Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hø Mug
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 17:34

Hej Nogle af mine høbalder har, på den en side, fået lidt mug, som nærmest kan børstet af ( Det støver og falder af). Ellers er de ikke dårlige, heller ikke inden i. Er det forsvarligt at give hestene det, hvis man børster det af?

HILSEN JOAN

0
0
Svar på denne tråd

Spør på en anden måde
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 20:28

Ville du give det til din hest?

HILSEN JOAN

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 21:04

nej det ville jeg ikke svampe sporene kan godt vær i høet alligevel... ville du spise rugbrød hvor det er mug på nogle skiver og andre er der ikke noget på i samme pose ?

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 21:31

Tak for svar og for at være helt ærlig angående rugbrødet. Så har jeg da gjort det i mine studiedage en sjællend gang :-)Selvom jeg godt ved at der kan være sporer i det man ikke kan se.

Synes bare at jeg havde læst et sted at man kunne skylle høet med vand for at få sporerne 96% væk.

HILSEN JOAN

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 21:50

der må jeg melde pas :) men ville ikke give mine heste noget jeg ikke selv ville spise

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville nok godt turde
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 23:13

Hvis det kan børstes væk, er det så mug? Er det ikke nærmere støv?

Jeg ville nok godt turde fodre med det, hvis det er sådan at det virkelig kan børstes væk.

Jeg smider så heller ikke en hel pakke rugbrød ud fordi der er mug på et par af skiverne, i hvert fald ikke hvis der ikke er andet rugbrød i huset....

Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget mug der er tale om, men det lyder som om det er meget lidt og overfladisk nu du skriver det kan børstes væk og kun er helt i yderkanten af ballerne...

0
0
Svar på denne tråd

At fodre med muggen hø
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 07:45

De fleste som har hø på nuværende tidspunkt og som ikke har "pakket" dem ind i halmballer, de vil opleve "det støv" af sporer som du nævner du har på dit hø.

De kan se ud som om man kan støve/børste det af, men hvis du gransker et hø-strå ganske nært, så vil du kunne se masser af sporer som stadig sidder fast på strået.

Det er ikke farligt for hesten at spise høet når der er tale om sporer (og ikke mug) - men der er tale om, at du øger risikoen ganske væsentligt for, at din hest udvikler luftvejssygdomme ved at fodre den med dette.

Nogen vander deres hø for at "sikre" at sporerne ryger direkte i maven og dermed ud igennem tarmsystemet og ikke laver noget ravage i luftvejene. Men det er ikke sikkert man sådan får "bundet" alle sporerne, så der er stadig risiko forbundet ved at fodre din hest med det.

Nogen heste er super sarte og udvikler straks hoste osv hvis de får serveret sådan en omgang hø - andre er mere "hårdføre" og spiser det uden problemer. Nogen opdager end ikke at deres hø er fyldt med sporer, for man skal nogen gange ret tæt på for at registrere det, med mindre det støver for vildt, når man kaster det ned fra hø-loftet eller hvor man nu opbevarer sit hø.

En tommelfinger-regel er - ikke at fodre din hest med ting som ikke er i orden. Og i princippet er det ikke i orden at fodre med dit hø, når det er fyldt med svampesporer.

Har du et alternativ til hø (f.eks god wrap) så foder den hellere med det.

;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd

Tak for flere svar
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 19:07

Hej igen

Nu fik jeg tjekket mit hø igennem og det var være end jeg havde regnet med. Så nu har jeg taget konsekvensen og sorteret rigtig meget fra også må jeg ud og købe noget nyt. ØV der røg de penge :-( Men jeg vil jo ikke risikere noget. Heldigvis ingen hoste heste her.

Hvordan ser man forskel på sporer og mug? Der er nemlig lidt blå lignende vækst på enkelte strå (de helt slemme af dem).

Og lillian hvad mener du med pakket ind i halmballer?

Nu tænker jeg så på hvordan man kan forhindre det til næste år.

I de år jeg har brugt mit høloft har jeg altid købt bigballer og da har jeg aldrig haft problemmer. Nu har jeg skiftet til 15 kg baller og også skiftet bondemand. Så nu tænker jeg er det balle størrelsen, bondemanden eller den kolde vinter der har gjort det. Eller har jeg bare været uheldig. Hvad gør I for at høet holder? Jeg kan bedst lide at fodre med hø. Men det kan være at jeg hellere skulle fodre med wrap.

HILSEN JOAN

0
0
Svar på denne tråd

Hø ...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 21:26

Jeg pakker også mit hø ind i halm, dvs. stakker høballerne ovenpå halm ... helst laver man ligesom et hul i halmstakken, hvori høet lægges, så det er dækket af forneden og i siderne, har man små halmballer kan man også stakke halm ovenpå høet.

Jeg bruger halm i bigballer, der laver jeg 'huller' i stakningen og putter høet, hvor der skulle have stået en halmballe.

Puhh ... det lød vist lidt indviklet, men jeg håber du forstod meningen ;)

0
0
Svar på denne tråd

Pakke ind i halm
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 08:15

Hej Joan,

Jeg gør præcis som anjasm - dog har jeg små baller halm jeg pakker omkring mine små baller hø.

Jeg bruger både wrap og hø til fodring af mine. Høet får de indtil det er koldt nok til jeg kan åbne en balle wrap og den kan holde.

;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider