Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaring med sene/hindeskader?
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 13:03

Min elskede hyp fik torsdag d. 3/12 et grimt sår i koden, ved et uheld på folden. Såret var desværre så dybt, så at den sten (som vi formoder er skyld i såret) har været inde og lave ravage i senehinden - med dertil hævelse i både hinden og senerne. De første 10 dage blev hun pumpet fyldt med pencilin for at holde evt. betændelse væk og efterfølgende har hun været på smertestillende da hun ellers ikke har ville træde ned på benet. Man kan med det blotte øje se hvordan senehinden sidder så stramt at det gør ondt og forhindrer hende i at bruge senerne ordentligt. Dyrlægen vil nu efter en måned ikke have at hun får mere smertestillende - både for at skåne hendes indre organer men også fordi hun skal begynde at bruge benet mere nu.

Jeg fik beskeden fra dyrlægen i onsdags, at hun aldrig vil blive seriøs ridehest igen, men måske med lidt held foldbums.

Er der andre der har prøvet dette? Lad mig høre jeres erfaringer - både hvis i står i samme situation eller har prøvet det tidligere. Lad mig høre godt som skidt!

;-)Hilsen

Louise & Louise
0
0
Svar på denne tråd

seneskader...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 13:50

Ja det værste der kan ske er jo at der går hul helt ind til senen, så det er jeg da ked af at høre. Men jeg ved også fra egen dyrlæge, at er der først hul helt igennem, så er fremtisdsigterne ikke gode. Jeg rider en hest, som blev sparket for to år siden med medfølgende seneskade i både den ydre og dybe bøjesene. Griffelbenet brækkede også og dyrlægen sagde at helbredelse var afhængig af om der var hul helt ind til senen. Det var der heldigvis ikke, så efter en operation, 7 måneders ro og 3 måneders genoptræning var hun okay igen.

Jeg ved ikke om i har prøvet at sprøjte hestens egen plasma med væksthormoner ind i senen, det ved jeg flere dyrlæger er begyndt at gøre med gode resultater ved alvorlige eller kroniske seneskader.

0
0
Svar på denne tråd

Saar................
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 16:41

Jeg har taget mig af mange dybe og aabne saar.

Det bedste du kan goere er at faa den behandlet med en god laser (ikke de billige og overfladiske) samt give saaret en the af calendula og yarrow ( se efter hvad det hedder paa dansk)

For tiden arbejder jeg paa et rigtig slemt og dybt saar paa et foel og efter 1 uges laser hver dag samt theen, som jeg angav ( det sidste bliver gjort 2 gange om dagen ved udskiftning af forbindingen) kan man nu efter 1 uge undlade forbindingen.

Laseren nedlaegger tissue med en meget bedre tensile strength.

Det formindsker samtidig scar tissue.

Naar saaret er helt helet indefra og kun aabent udenpaa, tilsaetter vi comfrey til theen.

Den laser, som jeg bruger er en Pegasus, hvilket er den bedste paa markedet. Den bliver brugt i starten med 1 - 1 1/2 Watt over det aabne saar og 9 watt over det omkring liggende andet tissue.

Det bevirkede, at saaret draenede vaeldig godt samt at benet selv aldrig svulmede op.

Jeg har paa andre heste taget gamle boejede tendons og rettet dem ud, oploest gamle scartissue etc. Alt som foer var taget som umuligt.

If it isn't Dutch, it isn't much.
My other car is a Friesian Horse.
If it isn't a Friesian, it's just a horse ;-)

http://www.AnimalSportsTherapy.com

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 21:05

1000 tak for jeres begges svar.

Til Lnilsson: Ja, der er desværre hul helt ind til senen. Ikke noget kæmpe stort hul - dyrlægen blev faktisk overrasket over, at hun var så påvirket, da indgangshullet ikke var særligt stort. Men det er altså nok til at hun er MEGET halt og ikke særlig gerne vil støtte på det, som det ser ud nu. Jeg er dog blevet lidt mere positiv efter det sidste døgn. Alt smertestillende er nu taget fra hende og hun skal - ifølge dr.dyr, restituere sig. Hun vil meget gerne ud og gå (det har dyrlægen ordineret) men det foregår noget humpende. Jeg har idag investeret i et "Back on track" bandageunderlag som jeg håber giver resultater. Skal jeg forstå det sådan, så at den hest du rider ikke havde direkte åbent til senerne? Og at det blev dens redning?

Til Linda-USA ♥Friesian♥: Tak for dit indlæg, men såret er helet op og problemet er nu "indvendigt", hvis man kan sige det sådan. Misforstår jeg dit indlæg? Kan laser-behandlingen også virke hvis såret er helet op?

Lad mig endelig høre flere erfaringer!!!

;-)Hilsen

Louise & Louise
0
0
Svar på denne tråd

Laser.....
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 16:16

Ja, min laser kan gaa op til 1 fod ind i hesten. Har behandlet dybe som overfladiske problemer.

If it isn't Dutch, it isn't much.
My other car is a Friesian Horse.
If it isn't a Friesian, it's just a horse ;-)

http://www.AnimalSportsTherapy.com

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider