Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Den onde heste-mor??
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 19:56

Hej

Jeg har 3 heste gående hjemme hos mig selv. Et DV føl på 8 måneder, en DV plag på godt 1½ og en pony Welsh sec. a på 3 år.

Jeg vil gerne, at de går ude så meget som overhovedet muligt og lukker dem derfor ud kl 6.30 om morgenen når de har fået deres krybbefoder.

På marken, hvor de går, har jeg kørt en wrap-balle ud de kan gå og spise af ad libitum. Jeg lukker dem ind igen ved 18-19 tiden -nogle gange bliver den 20.

De har en lade med halm i, hvor de kan gå ind og søge ly. Det gør de bare ikke, da høet står ude på marken!!!

Ponyen, er ved at blive ret overvægtig af al den gode wrap (den er ellers slået sent, og er med meget struktur). Tidligere har jeg haft mundkurv på ponyen, da den jo bliver fed! Men jeg synes faktisk, at det er synd når der er sne, for der kommer sne ind i mundkurven og det sidder så der som en snebold og gør mulen helt vildt kold. Endvidere, skal den jo også ha' noget grovfoder til at holde varmen med når de går ude i både regn, sne og blæst det meste af dagen.

De får alle minimalt krybbefoder, så det er ikke der skoen trykker!

De har alle en ret tyk vinterpels i hvert fald de 2 ældste og ingen af dem ser ud til at fryse!

What to do? Altså med den fede?

//Maria

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 20:30

Hva med hvis du kunne skaffe noget godt frøgræs, eller andet i den stil, du kunne få ud på marken??

Og så gi dem wrap i boksene, der kan jo gi dem en ordenlig omgang, hvis du er bange for de så ikke får nok, og gi den tykke mindre :D

Hilsen

Christina

Lykkelige ejer af en dejlig shagya dreng

0
0
Svar på denne tråd

Uha ...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 08:26

Jeg har selv haft en Welsh A og de er somregel ret trivelige og tåler slet ikke fri adgang til wrap.

Hvis jeg var dig, ville jeg få slanket ponyen nu, da den ellers slet ikke kan komme med på sommergræs uden risiko for forfangenhed.

Tror jeg ville gøre som Babybuzz skriver ovenfor, halm eller frøgræs på folden og wrap i boksene, alternativt lave en mindre fold ved siden af de andres til welshen, hvor du kan rationere stråfoderet ... eller rationere til alle, så de stadig kan gå sammen.

0
0
Svar på denne tråd

Ind med wrappen
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 12:39

Det er langt fra alle heste som kan administrere/tåle fri adgang til wrap og hø, de æder til de triller!

Giv dem istedet halm og/eller frøgræs på folden og gem wrappen til boksene, hvor du kan rationere det og dermed bestemme, hvor store mængder de må få.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville som andre skriver
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 18:00

hellere give dem fri (eller næsten fri) adgang til frøgræs og så give dem der har behov for det nogle kg wrap ved siden af dagligt.

Men men selv frøgræs kan virke fedende for dem der kan "leve på en sten"......

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

Nisha & Sorteper søger part

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs!!!
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 20:14

Hej

Tak for de gode svar.

Jeg har selvfølgelig overvejet frøgræshalm, men kan ikke få fat i noget ordentligt desværre.

Jeg bor ved Bramming på vestkysten og det er ikke lige frøgræs vi har mest af her.

Den må bare få mundkurv på igen når sneen forsvinder.

At sætte den på en fold for sig selv synes jeg faktisk er rigtig synd for den.

//Maria

P.S. Hvis I kender nogel forhandlere af frøgræs i nærheden af hvor jeg bor, ville det være perfekt

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med halm?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 11:21

Hvad med halm? Kan du heller ikke skaffe det og give dem det på folden istedet?

Under alle omstændigheder vil jeg stadig anbefale dig at begrænse mængden af wrap - også selvom du ikke kan skaffe frøgræs.

Mine nøjsomme haflingere får hverken wrap eller hø på folden, da den ene har været forfangen. Og da de samtidig begge er rimelig grådige og ikke stopper med at skovle i munden, selvom de er mætte, så er jeg også nødt til at rationere vårhalm og frøgræshalm på folden, så de ikke spiser sig til en kæmpe vom. De får en portion ud på folden ved udlukning om morgenen og en portion mere senere på dagen, så de ikke skal undvære stråfoder hele dagen - det er deres maver jo heller ikke indrettet til.

Hvis du har mulighed for at give dem stråfoder på folden midt på dagen, så så jeg en yderst interessant løsning her på HN med automatiske led, som midt på dagen åbner op til en ekstra fold, hvor stråfoderration nr. 2 lægger klar. Så behøver man ikke være tilstede selv midt på dagen for at give hestene anden portion stråfoder :-)

Har du tjekket markedspladsen her på HN for frøgræshalm?

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 20:48

Hej Tine

Tak for svar.

Jeg læste også den tråd om led der åbner... Rigtig smart men sikkert også en temmelig dyr løsning.

Jo, jeg kan vel godt skaffe vårbyghalm. Men er egentlig gået over til at mine heste står på tørv og halmpiller, da jeg synes at den hygiejniske kvalitet i vårbyghalm ikke har været god nok. Men om ikke andet, så er det da klart noget jeg kan skaffe et par fine baller af.

Måske jeg skulle prøve med kun at strø rigeligt med halm i min løsdrift (altså så længe der er sne og ponyen ikke kan ha sin mundkurv på)

//Maria

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 20:50

Har for øvrigt skrevet en annonce om frøgræshalm her på HN og søgt på de annoncer, hvor der sælges. Desværre er der ikke nogen der har noget i mit nærområde. At få det bragt 150 km er jo lidt vildt!

//Maria

0
0
Svar på denne tråd

Der sker jo
Forfatter: 
Dato:  22-01-2010 14:42

Hvis du ellers kan skaffe noget vårbyghalm af en kvalitet, som er spiseværdig for heste, så kan der da ikke ske noget ved at prøve med det :-)

Jeg ville i hvertfald give det en chance, hvis jeg var dig :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider