Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

OCD? :(
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 22:04

Hej Ænder.

Min smed fortalte mig i sidste uge at min hest havde galle i haserne, jeg havde ikke selv set/mærket det - overhovedet .. Af den grund tror jeg det er kommet fra den ene dag til den anden da jeg nu mærker ben efter hver dag..

Han er ikke halt, varm eller øm, gallen fylder ca en tommelfingersnegl på hver has, præcis samme sted..

Dyrlægen kommer her i løbet af ugen, men kunne egentlig godt tænke mig at vide hvad jeg skal forberede mig på her..

Tror i det er Mus - spat - pga ridning (han er lige startet i tilridning) eller noget helt andet ?

Hilsen en fortvivlet og nervøs

RegitzeReenberg

Mor til Oliver - 15/9-09

Uden Bellami, men med Stensgårdens Mistral <3

Hest sælges!!

www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=343728

0
0
Svar på denne tråd

Galle..
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 01:44

Må indrømme at det lyder lidt mystisk at hesten har "galle" der ikke fylder mere end en tommelnegel og på begge ben samem sted.

Hvis hesten var generret i leddet p.g.a. f.eks. mus er det mest logiske vel at gallen er i et større/mere ureglmessigt område.

Hesten behøver jo selvfølgeligt ikke være halt af ocd men hvis en ikke virker uolplagt eller ked af (øm træt ect) arbejdet ville jeg ikke bekymre mig det store.

Min egen blev meget uvillig imod at gå frem eftersom hendes knæled var generret af hendes ocd, hun havde ikke hvad jeg forbinder med galle men det er jo et stort område. Hendes hud så godt nok lidt anderledes ud i området omkring knæledene når hun bevægede sig..
Efter hun var blevet opererret var hun ikke meget for at gå hurtigt og gik lang tid før hun var nogenlunde normalt fremadgående i trav.

Jeg går ud fra at du har tjekket boxen for uregelmessigheder og kanter? kunne det tænkes at hesten har en vane med st sparke/klø/læne sig op ad en kant som kan have givet disse mærker? (ala piphas?)

Du kender din hest best selv og hvis han ikke virker uoplagt har det sandsynligvist kun kosmetisk betydning indtil videre.. men er godt at få tjekket op på det så du evt. ved om det er noget du skal tage hensyn til fremover :-)

Held og lykke
AK

Lands End
Hoppe F:Lancier

MF: May Black

0
0
Svar på denne tråd

ikke unormalt
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 07:32

en hest der er sat i ridning bliver jo pludselig belastet og derved kan galle opstå. Dog sker det sjældent i haserne mere i kodeled. OG sjældent i begge led i samme str.

Men jeg er mere forundret over du ikke selv har opdaget det at det er smeden der skal fortælle dig det

Kontakt din dyrlæge og få en snak er mit bedste råd.

Karina

Springsadel Stübben Siegfried MF special sælges

sort -Bom 32- 17" sæde

4000 dkk

0
0
Svar på denne tråd

galle er vel almindeligt...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 08:53

det behøver ikke være farligt - så lad være med at tage sorgerne på forskud. Har selv haft en hest der fik galle af ikke at blive redet i et par dage. Jeg har en veninde hvis hest får galle af at stå for længe i boksen.. Selvfølgelig kan det sikkert betyde mange ting - men hør hvad dyrlægen siger først inden du helt opgiver..

*Kimmie*

Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

Tilbyder opstaldning i 6690 Gørding skriv en PB

0
0
Svar på denne tråd

12334456
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 11:57

mange tak for jeres svar (o:

Landy - Jeg har tjekket for alt der kunne give dem, både fold og boks og har intet kunne finde.. Han står på madras i boksen, så han ligger heller ikke på beton..

Karina - Nu skriver jeg jo netop at jeg tror det er kommet fra den ene dag til den anden når jeg IKKE selv har opdaget det. Jeg mærker ben hver evig eneste dag, og jeg vil æde min gamle hat på det ikke var der dagen før..

Kimmie - Jeg har skam heller ikke opgivet, jeg blev bare ret så nervøs da jeg så det, det er ikke noget jeg selv har oplevet før - og straks tænker man jo det værste..

RegitzeReenberg

Mor til Oliver - 15/9-09

Uden Bellami, men med Stensgårdens Mistral <3

Hest sælges!!

www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=343728

0
0
Svar på denne tråd

galle i benene
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 17:25

Hej

Galle er oftest fuldstændig harmløst!

Du har allerede fået mange fine svar: Træning, for længe i boks osv - og måske særligt i øjeblikket hvor din hest måske står meget stille på fold (pga vejret) samt lidt længere i boks end han plejer og måske heller ikke helt får den træning han plejer hvis du er hæmmet af vejret??!

En smule galle i haserne kan også være forårsaget af nyt foder eller foderskift? Eks en ny balle wrap som måske er lidt mere våd end den foregående? Eller nyt foder/anden mængde osv. Eksempelvis får min den ene lidt galle i haserne hvis hendes foder indeholder det mindste byg samt ved indgræsning......

Bedste hilsner

Mette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 18:11

Jeg har altid lært at hvis det er ensartet galle, altså ens på begge ben er det ikke noget "farligt"

Men det kommer af en grund, og der kan være rigtig mange... :P

Hilsen

Christina

Lykkelige ejer af en dejlig shagya dreng

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider