Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Juletræet til hesten...?
Forfatter: 
Dato:  10-01-2010 19:50

Jeg kan læse at mange giver deres juletræ til hesten, men kan de egentlig tåle det. Jeg tænker mere på hvis de fx bare går ombord og æder alt for meget - læs: pludseligt foderskift...?

Måske det bare er mig, der er pyldret, for Ghillie ville da sikkert synes at det var et sjovt stykke legetøj/tyggeting, men overbevis mig lige i at prøve...

Ghillie Dhu står til avlsbenyttelse. Alt afkom kan få stambog uanset hoppen.

www.highlandpony.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tror det er fint nok
Forfatter: 
Dato:  10-01-2010 19:58

Jeg ville ønske vi havde nogle juletræer til vores heste, jeg så en hest i nærheden der virkelig hyggede sig med det.

Et juletræ spises jo langsomt, så hvis der er andet foder på folden, fx hø, wrap, græs eller evt. halm, så tror jeg altså ikke hesten vil foræde sig i det stikkende stads ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2010 20:35

Her hos mig foræder de sig heller ikke i det, der kan gå mange dage med sådan et træ.

Men hvis du er i tvivl, eller har det skidt med at give juletræet til hesten, så synes jeg da du skal lade være ;)

0
0
Svar på denne tråd

ja her ...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 10:23

.. holder sådan et juletræ ikke længe (til trods for at hestene har wrap og halm på folden) - mine forældre smed deres brugte juletræ af på folden.. og 2 dage efter var der hverken nåle eller bark på træet, og der går kun 2 heste på den fold men de hyggede sig vældigt..

mht foderskifte ville jeg ikke være bekymret, hvis du vejer bark og nåle på et juletræ så er det ikke mange kg vi taler om - og der skal altså noget arbejde til.. Det nu meget nøgne juletræ ligger stadig på folden.. hvor det bliver flyttet rundt med og gnavet lidt i. Mine heste har fået juletræer i mange år og det eneste problem jeg har oplevet er at hestene har fået harpiks om munden og på kinderne, træls at få af.. men ifht den underholdning træet har givet, så er det det hele værd..

Jeg vil sige giv du bare din hest et juletræ - den vil elske det!

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Pas på!!!
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 11:40

De kan krepere for vildt af det:

Spøg til side: Mine heste ELSKER deres juletræer, og det har endnu ikke haft nogle tragiske konsekvenser :D

Mvh

Julie

The question is not, can they reason? Nor, can they talk? But, can they suffer?

Jeremy Bentham (1748 - 1832)

0
0
Svar på denne tråd

Julie...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 13:31

Total humor Og et godt billede.

Jeg plejer også at give vores heste juletræet og det har aldrig givet anledning til problemer.

0
0
Svar på denne tråd

Alle sorter?
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 13:43

Er det alle sorter de kan tåle, f.eks. både ædelgran (normandsgran) og rødgran?

0
0
Svar på denne tråd

++++++++++++++++
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 14:32

Jeg har engang læst et eller andet sted, at ifolede hopper ikke kan tåle juletræer , så mine har desværre ikke fået lov i år . .

Diana Tornbjerg Hansen

Sommergræs tilbydes i Jerlev(7100 vejle)
tornbjerg.dk/mark

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Men det kan
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 00:17

de altså godt ;-)

Jeg vil så gerne se noget videnskabelig dokumentation for den påstand om at hopper i fol ikke kan tåle gran ;-)

All de dyrlæger, jeg spurgte, sagde - at det kunne de da godt tåle ;-)

:-) fra NinA

Ridestøvler sælges - klik her :-)

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål ca.:

FORDRINGER I DRESSUR (kun teksten - ikke billederne)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

googlede lige
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 00:25

på tannin og miscarriage (spontan abort), da det efter sigende skulle være stoffet tannin, der skulle være farligt:

"And vets often use tannins to prevent miscarriage"

"Raspberry leaves contain tannins, which have astringent properties and ... Raspberry is benificial to women who may have a history of miscarriages and ..."

De her citater tyder nærmest på den modsatte antagelse. At tannin faktisk skulle være godt ved en truende abort ;-)

Men som sagt, så var der ingen af dyrlægerne, der mente, der var nogen risiko overhovedet ;-) Og der skete så heller ikke spor ved det. Føllet blev sundt og velskabt :-D

Mine mål ca.:

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

nejnejnejnej
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 12:15

At heste ikke kan tåle juletræer er ikke et gammelt rygte.

Jeg har, efter at læst alle trådene om juletræer her på hn, ringet til henholdsvis dyrlægerne på KVL og jeg har talt med dyrlæge Henrik Busch, og begge er MEGET enige om at hestene IKKE skal have juletræer - ikke engang et. De sagde bl.a. nogen af de her ting:

-hestene er ikke vant til at spise juletræer (trådstarter skriver også om pludselig foderskift.)

-i naturen ville gran ikke være et foretrukkent træ at spise og de ville ikke røre det hvis der var andet at spise

-heste der går på fold herhjemme er vant til græs, hø, wrap og foder. Giver man dem andet kan det foresage forstoppelse, mavesmerter, og i værste fald kolik.

-hvis det er for underholdning så giv dem noget andet at lege med.

-De fleste juletræer der bliver solgt i Danmark er sprøjtet med noget så der ikke går brand i dem og dette er fyldt med stads der ikke er godt for hestemaver.

og ja jeg gav mine heste et juletræ og de ELSKEDE det også, men inden jeg hentede flere til dem ringede jeg til dyrlægerne for at sikre mig. og nu får de ikke flere.

Dette er ikke min udlægning, eller mit syn på sagen, men direkte viderefortalt fra enormt dygtige dyrlæger

0
0
Svar på denne tråd

Sjovt nok
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 13:51

lavede de på Foulum (landbrugets forsøgscenter) for nogle år siden et forsøg med udlægning af grantræer på fold til heste - og konkluderede, at det var bedre end halm ;-)

- men nok ikke sprøjtede juletræer :-P

Jeg tror også det er dårligt til sultende heste, for heste bør ikke kun leve af grantræ - men som tidsfordriv og til at gumle på, er det altså glimrende og meget bedre end at de går og graver græsrødder op af jorden - som virkelig mange heste gør på folden :-(

Hvis de kunne tåle at få fri wrap på folden er det jo bedst - men det går i mange tilfælde ikke....

Græs er jo det allerbedste, men det er også svært.

Men giftigt, det er gran altså ikke ;-)

Mine mål ca.:

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

giftigt
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 21:27

Nej Gran er ikke giftigt. Men synes stadig det er enormt tankevækkende at tre dygtige dyrlæger synes det er en DÅRLIG ide. . . ?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 21:46

Hvis man er usikker på gran kan man jo også bare vælge noget andet træ og lægge ud til dem - der har været andre tråde herinde omkring hvilke træsorter, der er gode til heste. Så længe man bare ikke giver dem taks eller andet, der er giftigt for dem. Vilde heste i naturen spiser jo også bark og gnaver i træer - om de en hest i naturen foretrækker andre træsorter end gran skal jeg dog ikke gøre mig klog på:)

HELT NY OG STORT SET UBRUGT Wintec 2000 All round sælges BILLIGT!! Næsten ikke brugt og med fuld garanti!

0
0
Svar på denne tråd

mine er
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 00:08

lykkelige for dres jule træer og har aldrig haft problemmer med det, de holder i uger herinde.

mvh carina

www.staldcado.webs.com

Nu med 2 stk dejlige Ox Hingste.

Og amerikanske miniature.

De fås ikke smukkere

0
0
Svar på denne tråd

Vores gik
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 00:10

i en fold med granplantage på et tidspunkt (y)

Det var virkelig et hit ;-) Hestene legede derinde, kløede sig på træerne - og åd så meget de nu gad af nåle og kviste :-)

Der var en ifolet hoppe i blandt dem. Det var derfor, jeg spurgte en 3-4 dyrlæger, om det gjorde noget :-D

Mine mål ca.:

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 02:07

Hos mig smider stedets ejer diverse grantræer ud på folden, så jeg håber da de kan tåle det...! Men samtlige heste har nu ikke lidt skade overhovedet.

Jeg er mere obs på at få det fjernet, når nålene er gnavet ned, for de grene der er nøgne tilbage, ja de har da lavet et grimt sår på min hests ben

<3 Kristina & Starlight´s Sidney <3

Har din hest været "dum" idag?? Prøv at kigge lidt indad...

0
0
Svar på denne tråd

0000000
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 20:44

Har tidliger fået at vide at det er nålene de ikke kan tåle da de kan virke som små nåle i tarme og mavesæk og derved lave en del skade.

0
0
Svar på denne tråd

Ja, men det gjorde
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 21:52

de altså ikke hos de 10 heste, der gik i 'vores' granplantage ;-) Og altså heller ikke i Forsøgscenteret Foulum....

Jeg tror, det er en myte - en antagelse. Vores granplantage var endda gran af den allermest stikkende type, sitkagran, tror jeg den hed.

Jeg plejer at begrunde det med, at i Sverige og Norge er der ikke mange folde uden adgang til gran-spisning. Og de har også ret mange heste ;-)

Mine mål ca.:

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider