Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ordne tænder på 3 år's?
Forfatter: 
Dato:  06-01-2010 19:13

Hejsa

Hvornår ordner/tjekker i tænderne på 3 år's?

Diva bliver 3 år den 23 marts 2010 - og har skiftet de to fortænder i overmunden :-)

Hvornår mener i jeg skal ha ordnet/tjekket tænder?

hun fik tjekker sidst i december 2008 - hvor der ik var noget at komme efter :-)

MVH Sabina

Diva af Bækkeskov

Hesten i mit liv !

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-01-2010 19:21

Jeg har lige fået raspet tandspidser på begge mine 3 års - de bliver 3 i april og maj.

Gitte

Jubiiiii for YTRINGSFRIHEDEN !!!

Godt vi har www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvis ellers...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2010 19:26

... hestene udnytter foderet som de skal, så gør vi ikke noget ved tænderne, før vi begynder at tilride og/eller tilkøre dem.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

tandraspning
Forfatter: 
Dato:  06-01-2010 19:28

gjorde det et par måneder før planlagt tilridning - med et tjek kort før hun skulle afsted - på den måde var jeg sikker på at hun i hvert fald ikke havde noget med munden ved afsendelse.

Det var nu også helt fint vi fik det gjort da hun havde ulvetænder der sad dumt og derfor blev de fjernet - en smule spidser, men ellers ret flot.

så jeg ville gøre det inden den skal til at have bid i munden.

Hilsen Gitte

Babette, Bonnabell, Bella, Belle Fleur, Belle Étoile Filante &
den lille plettede Frisko KNN

Kender du S.Tabasko? brun pony vallak '95 se billeder mv her eller Emilie Norlyk (MØR)?

0
0
Svar på denne tråd

Bid???
Forfatter: 
Dato:  06-01-2010 20:12

Altså inden skal ha bid i munden er nu alt for sent, da vi startede med at bruge bid for 1 år siden nu:-)

Men vil få dem ordnet samtidig med hun skal ha taget blodprøve næste uge så:-)

Mange tak :-)

Diva af Bækkeskov

Hesten i mit liv !

0
0
Svar på denne tråd

tjekket....
Forfatter: 
Dato:  06-01-2010 20:17

Jeg fik min tjekket da hun var 3 år, da hun var meget mærkelig mht. bid.

Dyrlægen fandt så ikke noget, og sagde også at det er meget sjældent at så unge heste har problemer med tænderne....

0
0
Svar på denne tråd

Æbleskiver
Forfatter: 
Dato:  06-01-2010 22:21

Jeg synes sagtens at du kan få tjekket din lille baby når hun er fyldt 3 år .. Min hest blev tjekket igennem første gang da han var 3½ .. Der manglede hans stadig at tabe to babytænder, men fik raspet de blivende tænder.. Blot for at få det gjort og forebygge, det trængte ikke voldsomt

Så jeg synes 3 års alderen er et fint tidspunkt at få dem tjekket første gang.

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

... Ledige bokse i hyggelig selvpasser stald ...

I udkanten af Odense - kontakt mig for yde ...

0
0
Svar på denne tråd

Med gløg?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2010 07:23

Sabrina:

Ja hun har jo prøvet det før, selvom der ik var noget at komme efter:-)

Men tænkte netop i firbindelse med skift af tænder og sådan nemlig :-)

Hvilken dyrlæge/hestetandlæge bruger folk omkring Kbh /Amager???

Bruger normalt min egen dyrlæge, og det har altid fungeret godt, men folk snakker om at tandlægerne er bedre?

Diva af Bækkeskov

Hesten i mit liv !

0
0
Svar på denne tråd

min 2½års
Forfatter: 
Dato:  07-01-2010 08:42

plag har haft bid i munden flere gange.. men det er når hun er med som håndhest, der gør et par evt. tandspidser ikke noget..

men ligeså snart vi tænker på tilridning og longering og derved kræve hun går lidt i holdning, så skal hun ha ordnet bisser..

storesøster trænger, og jeg skal ha vaccineret hestene i februar.. så der har jeg besluttet at hun kommer med ind.. (regner med tilridning omkring april og sadelkåring i august)

0
0
Svar på denne tråd

Du skal ikke....
Forfatter: 
Dato:  07-01-2010 08:55

... nødvendigvis have ordnet tænder blot på grund af tandskifte. Det sker, når den tid er - og de fleste heste klarer det helt uden problemer.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

tænder på treårs
Forfatter: 
Dato:  07-01-2010 09:38

Hej Sabina.

Vi plejer at bruge Henrik Hestetand - han (og hans kone) er begge dyrlæger og "laver" kun tænder de er super dygtige :)

Og ja selvfølgelig skal en treårs også have ordnet tænder - det er jo svært selv at vurdere om den laver spidser eller om der er andre uregelmæssigheder :)

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

Sorteper søger part

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-01-2010 16:57

Det er meget godt at få tilset sine unghestes tænder og mundhule, INDEN man skal putte bid i munden på dem og bruge det.

Jeg bruger Lalla (tandlæge), og hun anbefalede det klart til mine to veninder i sommers, hvor deres ungheste fyldte 3 år i august, og skulle til at tilrides.

Det kan så absolut give ubehag hos hesten ved tanken om bid og ridning, hvis hesten har smerter/tryg eller lign. når man starter ud.

<3 Kristina & `Starlight´s Sidney` <3

Har din hest været "dum" idag?? Prøv at kigge lidt indad...

0
0
Svar på denne tråd

hgpånpegn
Forfatter: 
Dato:  07-01-2010 18:16

Svendsen: Hvilken Henrik? Der findes to :-)

Fræken: Havde også overvejer Lalla, da hun er anbefalet af fysioterapeut Cecilie Stadler, som jeg har haft RIGTIG GODT samarbejde med :-)

Hva koster hun?

Diva af Bækkeskov

Hesten i mit liv !

0
0
Svar på denne tråd

3 aarige - taender
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 02:55

Mellem 3 og 5 aar far de her ordnet taender 2 gange om aaret. Derefter er det hvert aar til de bliver aeldre.

Taender skal ses efter for at komme problemer i forkoebet. Det nytter jo ikke at foerst lave noget naar de ikke tygger maden godt nok pga spidser. Saa er problemerne jo allerede startet.

Det giver anledning til colic etc ikke at have taenderne i orden.

www.ggteef.co.nz/amanda_oe_art.pdf

equi.net/horses/horsecare/dentist/ straightfromthehorsesmouth/ doesyourhorseneedadentist.htm

www.equiworld.net/uk/horsecare/ dentist/smile.htm

If it isn't Dutch, it isn't much.
My other car is a Friesian Horse.
If it isn't a Friesian, it's just a horse ;-)

http://www.AnimalSportsTherapy.com

0
0
Svar på denne tråd

Tidligt ude...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2010 18:57

...min snart 3-årige hoppe fik allerede tjekket tænder sidste år. Ikke fordi der var mistanke om noget større problem, men fordi hun ifm. træning til skue skulle vænnes til trense.

Jeg synes ikke der er nogen grund til at give de unge kræ en dårlig oplevelse mht. trensen hvis det kan undgåes, og min erfaring siger altså at det ikke så meget er selv biddet der skaber problemer, men mere næsebåndet såfremt der sidder lidt spidser og generer (og nej, jeg er IKKE tilhænger af stramme næsebånd )

Det viste sig også at det var et godt valg, for der var både spidser og et par ulvetænder der sad dumt. Det kom faktisk lidt bag på mig at der var spidser, for hun har f.eks. altid spist af balje på jorden, alt hø serveres på jorden osv. - men så er jeg da klar på at hun nok skal tjekkes hvert ½ år fremover når hun starter i ridning.

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider