Jeg ligger søvnløs og skriver af samme grund for at få lidt fred i sjælen.
Jeg fik min hoppe Balagia tilbage den 21. november 2009 fra samme sted som Yasmin kom fra - hende der blev reddet fra vanrøgt.
Min Balagia var solgt til disse syge mennesker, som desværre formåede at få afmagret min hoppe godt og grundigt inden jeg opdagede hestenes forhold. Jeg begyndte langsomt at fodre hende op da hun kom tilbage og hun tog gradvist på.
Da hun havde stået spærret meget inde, sikkert døgnet rundt og i den grad manglede almindelige muskler, som heste normalt har ved at bevæge sig, så mente jeg, at løsdrift var godt. Alt gik også fint indtil det begyndte at blive isvinter og ca. fra jul af begyndte hendes vægtøgning at stå stille, hun var dog ikke længere radmager, men "kun" til den tynde side. Og mangler derfor meget for at ligne sig selv, da hun normalt er en stor, bred hoppe med megen grundmuskulatur og uden hun bliver redet.
Sagen er den, at jeg står på et hestested hvor der kun er plads i løsdriften så jeg kan ikke tage hende ind på boks nu. Så skal jeg flytte og det ville jeg være ked af, da det normalt er et rigtig dejligt sted. Men omvendt skal hun også kunne komme sig helt - også selvom det er isvinter.
Problemet er måden der fodres på holdt op imod min tynde hoppe og isvinter: Hestene får ikke krybbefoder om morgenen, men "kun" om aftenen; 1 gang i døgnet, da princippet i stalden er mere grovfoder end krybbefoder og de andre heste mangler heller ikke noget. Hestene får fuld adgang til wrap fra kl. 0.700 - 16-17.00 tiden, når de er på fold og boxhestene får wrap til natten og løsdriften noget wrap, men ikke for meget da den vallak som Balagia står sammen med ikke må blive tykkere end han er. Så der kan ikke gives fx ubegrænset wrap om natten.
Så hvad gør en klog?
Det er en lille stald; vi er 5 incl. mig, der kører det på delebasis med alt og der har indtil videre ikke været stemning for at fodre om morgenen. Det mener den anden der har morgenvagten ikke at hun kan nå (det er mig og en anden der deler hverdagsmorgenerne.
Nu skal vi holde møde på lørdag og mine tanker har kørt i ring hele dagen. For selvfølgelig skal min hest kunne tage på, men hvad kan jeg gøre? Det kan ikke blive ved på denne måde og i næste uge må jeg selv tage ud og fodre ekstra.
Håber i super skønne HNére kan komme med nogle super-råd
eller blot jeres mening om hvordan jeg skal håndtere det?
Kh. Tine