Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Frossen ridehusbund - Strøsalt?
Forfatter: 
Dato:  03-01-2010 18:53

Hej allesammen

Vi har problemer med, det hvor jeg står, at ridehusbunden fryser, her i dette mega kolde vejr, da ridehuset ikke er isoleret.

Men jeg har hørt at man kan bruge omkring 50 kg strøsalt(til en 20x40 hal), og blande i bunden, og at den så ikke fyser...

Så er det jo jeg tænker er det godt for hesten hove? Men tænker til gengæld at 50 kg på et sådan stort område er meget lidt, + at hesten jo max opholder sig 1½ time i hallen om dagen?

Hvad siger i her på HN, har i prøvet det? Virker det? eller hvad?

Og hvordan spreder man det i såfald bedst saltet, så det er jævnt?

Håber på jeres hjælp

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut
Stendhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre

"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

0
0
Svar på denne tråd

salt salt salt
Forfatter: 
Dato:  03-01-2010 19:06

Vi strøede sand i ridehusbunden sidste år. Og det har virket ganske som det skulle. Hverken i år eller sidste år var bunden frossen.

Om det er godt eller dårligt for hestens hove, må jeg være dig svar skyldig.

Nu med verdens smukkeste Holstener..

0
0
Svar på denne tråd

Saltning...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2010 19:06

Jeg kunne da ikke forestille mig at 50 kg skulle kunne holde et ridehus frostfrit. Jeg ville tro der skulle meget mere til!

Problemet med salt er vel at det kun hælper hvis det spredes inden det fryser. Det hjælper jo ikke at sprede salt på noget der allerede er dybfrossent?

Med hensyn til hestenes hove, så vil det trække fugt ud af hovene, men jeg har ikke haft problemer med meget tørre hove efter saltning af ridehus. Så det problem tror jeg ikke er så stort!

0
0
Svar på denne tråd

jeg bruger det
Forfatter: 
Dato:  03-01-2010 20:05

i mit lille ridehus og rider også i et stort ridehus, hvor de også bruger det. Men du skal op på meget stører mængder i salt, før det har en virkning, især hvis bunden er frosset til.

I skal op på meget mere, men der er forskel på salttyper.

Det kommunerne bruger er anderledes end det i kan købe i den lokale brugs. I skal læse på sækken hvilken måde i skal brug det på.

Jeg har ingen problemer med hestens hove.

IMC ønsker jer alle et

rigtigt godt og

lykkebringende nyt år 2010

0
0
Svar på denne tråd

salt i ridehus
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 13:49

Vi salter vores ridehus hvert år, og har aldrig haft problemer med hovene, jeg lader dog ikke hestene rulle sig uden dækken, da der her nok er for meget salt i til det.

Jeg har ca. fået kørt 150-200 kg i et 20x40 ridehus, og den mængde passer fint.

Den eneste forskel der er på den salt du køber i brugsen og den der bliver kørt på vejene er, at den kommunen bruger er lidt grovere.

Syntes det virker helt fint at salte, og om sommeren når vandningsanlæg kommer i brug, bliver salten vasket ud.

En anden god ting ved salt, er at den holder på fugten, så ridehuset ikke støver.

0
0
Svar på denne tråd

i gaaamle dage
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 16:12

Jeg har ingen ingen indput lige til hvor meget.

Men for 20 år siden, blev vores lokale ridehal strøet med kommunalt vejsalt. Dengang var der ukrudtsmiddel i salten. Spørg mig ikke hvorfor... Men det stank forfærdeligt og udsendte dampe, som desværre gav den hest, der stod hallen nærmest, vand i lungerne og den var ikke til ridehest mere.

En gammel historie, og jeg tror absolut ikke der er andet end salt i salten mere. (som for meste faktisk kommer ikke så langt herfra)

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

Trakehner FAN :)

Nu også med titlen Mor!

列弗

0
0
Svar på denne tråd

Da jeg arbejde på rideskole
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 20:39

For 15 år siden, der spredte vi UREA i ridehuset og harvede det op.

Det virkede altså, ved så ikke hvor meget vi brugte til et lille ridehus.

Broget ponyhingsteplag, født 26 juni 08.

Sælges billigt til godt blivende hjem.

Pris: 1.000 kr, sælges med kontrakt.

Skriv en PB for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

salt virker
Forfatter: 
Dato:  05-01-2010 08:58

men det skal støes ud før det fryser....... så hvis bunden først er frossen er det for sent.

men der skal som flere nævner et par hundrede kg til et 20/40 ridehus.

Urea er ikke sundt for os ryttere, ej heller hesten at ride rundt i, så det fraråder jeg.

Karina

Springsadel Stübben Siegfried MF special sælges

sort -Bom 32- 17" sæde

4000 dkk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider