Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mad efter kolik
Forfatter: 
Dato:  16-01-2010 20:44

Jeg har lige købt min hest og efter 3 dage d 12-1 fik han kolik og får nu kun hø og gulerødder

Hos mig fik han dækken på 600 grams og fri adgang i halm i bigballe og spåner i friluftboksen ( Lukket hal hvor der ikke er koldt eller træk )

og så får de hø 5 gange om dagen og mad 3 gange om dagen

Maden var 1 liter hvalset havre og 300 g muesli raket fra tjørnehøj mølle det skulle trappes op til mere når han vennede sig til det men det er som sagt 3 gange om dagen

Nu får han hø og gulerødder

Men på mandag skal han ha roepiller majsflager olie gulerødder ifø dyrlægen

og det er da al for lidt.

Hjælp hvad skal jeg gi ham

Hvor kan jeg købe noget som er godt og hvad er prisen

Han kan ikke tåle halm og havre det var nok det han fik kolik af.

Han var vant til at få kalvevækst og pavo derfra hvor han kom og han stod i boks med halm og fik hø

Mvh Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Ups glemte lige
Forfatter: 
Dato:  16-01-2010 20:46

Min nye hest er en vallak på 15 år og 185 høj dvs meget stor ca 600-800 kg

0
0
Svar på denne tråd

Nej til Whap
Forfatter: 
Dato:  16-01-2010 21:01

Han kan ikke tåle whap kun hø fik jeg oplyst da jeg købte ham

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  16-01-2010 21:29

Jeg ville nok også droppe den fri adgang til halm, i alle fald i starten, og så giv ham nogen kg om dagen evt. Det er ikke alle heste der kan styre det.

Så vil jeg give ham mash, i alle fald her i starten, det er super til at regulerer maven.

Annette

Kvalitets avl af springheste !!

Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM !!

Safemate folingsalarm udlejes !!

Book folingsalarm allerede nu !!

Opstaldning tilbydes !!

www.stutteri-taldorf.dk !!

0
0
Svar på denne tråd

Tak Annette
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 00:10

Hej Annette

Tak for hjælpen

Ja jeg har lukket til halmen ;-)

Men hvad med mad til ham - han kan da ikke leve af roepiller osv ???

Mash Ja det var en mulighed men i længden jo ikke nok - hvad ville du gi din hest ??

Mvh Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Kolik ...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 05:06

Hvis det var mig der havde en kolik hest, ville jeg give den alt det hø, af en god kvalitet, som den overhovedet ville æde og så holde igen med halmen.

Derudover ville jeg give den lucerne og roepiller. Olie som dyrlægen siger, er også fint + jeg ville give den et tilskudsfoder eller vitaminpræparat så den var dækket ind med vitaminer/mineraler.

Kan den ikke holde huld på dette, kan man tilsætte majs eller Linamix.

Den har jo højest sandsynligt fået kolikken efter et brat foderskifte??? Så du er nødt til gradvist at indføre nye foderemner når han er færdig med sin hø/gulerodsdiæt.

Mash til natmad, som skrevet ovenover er også en fin idé.

God bedring med hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 12:09

Nu kender jeg jo ikke din hest Bettina, og jeg kender ikke meget til kalvepiller, ud over når vi har givet det til kalve :-)

Men nej, jeg mener ikke en hest der skal yde noget, kan leve af roepiller udelukkende, men der er sikkert andre der mener andet. Hvis et kg roepiller koster 2 kr, så vil jeg hellere give 2 kg hø, som også koster 2 kr.

Jeg har selv haft kolik tæt indepå nogen gange, heldigvis for mange år siden, og har også haft opereret heste for tarmslyngel.

Jeg har selv blandet foder igennem flere år, men valgte at skifte til Marstall for ca fem år siden, og jeg holder lige så god økonomi ved det, og mine hestes stortrives, og det er nemmere end gå og blande lidt af dit og dat hele tiden.

Jeg ville nok vælge et kvalitetsfoder, om det er Marstall, D & H, Cavalor, Spillers etc. er stort set et spørgsmål om du er til Audi eller Mercedes. De er dyre i indkøb, men meget sjældent når man regner dags prisen ud.

Hvis du vælger et kvalitetsfoder, skal de tit ikke have så meget, en hest som din vil ca skulle have ca 1,7-1,8 kg (slag på tasken, jeg ville skulle vide mere om den, for at kunne sige noget mere nøjagtig) af mange af Marstall´s produkter, og hvis du rider på ham, og han måske har lidt svært ved at holde huld, kunne CornMusli være en mulighed.

Derudover vil jeg forsætte med lucernen, som du har i forvejen, det er bla. super til at forlænge tyggetiden, samt giver ham masser af hø. Lidt olie dagligt, ville jeg også forsætte med, og når man siger olie så skal man også sige E-vitaminer, men det er der tilsat ekstra i f.eks. CornMusli. Desuden så længe man ikke giver store mængder af olie, behøver man ikke bekymre sig vildt og inderlidt om E-vitaminerne, hvis hesten får en tilskudsblanding hvor det er tilsat, og det er der næsten i alle.

Jeg ville også forsætte med her om vinteren at give ham Mash to tre gange om ugen, evt. tilsætte lidt ekstra opkogt hørfrø.

Annette

Opstaldning tilbydes !!

0
0
Svar på denne tråd

Takker igen
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 11:21

Hej anjasm og Annette

Tak for jeres hjælp

Jeg skal idag hente 3 rundballer 300 kg hø og så får de fri adgang til det :-)

Så gir jeg ham nu roepiller - majsflager - olie - Lina mix ( det lyder til at være super det lina mix )

Men hvad med vitaminer hvilke og hvor kan de købes jeg køber jo i Bårse på DLG men de har kun Travo E og mange siger at det er ikke nær så godt og al for dyrt :-(

Jeg havde jo købt Raket fra tjørnehøj mølle men det er jo

TM Raket

Tilskudsfoderblanding i piller. og han skal ha 1½ kg om dagen for at være dækket ind med vitaminer og det er nok for hårdt for hans mave at få det også

Men hvad mener i ang vitaminer ???

Takker lige igen for at i vil bruge tid på mig

Mvh Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Tjaa ...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 11:55

De af mine heste der ikke får fuldfoder/tilskudsfoder, hvor de er dækket ind med vitaminer, får Travo E.

Ja, Travo E er dyrt, men de skal have forholdsvis små mængder, fra 50 - 200 g. pr. dag. Jeg er glad for Travo E'en og har brugt den i mange år, jeg synes også den er nem at få til at gå op i en foderplan.

Men smag og behag, selvfølgelig :)

Men skulle jeg vælge mellem Travo E og Raket, så valgte jeg Travo E.

0
0
Svar på denne tråd

overskud
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 12:02

Rent fodernehedsmæssigt er der altså stortset lige meget energi i tørre roepiller som i havre. Problemet er dog tit at roepiller jo gives udblødte, hvor 1 kg roepiller fylder temmelig meget mere end 1 kg havre, så hvis den får store mængder pr. fodring er der simpelthen ikke plads i hestens mave, og det risikere at fjerne noget af appettiten til hø.

Som dyrlægen har foreslået dig ville jeg give olie ved siden af (det indeholder meget energi), et vitamintilskud eller et tilskudsfoder, samt noget i retning af linamix og evt. majs.

HUSK AT TRAPPE MEGET GRADVIST OP!

Hvis ikke han er i moderat til hård ridning, burde det nok kunne lykkes at fodre ham på en foderplan i den retning.

HELT NY OG STORT SET UBRUGT Wintec 2000 All round sælges BILLIGT!! Næsten ikke brugt og med fuld garanti!

0
0
Svar på denne tråd

Forøvrigt ...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 12:25

Dette er også en mulighed, hvis du ikke kan holde huld eller energi i ham på det du fodrer med nu:

Fasebalancer fra Brogården, det er et tilskudsfoder som indeholder alle vitaminer og mineraler, det kan bruges sammen med de fodermidler du bruger nu.

Selv bruger jeg dette til mine konkurrence heste:

Fasebalancer

Havre

roepiller

lucerne Alfa A

evt. Linamix, hvis jeg synes de skal have mere huld.

+ wrap/hø

Hvis du er forvirret nu, så forstår jeg det godt ;) Der er bare så mange muligheder ...

Du kan læse mere på www.brogaarden.eu

Jeg tror da sagtens din kan komme til at tåle korn eller tilskudsfoder, så længe du husker at give rigeligt hø og trapper langsomt op ... personligt synes jeg også at en lille portion roepiller er gode til fordøjelsen - alle min får lidt roepiller hver dag.

0
0
Svar på denne tråd

Vitaminer
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 15:29

Jeg skiftede for en del år siden fra Travo E, til Force istedet (lang tid inden jeg startede som forhandler), og holder stadig ved den. Den er noget billigere, og de skal ca have samme mængde.

www.hhcare.dk/SL/PL/200/ Marstall%20brochure_09.pdf

Annette

Opstaldning tilbydes !!

0
0
Svar på denne tråd

Tak igen
Forfatter: 
Dato:  22-01-2010 13:27

Hej Allesammen

Tak igen - det er så dejligt at i vil hjælpe

Nu går det bedre med ham og af mad får han

Hø ca 10 kg pr dag

Roepiller 1½ liter når de er opløste 3 x dagligt

Majsflager ½ liter 3 x dagligt

Linamix 500 g pr dag

Travo E 100 g pr dag

Gulerødder 1½ kg pr dag = 500 g pr gang

Men han taber sig

Kunner jeg evt give ham Hvalset byg og ca hvormeget

Men hold op hvor det vejer til i spanden når det hele er blandet sammen og når man tænker på at hesten har en lille mavesæk

Har i prøvet at veje jeres mad når det hele er blandet - Hvad kommer i så frem til i kg

Når alt er blandet til 1 måltid vejer mit mad _ kg og det er når spanden er trukket fra og det er så 3 gange pr dag ialt - Lyder det ikke som al for meget ?????

Mvh Bettina

0
0
Svar på denne tråd

ups glemte igen
Forfatter: 
Dato:  22-01-2010 13:30

og så får han selvfølgelig 1 dl olie hver aften i sin aftensmad

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  22-01-2010 14:17

Det er jo en ordentlig skude du har ;), så han skal selvfølgelig have en del at spise ;)

Hvis han kan æde mere hø, kan du give ham det. Lucerne er jeg også meget glad for. Umiddelbart burde han kunne holde huld på de nuværende FE, men når det så er sagt, er der jo som bekendt forskel på teori og praksis. Der er nok en grund til, at han har fået kalvefoder det forrige sted han var, det er nemlig meget fedende.

Hvis du ikke er glad for at give ham kalvefoder, kan du godt give ham valset byg, det bør helst være varmebehandlet for at han kan udnytte det bedst muligt. Et foder jeg selv er meget glad for til heste der har svært ved at holde huld, er Build Up Mix fra Brogården, det kan bruges både som tilskudsfoder og som fuldfoder.

Mht. vægten af foderet, tæller roepiller jo egentlig med til grovfoderet, men jeg tænker, om du måske kunne skære ned i mængden af roepiller, da de ikke indeholder mange FE, men mest gavner fordøjelsen, på den måde kunne han måske have plads til mere hø.

Hvis du vil læse mere om Build Up, er der information her:

www.brogaarden.eu

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider