Hej
Lige i disse dage, gennemgår jeg et sandt mareridt. Jeg har taget en tung beslutning om, at få min gamle hoppe aflivet.
Beslutingen har jeg, som sådan, fundet fred med. Ikke mindst efter jeg har besluttet hvordan.
Jeg kan simpelthen ikke bære, hun skal ligges ned herhjemme o ligge og vente på DAKA!!!
Så jeg siger farvel i stalden og så kører min mand hende til slagteriet.
Hun blev 20 år i sommers og det er, af mange årsager, tid nu...
I stalden har vi også min datters gamle pony - samt en gammel shetlænder.
Min datters pony er faktisk årsagen til, at det var tiden til, at tage nogle beslutninger. Han er rigtig, rigtig gammel - vi ved ikke helt hvor gammel.. For et par uger siden fik han et ildebefindende, han har slet ikke hverken sul eller muskler tilbage og vi kan simplethen ikke forsvare, at lade ham gå længere - selvom han er det gladeste og mest positive lille væsen. Vi har prøvet gennem de seneste måneder med senior foder, olie, opblødte græspiller - og ingenting sætter sig! Så han skal også over regnbuebroen. Da der hverken er fedt eller muskler tilbage på ham, tager vi ham ikke med til slagteren - det kommer til at foregå på den "hårde måde" (aflivning hjemme og efterfølgende med DAKA....
Shetlænderen fejler ingenting - han er også gammel, men i fin huld og helt velfungerende...
Han skal blive tilbage på gården, i selvskab med et æsel, som mangler en foldkammerat.
Nu aner jeg bare slet ikke mine levende råd, hvordan jeg gør det rent praktisk, selve adskillelsen?????
De går i løsdrift og har gået sammen, de 3 - i 3½ år nu.
Den gamle pony er dog i en boks, inde i løsdriftstalden, som følge efter hans ildebefindende, tør jeg ikke lade ham gå frit ud, i det kolde vejr - tror det var det, som gjorde "skaden".
I den anden ende af stalden, i en boks, står æslet på nuværende tidspunkt. Den er ikke min, men gårdejerens.
Så heste og æsel er vant til hinanden, på afstand!
Min første tanke var, at når min hoppe var væk - ville jeg lukke æslet sammen med ponyerne og lade dem se hinanden an nogle dage, mens shetlænderen stadig havde sin gamle foldbuddy og så efter nogle dage, få den gamle aflivet. Tænkte det ville være for voldsomt, hvis de begge forsvandt på en gang.
Er selvfølgelig også bange for, at shetlænderen vil forsøge, at gå gennem hegnet m.m.
Jeg kan ikke integrere æslet, før min hoppe er væk - det er hun simpelthen for dominerende til - det ville være synd for æslet.
Hvordan ville du gøre????
Det er så vanskelig, at tænke klart og fornuftigt, når man samtidig skal forholde sig til, at skulle sige farvel...
Ved ikke om jeg poster i det rigtige forum? Eller om i kan finde hoved og hale i noget af ovenstående?