|
|
| En halv hov, hvad gør man??? |
|
|
Ja, okey, måske er den ikke helt halv, men dette var, hvad der mødte mig, da jeg hentede min hest på folden idag..
det skal lige siges, at hun har trådt sin sko af..I går sad den fint på.
Jeg synes, det ser rimelig skidt ud, men hvad synes I??
jeg ringfer selvfølgelig til smeden på tirsdag, men selvfølgelig skal der lige være heligdag imorgen.
tror I han kan sætte en sko fast i det det?? Eller skal der noget kunsthov på??
Eller vil hun skulle gå uden sko i en periode?? - og hvor lang tid, vil det tage at vokse ud igen??´
jeg tror, jeg har tænkt alle mulige ting igennem nu, men kan slet ikke finde ud af, hvor alvorligt eller ikke, det er...
Mvh Jenny
"mirakelkur eller erfaringer med SARCOIDER søges"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil mene |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
30-05-2004 22:26 |
|
at smeden enten sætter kunsthov på, eller en limsko. Jeg tror i hvert fald ikke, at han kan sømme en sko fast på det stykke der...
Hvor lang tid det tager førend hesten har en hel hov igen ved jeg ikke. Men mon ikke du kan få det til at gå lidt hurtigere, hvis du giver hesten biotin?!?!
Vrinsk fra Lilar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej jenny |
inger christensen |
30-05-2004 22:32 |
|
få fat på din smed i morgen eftermiddag og snak med ham.
Jeg ved min smed har lavet et flot arbejde på en hest som havde skåret en del af hoven af i en trailer.
Han brugte noget matriale som størknede og dannede en "ny" hov
imc
med ærlighed når man længst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kunsthov... |
|
|
... er der nogen af jer, der ved, hvordan det foregår, når de sætter sådan noget kunsthov på???
eller, hvad det evt. koster?? - bare så man lige er forberedt..
Inger
Jeg kan jo desværre nok ikke ringe til ham imorgen pga. helligdagen..
Jeg ringer bare til ham tirsdag - han kommer jo alligevel tidligst der..
Det er bare så frustrerende, at sådan noget lige skal ske i forbindelse med en helligdag.
Inger, har du forresten avlet en hest, der hedder Gira??
Lilar
hun får i forvejen B-vitamin, men jeg havde godt tænkt på at købe noget biotin også - bare lige for at booste det lidt..
Mvh Jenny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har lige |
|
|
....fået lagt sko på vores ungheste uden problemer. Deres hove så ikke bedre snarere værre ud. Så jeg tror ikke der bliver problemer med at lægge skoen på normalt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg har jenny |
inger christensen |
31-05-2004 07:37 |
|
nu ikke selv avlet den men hun blev indkøbt hos en bekendt som havde fundet den og dens mor på et heste marked.
Hvi du vil høre hele historieb om hendes lidt mærkelige navn , ja så kommer den her.
Gira var så lille og tynd og i meget ringe stand. hun var så mager at hendes knogler imellem ørerne lignede de små horn giraffer har imellem ørerne. Hun var meget langbenet og med en meget lang hals.
blev omgående døbt giraffen for hun lige simpelthen en giraf. I løber at et år voksede hun sig fin og flot og beholdt så navnet gira.
Kender du hende og ved hvor hun er blevet af.
Jeg fik godt nok et brev far hendes ejer men nåede aldrig at få skrevet tilbage før brevet og adressen blev væk.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| charlotte... |
|
|
Det lyder da dejligt, så er jeg lidt mere optimistisk, synes bare selv, det så meget voldsomt ud..
Mvh Jenny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inger..... |
|
|
...Ja Gira står der, hvor jeg har min hest opstaldet (i roskilde). Hun har lige fået føl, så du er blevet "mormor"..
Synes lige du skal se et billede af dem. Havde nemlig lige kameraet med ude i går.
Gira med følle
og lille følle alene - det er desværre ikke så skarpt, kan ikke helt finde ud af at bruge det kamera ordentligt
Er de ikke søde??
Mvh Jenny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej jenny |
inger christensen |
31-05-2004 10:18 |
|
gud hvor er hun blevet flot og sikke et føl.
tak for at jeg fik mulighed for at se hende i voksen størelse.
hvor er det dejligt at se hun er blevet mor til sådan et dejligt føl.
Kan du ikke give ejeren en hilsen fra mig, hvis hun har min adresse må hun meget gerne skrive til mig. den jeg har er jo en meget gammel adresse og fra da ejeren boede i jylland.
håber du har mulighed for at sende billederne til mig på emdegaard@christensen.mail.dk.
Min datter sover i øjeblikket men hun bliver også glad når hun ser gira igen. Gira en en af dem jeg er ærgelig over vi solgte men man kan jo ikke beholde alle heste.
imc 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Biotin |
|
|
De fleste hestes hove vokser meget hurtigt her om sommeren pga varmen og græsset, så jeg tror ikke du får den store effekt ud af at give biotin (det virker heller ikke sådan lige fra den ene dag til den anden). Medmindre din hest er meget sart mht hvor sømmene sidder, tror jeg heller ikke din smed får voldsomme problemer med at få en sko sømmet på. Er det billedet, der snyder, eller sidder der en stump søm i hoven? Hvis der gør ville jeg pille det ud, hvis du da ikke allerede har gjort det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv øv øv |
|
|
nu var jeg lige blevet optimist over, at I sagde det nok ikke var SÅ slamt, og hvad sker der så???
da jeg kommer ud til hesten idag, har den også knækket et lige så stort stykke af i den anden side..
Øv Øv Øv
Det er jo nok knækket af, fordi den har gåët skævt pga det manglende stykke, men ØV, nu tror jeg ihvertfald ikke, at der kan sidde søm fast.
ditte
Der sidder ikke nogen søm i.. det stykke der er flækket af, er helt ind til sømmene, så barë rolig - det ville jeg have set..
Mht. biotin, så tror jeg også bare, jeg fortsætter med mine b-vitaminer.. Tror ikke rigtig, jeg ville kunne få den til at spise biotin på denne årstid - der er jo masser af græs, som smager bedre...
Inger
jeg sender dig en mail
Mvh Jenny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kunsthov |
|
|
Min smed har noget stads i en sprøjte som man i grelle tilfælde kan bygge en HEL hov op af... det er dog ret pebret (hvis der skal laves en hel hov koster det 1500!!).
Shalu fik på et tidspunkt et par linier lagt i da dens hov så nogenlunde ligesådan ud som dins... (han sømmede derefter skoen på som normalt... Dog har den fået bagsko på forhovene da der er en ekstra af de der optåer og en ekstra af dem holder så godt som to ekstra søm siger han
Han sagde det kostede 100kr pr skud... men min søde smed skrev det aldrig på regningen...
Skoen sad fint fast derefter... men jeg tilkaldte ham dog lidt hurtigere end normalt, da jeg ikke ville risikere noget...
Iøvrigt er Shalu nu kommet på ungolat kur... for at give den et boost så hovkvaliteten på sikt forbedres... den døjer nemlig meget med flækkede hove.
Dens hove vokser meget langsomt og er fra sål til kronrand ca. 1,5 år om at vokse ud mod normalt ca. 1 år (igen ifølge smeden) hvorfor hornkvaliteten i bunden hvor skoen jo skal side fast er dårligere end normalt... så nu prøver vi den dyre ungulatløsning...
Derudover bruger jeg Cornucrescine og Hypona hovolie til dens hove...
Hilsen
-Matilde og Snigerdyret -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mht biotin |
|
|
hejsa
selvfølgelig kan du få den til at spise biotin på denne årstid.
du kan få det både flydende og i pulver og det er altså meget små mængder den skal have. det flydende kan du fks komme på et stykke brød til den...og hvilken hest vil ikke have en godbid selv om der er græs ?
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| først smed torsdag |
|
|
Har snakket med min smed idag, og han kom først på torsdag.. han var meget rolig, og sagde til mig, at der ikke ville ske noget..
hmm, jeg synes nu stadig ikke, det er så fedt, når hesten ikke kan gå ordentligt. Den ene hov er jo noget kortere end den anden nu.. Øv øV
Mathilde
Det var da en dyr omgang - det håber jeg selvfølgelig, vi slipper for, men nu må vi se...
Han nævnte også, at der var mulighed for kunsthov..
Hun havde forresten en bagsko på med 2 x optå - det er nemlig en baghov, du kan se..
Jeg tror faktisk, det er de 2 x optå, der er problemet idet, hun træder på skoen med det andet ben, og så river hoven op over den ene optå.. Sidste gang sad optåen inde i hoven - vi fjernede den så, men denne gang har hun åbenbart revet halvdelen af hoven af..
Sjanna
Jeg tvivler på, at min sarte, kræsne hest gider at spise biotin nu.. Så skal jeg til at blande det med klid, og det skal den så have hver dag... Men det kommer slevfølgelig an på, hvilken form... Hvis man kan få det ligesom B-vitaminen fra Blue Hors, kan den nok godt overtales..
Men som nævnt før, så burde hesten vist være dækket meget godt ind på denne årstid - den går på døgnfold med rigtig godt græs..
Mvh Jenny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hæ hæ Jenny |
|
|
Jeg har heldigvis ikke fået lavet en hel hov... men min smed fortalte om et kursus han havde været på hvor netop kunsthoven havde været demonstreret... det var i den anledning han fortalte hvad prisen på sådan en omgang ville være...
Prisen han sagde pr. "sprøjt" var ca. 100kr (men gratis for mig altså)
Med hensyn til Biotin er det ikke altid det er nok... hvis hesten på et tidspunkt har været i vitamin underskud vil det altid være hoven der bliver forsynet sidst... derfor ungulat kuren der booster det hele så man er sikker på hovene også får... derefter kan man bruge biotin...
Hvis du har problemer med at hesten jokker op i optåerne kunne det jo være at klokker var en god ide.. dog burde optåen vel være banket så langt ind at hesten ikke kan komme til at jokke på den (men nogen gange er de selvfølgelig nogle Houdiner)
Skriv hvad løsningen bliver ikke
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| matilde |
|
|
...mht hendes hove, så er de ellers i rigtig god stand ellers. Jeg ville bare have noget, der fik dem til at gro hurtigere nu, pga. det manglende hov..
mht. optåen, så træder hun ikke op på optåen, men på bagkanten af skoen med den anden hov.
Altså hvis hun står stille, så stiller hun sig sådan, at hun med den ene hov står på bagkanten af den andens hov sko - forstår du , hvad jeg mener??
Når hun så skal rykke sig/sætte i bevægelse, så løfter hun selvfølgelig det nederste ben først, så hun får trukket hoven op over optåen og skoen.. Det mener smeden´ihvertfald er problemet..
jeg har egntlig ikke haft problemer med hende før, men for en måned siden, lavede hun lige netop trikket. Hun fik så sat skoen på igen, og derfor har vder været ekstra huller i den hov. Derfor er det ekstra ærgeligt at det igen er den samme hov - øv øv
Men jeg håber da, at vi kan nøges med sådan et par af de der sprøjter, så jeg ikke bliver helt ruineret..
Tænkte på, at smeden måske kunne lime en sko fast.. Er der nogen, der har erfaringer med det???
Mvh Jenny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| behøver ikke være så slemt |
|
|
jeg tror ikke det nødvendigvis er så alvorligt.
Heste uden sko kan godt få sådanne hove, bare det ikke ligget på støttepunkerne, ser det værre ud end det er. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hæ hæ... ok |
|
|
Jeg forstod det bare somom den joggede op på optåen... kunne heller ikke forstå det  men på denne måde virker det jo meget logisk... og irriterende.. når man sådan kan se det ske...
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kunsthorn... |
Christina (Frühmi) |
02-06-2004 11:25 |
|
...tag du det bare helt roligt, Jenny!
Frühmi har overlevet at have fået fjernet 1/3 af hoven og så efterfølgende få bygget den op af kunsthorn (kald det en hovprotese om du vil).
Jeg kunne forstille mig at din smed vil give den lidt kunsthorn på for at have noget at sømme i, og så lægge en sko på den igen.
Kunsthorn er dyrt...især hvis man som Frühmi skal have anselige mængde af det, men det er beder at få lagt det på nu, end at hoven bliver ved med at flække til der tilsidst ikke er noget at sømme i...
Chris, Fjederfoden & GrislingenAlle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs - Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| christina |
|
|
ja, jeg regner efterhånden også med det bliver kunst horn, der skal på... Især fordi hoven nu ser lige så slem ud på den anden side, så nu er der ikke særlig meget hov tilbage..
Hvad havde din hest lavet siden den manglede 1/3 del af hoven???
Og hvor mange omgange skal den have sådan noget kunsthorn på i??
Min hest er temmelig halt af det nu - den kan skridte, men det er også det, så jeg venter bare på,. smeden kommer imorgen..
Men så vil jeg da prøve at være optimistisk over det igen...
Mvh Jenny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|