Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

aflivning HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 15:57

Hej

Lige i disse dage, gennemgår jeg et sandt mareridt. Jeg har taget en tung beslutning om, at få min gamle hoppe aflivet.

Beslutingen har jeg, som sådan, fundet fred med. Ikke mindst efter jeg har besluttet hvordan.

Jeg kan simpelthen ikke bære, hun skal ligges ned herhjemme o ligge og vente på DAKA!!!

Så jeg siger farvel i stalden og så kører min mand hende til slagteriet.

Hun blev 20 år i sommers og det er, af mange årsager, tid nu...

I stalden har vi også min datters gamle pony - samt en gammel shetlænder.

Min datters pony er faktisk årsagen til, at det var tiden til, at tage nogle beslutninger. Han er rigtig, rigtig gammel - vi ved ikke helt hvor gammel.. For et par uger siden fik han et ildebefindende, han har slet ikke hverken sul eller muskler tilbage og vi kan simplethen ikke forsvare, at lade ham gå længere - selvom han er det gladeste og mest positive lille væsen. Vi har prøvet gennem de seneste måneder med senior foder, olie, opblødte græspiller - og ingenting sætter sig! Så han skal også over regnbuebroen. Da der hverken er fedt eller muskler tilbage på ham, tager vi ham ikke med til slagteren - det kommer til at foregå på den "hårde måde" (aflivning hjemme og efterfølgende med DAKA....

Shetlænderen fejler ingenting - han er også gammel, men i fin huld og helt velfungerende...

Han skal blive tilbage på gården, i selvskab med et æsel, som mangler en foldkammerat.

Nu aner jeg bare slet ikke mine levende råd, hvordan jeg gør det rent praktisk, selve adskillelsen?????

De går i løsdrift og har gået sammen, de 3 - i 3½ år nu.

Den gamle pony er dog i en boks, inde i løsdriftstalden, som følge efter hans ildebefindende, tør jeg ikke lade ham gå frit ud, i det kolde vejr - tror det var det, som gjorde "skaden".

I den anden ende af stalden, i en boks, står æslet på nuværende tidspunkt. Den er ikke min, men gårdejerens.

Så heste og æsel er vant til hinanden, på afstand!

Min første tanke var, at når min hoppe var væk - ville jeg lukke æslet sammen med ponyerne og lade dem se hinanden an nogle dage, mens shetlænderen stadig havde sin gamle foldbuddy og så efter nogle dage, få den gamle aflivet. Tænkte det ville være for voldsomt, hvis de begge forsvandt på en gang.

Er selvfølgelig også bange for, at shetlænderen vil forsøge, at gå gennem hegnet m.m.

Jeg kan ikke integrere æslet, før min hoppe er væk - det er hun simpelthen for dominerende til - det ville være synd for æslet.

Hvordan ville du gøre????

Det er så vanskelig, at tænke klart og fornuftigt, når man samtidig skal forholde sig til, at skulle sige farvel...

Ved ikke om jeg poster i det rigtige forum? Eller om i kan finde hoved og hale i noget af ovenstående? :-)

0
0
Svar på denne tråd

Aflivning
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 17:05

Puha først & fremmest vil jeg sende de varmeste tanker til dig. Ved hvor svært & hårdt det er, at sige farvel til sin(e) ven(ner)

Dernæst vil jeg fortælle, at man godt kan få passet dyrlægen ind med Daka`s afhentning, så vores kære dyr ikke skal ligge længe/flere dage.

Vi har selv, et par gange, passet en afsked ind på denne måde.

Ring evt. til Daka & forhør dig om hvad dag(e) de kan komme til dig, & ring derefter til dyrlægen for at få en aftale i stand, & så til Daka igen for at aftale afhentning.

Det næste vi så plejer at gøre, når dyrlægen er kørt, er at lade de øvrige heste komme over & sige et sidste farvel til deres ven.

De snuser & slikker måske, & viser tydeligt når de er færdige med at sige farvel.

Det er faktisk ret sødt...

Det er ihvertfal min erfaring med de 3 af vores vi har sagt farvel til...

Mange ryster på hovedet af den måde at gøre det på, men det giver øjeblikkelig fred i flokken, idet alle de efterladte så ved hvor deres ven(ner) er henne - at de ikke kommer tilbage.

Så de vil ikke gå & vente på at se deres ven(ner) igen.

Jeg ville sige farvel til dem begge på samme tid, lade Shetteren komme ud & sige farvel til dens venner, & så stille æslet i boksen ved siden af Shetteren.

Næste morgen ville jeg forsøge at lukke dem sammen, & så se hvordan de begge tager sammenføringen.

Held & lykke med det hele - mange tanker til dig....

Vil DU donere dit dækken, eller andet, til rideskole ponyer som trænger???

Send PB.

Ponyerne siger taaak til Anethe for ALLE de flotte ting <3<3<3<3

Flere der vil donere???

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 19:26

stakkels jer...

det lyder som om i har en hår tid foran jer....

her ikke nogle direkte råd men syntes bare ikke jeg ville læse uden at give dig et cyber knus...!!!

Mor til Ehlana 23-03-07 det smukkeste barn i verden

www.bl-art.dk borderier på næsten alt...

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 20:50

Min dybeste medfølelse til dig dine dejlige heste. Mit foreslag omkring adskillelsen ville være at lukke den sunde pony og æslet på fold sammen og så de to "dårlige" på fold lige ved siden af. Evt lave en midlertidig indhegning hvis i ikke har to folde op ad hinanden. På den måde kan de stadig snuse og snakke over hegnet. Hvis ikke begge heste bliver aflivet/slagtet samtidig kan du så rykke ponyen over til de to raske de sidste par dage, så har de jo lært hinanden at kende over hegnet.

Jeg måtte selv igennem en aflivning i sommers og det er jo altid meget hårdt. Det var dog på en hestepension, så jeg puslede om hende og pakkede mine ting om formiddagen og da aflivningen var overstået tog jeg derfra og kom først tilbage på en kort visit måneder senere, så jeg måtte ikke gå og se på hende indtil hun blev afhentet dagen efter.

Men endnu engang ønsker jeg jer al mulig trøst i denne svære tid.

0
0
Svar på denne tråd

også en trøste knuser herfra...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 21:42

kender også den tunge beslutning. synes du har fået et par gode foreslag allerede. og må sige at jeg er meget enig med Holme i at lade de andre heste få lov til at tage afsked med den døde hest. oplevede også at det gav en ro og afklarethed i flokken at lade dem tage denne afsked. på min præs. kan du læse om hvordan vi tog afsked med vores gl pony på 34 år.

håber i finder den løsning der kan give jer fred og ro i sindet-det er aldrig nemt-men kan godt vendes til en stor og smuk oplevelse bagefter, hvor det ikke er billedet af Daka man husker som den sidste afsked.

M.v.h. Tina

"Follow me am right behind you"

"when the going gets tough, the tough gets going"

Store lyse bokse udlejes tæt på skov og strand

(4262)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 21:48

Det er altid hårdt at sige farvel til en ven, vi har lige været igennem det samme.

Men der er en ting jeg ikke helt forstår, du kan ikke klare at din hest skal ligges ned der hjemme, men din datters hest må gerne?? Er det ikke også hårdt for din datter??

Nedlagt landbrug søges til leje nær Nr Aaby

I vore dage opdrager man ikke sine børn

Man financierer dem!

Medlem af Bullerklubben, på Facebook!

0
0
Svar på denne tråd

1000 tak
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 22:26

for alle de søde tanker og knus :-) og ikke mindst de gode råd og jeres egne erfaringer.

Ponyerne har gået sammen i mange år - det var faktisk derfor vi købte shetteren med, i sin tid - for ikke at skille dem ad.

Så tror jeg har taget min beslutning, ud fra hvad jeg føler er det bedste for hestene...

Det bliver, som først planlagt, at min tager afsted først og så bliver æslet lukket over, først i boksen tættere på og efter en dags tid, ind til ponyerne.

Så giver jeg dem et par dage, hvor shetteren kan vænne sig til æslet, inden den gamle pony bliver aflivet.'

Det var rigtig godt, at læse alle jeres erfaringer med, at lade dem sige farvel til den døde - det vil jeg praktisere..

Igen tusind tak...

0
0
Svar på denne tråd

Bare lige...........
Forfatter: 
Dato:  30-01-2010 10:47

Knus og trøstekram herfra - gode råd har du allerede fået. Jeg ved hvor hårdt det er at planlægge og sige farvel.

Kh

Bacardi, hvid flueskimmelvallak, 155 cm, knabstrupper u papirer efterlyses. Han blev solgt til hestehandler Torben Andersen efterår 08 og er muligvis på en rideskole i Sverige? Dusør.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville uden tvivl
Forfatter: 
Dato:  30-01-2010 11:43

få dem begge aflivet hjemme, de bliver bedøvet samtidig og når de sover godt aflives de efter en.

hvis du skal til at køre med din hoppe vil både hun og resten af stalden blive oprørte og ængstelige.... og det er der ingen grund til.

få en foruds aftale med daka at de hentes samme aften så har du gjort det der var bedst og nemmest for dine heste.

jeg er ikke tilhænger af de køres væk........ inden de skal dø.

0
0
Svar på denne tråd

Min elskede gamle Sisse
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 12:36

Min elskede gamle hoppe Sisse på 20 år blev syg juleaften (kolik der udviklede sig) og jeg måtte tage den tunge beslutning, at lade hende få fred...

Jeg kunne ikke bære, at hun skulle ligge ude i den kolde sne, så hun sov ind inde i stalden...

Hun blev afhentet den 27.12. og i de dage kunne jeg gå og sige farvel til hende, græde ved hendes side...

Hestene i stalden så hende blive aflivet, de stod lige så stille - ingen sagde noget... Hun fik en sprøjte og var død inden hun ramte gulvet.

Da jeg lukkede de andre to til/fra mark gik de lige så stille. De kunne se hvor hun lå (hun lå selvfølgelig med dækkener over) og kiggede hen mod hende, men ingen "puha" reaktioner eller noget.

Jeg havde det godt med hun sov inde hjemme i sin egen stald, i vante omgivelser og med mig ved hendes side...

Jannie

Grafiker Hestene
Øgårdens Sammie

RDH · født 2005 · Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx
lånehoppen Dream Girl (ins. 2010)

R.I.P. Sisse min 21.7.1989-24.12.2009

- vi fik knap 20 fantastiske år sammen ...

0
0
Svar på denne tråd

Sidste farvel
Forfatter: 
Dato:  05-02-2010 11:02

Hej!

Ja, det er en tung beslutning. Fik selv aflivet min fantastiske gamle vallak for et par år siden. Der er noget helt særligt over ældre heste. De er så kloge og man kender dem så godt.

Jeg synes du skal få gjort det hjemme, så de andre kan sige farvel.

Min vallak blev aflivet på folden, mens de andre var lukket fra. Da han var død, åbnede jeg folden og de kom lige så stille op, stod et par minutter og hang ved ham, snuste lidt, en stod ellers ligesom bare og tog afsked, så traskede de ned på græsset igen.

De kaldte aldrig igen på ham, de vidste godt at han var væk for evigt. En meget stille og værdig afsked synes jeg.

Det skete om eftermiddagen og næste morgen havde DAKA hentet ham, inden jeg overhovedet var oppe.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider