|
|
| En FEDEKUR ? Tak:) |
|
|
Hej alle . Hjælp mig tak  Jeg har en super hest MEN. Den er svær at foder på dvs, at hun gider ikke hvis hun skal spise mere end en "håndfuld" fuldfoder og en lille skive hø. Men hun får altså en hel balle hø (15kg) om dagen delt ud på 3 - 4 gange og der er ALTID meget tilbage, hjælper heller ikke med wrap. Af foder får hun : 3 - 4 kg havre. 1,3 kg Dangro Vedbæk Hestekraft Ekstra ( dangro.dk/ start.asp?side=5&mt=1&m=1&s=1 ) 3 dl olie 1 kg Majs flager. Masser Lucerne. Men alt det gider hun ikke spise det er en kamp og synd for hende men svært at fortælle hende at hun er tynd ( har prøvet )  Men hun er også kun 4 år og i gang med at sætte muskelr. Så tænkte å om der er nogen som kender noget foder som feder meget men som hun ikke skal have så meget at  Hun kan ikke tåle byg  Krydser finger for hjælp  Tak. Hilsen Rikke.
//Hatter. >o< Hellere såres af sandheden end glædes af løgnen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah ... |
| Forfatter:  |
anjasm |
| Dato:  |
16-01-2010 17:45 |
|
Synes hun får meget havre og majs, faktisk kan man fodre hesten tynd med for meget stivelse ... jeg ville prøve med Build Up mix fra Brogården i stedet for, det er et kanon godt foder til heste der er svære at holde i huld og som skal sætte muskler. Det gives sammen med hø/wrap, lucerne og evt. olie. Pøj pøj med hyppen  www.brogaarden.eu hvor du kan læse nærmere. Hvis ikke hesten er checket for orm og tænder, ville det nok være en god idé at få gjort.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| majs... |
|
|
Altså min foderstof har også anbefalet mig at bruge VARMEBEHANDLET majs til opfedning, og de sagde også at man kunne give op til 1 kg om dagen....
Broget ponyhingsteplag, født 26 juni 08.
Sælges billigt til godt blivende hjem. Pris: 1.000 kr, sælges med kontrakt. Skriv en PB for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddd |
|
|
Jeg vil os sige for meget stivelse. Jeg ville vælge et andet fuldfoder - fx Spillers eller et produkt fra Hippolyt (et fuldfoder, ikke et tilskudsfoder som kræver havre) - (har jeg gode erfarigner med) Så lucerne, knap så meget majs, stadig olie og så Linamix. Tager hesten ikke på så ville jeg stærkt overveje et stk blodprøve hos dr dyr.
Dejlig, godmodig Haflinger hoppe sælges billigt som let/hygge dressur- og skovturshest. Har en skade, som gør hun ikke må ride "hård" dressur eller spring. McLean trænet, meget simpel og tillidsfuld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fede.... |
|
|
har selv lige fedet min hoppe op. Hun fik 1 kg dangro junior, ekstra vitaminer , 250 g soyaskrå, olie, lucerne, ½ kg grønpiller, og når de ikke fryser til is, også roepiller. Og salt selvf. Der er også fiberpiller fra miljøfoder, mener de koster ca. 80 kr for - 25 kg??? Lone
If he loved you Like I love you I would walk away in shame I'd move town I'd change my name - Sting
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke build up mix |
|
|
Hej. Build up mix fra brogaarden indeholder byg, og det kunne hesten ikke tåle ! Jeg ville forsøge at komme af med noget af havren ved at bruge horsespeed fra dangro. Nu bruger du i forvegen dangros produkter, så skriv til dem. De har før anbefalet følfoder til en utrivelig hest der stadig vokser. Du skal have lavet en sammensætning der får din hest til at spise mere hø, så hvis du spørger mig så skal der mindre foder i krybben med store foderværdier. Hilsen Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold op en mængde stivelse!!! |
|
|
Hej. Jeg har haft problemer med at holde min unghest ved huld om foråret. Og jeg har i samarbejde med dyrlæge og eksperter forsøgt alt. Od det eneste med den mindste virkning varmikroniserede majs (alt andet er no-go). Og det har jeg så brugt i 2 år. Nu har jeg så valgt at ligge alt den stivelse helt bag mig, og er hoppet over til HorseLuz Fiber Pellets, som skulle værer specielt lavet til heste med problemer med at holde huld. Desuden er det meget kompakt. 600 g. fylder kun ½ liter. Jeg fodre pt med: 600 g. Lucerne 600 g. Fiver Pellets Vitamin/mineral Roepiller Gulerødder Og det ser pt super ud. Nu venter jeg så bare spændt på at vi når hen til marts som er starten på den kritiske tid. Men jeg ville helt sikker søge efter et kompakt foder. Et foder hvor den fik alt hvad den skulle bruge, men hvor det kun skulle udfodres i lille omfang (som fx. Fiber Pellets). For på den måde så skal den jo spise mindre, men får stadig alt hvad den skal ha. For helt ærligt. Mellem 5,3-6,3 kg. foder dagligt for en hest der ikke gider spise. Stakkel. Desuden vil jeg tilslutte mig ovenstående. Man kan sagtens fodre sin hest tynd på stivelse. Og mange heste mister faktisk også lysten til at spise hvis de får meget store mængdre stivelse. Det har jeg i hvert fald set flere gøre. Så skift foder. Kontakt en foderekspert (uafhængig!!!), fortæl om dit problem, så kan vedkommende helt sikkert hjælpe dig med at finde det helt rigtige foder til din hest.
** Trine **
Ejer af: Nydam's Mr. Milan Ejet af: Frosti - Hustyrannen
Søger du billeder af varmblodshingste? Så prøv at kontakte mig. Jeg ligger inde med MANGE! Også tyske og GAMLE.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stivelse |
|
|
Istedet for al det korn/stivelse, ville jeg bruge fiberpiller istedet. Der er kommet flere forskellige af disse produkter..
Mvh Camilla.
*********************** www.kaabers.dk ***********************
Barock'er samt vejledninger i trickstræning. Barockhest & Pinto-Barocktype 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå for søren ... |
anjasm |
17-01-2010 04:50 |
|
Ups, den med byggen havde jeg lige overset Tåler hun heller ikke varmebehandlet byg? Hvis ikke, dur Build Up, som jeg først foreslog jo ikke. Men under alle omstændigheder, synes jeg stadig hun får for meget korn ... og ja, som en anden skriver, kan man godt give 1 kg. majs, men jeg synes ikke man bør give 1 kg. majs sammen med alt det havre oveni! Tror jeg ville prøve med Linamix og roepiller i stedet for havren så.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bruger også Videbæk Hestekraft Ekstra |
Becs |
17-01-2010 06:22 |
|
dog i et helt andet forhold end dig. Til en 600 kgs hest bruger jeg 1.5 kg videbæk og 700 g havre i døgnet. Så jeg tror, du skal ændre lidt på din fodersammensætning. 4 kg havre kan en hestemave slet ikke omsætte. Altså det er spildt energi/mad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alt det korn.. |
inger christensen |
17-01-2010 06:51 |
|
fylder hestens mave, så det er da klart den ikek kan spise mere. Din hest får over 6 kg foder dagligt ??? det er da klart den ikke kan få mere ned i sin mave. Når du så samtidigt gerne vil ha den også skal spise 15 kg hø, ja så er der desværre bare ikke plads til alt det hø i dens mave. Væk med alt det korn. Find et fuldfoder produkt af et godt og anerkendt mærke. Gi den maks 3- 3,5 kg fuldfoder og så detil en masse godt wrap eller hø. Du tilfører hesten en masse korn som den slet ikke kan fordøje, det skal du simpelt hend væk fra. Når du får smidt alt det korn ud af dens foderplan, vil du hurtigt opdage, at den nemt kan spise 15 kg hø eller wrap og så skal der nok komme sul på side benene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere grovfoder... |
|
|
Jeg er fuldstændig enig med de andre! Når man sammensætter hestens foder, bør man tage udgangspunkt i hestens grovfoder og herefter supplere med kraftfoderet. Som andre også skriver, så bruger hesten rigtigt meget energi på at omsætte alt den stivelse, hvilket så bevirker, at hesten i stedet taber huld... altså det stik modsatte af hensigten. En anden ting, er at din hest er i risikogruppen for bl.a. kolik, men også mavesår, når den fodres med så meget stivelsesholdigt foder, samt meget lidt grovfoder (ved godt at den har adgang til 15 kg, men det hjælper jo ikke, når hesten altid efterlader meget tilbage) Mit bedste råd til dig, vil derfor være: - Fri adgang til hø/wrap (modsat de stivelsesholdige fodermidler, hvor hesten bruger energi på at omsætte disse, - så er det, det modsatte, der gør sig gældende ved fodring med godt hø/wrap,- her "producere" hesten faktisk varme i stedet for... hvilket, man må sige at hestene i høj grad også har brug for i øjeblikket, med det vejr vi har!
- Supplere med et godt kraftfoder, uden for meget stivelse... måske du skulle kigge efter et lidt mere koncentreret vit/min præparat således, at hesten kan bruge tiden på grovfoderet!
Jeg kender ikke dit nuværende foder fra Videbæk og hvis hesten, er dækket ind med vit/min på 1,3 kg dagligt, - så lyder det ikke "afskrækkende." Hvis hesten fortsat behøver ekstra, så er olien rigtig fin til dette formål. Majsen (varmebehandlet) ville jeg være mere påpasselig med, da majs jo indeholder rigtigt meget stivelse, - også selvom varmebehandlingen, har gjort det lettere tilgængelig for hesten at omsætte det. Men i en kortere periode, kan det være ok at bruge, - blot du husker at fodre med rigelige mængder grovfoder. Jeg foretrækker personligt at bruge fiberpiller (HorsePro fiber eller Fiber pellets) som supplement, da disse kun "indeholder sunde ting for en hestemavse (fedt og fibre)... Og så mener jeg faktisk, at de er mere økonomiske i brug, end majsen!
Med venlig hilsen Lone...
Stald Julshede...
Stifter af facebook gruppen:
Autisme: "Mennesket bag! - / Er Du Rigtig Klog!" ¤ autisme-GROUP ¤
Alle er velkomne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havre mm |
lindatot |
17-01-2010 11:56 |
|
jeg synes også at den får for meget havre. men har du fået tjekket tænder på den? for ungheste kan godt have noget med tænderne.. de fleste vil spise deres hø/wrap, også selvom de er kræsne.. men selvfølgelig har den ondt i munden vil den jo kun spise lidt for at overleve.. men ellers wrap/hø ad lib.. god vitaminer. og evt godt kraftfodder. ikke alt det havre, det er ikke godt. ved at inden for travhesteverdenen giver de dem spandevis af havre, for at bevare energien.. men man ser jo ingen fede travheste på banen.. min egen travhest får wrap ad lib. vitaminer. roepiller. lidt kraftfoder.. og hun er fed som en damptromle.. mine islændere får wrap ca 5-6 kg. mange roepiller. og vitamin briks.. de er også fede. mine føl får wrap. fohlengold fra hippolyt. og vitamin og roepiller
6 heste søger part ved lemvig. frieserblanding fra 09 sælges 12000, byd. traverhoppe 8, inkl alt udstyr 10000 . billeder på profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med julshede |
|
|
hej Jeg er meget enig med de andre, for meget krybbefoder. Ved godt din hest vokser , Men har du tænkt på om din hest kan have orm. Bændelorm, kan ikke ses i alm gødnings prøver, og det bliver mere og mere udbredt. almindelig orme kur tager dem heller ikke. Det kan kun ses ved blodprøve eller et bestemt laboratorie, som kan tjekke det. Vores dyrlæge vil overveje at begynde at anbefale tjek af det, hvert år, fordi hun har oplevet ret mange i vores område med bændelorm. Begge vores har fået det, og har reageret meget forskelligt. men tabte sig begge to. Den ene åd alt den kunne komme i nærheden af og drak den del vand. Den anden spiste sit hø, meget langsomt, gik ligesom bedre med wrappen. Nu spiser de helt almindeligt igen, og vi kan begynde at holde huld på den store pony. Meeeen det er dyrt at fodre bændelorm i det lange løb, så meget billigere at få taget en test, hvis dette skulle være et argument  Men det kan jo også være tænder hvis den ikke så gerne vil spise stråfoder. Men jeg ville klart startet med at få alt det krybbefoder væk. Men tænk over det med orm, eller gå ind google. Det kan have ret alvorlige konsekvenser for vore små hypper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej alle sammen. |
|
|
Tak for de gode ideer. Ja hun er tjekket for tænder og orm af alle former og blodprøve . Har bare fundet ud af at hun er en hest som man intet skal lave om på. Altså på det sidste har hun fået vand i kryppen og mad en en spand og der hun begyndte ikke at ville spise . Men får så nu mad i kryppen igen og hun har altid fået hø får foder men hun vil heller have fuldfoder. (desværre) Har prøvet at gøre sådan at un skal spise alt sit hø før hun får mad men kan jo ikke vente i en evighed . Men men nu vil jeg tage op med min dyrlæge om jeg giver for meget stivelse . Men kan godt være jeg har skrevet forkert med det havre for det er bare ca 3 -4 kg. Fik af vide af nogen andre fra stalden som så hvor meget jeg giver at det ikke en gang er 3 kg. Så nu må jeg hellere veje det  Endnu en gang tak for de gode ideer. 
//Hatter. >o< Hellere såres af sandheden end glædes af løgnen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
Hej Jeg er i samme båd. Har en fuldblodshoppe på 5 som er igang med omskoling til alm. ridning. Her er hvad der er blevet udregnet til hende. Havre 750g Majs 750g Fibrepellets 900g Scandinavian müsli 800g Salvimin grøn 75g Olie 3 dl Salt 30g Biotin 2 skefulde Roepiller 500g Lucernewrap 2 kg Wrap 10 kg Det virker! Langsomt, men sikkert. Biotion er selvfølgelig ikke en nødvendighed 
"Slå følge med dem der siger de søger sandheden, men vær varsom med dem der siger de har fundet den"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalalala |
|
|
Mange gode forslag! Har dog ikke fået læst dem alle, så undskyld hvis jeg skriver noget af det samme tihi... Hesten kan kun omsætte 2 kg. foder pr. måltid, resten ryger lige igennem. Da maven ikke kan indeholde så meget. Hvis en hest for for meget korn, eller store mængder foder som din gør, bruger den energien fra kornet til at omsætte foderet. Derfor tager den ikke på, men kan faktisk komme til at tabe sig i stedet. Fordi den energi den for fra sin mad, skal bruges til at omsætte det andet mad i stedet for at sætte sig på sidebenene. Jeg ville give wrap/hø, som du giver nu. Tilbyde den så meget som muligt om dagen, men i små portioner så den ikke bliver "træt" Evt. ude på folden hvis du har mulighed for det, så den skal "kæmpe" lidt for sin mad. Mit forslag til en foderplan: 1,5 kg. horsebalance fra TM, tilskudsfoder til ungheste (alle kan få det, min på 9 fik det), stort indehold af protein, med kun omkring 5 % stivelse. 500-1000 gr. lucerne med olie. Gode fibre til maven, smager godt, giver god tyggetid osv. 500-700 gr. Linamix. Fedende men med de gode fedtsyrer. Behøver kun 100-200 gr. pr. 100 kg. hest. 1-3 dl. Feed support fra Blue Horse, indeholder omega 3 og 6 fedtsyrer og feder. Hesten skal lige vænnes til det. Stadig fordelt på 4 gange. Hesten tager bedre på hvis foderet er fordelt på flere gange, så den kan nå at optage det. Kender ikke det dangro foder og dets indhold, men det kan måske også bruges i stedet for horsebalance. Er hestens tænder tjekket? Har hesten orm?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|