene i det mindste er tilpas med den "indendørs opvarmede fold". Buster synes bestemt godt, han kunne gå der hele dagen, hyggeligt sted, mangler bare lidt mad 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UD så meget som muligt |
|
|
Ja jeg vil også have min hest ud så meget som muligt - dette er jeg dog ofte noget uenig med mit opstaldningssted... desværre! Men alle hestene, også dem der går høje dressurklasser, kommer da ud hver dag (undtagen i voldsom storm og blæst, men så lukker jeg altid selv min hest ud nogen timer - ikke om den skal stå inde). Jeg syntes godt nok også det er synd hvis man lader sine heste stå inde pga. is på foldene/til fra foldene. Vores heste går som regel stille og roligt rundt og æder af dem halm der bliver strøet ud til dem. Men - aldrig om jeg ville give en foldhest mordax på Det er da lige til at få de værste sparkesår af! Mordax kan jo fuldstændig rive en anden hest i stykker!
Mvh Maria
|
|
|
| Min åring |
|
|
og min 2 års plag har bare ikke godt af at stå inde i flere dage. Det prøvede vi i forbindelse med en snestorm i januar. Stejl og vilde hop er bare ikke sagen når det er glat. De samme to plage er bare SÅ nemme at trække med selvom der er glat under dem. Personligt tror jeg faktisk at det er sundt for dem at komme ud i det for de får en hel anden balance og sikkerhed i benene end ellers. Og det tror jeg kommer dem tilgode som rideheste. De går så pænt hele vejen ud til folden og når jeg slipper dem ryger de afsted med raketfart og buk. Ren fornøjelse. Og sikke aktive bagben de får af at rende i alt det sne.  Kommer der rigtig isslag kommer de ikke ud men jeg synes som regel kun det drejer sig om en dag. Jeg synes det er til forskel om der er is på folden eller kun på vejen derud. Og vi har ikke is på folden, "kun sammentrampet sne" og det er ikke helt det samme synes jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|