Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Løsdrift og tynd hest?(langt)
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 01:21

Jeg ligger søvnløs og skriver af samme grund for at få lidt fred i sjælen.

Jeg fik min hoppe Balagia tilbage den 21. november 2009 fra samme sted som Yasmin kom fra - hende der blev reddet fra vanrøgt.

Min Balagia var solgt til disse syge mennesker, som desværre formåede at få afmagret min hoppe godt og grundigt inden jeg opdagede hestenes forhold. Jeg begyndte langsomt at fodre hende op da hun kom tilbage og hun tog gradvist på.

Da hun havde stået spærret meget inde, sikkert døgnet rundt og i den grad manglede almindelige muskler, som heste normalt har ved at bevæge sig, så mente jeg, at løsdrift var godt. Alt gik også fint indtil det begyndte at blive isvinter og ca. fra jul af begyndte hendes vægtøgning at stå stille, hun var dog ikke længere radmager, men "kun" til den tynde side. Og mangler derfor meget for at ligne sig selv, da hun normalt er en stor, bred hoppe med megen grundmuskulatur og uden hun bliver redet.

Sagen er den, at jeg står på et hestested hvor der kun er plads i løsdriften så jeg kan ikke tage hende ind på boks nu. Så skal jeg flytte og det ville jeg være ked af, da det normalt er et rigtig dejligt sted. Men omvendt skal hun også kunne komme sig helt - også selvom det er isvinter.

Problemet er måden der fodres på holdt op imod min tynde hoppe og isvinter: Hestene får ikke krybbefoder om morgenen, men "kun" om aftenen; 1 gang i døgnet, da princippet i stalden er mere grovfoder end krybbefoder og de andre heste mangler heller ikke noget. Hestene får fuld adgang til wrap fra kl. 0.700 - 16-17.00 tiden, når de er på fold og boxhestene får wrap til natten og løsdriften noget wrap, men ikke for meget da den vallak som Balagia står sammen med ikke må blive tykkere end han er. Så der kan ikke gives fx ubegrænset wrap om natten.

Så hvad gør en klog?

Det er en lille stald; vi er 5 incl. mig, der kører det på delebasis med alt og der har indtil videre ikke været stemning for at fodre om morgenen. Det mener den anden der har morgenvagten ikke at hun kan nå (det er mig og en anden der deler hverdagsmorgenerne.

Nu skal vi holde møde på lørdag og mine tanker har kørt i ring hele dagen. For selvfølgelig skal min hest kunne tage på, men hvad kan jeg gøre? Det kan ikke blive ved på denne måde og i næste uge må jeg selv tage ud og fodre ekstra.

Håber i super skønne HNére kan komme med nogle super-råd eller blot jeres mening om hvordan jeg skal håndtere det?

Kh. Tine

"Den vej, som som ikke starter i Hjertet, ender blindt."

Antines Arabians Dk

PH Balaton El Antines

OX Avlshingst

Bedækning tilbydes i 2010

se præsentation for info.

Balagia

OX Guldhoppe

0
0
Svar på denne tråd

Du må selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 02:47

sørge for et meget varmt dækken (400-500 gram og af god kvalitet) og så fodre ekstra, HVER gang du selv er der.

Du kan vel tage hesten ud af løsdriften og fodre i en spand med lidt godt og koncentreret foder:

Linamix/hørfrøkager + lucerne (du kan give op til 1 kg om dagen)

Lucerne med ekstra olie

Majs+ lucerne+ 3 dl olie

Selvom det så kun er fem dage om ugen, er det bedre end ingenting ekstra.

Vi har nogle slankeheste i løsdriften her, som har fri adgang til halm og frøgræs og får afmålt wrap til natten - de er doblet op i wrapmængde her når det er så koldt. Den mindste, som ikke er en slankehest, kan ikke helt nå at spise NOK wrap om natten- så han kommer om dagen ind på en fold hvor en slank hest får ekstra wrap om dagen- dvs han har wrap i døgndrift.

Man må sno sig lidt. Hvis hun kan stå alene nogle timer i stalden, fx fra morgen til den første rytter kommer- kunne hun få ekstra mad + ekstra wrap inde i en af boksene, mens bokshesten er på fold.....

Det kan ikke tage mange minutter at rykke rundt, hvis alt er klart.

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero

2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm

3. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

Balagia...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 03:41

Tak for svar Eva :-)

Når hun bliver fodret aften får hun en 1,5 kg fuldfoder blanding af god kvalitet med linamix og ca. 1/2 dl. olie i.

Hun får samme portion når jeg kommer ud til hende, normalt 3-4 gange pr. uge, men pga. juleferie og syge børn desværre alt for lidt på de sidste to uger. Men det ændres nu. Hun har ikke haft dækken på, men tyk pels, har dog overvejet om det var nødvendigt med dækken, men det har det ikke været før, men da var hun også i godt huld.

Er dækken nødvendigt, når hun har sat vinterpels?

Mine heste har aldrig gået med dækken og klaret sig fint om vinteren, men nu er situationen omkring Balagia ikke normal denne vinter og ej heller vinteren er normal (eller også er vi blevet vant til varme vintre med plus/minus grader omkring nulpunktet og pløre

Hun kan ikke komme ind om dagen, da boksene kun er til de heste som står i dem - tror jeg, har ikke spurgt (og de kommer og muger dem). Jeg kan desværre heller ikke få den anden som fodrer om morgen til at lukke hende inde i løsdriften fx mens de heste i stalden lukkes ud, fordi hun kan ikke nå at vente på Balagia spiser færdigt. Der er ellers en stor låge til løsdriften, så der kan lukkes af for de andre heste mens de lukkes ud.

På folden bliver der givet wrap, så de har hele dagen. Dette gives i høhække der sidder udenpå løsdriften, på et tagoverdækket langt fladt træfodertrug langs løsdriften samt i store baljer. Dette betyder at alle kan få wrap og nok af det. Wrappen er af rigtig god kvalitet, kender ham som laver det og har brugt samme wrap de sidste 4 vintre.

Det er nogle supergode foderråd du kommer med og jeg vil øge hendes aftenration. Hvor meget kan hun klare på en fodring? Hun er 1.54 cm og har fx aldrig haft kolik.

Antines Arabians Dk

PH Balaton El Antines

OX Avlshingst

Bedækning tilbydes i 2010

Balagia

OX Guldhoppe

0
0
Svar på denne tråd

foder...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 09:11

Hej, og tillykke med du fik hesten ud af helvede.

Jeg vil mene du godt kan øge olien, yasmin fik 2 dl morgen og aften i de første 5 uger - det hjalp meget på sidebenene.

nu får hun næsten kun wrap og lidt musli 2 gange dagligt.

Et dækken vil også være godt, da de jo bruger en del energi på at holde varmen, og hvis hun er til den tynde side skal hun jo bruge energien til at tage på med.

dog vil jeg starte med et overgangs/tyndere dækken den første uge og så gradvis få et godt tykt vinterdækken på.

bare pas på hun ikke kommer til at svede under tilvænningen, da hun jo så risikere at blive syg i det kolde vejr.

held og lykke.

Jessie

I de forkerte hænder er selv det største og prægtigste dyr hjælpeløs.

...................................

0
0
Svar på denne tråd

Balagia...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 18:32

Kære Jessie, tak for dit svar og så glemte jeg at skrive i mit indlæg hvor flot Yasmin er kommet sig; du er bare hendes superhelt - jeg har tit tænkt på dig og hvor glad jeg var for at du tog hende med derfra. Hende som hentede Balagia for mig fik slet ikke lov til at komme ind på/ved deres ejendom. Inden de havde slukket for bilen stod de med hende ude lige ved siden af traileren.

Tak for dine råd, jeg vil give Bala mere olie og må ud og købe dækken. Kan du sige hvad str. hun skal bruge (jeg ved intet om dækkener )Det var rigtig godt det du skrev med at det ikke skal være for varmt.

Fortsat også held og lykke med Yasmin; jeg har læst din tråd fra starten, men har været så rystet, at jeg ikke kunne komme ud af min skal. Der er ingen tvivl om at det, at du købte Yasmin og skrev på HG, det fik sat lys på hvad der foregik dernede og det har reddet Balagia. Der begyndte folk at kontakte mig og sige hun skulle hjem. Havde hun stået der ret meget længere, så var det gået frygteligt galt - tør slet ikke tænke på det.

Så tusind tak fordi du er den du er

Kærlig hilsen Tine

Antines Arabians Dk

PH Balaton El Antines

OX Avlshingst

Bedækning/leasing tilbydes i 2010

Balagia

OX Guldhoppe

0
0
Svar på denne tråd

tak for roserne..
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 22:28

Det bliver lige lidt kort, for sengen kalder

Jeg vil gætte på et overgangs dækken i str 135, min pinto vallak på 162 cm bruger 145.

sørg for det er vandtæt så hun ikke bliver våd. når hun har vænnet sig til det uden at svede kan du ligge et varmere vinter dækken på hende, det vil hjælpe hende med at holde på kg, de bruger faktisk en del energi på at holde sig varme, og især nu hvor der har været meget lave temp. igennem længere tid.

glæder mig til at høre om hun snart kommer i trivsel igen.

Stort knus Jessie.

I de forkerte hænder er selv det største og prægtigste dyr hjælpeløs.

...................................

0
0
Svar på denne tråd

mængde pr fodring
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 12:36

de bør højest tildeles 1 kg pr fodring, da det der tildeles derudover ofte er spildt (bliver ikke udnyttet optimalt) og ved nogle faktisk kan have negativ virkning, dvs heste bruger mere på at fordøje end den indtager.

Som eva er inde på så lav en koncentreret fedeblanding.

Beklager taste og stavefejl

Bedækning tilbydes v J. Jones WMH 145

www.stenhedegard.dk

Sælges:

DV ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier (rød)

WM ´10 e J. Jones X W. April (rød)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider