Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vitamin/mineral blandiger???
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 15:57

Hej i kloge ænder :P

Jeg overvejer når nu min hest kommer i boks igen om (håber) få mdr, en vitamin og mineral blandig istedet müsli...

Men jeg kender intet til den verden..

Hva er godt? hva er skidt? skal det være pulver eller piller?? (fordele/ulemper) Og bare generalt hva er der på markedet??? Er det billigere at fodre med end müsli eller det samme??? Er der noget ekstra man skal gi ved siden???

Håber i kan klare alle de spørgsmål :D

Hilsen

Christina

Lykkelige ejer af en dejlig shagya dreng

0
0
Svar på denne tråd

Det kan du ikke
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 16:36

En vitamin og mineral blanding er et tilskud til fodret.

travo E der giver man omkring 70-80 g om dagen.

Det samme gælder Eggersmann gold.

Så du bliver nødt til at finde et godt foder til hesten og evt. give vitaminer og mineraler ved siden af.

Der findes mange måder at fodre på, alt efter hestn.

Mine blev temmlig overvægtige sidste år, så i år, får de halm, opblødte roepiller og en blanding af Møllerens Heste spark og heste vrinsk.

Heste spark er et muslie foder og heste vrinsk er et pelleteret foder. + de får Travo E vedsiden af.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 19:13

Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvorfor gi vit/min ved siden af müslien??? burde der ikke være nok bare i müslien???

Hilsen

Christina

0
0
Svar på denne tråd

babybuzz
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 19:30

Som regel er musli det man kalder for fuldfoder eller tilskudsfoder. Hvis det er fuldfoder, så behøver du sådan set ikke andet end det og så hø ved siden af.

Hvis det er tilskudsfoder, så er det tit meningen at man supplere ved siden af med noget ekstra - eksempelvis havre, majs, grønpiller, roepiller osv.

Men hvis du vælger at fodre med et vitaminpulver, så får hesten jo vitaminer og mineraler, men får ikke energi nok kun ud fra det.

Derfor tilsætter man gerne lidt fylde til vitaminpulveret og så hø ved siden af.

Jeg synes det er godt at fodre med vitamintilskud, da jeg så selv kan sammensætte mit foder med de ingredienser som jeg ønsker. Jeg vil nemlig ikke fodre med havre, byg osv, som man finder i mange fuldfoder og tilskudsfoder-typer.

Om det er pulver eller piller er ligemeget, det kommer an på hvad hesten helst vil spise.

Der er enormt mange mærker på markedet, så det kan man næsten ikke sidde her og remse op, men de mest brugte er nok: Regulator Complete, Trave E, Racing mineral, Salvamin osv.

Det er bestemt billigere at fodre med vitaminer i en kombination af roepiller og hø + evt noget olie og sojaskrå hvis hesten ikke holder huld.

Men alfa og omega er at du finder ud af hvilke nogle fodermidler du kan skaffe i din nærhed og så få en foderkonsulent til at sammensætte en foderplan så den passer perfekt til din hest og det foder du giver.

Venlig hilsen
-miki-

Foderplaner udarbejdes, mere info, send PB.

Hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 20:07

Jeg fodre med Vitaminer og mineraler, fordi så er jeg sikker på de får hvad de skal have.

De år hvor jeg har fodret med 1 kvalitets wrap, har jeg ikke givet vitaminer ved siden af.

Desuden har de altid adgang til en salt og mineral sten, så denne balance også er iorden..

Du skal fodre efter hesten huld og hvor meget den skal bruges.

Det er klart en hest som ikke bruges, har ikke brug for så meget som en hest som dagligt bruges..

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

.

0
0
Svar på denne tråd

furius....
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 20:39

Du skriver her:

"De år hvor jeg har fodret med 1 kvalitets wrap, har jeg ikke givet vitaminer ved siden af."

... er det en slåfejl, eller mener du virkelig at du i perioder ikke har givet dine dyr de nødvendige vitaminer og mineraler?

Wrap alene giver dem jo ikke alt det de har brug for, selvom det er af allerfineste kvalitet.

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Jeb det..
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 21:00

Mener jeg, har haft heste i ca. 35 år og har aldrig haft heste som var i mangel på vitaminer og mineraler.

Men de selvfølgelig ikke levet af wrap alene.

Faktisk roser både min hovsmed og dyrelæge hestene, for flot pels og hove.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil så
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 21:00

mene at nogle heste/ponyer hvis de får nok hø/wrap faktisk godt kan nøjes med et vitamin/mineral ved siden af.. om man så kan få den til at spise det uden at det er blandet med noget er så en anden sag... ville nok give den en smule roe/grønt piller eller lignende til at blande vitaminerne i..

Min fjordhest kommer på fri wrap her om lidt og så skal hun have mindst muligt ved siden af.. da hun ellers bliver tromle tyk.. så regner med at hun skal have et tilskudsfoder (så hun er dækketmed vitaminer osv) men uden at suplere op med korn eller ligenende..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Mine får kun hø
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 21:49

og vitamin/mineral bolcher (TM MiniVit Vinter). Blander det med en lille bitte håndfuld tilskudsfoder fra TM for at der lige er lidt i krybben, og så gulerødder. De skal have ca. 5 bolcher dagligt (500 kg. hest). Derudover går de på fold, hvor der stadig er lidt græs -altså ikke jordfold). De har desuden halm de kan spise hvis de har lyst og har adgang til sliksten.

Mine spiser gerne bolcherne rent. De er iblandet urter, så de skulle smage dejligt :-).

Mine har meget nemt ved at holde huld, så for mig har det været en perfekt løsning.

Med venlig hilsen

Betina Hansen

med Charlie

man er ikke forpligtet udover sine evner :-)

SALG/UDLÅN: Smuk hoppe efter Bøgegårdens Lantano, 5 år, stg. 163.www.heste-nettet.dk/lodge/119211/ hest/183106/

0
0
Svar på denne tråd

Stråfoder
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 23:04

Vores shetter og blandings 3'er, får hø og halm/hø (der er meget hø i halmballerne) og TM MiniVit Vinter.

Vi har tidligere brugt grøn salvimin og det fungerede fint. Men det skulle blandes op i noget for at de ville have det. Det er lettere med TM MiniVit Vinter, det spiser de med stor glæde.

Af og til, eks. nu med denne kulde, får de en lille sjat opblødte roepiller om aftenen, der har stået i blød i køkkenet (lidt lunt).

Blandings 3'eren er tip top foderstand, mens shetteren er lidt vel rund af denne foderplan. Men mindre kan dårligt gøre det.

Hilsen Susanne.

0
0
Svar på denne tråd

Salvana
Forfatter: 
Dato:  05-01-2010 00:10

Min får salvana hestemineral, roepiller lucerne med olie. og der udover alt det hø den gider æde.

Han får 200 gram hestemineral pr. dag, når han er i træning. Han går GP-dressur, så han får lov at bestille noget ;)

Synes jeg han bliver en smule for tam, eller der bliver trænet ekstra intensivt med nogle ting, giver jeg ham Salvana Favorit S, som er et energitilskud, men det er mest op til stævner det er nødvendigt - der er rigtig meget energi i hø :-)

Han fungerer rigtig fint på, når bare han ikke har tandpine :-( (tandpinen bliver forhåbentlig fikset på torsdag) Men er han i tiptop form fungerer det rigtig godt på ham...

En af grundene til at jeg har valgt Salvana, var at det var det billigste jeg kunne få her i omegnen, og jeg gerne vil undgå overdrevede mængder af korn som der ofte er i müslier.

Synes det er rigtig ærgeligt at der er så meget korn i müsli, da det ser noget mere appetitligt ud end de der kedelige brune piller... men så længe kræet spiser og ser fin ud i huld, er det jo hovedsagen :-)

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2010 14:23

Tak for svarne :D

Dejligt at høre at gp heste også kan leve på det :D

Min hest er pt i genoptræning og fra i dag må jeg begynde på traven :D Og når vi er helt klar igen, håber jeg på vi kan nå et 5 års champ, så det er ikke fordi han skal kunne præstere så meget...

Han holder lidt for fint huld, mangler lige og tabe nogle kg endnu, og han kan godt blive lidt kuldret af havren, så det var derfor jeg tænkte på denne løsning (også lidt lønkontoen står lidt i minus pga alle de dyrlæge regninger:) )

Har planer om at snakke med foderkonsulenten i land og fritid når tiden nærmer sig lidt mere....

Men jeg tænker også på, hvis det er i pulver, er det så ikke sværer for hesten at spise det???

Er det meget forfærdeligt at bruge Betfor fremfor roe/grøn piller??

Hilsen

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Betfor
Forfatter: 
Dato:  05-01-2010 16:08

Jeg brugte betfor i opstartsperioden, da jeg kørte min hest over på roepiller fra havre. Har selv leget lidt med tanken om, om æblejuice ikke ville være bedre at blande det med fremfor betfor. Du kan jo evt. prøve dig lidt frem.

Ulempen ved betfor, er at der er rigtig meget sukker i, og det på mange måder ikke særlig hensigtsmæssigt, så jeg ville klart foretrække alm. roepiller, tror også de er billigere end betfor.

Man ja gp-heste, kan sagtens leve af det ;-)

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2010 18:32

Det er mere fordi min hest ikke er så glad for roepiller, men ELSKER betfor... Er der evt bedre smag i grøn piller fremfor roepiller???

Hilsen

Christina

0
0
Svar på denne tråd

betfor, grønpiller og roepiller...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2010 19:55

Betfor og roepiller er det samme, betfor er bare fyldt med sukker - det er også derfor hestene spiser betfor men ikke roepiller. Lidt ligesom vi andre har det, hvis vi skal spise havregryn en morgen og der ikke er sukker på, det kan godt blive en trist omgang.

Det man kan gøre er at købe almindelige roepiller og så hælde lidt flydende melasse over i starten. Herefter kan man langsomt trappe mere og mere ned for melassen og til sidst plejer hestene at spise roepillerne uden problemer.

Grønpiller har klart en bedre smag, for det er jo sådan set bare hø/græs der er presset ned i piller. Så indholdet i grønpiller er meget anderledes fra roepillernes indhold.

Herhjemme kører vi med en kombination af roepiller og grønpiller. Lidt af hvert, det elsker hestene.

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

furius....
Forfatter: 
Dato:  05-01-2010 20:01

... det skurer bare i mine øre at hesten ikke får et vitamintilskud - uanset hvor mange år man har haft hest.

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider