Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

mystiske skorper på bagben
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 23:02

Hej min hest har fået nogle mærkelige skorper på bagbenene.

Man kan pille disse skorper af ligesom sår, men de er ikke ligesom rigtige sårskorper.

Hårene er vokset igennem dem.

de er ca. et par millimeter tykke.

Det er ikke muk, så er det i hvert fald en type jeg ikke kender.

Det forefindes omkring sporerne, lige over kronranden og 5 cm op efter, og kun foran.

Og så er der også lidt midt på piben. Her pillede jeg en skorpe af, og der var ligesom en hård hårløs bule under.

Hesten er ikke øm, og ømmer sig slet ikke når man nuller i det.

Er der nogen der kender dette fænomen?

under alle omstændigheder ringer jeg til dyrlægen på mandag, jeg har stort behov for at vide hvad pokker det er.

0
0
Svar på denne tråd

Mit gæt
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 23:05

er nu aligevel muk.

MVH Janni

Nu med hest både her og der

og allevegne :-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 23:12

I mine ører lyder det altså som muk:)

DEN NYE MODEL Wintec 2000 All round sælges! Næsten ikke brugt og med fuld garanti!

0
0
Svar på denne tråd

Enig muk
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 23:55

Helt enig, det lyder meget som muk.

Irys får nøjagtig samme slags muk hvert år. I hans tilfælde er det 'forstadiget' til en værre form for muk som sidste vinter endte med store væskende sår (skimmel med lyserrøde koder, jubii)

Jeg plejer at pille dem af og spraye med æbleedikke eller sårspray. Det tørrer områddet godt ud og desinficere samtidig.

Held og lykke med vores alle sammens favorit vinterhyggenussesygdom:-)

Sanne

Distance, jagt, spring, dressur... NEJ det ene udelukker ikke det andet!

Hvis jeg vil piaffe'sere i et skovbryn så gør jeg det!!!

0
0
Svar på denne tråd

tja måske nok
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 19:57

kan da godt ske det er muk. Det kan jeg ikke udelukke, det minder bare ikke så forfærdelig meget om muk, men det kan måske godt antage forskelige former.

Der er ingen sår overhovedet under skorperne og intet der væsker, minder måske i virkeligheden mere om noget skørt hornværk.

Jeg er spændt på hvad dyredoktoren siger det er når han kommer forbi.

0
0
Svar på denne tråd

mccoy..
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 22:47

jeg tror ikke det er muk!

min pony og min søsters hest har det samme, tror jeg - ud fra din forklaring. Min søsters hest har det på mulen, på begge ører og på haserne - min egen har en lille plet på forbenet.

vi troede egentlig det var dermatofilose, men er ikke så sikre mere - opdater gerne i tråden, er meget spændt på at høre hvad din dyrlæge siger.

- S a g d e

Møjsenkøjseren

- Jeg vil hellere hades for den jeg er, end elskes for den jeg ikke er.

0
0
Svar på denne tråd

dermatofilose
Forfatter: 
Dato:  07-01-2010 11:04

Jow dyrlægen mente umiddelbart at det var det der dermatofilose, det er sandsynligvis kommet som følge af det meget våde vejr vi har haft hele november og december.

Det er lidt svært for mig at gøre noget fordi mine heste går i løsdrift, og det har været usædvanlig smattet på folden på trods af dræn.

heldigvis er det kun den ene hest der er angrebet men nu vil jeg gerne have at det bliver lidt tørt vejr snart tak.

0
0
Svar på denne tråd

hudbetændelse
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 00:20

min gamle pony havde på et tidspunkt noget der mindede meget om det du beskriver en slags små hårde knubber som minder om muk men som ikke er det, jeg vil tro det er en form for hudbetændelse som min pony havde, jeg vil foreslå at du får noget special shampoo af dyrlægen som tager det i løbet af en uges tid

hilsen emma

0
0
Svar på denne tråd

Måske mider?
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 18:16

Min fjordhest havde det også omkring sporene på bagbenene og jeg kunne se at det kløede på ham.

Havde så dyrlægen ude, det var mider! Ad for den da!

Fik noget han skulle stå i blød 10 min 3 gange med 10 dages mellemrum.

Og væk var det og det klør ikke mere på ham.

Mvh

Stine

0
0
Svar på denne tråd

dermatofilose
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 14:33

Hvad gør man ved dermatofilose?? Det er jo næsten synd at vaske heste i det her frostvejr :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider