Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

travo extra, hvor meget?
Forfatter: 
Dato:  25-01-2010 21:03

Håber nogle kan hjælpe.

da jeg ikke kan skaffe salvimin grøn mere i nærheden af hvor jeg bor, har jeg købt travo extra. (har brugt det før engang)

MEN. er godt nok meget i tvivl om hvor meget hestene skal have af det om dagen. syntes vejledningen der står på posen er ubrugelig da det står som feks. 50-100 g eller 100-150 g. ved feks fodring med korn (husker ikke nøjagtigt hvordan det står men kan gå ud og se det hvis det er)

jeg har en plag på snart 2 år her til maj og han fodres pr dag med ca 15-20 kg wrap

og ca 100g roepiller og 100g grønpiller

og så vitaminer

jeg har også en vallak på 17 år som får samme mængde af det hele som plagen.

hvor mange gram vitaminer skal de have hver af travoen?

0
0
Svar på denne tråd

Min gamle hest
Forfatter: 
Dato:  25-01-2010 21:56

Jeg giver, som der står på sækken.

Min gamle vallak på 18, får 100 g travo om dagen. Derudover får han kun lucerne, gulerødder og masser af hø og halm.

"Man skal aldrig sige nej til fristelse, man ved jo aldrig om den kommer igen"

Garfield

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-01-2010 21:57

Hej

Har også brugt dem begge. Det er som jeg husker det samme. Altås hvis du har givet 100g af Salvminén, så er det 100g af Travo E

Det er jo kg af hestens vægt, så du kan ikke helt regne det ud fra hvad de får af foder.

Ved ikke om det gav mening!!

Vh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

travo Extra
Forfatter: 
Dato:  25-01-2010 23:15

ok, tak for hjælp.

mette: ved ikke om E og eXtra er den samme i brug. det er extra jeg har.

prøver lige at hente sækken og skrive den ind som det står. syntes bestemt ikke det er lige til at se lige som salvimin hvor det står skåret ud i pap

0
0
Svar på denne tråd

sådan står der ordret på sækken
Forfatter: 
Dato:  25-01-2010 23:51

heste-legemsvægt ca 500kg-

tildeling pr dag:

foder bestående af korn, sojaskrå og halm: 100-200gram

foder bestående af fuldfoder og halm: 50-100gram

afgræsning: 100-150 gram

som i kan se er det lidt en gætteleg, hvad går man ud fra når hestene nærmest kun lever af god wrap?

er det den med korn og halm som de ikke får eller den med fuldfoder og halm som de heller ikke får?

(de står desuden på træpiller)

og det er jo heller ikke afgræsning?? og så er der den store forskel på feks. 100-200 gram, hvad vælger man, det ene så de måske kommer i underskud eller det andet at de måske får dobbelt dosis?

(syntes iøvrigt det er mærkeligt de skal have mere vit/min under græsning i forhold til vinter fodring)

og der en ingen vejledning med føl/ plage eller mindre heste/ponyer. eller om det er vedligehold eller arbejde.

syntes de skulle tage og opdatere den vejledning i

mine øjne er den ubrugelig som den står på sækken.

af salvimin grøn fik den gamle 100g og plagen 150g her står det klart og tydeligt og man er ikke i tvivl.

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 07:34

Du skal i hvert fald at han får nok, når det er en plag. De har et stort behov for vit/min. Mit føl fra 2009 får 175 g dagligt. Havde først regnet med 200 g, men i følge mit foderprogram ser det ud til han godt kan dækkes med 175 g... De skal have tæt på fuld dosis - de dér unger

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Hvad vejer
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 08:59

han og hvor meget regner du med han skal veje når han er udvokset? :)

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

0
0
Svar på denne tråd

vægt...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 15:34

jeg har ikke fået målt ham for nylig i gjordleje så vægten er et gæt.

Mener han vejede godt 300 kg som 1 års ifølge mål af gjordleje og udregning heraf.

vil tro han vejer et sted mellem 350-400 kg nu.

han er lige målt (med tommestok og vatterpas) til 137 cm i stg. ca.

vil tro han ender på godt 450 kg som sin mor, men kommer an på hvor meget mere han vokser. han er temmelig kraftig i bygning, som irish cob.

men jeg kan da lige prøve at måle ham engang når han kommer ind i aften

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 16:16

Nåh, sorry.. Jeg troede det var (ville blive) en stor hest :) Så spring lige mit indlæg over ;)

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

cat-...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 16:29

helt ok, det er jo heller ikke til at se når jeg ikke har skrevet det

ham på 17 er 155 i stg og vejer ca 450 kg. og skal have til vedligehold

og plagen er som skrevet 137 i stg.ca. og forventet vægt det samme som den gamle, måske lidt mere hvis han vokser meget endnu.(kun vokset få cm siden i sommers)

0
0
Svar på denne tråd

Sådan umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 22:15

med det du angiver - at han blir 2 her i foråret engang, at han vejer sådan 350 - 400kg og burde veje omkring 450 når han er udvokset og med 15kg wrap, 200g grønpiller og 100g roepiller (Standardværdier selvfølgelig) så skal han faktisk have

250g!!

Trave Extra for at få nok D-vitamin!

Så går han kun over værdierne ved at han får lidt for mange FE og lidt for meget protein (Men det er på grund af de mængder wrap der blir indtastet selvfølgelig!)

/Trine T =)

0
0
Svar på denne tråd

bfhbfmns
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 12:48

Min hoppe på fuldfoder müsli og wrap får 150g travo ekstra om dagen fordelt på tre fodringer

Mvh Maria

Tålmodighed er en dyd - specielt med en OX

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 13:51

Trine T. 250 g ??? det lyder jo helt vildt!

er det udregnet i foderprogram, hvis ja hvilket?

kan se du skriver 200g grønpiller. det er kun 100 gram af hver han får, (roe og grønpiller)

jeg fik lavet foderplan til ham for knap et år siden, og det var med de samme fodermidler, dog salvimin grøn i stedet for travo extra.

kan dog ikke helt huske hvor meget af hver, men mere roe/grønpiller og mindre wrap. men slet ikke så meget vitamin ihvertfald.. kan lige prøve at finde mailen med det.

jeg vil jo mene at når han får så meget GOD wrap er der også noget i det, men selvfølgelig ikke alt.

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 14:16

fandt den foderplan fra sidste år, den er lavet til ham da han var ca 10-11 måneder.

hans vægt var regnet ud til 317 kg dengang

8-9 kg wrap

250 g roepiller

250 g grønpiller

200 g soyaskrå (fik at vide det ikke behøvedes da han fik rigelig med protein)

og 100 g grøn salvimin! jeg gav ham 150 g på det tidspunkt og fik at vide det var for meget, kun 100 g skulle han have.

det er regnet ud i to forskellige foderprogrammer.

han fik desuden også frøgræs adlibitum på folden dengang som han ikke gør nu, men istedet mere wrap og mindre roe/grønpiller.

nu er det godt nok ikke salvimin men travo extra, men er ret sikker på doseringen ikke kan ligge så langt fra hinanden.

måske jeg bare skulle bestille en ny foderplan

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 14:59

Trine T: den vigtigste kilde til D-vitamin er og bliver det hesten får fra sollys. Så når bare hesten kommer nok på fold ville jeg ikke bekymre mig over manglende kunstigt tilført D-vitamin .

Hilsner

Anja

New Forest søges til lån med henblik på deltagelse i

New Forest festival 2010

Dejlig fjordhoppe på 1,5 år sælges

0
0
Svar på denne tråd

Det er udregnet
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 20:39

i PC-horse.

Og jeg har tastet 100g grønpiller og 100g roepiller i programmet - men fik lige slawn forkert da jeg skulle skrive indlægget :)

Han skal stadig have omkring 200g for at være dækket ind på de øvrige vitaminer hvis man regner med at D-vitamin er noget man får nok af fra solen (Ud fra mine erfaringer med min egen krop så tør jeg sgisme ikke løbe an på at "det får de nok fra solen!").

Jeg vil lige sige at der faktisk er en relativt stor forskel på Salvimin og Travo Extra.

Jeg kan overhovedet ikke få foderplanerne til at gå op med Travoen - de får wrap, roepiller, lucerne og vitaminer - den lille får så desuden en smule soyaskrå. Hvis de skal op i optimalområdet på alle vitaminer (herunder så vidt jeg husker det B-vitamin) så går den over optimalområdet på et par af de andre.

/Trine T =)

0
0
Svar på denne tråd

*overskrift*
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 21:43

Jeg har altid brugt Travo og jeg har heste i samme aldre som dig..

Din plag skal have omkring 200 g og den gamle 150g

Hvis din plag går uden dækken optager den D-vitamin gennem huden, så det skal du ikke bekymre dig om...

MVH Laila

Skimmel (tysk) holstener hingsteplag Casillas x Leandro født 2009

Økologisk og "almindeligt" wrap sælges - minibig - Roskilde - kan leveres ...

Se mere på www.staldlaurberg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Trine og Laila
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 22:48

tak for hjælpen

hmm jeg har ellers læst nærmest alle tråde der findes herinde om vitaminer og der har stået (fra dem der har undersøgt det meget nøje) at salvimin grøn og travo eXtra er MEGET tæt på hinanden indholdsmæssigt.

så vil jeg give plagen 200g og den gamle 150g.

og se hvor jeg ellers kan skaffe salvimin grøn henne fremover for så bliver det da noget dyere når de skal have så meget mere og det ovenikøbet koster en del mere end salviminen

nogen der ved hvem der forhandler salvimin grøn?

bor på lolland og har kun kunne finde det i en lokal/privat foderhandler som kun får hjem sjældent efterhånden.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg henter
Forfatter: 
Dato:  29-01-2010 21:18

Salvimin hos Land og Fritid i Nykøbing :)

/Trine T =)

0
0
Svar på denne tråd

Trine T
Forfatter: 
Dato:  30-01-2010 00:08

ok, det forstår jeg ikke. min kæreste var netop derinde og spørge efter det, men fik at vide de kun forhandlede deres egne produkter (tjørnehøj og andet men bestemt ikke salvimin)

derfor det blev travo hos mertz.

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld!
Forfatter: 
Dato:  30-01-2010 13:36

Jeg sidder jo her og fylder dig med løgn og latin

Jeg handler da ikke hos Land og Fritid - jeg handler hos Danish Agro på havnen - og DE har altså Salvimin

Dem finder du her!

/Trine T =)

0
0
Svar på denne tråd

Trine T
Forfatter: 
Dato:  30-01-2010 19:09

tak skal du have det lyder godt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider